u 198,8 4. Broj 102 Sokolski odgovor biskupu Dr. Srebrniću“ Godišnja pretplata Din. 70.— mjesečno Din. 6.— Dubrovnik, 26. Marta 1931. IZLAZI SVAKI UTORAK Telef.: Uredništvo 125, Uprava 160 TYRŠ NA LOMAČI! Dr, Josip Srebrnić, biskup krčki, uputio je svojim vjerni- cima pastirski list — komizme- nu moslanicu — u kojoj ovaj dostojanstvenik rimo-katoličke crkve posvećuje oduži pasus dru Miroslavu Tyršu.. Taj pa- &us su — dijelom u cjelini, a di- jelom u izvadćima — prenijeli nekoji veći i manji listovi u dr- .žavi, koji su prije bili u službi molitičkih stranaka, koje misu bile Sokolstvu sklone, Sveće- mici rimo-katoličke crkye čitali su pri službi Božjoj u crkvama taj pastirski list biskupa dra, Srebrnića, a nekoji su ga tako- đer il komentirali na škođu So- . kolstva i tako se po prvi put zbilo, otkad postoji svijet, da su svi hramovi Božji bili puni Tyrševoga imena, kojega je sa. svojom poslanicom krčki biskup pognao na lomaču prokletstva i osude! Kao što su plamenovi proždirali živo tijelo njegovog zemljaka Jana Husa (1415.), ta- ko bi trebao da oganj gnjeva timo-katoličkog svećenika gaž- ge i uništi osnivača Sokolstva — četrdesetisedam godina po njegovoj smrti (1884)! Ali: »Bla- o onima čistoga srca, jer će gledati Baga... Blago onima, koji su radi pravde proganjani, jerje njihovoo kraljevstvo nebes skol« (Mt, 5, 3—10), Jasno je (i shvatljivo, da je a- front biskupa dra. Srebrnića proti dru. Miroslavu Tyršu iza- zvao u sokolskim krugovima kod mas i na strani — pa tako- _der i u široj javnosti — velika : ePoZornost i snebivanje, jer je 0- “ Sčevilno, da je svećenička stri. jela preko Tyrševoga Sroba na- mijenjena! zgradi, koju je podi- gao Tyršev genij i koja se da-. nas diže po čitavom slovenskom Svijetu. Sa mirnim ponosoni po+ stavljamo svoju čast i svoje gru- di tom movom napadu srdžbe rimo-katoličke vojujuće crkve u uvjerenju, đa će se od nas od- biti valovlje strasti, jer nam je možda bolje nego biskupu krč- komu: poznata u sokolskom ži. votu tvrdo prokušana riječ: »A- ko s njim umremo, s njim ćemo | također živjeti; ako g njim trpi- | mo, S Njim ćemo također kra. ljevati.« (2 Tim. 2, 11., 12), d sada ipak smatramo potre- bitim da upoznamo sve svoje članstvo sa originalom onoga : dijela dr. Srebrnićeve poslani-. ce, koji se odnosi na Tyrša. Taj. dio glasi: »U posljednje doba počeo se na- rivavati neprijatelj Presvete Bogo- rodice u novom podmuklom obliku, Hvali i preporuča, širj i uvađa ia- kozviki Tyršev duh, Tyršešu ideo- logiju; IXTyršev način mišljenja 6 ć svijetu, o čovjeku, o naciji, o dr- Žavi. Ja sam stvar proučio i mogu vam kazali, kako slijedi: Tyjršev je duh duh naturalizma. i materijeiizma, Tyrš je uzimao svoje ideje najprije od njemačkog filozoia Sckoppenhauera, zavolio je kasnije tjelesnu kulturu poganskih Grka, učio se također od muhame- danaca te prešao u materijalističko shvaćanje ljudskog društva i svi- jeta uopće prema razvojnoj teo- riji Darwina. Njegova ideologija ne pozna Boga niti neumrle duše. Duša su i tijelo njemu pojave iste | stvari; religioznost je njemu rad za narod, obavljen u duhu vječnih zakona prirode, u duhu stalnog napretka i razvitka, Čovječanstvo te s njime | pojedini narodi su nje- mu samo dijelovi prirode; neispro- sivi zakoni, koji vlađaju u prirodi, > vladaju i nad čovječanstvom £ na« rodima te ih nijedna molitva ne može izmijeniti. Život mu je ne- prestano gibanje | borba, gdje po- bjeđuje onaj, koji je spremniji za borbu. Stođća treba njegovati tje- lesnu kulturu; tjelesno jaki poje- dinci sačinjavat će i jakost naro- da, Grčka mu je kultura putokaz u odgoju mladeži. Propovijeda slo- bodu, bratstvo i jednakost u smislu naturalističkog humaniteta. Ruga se kršćanskoj caritas, Hoće, da se 5-4 odgaja um, volja 1 čuvstvo u čo- vjeku za ljubav: prema narodu i. državi, za slobođu i stegu, za na- rodnu ranu, za prosvjetu i mo- ral, ali o sve u svijetlu is- ključivo ovozemne kulture te do- sljedno bez Boga, bez Krista, bez. Crkve, bez molitve mogi > pai bez JETU, O SUDBINI DUŠA, KOJE zložbu snvr prestavljaja“ danas skladišta MIRKA M. | DUBROVNIK — ČINGRIJINA Kupaone — peći — umivaonici — fajanska roba po — željezo — željezni lim — elektroteknički ma- š terijal — lusteri — špaheri