A

Poštarina plaćena u gotovu

33 Makli)

2)z

DUBROVAČKA

Cijena je ovom broju Din. #—

BROJ 189

Sv. Vlaho i Sv. Srva

Uspomenu na velikog na-
rodnog prosvijetitelja Savu sla-
vili smo prošle nedjelje, a sutra
ćemo po našim starim tradici-
jama slaviti Sv. Vlaha, biskupa
iz Sevaste, u čijem je imenu
oličena naša Vjera i naša hilja-

dugodišnja Sloboda.

Mi ne_ pišemo uvodnik u
njihova slavu jer se tome pro-
tivi njihova isposnička i pro-
svjetiteljska čednost. Ali nas o-
vo vrjeme puno falsifikata i
vike politikana_i dogona_ sili,
da učinimo neke napomene na
ovom mjestu,

Grad sRladnosti, sa izvori-
ma najstarije slavenske kulture,
doživio je da se na_ prosvjeti-
telja Savu obori nekulturna,
nesRkladna i negosparska  mrž-
nja jedne ERscelencije i da se
toj mržnji pridruži Rkukavni pe-
dagog, po prošlosti hauptman,
odlikovan za vanredne zasluge.
Ekscelencija i odlikovani haupt-
man saglasno su zabranili pje-
vanje Svetosavske himne ,,Us-
Rliknimo s ljubavi“. Mlađi pro-
sti od mržnje i odlika _gnusne
savremene politike, dali su _o-
duška svojoj revolti i himna
velikog narodnog Prosvjetitelja
odjeknula je na proslavi koja
ima zvanični školski karakter.

Neka se srpstvo tješi sa us-
pomenama na vremena austro-
mađarije kad je slobodno sla-
vilo Oca Savu i pjevalo mu
himnu sinovske ljubavi.

A što će tek reći gore pred
licem Boga Sv. Vlaho, čedni
biskup iz Sevaste, - po stavu
pravi gospar a po duši svetac
kad čuje da mu veličine
Roje su jučer došle u Dubrov-
nik, određuju ko može, a ko
ne može da mu iskaže časti
ljubav i to baš na dan ,hki do-
hodi nami jednom na godište“?

Ništa !

Svetoga Vlaha, biskupa i
gospara po duhu, ganuti će
sudbina stare slovinske Dubra-
ve. Negdje gore na zboru sve-
iaca i božijih ugodnika čuti će
se njegov resignirani; Fuimus.

A onaj veliki isposnik i
prosvjetitelj Sava pridružiti će se

lahu, bratu u Kristu, sa_uzda-
hom koji govori: Nikad ovako
do Kosova, ni poslije Kosova..

Gospar Gjono

Godina IV

Oče, opomeni ih,
jer znadu što čine...

Neočešivani odleR Rakav je u
redovima nacionainog građanstva
a naročito nacionalnog sve
ćenstva, imala poznata poslanica
katoličkog episkopata, bio je to-
likO porazan i za njezine potpis-
nike i za jezuitske auktore i a-
gente Rima da su se morali od-
lučiti, da još jednom grubo ine-
skrupolozno izlože ličnost za-
grebačkog nadbiskupa i hrvatskog
metropolite Dr. Ante Bauera —
onog Bauera, koji je nekad svo-
lim nezavisnim stavom osvajao
simpatije i najiiberalnijih Srba i
Hrvata.

Na leđa. Dr. Ante Bauera
prebačen ie ioš jedan neprijatan
i — skloni smo vjerovati — ne-
željen teret. A težinu cve jezuit-
ske inspiracije osjeća ne samo
Dr. Bauer nego i mnogi njegovi
biskupi i svećenici, koji su po-
slanicu potpisali ili je vjernicima
čitali pod sigurno teškim diRta-
tom o Rojem laički posmatrač

nemože imati tačne predočbe.

Ipak možemo biti zadovoljni.
Nije svako zlo za gore. Zavjese su
donekle pomaknute. Provirili su
prsti crnih Lojolovaca, koji su do
sada po svom podzemnom hRre-
tanju bili skoro nepoznati našoj
široj javnosti. Ostaje nam da po-
gledamo u oči činjenicama i pos«
ljedicama njihovog rozornog rada.

