|
H.
j

;
1
bI

; ei.
LII

IPAK NIJE ISTO...

Jedino je Hristova Crkva, a drugo politika rimske kurije

U napisu koji smo početkom
februara objavili na ovom mje-
stu pod naslovom ,,Nije isto...“
mi smo iskreno i bez rezerve
uzeli u ocjenu pitanje pokrenu-
to od klerikalne štampe: koliko
se držanje nekih naših r i m o-
katolika sa državnog i
patriotskog gledišta razlikuje od
držanja i patriotizma katolika u
ostalom svijetu? Dodirnuli smo
tako i njemački primjer, jer kle-
rikalna štampa hoće da nam
držanje saarskih katolika prema
Hitleru u nedavnom plebiscitu,
Servira kao uzor koji apsolutno
nije identičan sa našim prili:
kama.

U ostalom to i nije odlučno
za osnovni momenat onoga što
smo mi tvrdili, da u stavu vrho-
va rimske
jednakosti i pravde prema Svim
narodima i prema svim vladama.
Pri tome mi nismo prestali na-
glašavati razliku između Hristo-
ve Crkve i onoga što cio _ svijet
pozna kao politiku Vatikana 1
vatikanskih krugova izrazito 1la-
teranske i fašističke orjentacije
Ipak nas se i dalje kleveće kao
protivnike Crkve ali tako jadno
i prozirno, da otpada svaka pot-
reba objašnjavanja i za najnaiv-
nije političke laike.

# o oš
Danas ćemo navesti nekoliko
primjera iz kojih se jasno vidi

da Hristova_ Crkva nije u pita-
nju, nego nešto sasvim drugo
što opet riječito  demantnje sve
priče o univerzalnosti i nepoliti-
čkom stavu onih koji prestavlja-
ju rimsku crkvu u njezinim me-
đunarodnim odnosima.

Ni poslanice, ni enciklike...

Klerikalna štampa priznaje da su
postojali i da još uvjek postoje ,,pro-
goni Crkve“ u Njemačkoj. Dovoljno
je spomenuti slučaj kardinala  Faul-
habera, kojega je treći Rajh  stav-
ljao pod policijski nadzor i na _koje-
ga su naciste pokušali atenfat. Bi li
naši klerikalci htjeli da je ito inden-
tično sa našim prilikama ? Ko poslu-
ša poznatog fratra komedijaša koji
nažalost u ovom svetom korizmenom
vremenu, na dosta čudan način za-
bavlja svoju slušalačku publiku u jed-
noj staroj i svima dubrovčanima dra-
goj Crkvi — doći će do uvjerenja da
smo mi zaista čudna zemlja — po
riječima fratra nešto ko Meksiko, sa-
mo sa tom razlikom, da se u ovoj
zemlji i sa propovjedaonice može vri-
jeđati i huškati po miloj volji, a da
se zato nikome ne odgovara. Ali o-
stavimo to i hajdemo na primjere ko-
ji najbolje govore.

Kad je Faulhaber stavlfen pod pri-
smotru; kad je pokušan atentat na
njega i kad je kroz njemačke Crkve
prošla njegova žustra optužba cio
svijet je očekivao da će Nj. Svetost
Pijo XI objaviti encikliku u kojoj će
podvrgnuti kritici etičku sadržinu nje-
mačkog nacionalsocijalizma i utvrditi
njegove suprotnosti čak i sa Evan.

Mirko M, Zec Dubrovnik

Antuninsku ul WW Telef. Br. 35
Izložba savremene

produkcije
Kupaone - umivaonici - fajanska
roba — željezo i željezni lim -

elektrotehnički materijal - lusteri
- boje i lakovi prima

Kuhinisko i porcelansko

posuđe
ŠTEDNJACI (špaheri) ,, ELITEE“
- pružaju maksimum mogućnosti
(4) = iskorišćavanja Minimum  potroška

crkve nema uvijek

đelijem. Ali jedva je ta vijest prošla
kroz neke evropske listove, rimska
agencija objavila je saopćenje, da se
,za sada u vatikanskim krugovima
isključuje objavljivanje bilo kakve no-
ve papine enciklike. I zaista tako
je bilo. Njemačka je zatim na svim
linijama prešla u idejnu i stvarnu fa-
šističku ofanzivu protiv svih koji su
joj stajali na putu. Došla je i barto-
lomejska noć, ali se nije pojavila
ni enciklika ni biskupsRka posla-
nica.

Da vidimo što se je događalo po-
slije Ronkordata,

Bavi li se Rimska Kurija Hristovom
naukom ili podmuklom političkom
nkcijom ?

