Gavrnio Princip,
Neđo Kerović,
Čubrilovi

.| Posljednji Vidovdan bola bio
kb Vaš... Viste mu dali obi-

lježje u drugoj velikoj tragediji
računu sa porocima prošlosti
Posljednji Vidovdan bolabioje

da ste bez riječi isRkapili do
a čašu gorčine, da. zasladite
ludućnost nacije. Žrtvovali ste se
bstojanstvoin onih koji znadu
ezirati smrt, radi života drugih.
I Od Vidovdana 1914, hiijade
Kladih jugoslavenskih revolucio-
ra pozna u vama svoja no-
Ih Božanstva. U njihovim duša-
ma vi ste ostali velikii nedirnuti.
čni i bjesni klevetnici nisu u-
jeli da vaše djelo zablate i da
Vašim ,zločinom“  hRvitiraiju

a enencin
a a wneveevaa

a svirepim neprijateljima nacije.

am rom

II
= S
: Al

Cijena je ovom broju

Di

KORU a Va OP

e

diplomatske račune.
Vi ste ostali Bogovi naši jer
ste na Golgotu pošli sa . mirom

(zire smrt i taštinu vjerujući u

ivječnost.

U IME OCA, koji je guslama veličao ideju . . .
I SINA, koji je u njeno ostvarenje uzidao svoj goli život...
I DUHA žrtava, koji vodi naraštaje — Amin!

i dostojanstvom Hrista, koji pre-

IBSROVNIK,

CJENI

(Vaš... Izgrađen je Hram naše- |

I
|

|
|

3 JULA 1972

tovdanskih Heroja

aa Čabrinović, Trifko Grabež,
aa . a Jovanović, Danilo Nić, Veljko
“2, VG Mranjčević, Cveiko Popović.

| Posljednji Vidovdan bclibioje

ga Jedinstva u čije ste funda-
mente uzidali svoje kosti. Vidov-
dan je prestao biti dan tuge i
grižnje pod igom tuđina.
č X
X *e

Vidovdan je postao dan ča«
sti i ponosa! Dan najdraž“ i naj-
svetije uspomene na osvetničRku

gardu Vidovdanskih Heroja, onih
sa Kosova, iz. Plave _ Grobnice,

Sarajevskog garnizona i Tere-
sienstadta. E,
Njihovi humci danas mirujii

pod mirisom tamjanske prekade
i pod plamičcima voštanica.

Mi ćemo danas Rao i prije
u našim dušama opetovati mo-
litvu za pokoj i smirenje njiho-
vih duša molitvu, Roja treba
da bude Rratka:

Vrlo se često čuje i govori o
limentalnom nacionalizmu, o ro-
intičnom, poetskom, nacionalizmu
patriotizmu kao o radosti i nasio-
ju koji su davno prošli. I govori
0 stvarnosti, surovoj, trezvenoj,
Wvyremenoj svjetskoj povezanosti
a isključuje gajenje podvojenosti
cionalnog usamljivanja. Nacio
ini mesianizam postao je odvratna

i rugobno čudo; poziva se
eobrtljivi tok istorijske sudbin-
snage, te se Raže kako se pre-
nacionalističkih uskogrudosti pre:
Kako ljudi uopšte, naši još prije
e, rado slušaju opća mjesta 1
\0 primaju za gotovo sve krilati-

-

teklo, često, nije bez zamjerke i
u smjerovi, često, upućeni na
tanje, rušenje i obaranje zdravih
Votnih vrijednosti nacije, potrebno
OŠ jedmom, svejedno po Roli
razmrsiti linije i rašćistiti pitanja...
Nacionalizam se može shvatiti
edan biološki“ način: to jeime
"odnije da bi se bolje razumje“
Odlike tog takozvanog nacionali-
a. Jer po biološkoj jednoj Ron-
Yeiii, jedinka želi samo sebe ho
"samo svoje produženje, brine se

“ Mlučivo o sebi, bori se protiv svih

gih, nezna za prevazilaženje sebe.

ta, Rao takva, samo sebe žele-

e kruže svjetom, hkrilatice čije .

ija — ako se tako. shvati — zna.
vu jednu jedinku; svjet, istorija.
su poprišta borbi svih  prodv.
je na sceni svjet“.
oi ieste klanje“ i ždranje Nacija.
) takva, samo sebe  poznavajuća|

terijalni skup čije biće i čije djelo-
vanje vrhu ne u samoživom životu

“bez ikakvog prelazilaženja. Danas, u

fazi u kojoj se . nalazimo. Zapad
pruža sliku takvih nacionalizama. j
baš u vremenu u kome se najvise 1
najglasnije govori O povezanosti 1
skupnosti svega svjeta, o čovječan-
stvu kao cjelini, o svjetskoj politici
baš danas cvjeta jedna razbarušena,
puna uzajamnih nepovjerljivosti,
mnogostruka razbijenost t nepoveza-
nost .nacionalizama . Cvjeta kao
cvjeće zla, rasijano svuda po svjetu
kao cvjeće čije žuto zelene glave
nose smrtonosni otrov te se čine
kao guje iz potaje.1 baš u vremenu
kada cvjetaju takvi tobožni naciona-
lizmi, pored ogromne proizvodnje
razvija se ogromna bjeda i bespo-
slica — baš u svim tim pozatvara-
nim nacionalnim“ krugovima koji
su se kao ježevi sklupčali u Heprr
stupačne gomile. Jer, mislilo se, i
misle još neki da je uzrok toj pre-
tećoj i zlokobnoj nesrazmeri proiz"
vodnje 1 bjede baš u prevazilaženju
prelaženju preko granica nacije,
prelivanju živo
u okviru jedne
Misli se da se
zidova, preprečn
sačuvati od osnovno
xivljenja: neprav
zed nemanja i nepostojanja sar
cialne pravde. I nalazi se. Jaga“ E
me: što se osnovni. odnos - liudske
nepravde, osvnovno.

