i ubrovačka

POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

CIJENA OVOM BROJU DIN 2.—

ara 1987 Godina VIII

STVARANJE JUGOSLAVIJE

: tribuna |

hod. i. e
4 kt sa sv u ar o a
e ragga gra gr Ama irapospenposgpen popeo

,Hrvatsko narodno more samo je maleni flio
velikog slavenskog oceaifa...

(Veljko D. Kuprešanin: Čiji smo baštinici?)

Može se danas govoriti šta se želi. Dodu-
še, može se preinačivati ovako i onako, ali
istinsku hrvatsku misao nemože se falsifi-
kovati, jer falsifikovati nju znači falsifiko-
vati jedan puni i najznačajniji vijek svoje

. vlastite narodne istorije. Znači, izbrisati sve

ono što je najljepše i najveće, ono što je
dalo smisao Hrvatskoj i hrvatstvu. Mogu
biti samo tamne i tuđinske sile, mogu biti
samo jalove zablude onih, koji žele da na
hrvatsku misao i istinske hrvatske ideale ba-
ce drugo svijetlo i da ih prikazuju onako-
“ima, kakovi oni nikada nisu bili.

Jer danas se smatra sve i sva služili hr-
vatstvu, i kao da se stide istine, koju se na-
stoji izigrati, i izobličiti i koja se s tolikom

“naivnom bojaznošću i kukavičlukom zaobi-

lazi. Danas je hrvatska misao tu među nama
od izvjesnog dijela gotovo sasma  izo+
bličena, tuđa, strana, nerazumljiva svima
koji dišu iskrenim narodnim duhom bez ob-
zira bili to Srbi ili Hrvati. Ima neko kome

“ne ide u račun jedan puni vijek narodne is-

torije i koji bi htjeo lažima da prekrije ono
o je hrvatsku narodnu misao učinilo snaž-
iom komponentom u izgradnji velike naše
zajedničke srpsko-hrvatske narodne misli.
Lagati istoriju znači ili stidjeti se istine
i činjenica u njoj, ili služiti nekoga ko-
me je to u interesu. da li tu i može biti
nešto treće? Graditi Hrvatstvo na :falsi-
fikatima, znači stidjeti se pravoga hrvat-
stva, odricati se njegove sadržine — ili
svijesno služiti nekome kome nije potrebno,
kome je štetno to i takovo hrvatstvo, ka-
kvoga pred nas iznosi istorija. U sto godina

novije hrvatske istorije ima samo jedna os-

novna linija, koja se upotpunjuje, izgrađuje,
koja se i korigira; prolazi kroz više faza,
poprima razne oblike, ali joj smisao uvijek

ostaje isti i nepromijenjen. Od Gaja do u

najnovije dane naše istorije ona izbija jed-

Sava uz ovu osnovnu liniju taj određeni pra-

Nas vrijeđaju laži i obmane, izobliča-
vanje i podvaljivanje onih, koji danas
misle da služe Hrvatstvu time što Gaja
proglašuju Čehom, a Strosmayera Nijem-
ceri, a velikane hrvatske prikazuju ona-

'
i

Credo političkog rada Frana Supila, jed-

| nog od najumnijih političara Hrvatske, izra- |

kvim za kakove ih smatraju najzgodni- ,

jim,
te nije Žudnovato da danas 40 godina iza
svoje smrti Ante Starčević služi za političku
propagandu onima, protiv kojih se najod-
lučnije čitavog svog vijeka borio. Dok se
preko pojave velikog vladike Strosmayera
prelazi šutke, jer, razumije se, ne može da
posluži ni jednom falsifikatoru ni mistifika-
toru naše narodne istorije.
Ilirizam je izrazio misao: Hrvati, Srbi
i Slovenci — jedan su narod. To je os-
novna njegova misao. To je osnova Hr-
“vatske misli — jeđiustvo narodno. — To

je ideal Ilirizma. — Jedinstvo narodno, |

Hrvatski je ideal.

Od ilirizma do danas nije stvorena ni jedna
druga misao u hrvatskoj istoriji, koja bi mo-
gla da svom snagom potisne ovu ili da je uni-
šti. Ako mase danas slijede jednu laž, prora-
čunano ubačenu u njene redove, ne znači da
one tu istu laž i osjećaju; da će je i slijediti.

ženo je u ovim riječima: I

»Hrvati i Srbi sačinjavaju posvuda jedan |
jedini narod sa dva ravnopravna narodna '
imena«. — »Ja radim na hrvatsko-srpskom

| jedinstvu i uvjeren sam da nitko neće moći

Oni, koji danas triumfuju pred masama, od ,
“ istorije biće ismijani i izrugani i osuđeni. Svi

narodni hrvatski političari i javni radnici
bili su vođeni onom misli, koju je Ilirizam
postavio za svoje načelo. Oni su duhovna

 čeda hrvatskoga pokreta od 1835 i njegov

idejni komtunitet nije se prekidao. Od Gaja,
ili još dublje u istoriju, od Vitezovića preko
Strossmayera, Račkoga, Starčevića, Radića i
Supila — ostala je ista osnovna misao.