Na ovo pitanje odgovorio je vođa

G. Adolf Hitler

trećeg Rajha g. Hitler u raspisu upu»
ćenom tajnom državnom redarstvu“
»Za posljednjih nekoliko nedjelja — kaže
se u tom raspisu — pokazalo se da iz-
vjesni vjerski redovi i organizacije pretstav-
ljaju u stvari centre jedne reakcionarne ak-
cije. Rad tih vjerskih organizacija u toliko
je opasniji što one svoju razornu akciju
izvode podmuRlo i neprimjetno. Sva-
kome je intelisentnom čovjeku jasno, da ova
udruženja pretstavljaju opasna žarišta reak-
cije, koja bi hjtela da spriječe i unište rad
nacionalsocijalističke partije na kulturnom,
privrednom i političkom polju i da njemač-
koj državi unište ugled u inostranstvu. Zato
se poziva tajna policija da pripazi na rad
ovih raznih vjerskih organizacija katoličkih
redovničkih redova“,

Ne treba zaboraviti da ova krupna
optužba nije nikada bila deman-
tovana i da nju podiže zemlja koja
ima Ronkordat.

Raspuštene katoličke organizacile

Na Rraju, dafratru Rkomedijašu pre-

poručimo jednu odličnu temu: Dekre-
tom prefekta u Bozenu, raspuštene
su sve katoličke djetićke organizaci-
je, koje su kroz decenija provodile
korisnu kulturnu akciju među Njem-
cima južnog Tirola. Raspuštene su i
druge katoličke Rulturne organizacije
u Bozenu i Meranu koje su djelova-
le po više od 80 godina, pa onda o-
ne u Untermaisu, Klausenu, Brunec=
ku, Kalternu i Sterzingu. Sve su to
bile Rulturne i vjerske. organizacije
Roje su duboko srasle i saživjele se
sa njemačkim kulturnim narodnim or-
ganizmom. Sve je to italijan. fašizam
rastjerao .bez rimskog protesta, bez
reakcije u enciRklikama i biskupskim
poslanicima. Može li nam barem fra«
tar Romedijaš objasniti ovu rimsku
blagonaklonu tišinu Roja Rod  trijez-
nih Ratolika izazivlje sumnju u bo-
žansku misiju rimske kurije? Može
li nam fratar Romedijaš učiniti jedno
kršćansko upoređenje između uloge
SoRola&kojega je napala  po-
slanica naših biskupa, i ovih antiku!»
turnih i protukatoličkih akcija u zem-
ljama koje imaju ne samo Rkonkorda-
te nego i civilizatorske odlike i spo-
sobnosti kakvih Balkan nije nikada
imao za rimske prelatske mozgove i
njihove tašističke ortake?

Što vodi Italiju
u Afriku?

Na ovo pitanje odgovara organ
dobrovoljaca Italije ,,Volonta d' Ita-
lija , koji među ostalim piše i ovo:

»Kolonijalnoj ekspanziji Italije
treba da se dađe oduška. Talijan-
ske kolonije udaljene su jedna od
druge i odijeljene tuđim teritorija-
ma, pa ne_ mogu da prestavljaju
organsku cjelinu koja bi u vojnom
i ekonomskom pogledu imala neku
značajnu vrednost. Italija ne stoji
na putu ekspanzije drugih koloni-
jalnih sila“ pa dosljedno ,,Sile ne
smiju gubiti iz vida potrebu da se u
Africi... povuku nove granice. Ita-
liji se mora omogućiti izlaz na O-
cean kako bi obrazovala svoj kom-
paktan i Organski kolonijalni
perij“.

im-

Kako se jasno vidi jedan slobodni
narod ima da bude  pokoren, a od
njegove zemlje ima se stvoriti izvo-
re imperijalističke eksploatacije.

Velika zaštitnica međunarodne praw-
de razgoličena je pred svim slobod-
nim savjeslima svjeta. Ona ovoga
časa uživa blagoslov samo  osvaja-
ča, i svog_ prirodnog lateranskog
saveznika ĆČete određene za Afriku,
za osvajanje i uništavanje tuđe slo-
bode, blagoslovio je na odlasku
milanski kardinal.

Opomeni ib, Oče,
što čine!

jer. znadu

Spectator

Jadranski festival i Dubrovnik

U beogradskom sedmičnom listu
»ideje“ (2 marta o. g.) objavljeno je
opširno mišljenje Roje je dao g. DPe-
tar Konjović, naš poznati muzičar, i
upravnik zagrebačkog teatra, o mo-
gućnosti da se Rod rias organizuje
neka vrsta jadranskog festivala. —
Kao pozornica, po mišljenju g. Ko-
njovića, došao bi u obzir prvo Split.
Ne samo zbog toga što Split ima
publiku ,,sa retkim dispozicijama za
teatar“ nego i radi saobraćajnih ve-
za koje omogućuju bazu za akciju
ove vrste. Kao najbolje mjesto u
Splitu g. Konjović nalazi Botićevu
poljanu. Poslije Splita došli bi Hvar
i Dubrovnik. — Prošlogodišnji  pri-
kaz ,Dubravke“ pred Dvorom —
kaže g. Konjović — prigodom Kon-
gresa DP. E. N. klubova, bio je us«
pjela demonstracija mogućnosti za
takve predstave i pred  jnternacio-
nalnom publikom postignut je veliki
uspjeh“. Na kraju g. Konjović  za-
mišlja i još jednu grandioznu  pri-
redbu u okviru jadranskog festivala
na Lovćenu sa prikazom ,,Gorskog
Vijenca“ — ,,Recitacija zborova od