i t, d. Gramofoni i gramofon. ploče Radio aparati | šve vrste #-a boja i lakova Presvete Boćorođice, fer njemu je ideal grčki čovjek; »boljeg, većeg čovjeka nije proizvelo nijedno ka- snije doba« ovako se sam izjavio. Tyrš je među Česima otac opsež- nih omladinskih odgojnih organi- zacija; u smislu svoje ideologije »izlučio je iz njihova odgojnog rada svaki upliv religioznih naročito ka- toličkih momenata te je nepresta« no djdlovao da budu u vjerskog obziru ateističke, Ovo je Tyrševa is&ologija, Nitko je od dobrih katolika ne može pri- hvatiti, jer je ona jednostavno ne- gacija ne samo čitavog katoliciz- ima neso uopće vjere u Boga Neiskrenost je, neupućenost ili zavaravanje, ako se tvrdi, da nje< zine etičke ideje nisu i ne mogu biti suprotne vjerskim etičkim na« čelima. d Kako to, kad Tyrševa iđeologija uopće ne pozna etike s odnosima prema Bosu; kad vjerska etička načela negira te u svome području ne dozvoljava ma ni najmanji po- kušaj odgoja u smjeru katoličke etičke nauke? Nacijonalni odgoj Pija smislu Tyrševe ideologije nije ni- m šta drućo nego konkretna primjena “ Darwinove razvojne teorije na -čo« “Seka pojedinca £ na naciju. Tko od katolika, te od ljudi uopće koji vjeruju u Boga, može to prihvatiti? Nema veće suprotnosti protiv katoličkog odgoja od te ideologije! Prava je također negacija katolič- kog stanovišta kad se tvrdi, da mogu svećenici na svome podru- čju doduše slobodno mladež odga- jati u vjerskom duhu, dok je stvar lajičkih elemenata da i na pod- ručju Tyrševe ideologije istu mla« dež odgajaju u .Tyrševom duhu, Jer svaki. odgoj mor bude je- dinstven i složan, inače će naslati ono isto kao kađ miješate pleme- nito vino sa pokvare Nemo- Suće je duše usmjeriti k Bogu, ako ih istovremeno Tyršev duh tjera dalje od Boga, A RADI SE O NAJ. OZBILJNIJOJ: STVARI NA SVI- t da, meno produkcije * RKO A TSENI m pa EA ULIC ran A ik ć Foto aparati - Sav pribor za foto amatere - Razvijanje i kopiravje a Najpovolnije i najbrže primiti će te kod SADRA N potapa Kužaga KA ŽLJU BSPLATNO! UPU DAJEMO — PAPIRNICA s Pai GOVEŽNICA materskih snimaka. DUBROVNIK SU NEUMRLE I STVORENE ZA VJEČNOSTI Apsolutno je dakle za nas isključeno, mirno dopuštali odgoj u smislu Tyrševa duha kao šio je uopće suproino katoličkoj nauci, da je ma bilo koji odgoj isključiva stvar lajičkih elemenat dot državne vlasti. ka Roditelji neka znadu, da odgoj njihove djece u snazi Tyrševe ide- clogije veći neizbježivo u vjerski nehaj i konsekventno prije ili ka- snije u vjerski.nibilizam, u otpad od Kristove Crkve, u otpad od Bo- a, Ta ideologija najveća je pogi« ag za našu djecu i mladež, jer iđe za tim, da pomsalo iščupa iz njiho- vih duša sve, što spominje na Bo- ća i isusovu Crkvu, Ta se ideolo« gija danas preporuča i širi i mnofi zbog svog položaja niii ne mogu, da je mimoilaze, prenida je iz dna duše mrze i osuđujuy Ali mi ho- ćemo da se protiv nje borimo, da se borimo za slobodu savjesti i ro< diteijskih prava pod vodstvom ne- beske Bogorodice! Ne stoji Ona na strani Tyrševe ideologije! Silna, jaka žena iz raja, Presveta Bogo- rodica Marija, ona je uz nas. Mi ne ćemo Tyrša, mi hoćemo u od- Koju djece i mladeži Bogorodicu Mariju!« g Ča Tako glasi pastirsko (17) pie smo biskupa Srebrnića! Prosu- Kabd“ Kako danas Tyrševo Sokol- stvo cbuhvaća cio slovenski svijet — ne samo omladinske organizacije među Česima, kako to kaže biskup krčki — shvat- ljivo je da će ova čudna i ne- mećuća poslanica jednoga bis- kupa naići na odjek, koji nika- ko meće posođovati ni interesi- ma sane katoličke crkve a uz- budit će i osjećaje i onog o- gromnog dijela slovenskih#So- kola, koji su, nepobitno, po svo- jem vjerskom uvjerenji vjerni snovi katoličke crkve. Amate- ma, koju biskup krčki udara na Sokolstvo4 njegovog osniva- ča Tyrša, pašti će na njegovu glavu, jer isti oni, koji danas okliču: »Hosanal« — sutra viču: »Raspni gal« Mi donosimo stoga glas i sa čehoslovačke strane, u članku, koji je napisao uvaženi sokolski radnik i odlični poznavaoc Tyr- ša brat Jan Pelikan, u že- li, da bi svjetlo šstine raspršilo tminu u dušama njihovim...,: »Sokolski Glasnik« - Ljubljana, vit ćemo u Jzvanrednom izda- nju našega Ksta koji izlazi u su- botu.) . (Članak YA Pelikana obja-