*

\ ćao i vidio u daljini, i maglovitoj, prekrive-

Na saborskoj sjednici od 6 juna 1848 upao |
da su srpske tradicije, srpske osebine, osvje-

o žile već skoro posve klonulo hrvatsko na-
' rodno tijelo i da su baš zaslugom Iliraca —

je Ban Jelačić Ljudevitu Gaju u riječ, kada

je taj uznosio srpske mišice, koje brane gra-

| nice hrvatske na Kordunu — riječima —

nim određenim pravcem. Sve ono što se de- |
| Hrvate.« »..

vac hrvatske istorije, bez velike je vrijedno- |

sti, i efemerno je. Nije Ilirizam izmislio tu
liniju, on ju je osjetio i dao joj je pravac.
On je preuzeo prvi misiju hrvatsku i spo-
redno je što ju je prozvao ilirskom. Linije
razvića, sile pokretnice ne mogu se proiz-
voljno, ako za njih tu već od prije ne po-

torija se razvija po svojim određenim zako-
nima. |

»Mi smo svi jedan narod. Ostavimo i Srblje i
Kao Hrvat korist naroda hr-
vatskoga ne razdvaja. od koristi naroda srp-
skoga, jer sam uvjeren, da što je jednomu
korisno drugom ne može biti na štetu —

| piše F. Rački. (Pozor 1862 god.) u »Mislima
. jednog hrvata nedržavnika«.

— »On je jedan i ne dijeljiv, kaže Stros-

smayer u jednom, već spomenutom pismu
stoji spremljeno tlo ubacivati u istoriju. Is- |

Hrvatska, čestita i istinska narodna Hrvat- |

ska, nije kroz ovih sto godina svoje istorije
imala druge misli i drugih ideala, nego onih,
što ih je iznio Ilirizam. Ilirizam nije ni uto-
pija ni romantika. On je tako mogao izgle-
dati i tako nam se mogu činiti forme kojima
se kojiput manifestovao. Ime ilirsko za nas
znači gotovo isto što i ekskluzivno hrvatstvo

A. Starčevića, koji je također bio Ilirac,

oduševljeni Ilirac. Nas ne može vrijeđati ni
ekskluzivno hrvatstvo njegovo, kao što nas
ne vrijeđa ni Ilirstvo, jer je u suštini to jed-
no te isto.

omladini, ali dva imena jedno i drugo slav-

no nosi, pak, ako se znala budu ta dva brat-

ska bića složiti i ujediniti, što god u pleme-

nitoj duši i srcu nose to će ju i postići... .«.
. :

Stjepan Radić, osnivač hrvatskog pučkog
seljačkog pokreta i seljačke pučke stranke u
»Hrvatskim idealima« piše:

»Posvemašno narodno jedinstvo naš
je ideal, — a jedno od glavnih načela
Radićeva pokreta izraženo j€ u ovim rije-
čima: »Hrvati i Srbi jedan su narod, pa
se već zato moraju sporazumjeti i u po-
litičkom radu, naročito ondje, gdje živu

zajedno... .«.
me

/ NARODNA REPUBLIKA HRVA
br 7 NAUČNA BIBLIOTEKA, DE ua

; značilo je biti veleizdajnik.

to jedinstvo uništiti«.

»Jedan narod sa dva imena, hrvatskog. i
srpskog imena. Jedan narod sa dva imena
sa jednim. jezikom« osnovna je misao sto
godina hrvatske narodne politike, koja se |
svagdje i na svakom mjestu smjelo i otvore-
no ispoyijeda, pa i tada, kada se ta misao |
našla na optuženičkoj klupi i nju zagovarati |

#
Ilirskim pokretom Hrvati su odlučili svo-

jom. sudbinom. Između dvoga nije bilo da
se bira treće. Na istoku iz krvi i ognja vas-
krsla je nova srpska država. lako mala, u
vijeku općeg narodnog robovanja tuđinu,
ona je ipak bila velika, i svijetla luč naše
zajedničke budućnosti. Srpski elemenat uka-
zao je na probuđenu narodnu snagu. Hrvat- |
ska i srpska narodnost morale su se naći na
jednoj liniji — trebale su nužno da se une-
su jedna u drugu, jer se ipak već i iz onih
malih i neznatnih početaka instiktivno osje-

noj i neodređenoj, jedan i zajednički cilj.
Danas se u izvjesnim krugovima govori sa |
»stidom« o ovoj i ovakvoj hrvatskoj misli.
Ali treba znati da je samo ova i ova-
kova hrvatska misao sačuvala hrvatsko
narodno tijelo i baš one specifične nje-
gove osebine, koje se danas, a iz veoma
t prividnih razloga, pretjeruju do smi-
ješnosti.
Nije ni sramota, ni neistina reći i priznati

postale zajedničke i za Srbe i za Hrvate.