dizanjem ogromnih
ih i zaštitnih, moze
g zla ljudskog

iskorišćavanih i iskoristitelja, čuva u

ća jedinka; znači stvarno jedam ma- |

ta van sudova koji su.
nacionalne cjeline.

de u društvenim od«.

društveno zlo.

daci savremenog
ionalizma

krilu nacije. Misli se da je lek za
zlo nadjen time što je zlo smanjeno
po količini; dok je po kakvoći osta-
lo isto. Nerešljivo je ono u malom

krugu isto kao i u velikom, kao i

u največem. I
Nacija nesme biti jedinka _ Roja
želi samo sebe, Nacionalizam nesme
biti stremljenje koje ide jedino za
materialnim interesima. Nacija se
može shvatiti Rao manji krug u  či-
jem obimu ima da se pripremi  čo-
vječansko riješenje socijalne pravde
Kao škola u kojoj se sprema za u-
laz u dostojniji čovječanski život.
Kao duhovna cjelina koja ima da u
sebi gradi i izgradi čovjeka, duho-
vno socijalno. biće. Nacionalizam je
onda stremljenje kojim se želi pre-
vazići samoživa jedinka u čovjeku,
pa i samoživa jedinka u naciji. -Je=
dnom riječi, za nas je nacjja manji
duhovni krug kojim se priprema za
veće jedinstvo, u kome se ima _ iz-
boriti borba za ostvarivanje socialne
pravde, da bi se. ostvarena, zara-
znom moći više duhovne istine, pre-
nela na svjetsku zajednicu. Naciona-
lizam je za nas stremljenje duhova
ostvarivanju ideala ljudske i dru-
štvene medjusobne pravde u krugu
nacije. Ne mislimo da je pitanje zlih
odnosa današnjeg društva rešeno u
stezanju na samoživi. uski .nacio-
nalni“ Rrug — u kome  nepravični
odnosi društveni mogu da nesme-

tano bukte — niti mislimo da je

riješeno vještačkim pravljenjem: na-
sllnih. širih zajednica. — u kojima se
Svršetak na 2 strani '

|
Sa .
|

4

Godina EV

E g AZERI SE FEET PRE

Perom i olovkom

Ser Arihur Evans i Narodna Svijest“

Piše nam dobro informirani

prijatelj našega lista: Ja nisam
pristalica pravca Vaše Rolegice
na Trgu Kralja Tomislava, ali mo-
ram priznati, da se ovom uvaže-
onom organu Ratoličkog  Rlera
X mnogo toga predbacuje tenden-
ociozno i bez svake osnove.
N. pr: mnogima je ,upalo u
\oči“ da ,Nar. Svijest“ nije ni sa
jednom riječi zabilježila boravak
Ser Evansa u Dubrovniku, pa ni
onda kada je on učinio gradu
0enaj skupocjeni poklon. — U
svojoj zajedljivosti ljudi su već
našli i razlog zato pa Ražu da
oni u ,Nar. Svijesti“ znaju vrlo
dobro da je Evans ljuti .i nepo-
mirljivi antipapista.

Zbilja žalosno je kad netaR-
otični ljudi ovako podmeću Ser
. Evansu, ali je isto tako žalosno
oda ,Nar. Svijest“ nezna da Ser
. Evansa resi i jedno visoko  pa-«
pinsRko odlikovanje...

WJolikl odredi onol. sredo-

2em, flote ti našim vodama
SS već utvrđenom raspo-
dostavljen

(lučkim vlastima u vremenu od I

redu koji je našim
[jula do 15 augusta, doploviti će
|/u naše vode tri gruge brodova
engleske sredozemne flote sa u-
okupno 82 jedinice, dakle najve-
(ći broj ratnih brodova jedne stra-
ne sile, koji je do sada posjetio
našu obalu. Po programu u Gruž
će doploviti I matični brod, I
bojni brod, 3 krstarice i I slup.
Pred Visom će se usidriti I kr-
starica, pred Hvarom 1 bojni
brod, pred Crkvenicom 1 bojni
brod i I matični brod i4 raza-

rača; pred Rabom I bojni brod,
pred Sušakom 1 krstarica, pred
Selcima I vođa flotile, 4 razara-
ča, I brod radiostanica, pred
Sibenikom I vođa flotile, 8 ra-
zarača i I brod radiostanica, pred
Splitom I bojni brod, 1 nosač
avijona, I razarač, I brod radio-
stanica, 1 vođa flotile i 5 pod
motnica, pred Korčulom 1 bojni

brod. — U Boku Kotorsku do-
ploviti će tri grupe koje sačinja-
vaju 2 broda radio stanice, 3
bojna broda, I nosač avijona, 8
krstarica, 3 vođe flotile, 16 raza-
rača, I brod radiostanica, 4 pod-
mornice i i matični brod.
Ove 84 jedinice nose okolo
20.000 ljudi. mornara, oficira i
drugog brodskog osoblja.

Podmirite pretplatu Ul

——--—— ———————————
a ——-— > svome

DR

rengao majo o moo
pa -