Zagrebačkom nadbiskupu, ža-
libože, nije biio više ni vremena
ni načina za povlačenje dostojno
njegovog položaja. Trebalo je
spašavati formu i sa nekoliko
iraza pilatski oprati ruke nad o-
nim što u poslanici jasno govori
da nije ni vjerski, ni moralno. Jer
malo je tih, koji bi htjeli vjero-
vati da poslanica nema politički
karakter i da je, ako ne namjer-
no, a ono slučajno došla baš u
času Rada je bila potrebna za
planove naših vanjskih neprijate-
lja i političke eksperimente vajnih
nosivca ,demokratije“ i ,,radika-

Sahrana ,»bezvjerca“ Tyrša u Pragu
Na čelu pogrebne povorke katoličko svećenstvo

Rkalizma“ koji su parlamenat Es-
haestonije biji pretvorili u Rrva=
vu arenu svojih banditskih ćudi.

Za ono što nam crna Lojolina
družba servira u izjavi Dr. Baue-
ra, naš narod. ima _ svoju |i-
jepu poslovicu: Ne reci mi prije
nego ti rečem. Jer ima li, imože
li biti, savršenijeg jezuitima nego
poslije tolikih manifestacija njiho-
ve žuči i dokaza o političkoj
pozadini njihove poslanice — go-
voriti sa apostolom Lukom: ,,ot-
Rrivene su misli mnogih srdaca“?
Jest Preuzvišeni nadpastiru! Otkri-
vena su srca i misli onih otrov-
nih zmija, koje svoj otrov onako
svjesno — pod krinkom svetosti
— prenose u srca Vašega hRiera
i Vaše pastve. Čuli ste, Preuzvi-
šeni, Rako je bolno i teško od-«
jeknuo taj pokušaj i kako ga je
narodno svećenstvo, odano Bogu
i Narodu, dostojanstveno odbilo.
Hoćete liinjima, Preuzvišeni, do-
baciti izreku Apostola Luke? Si-
gurnj smo da nećete, jer ste u
svojoj dubokoj svijesti i u srcu
PRAVEDAN.

U koliko su Vaši prigovori
pojedinim sokolskim društvima
u Jugoslaviji — a ne Tirševoj
ideologiji i Jugoslovenstvu — bili
opravdani, Vama su Preuzvišeni
Nadpastiru ostajala i drukčija sred-
stva, a svakako i drugačiji način
optužbe, OvaRo, pa makar i ne-
željeno, Vi ste dopustili da se
izazovu raspoloženja koja ne
mogu biti ,na dobro Ratoličke
crRve i kršćanske crkve uopće“
a najmanje pak  ,na istinsku
korist Kraljevine Jugoslavije,“

ARo ste pak, Preuzvišeni Nad-
pastiru, htjeli da osudite jedan
Politički sistem ida dadete odu-
šRka svojim osjećajima i uvjerenji-
ma, onda ste barem Vi, ako niko
drugi, imali mogućnosti da uzmete
dostojanstven građanski stav; o-
naRkav Rakav ste nekad uzimali
Rao član srpsko-hrvatske Roali-
cije. Ovako, prije ili poslije, Vi
ćete osjetiti Rako su agenti Rima

obilno i bezočno iskoristili Vaš
lični, nadbiskupski i politički
prestiž.

Način na koji je poslanica u»
darila na častiinterese ove zem-
lje po našem sudu znači — pu-
cati iz busije. Ali Vaša odriješita
riječ sa Rojom izražavate zgra-
žanje i gnušanje nad tvrdnjom
da biskupska poslanica ima veze
sa željama neprijatelja — ublaži-
la je našu bol i obnovila naše
nade da nije daleko čas kad će
te nam i Vi istinski pomoći da
izvršimo djelo obnove.

Naš narod, bez razlike vjere i
plemena, ostati će Vam vječno