: Snagu i instikat stvaralačke seljačke-narodne

mase unijeli su Ilirci u svoj Ilirizam i tako

modifikovali jednu misao, koja je u svoj su-

štini ostala jedna i ista kroz sve bure i olu'e

često i tužne hrvatske političko-kulturne is-
ije.

"Stara hrvatska budnica »Horvatov Szloga«
koju je Ljudevit Gaj ispjevao jedne zimske
noći na putu svome drugu Livadiću u Sa-
mobor, a koja se danas pjeva samo u dvije

| strofe — iz neke bojažljive opreznosti —

tako pjevana gubi svoj istinski smisao. Ono
što je Gaj htio u njoj da izrazi — to je

| hrabljenje i Hrvata i Hrvatske — ukaziva-

nje na saveznike u narodnoj stvari.
On svoju pjesmu nije suzio na tri žu-
panije, na neku do tužne i tragične mo-

gućnosti suženu Hevatska, već:

Bosna, Serblji, Istrijanci

Ter Dalmacija.

Nas je negda jedna mati

draga rodila. .

S jednim nas je Bog joj plati

Mlekom dojila,
Gledajući tu i takovu Hrvatsku, gledajući
to i takovo narodno tijelo on je mogao da
uzvikne tirtejski:

»Još Horvatska ni propala

dok mi živimo;

visoko se bude stala,

kad ju zbudimo«.

Te

Sedamnaest godina kasnije u svojoj »Hr-

| vatskoj misli« piše Stjepan Radić između

ostalog i ovo:

»... Tu moramo odmah upozoriti na
činjenicu, da je hrvatsko narodno more
samo maleni dio velikog slavenskog
oceana i da bi se brzo pretvorilo u tu-
đinsku baruštinu, da našim neprijatelji-
ma uspije uz pomoć naše zaslijepljeno-

sti odijeliti nas od Srba, a tim i od di-.

rekine veze sa Slavinstvom.

Evo to je osnovica hrvatske misli: Sa Sr-
bima, — postulat svake prave hrvatske poli-
tike, jer to je ono što je i prirodno i logično
»...Sledimo pravu našu majku, narav, koja

nas sve tako lepe stvo& i umesti u jedno... .«

*
Tok stvari nije uvijek išao onako, kako
je to trebalo da bude. I sa jedne i sa druge
strane ima mnogo grijehova. Srbi i Hrvati
nisu uvijek umjeli da gledaju pred sobom
jedan zajednički cilj, do kojeg ni jedni ni
drugi ne mogu doći po naosob, već samo
zajednički. Slijedile su i lažne nauke koje je
bacio tuđin među halapljive i zabludjele.
Hrvatska i Srpska misao autentične u sušti-
ni, ne jednom djelovale su jedna protiv dru-
ge. Izvanjske tuđinske sile videći opasnost
po svoje interese, nastojale su da tamo, gdje
je u početku buđenja narodnog bio postav-
ljen i aksion o narodnom jedinstvu — ubace
neslogu i mržnju, da razdijele i vladaju.
Upotrebljujući čas Hrvatsku, čas srpsku na-
rodnost, oni su sami ostajali čisti, a odium
je padao na sredstva u njihovim rukama.
Srbi i Hrvati stali su jedni prema drugima
— kukavni i mali. Od njihove nesloge i ne-
razumjevanja zajedničke stvari trpjela je Hr-
vatska jer zbog Hrvatske — tuđin je sve to
i rate
. Ovo je sredstvo staro, ali je prokuša-
no, jer se je vazda samo radi nesloge jed-
nokrvne braće osujetila obrana za prava i
slobodu Hrvatskog naroda, jer je protivni-
cima Hrvatske vazda pošlo za rukom sku-

čiti domovinu našu onda, kada im je uspjelo.

u ovoj zemlji zavaditi Srbe i Hrvate... .«

«(Fran Vrbanić u jednom govoru 1909 g.).

»V kolu jesu svi Horvati
Stare deržave
Staroj slavi verni svati

Z Like, Kerbave.

Kranjci, Štajer, Gorotanci
I Slavonija,

M-3/1933.

A 4 + ć |
ira sennikih od reg moe re Tre o 1 E ap ao NRK

“e
Ono što je vidio Fran Supilo u hrvatskoj
politici, nije vidio ni dobar dio Hrvata i

. Srba. :
Ali grijehovi otaca prelaze i na djecu |

njihovu. I mi još uvijek nosimo trag

LK

3;
i.