nekoliko stotina ljudi, uz pratnju sto-
tine guslara, u noćnom  osvetlenju,
vatara i buktinja. u prirodnom de-
koru što ga daje Lovćen i scena is-
pod njega, sve bi to bilo od utiska
koji se ne _ zaboravlja“ — završuje
svoja zanimiva izlaganja, — g. Ko-
njović upravnik Hrvatskog kRazali-
šta u Zagrebu. — Na ostale pojedi-
nosti ove lijepe i korisne zamisli
vratiti ćemo se u prvom narednom
broju.

Za ishranu siromašne djece

Da počasti uspomenu  biago-
pokojne gđe Kolin rođ. Saroc-
chetti, položio je g. Marić Niko
financij. direktor u p. u fond
kuhinje ,,Podmlatka Crv. Krsta“
za ishranu najsiromašuije djeće
Din. 100.— na ćemu uprava naj-
toplije zahvaljuje.

Iznajmljuju se prostorije za
skladište I i II sprat. Obratiti se
na administraciju lista.

NARODNI UNIVERZITET

Ekonomska kriza
u Dubrovniku za Renesanse

Sinoć je pred punom dvora-
nom Srpskog dubrovačkog pjev.
dr. ,,Sloga“ održao predavanje:
g. Dr. Jorje Tadić o gornjoj.
temi.

G. Dr. J. Tadić prikazao je u
glavnim crtama ekonomski život
Dubrovnika za Renesanse, te
podvukao razliku između prve i
druge periode XVI vijeka. U
početku su Dubrovčani u svakom
pogledu napredovali, dok su ka-
snije sve grane njihova gospo-
darstva jako propadale. Uzroke
tome našao je u pronalasku ve-
likih količina dragocjenih kovi-
na u Americi, te u izmijenjenim
ekonomskim i političkim prilika-
ma u Turskoj. «Tada je nastupilo
poskupljenje živežnih namirnica
i smanjenje dubrovačke trgovine.
Dubrovčani su se borili protiv
toga smanjujući plate činovnici-
ma, udarajući nove takse na bro-
dove, vino, rentu 1 sl. Mnogi tr-
govci padali su pod stečaj, a
ženske, u koliko se nisu mogle u-
dati, ulazile su u brojne samos-
tane, koji su u ono doba više
bili socijalne, nego religiozne
ustanove.

U vezi s ovim, po. mišljenju
Dr. Tadića, stajao je i kuitur-
ni rad, osobito književnosta Zato
je ukratko, ali na jedan novi
originalan način, prikazao  du-
brovačke književnike onoga vre-
mena. U vezi s ekonomskom kri-
zom Dubrovčani su postajali re-
ligiozniji, ali ih to nije priječilo
da sa svojim nadbiskupima vode 30
godišnju borbu čuvajući svoj dr-
žavni suverenitet i svoja velika
prava nad dubrovačkom crkvom
i njezinom organizacijom.

»Balkanska Carica“
u Beogradu

Poznata drama ,,Balkanska Ca-
rica“ prikazanaje u Beogradu 16
II u velikoj dvorani Kolarčevog
narodnog univerziteta. Uspjeh je
bio odličan. U brojnom slušatelj-
stvu bila je najbrojnije zasiupa-
na omladina. Duboko  osjećajni
nacijenalni motivi na jedinstven
način izraženi u ovom  pozori-
šnom komadu, podigli su odu-
ševljenje slušateljstva. Umjetnici
su  prekiđani čestim aplauzima.
Tako veći u početku drame,
gdje autor kaže:

Od vazda nam je Dubrovnik dika,
U cio Istok i u sva mora
Katarke njihovog brodovlja, gora
Slovenske svjetu ističu boje,
Naški mu mornar smjelo poje,
U svaku luku na okeane

ast nam nanose sa svake strane!

Bratske i sveslovenske osjećaje
podižu dalje i ove divne riječi:

»DubrovniRk Zetu ka' sestru ljubi,

A ona njega priznaje bratom;

Tako se isto svoji s Hrvatom.

Zar pravoslavlje i latinica

Našemu bratstvu da je grobnica?

Zašto nam Rusi bliži bi bili,

Ii za dlaku Bugari mili?

Crni popovi s obije strane

Da oni mogu meni da brane

Da ja ne ljubim, kao god ove,

Hrvatsku braću, te sokolove?! |

Prođi se stvarat' rad vjere bruku,

S bratom se drži ruku pod rukul“

Sve kao proročanska vizija ili
i mesijska poslanica!

Traži se stan od 3 sobe sa
kuhinjom i kupaonom u  novo-
gradnji na Pločama, Pilama ili
Lapadu. — Ponude pod šifrom
18 Mart“ na administraciju lista.