mor Ka PC Gravd pram —.. =a
noone o ito
Đ. - zoi > -

Neprijateljske težnje i separatistički korov

ju, niti se djele narodi niti daleko
veći od našeg, kao Englezi, Njemci,
pa nećemo doista ni mi Jugosloveni.
Baška vjera, baška narodnost. (Bu-
ran aplauz).

Posebno mi Jugoslaveni, Ratoličke
vjere željeli bismo da bi Ratolička cr-
Rva u Jugoslaviji bila nešto više nacio-
naina u momentima Rad zadire u po-
litičko polje. Onaj neopravdani ataRk
na Jugoslovenski soko čisto je politič-
ki akt.

(Glasovi: Tako jel). Ali ipak zato
ne smije ni s koje druge strane da
se sipa ulje u vatru, ponajmanje pak
ne kad imamo svjetle pojave kao
Rkotorskog biskupa Ućelinia, (Složni
usklici: Zivio!), i svećenika narod-
nog poslanika Vjekoslava Spinčića,
(Složni usklici: Živio!) i Don Frana
Ivaniševića. (Složni usklici: Zivio!)

Katolički episkopat trebao se je
rađe pozabaviti pitanjem slavenskog
bogoslužja u našim crkvama. Kato-
lički episkopat dobro zna za znače-
nje koje slavni biskup Grgur Ninski
ima u našem narodu. Naši biskupi,
koji su u svojoj poslanici ustali ina
odbranu imena hrvatskog, bili bi
bratskoj slozi, ljubavi, i svome _ na-
rodu učinili bolju uslugu da su iz-
dali poslanicu radi očuvanja i gaje-
nja narodnog jezika u crkvi. (Plje-
skanje).

Podstrekom naših punktaša po-
menuta susjedna Rraljevina _ je u iL
nostranstvu našu zemlju razvikala
kao zemlju nekog terora.

»Ireba primjeniti ,blagu
ruku“. To bi djelovalo“

Mi znamo da nema terora, da _ne-
ma čak niti dovoljno jake ruke

(Pljeskanje i uzvici: Tako je).
Naprotiv, možda bi dobro bilo da i mi
“ kao ži naši susjedi privremeno primje-
" nimo jedno parče ovaRkove ,blage ru-
ke“;
uvjeren sam da bi to imalo _ dej-
stva; svaki bi se prihvatio više rada
a manje politiziranja; niti bi bilo
,punRtacija“ a niti napadaja protiv
Jugoslovenskog Sokola.

Neki hrvatski političari trebali
bi već jednom da se uvjere da se
u sopstvenoj državi ne može voditi
indentična politika i borba Rao u tu-
đinskoj državi, u kojoj je cilj da se
tuđinsku državu slabi i ruši (Odo-
bravanje). U domaćoj državi može
da bude mjesta samo Ronstruktiv-
nom radu i svesrdnoj saradnji.

Treba podmetnuti leđa pod državnu
rudu i gurati.

lijepo obavili. Dašto da je

(Odobravanje). Sterilno stojanje po
strani nije nikada urodilo uspjehom.
Od našeg Ujedinjenja pak do danas
izračunajmo samo koliko su vreme-
na neki hrvatski polifičari uložili na
državnom poslu; doista niti toliko
vremena koliko bi dovoljno bilo da
se uredi jedna oveća zgrada a hka-
mo li jedna država, a oni su se već
zamorili i duhom Rlonuli i već  ho-
će da zidaju nešto drugo.

Italija, koja je daleko veća, u
istinu je bila sačinjena od raznih
političkih formacija, Roje su imale i
te kakove izgrađene posebne tradi,
cije, pa ipak Italija sve je to sroza-
la ne pošteđujući niti Rim Sv. Oca
Pape a sve to u cilju jedinstvenosti
naroda i države. Naš susjed taj re-
cept, koji on ni za sebe nije držao
dobrim, ne treba ga niti nama  ser-
virat, a naši ne smiju biti tako
kratkovidni da ga prihvaćaju.

Vidite, sada i sama velika nje-
mačka država, izrazitije primjer za-
jednice složenih država, bez odzira
na vjerske razlike i iskorišćavanje
ovih u političke svrhe, vidimo da

pristupa rušenju tih tradicionalnih
osobina. | Sa
Kroz četiri ratne ' o m.
i ći jadikujući ka“
po E Ž sot provinei-
ja te da hoćemo jedinstvenu državu,
pošto smo jedan narod.
A sada kad smo sve to ljepo por
stigli (Odobravanje) iz tih istih Rru-
gova zove se Evropa u pomoc: da
mi nećemo jedinstvenu državu, da
hoćemo opet svoje provincije, jer
da nismo jedan narod nego država
od više naroda.

Gospodo senatori, koliko je ta
pojava smješna s obzirom na one
koji tako nastupaju i danas, toliko
je za nas ozbiljna,

to bi trebalo već jednom poslužiti se
zakonima da to već jednom prestane.

(Pljeskanje i odobravanje).

Ali, gospodo, s druge strane,
velika je odgovornost na današnjem
režimu u pravcu konsolidovanja je-
dinstvenosti države. Ovaj režim tre-
ba da sistemom i načinom svog u-
pravljanja pomaže da i bez federa-
tivnog uređenja u našoj zemlji mo-
že biti i dobre uprave i ravnoprav-

nosti i pravičnosti. (Burno  pljeska-.

nje i odobravanje).

Štrosmajer o Rimskim prelatima

Govoreći o sumnjama koje su fmu se
stalno tovarile u namjeri da ga se u Vatikanu
onemogući kao crkvenog velikodostojnika,
Strosmajer piše među ostalim : '

Jest, i.tina moj mili brate,
nailazili smo u samomu  Vatika-
nu na crne sumnje, koje na nas
iz Pešte i Beča i Zagreba baca-
ju oni, koji bi nas, da mogu u
kapi vode utopili i koji bi svaku
sramotu, da mogu na nas bacili.
Hvala Bogu, mi smo sve časno 1
tre-
balo energije i odvažnosti... Ne
možete, moj mili brate misliti,
kako nisko stoje prelati rimski,
koji kurijom vladaju. Kolika bi

crkva rimska

nužda bila, da se crkva rimska
po naravi i vješitomu određenju
svome = univerzalizira. = Ovako
potalijančena crkva rimska ni iz
daleka ne odgovara božijoj svojoj
destinaciji“. (2 V 1888). ,,Kad će
to biti — poleg okorelosti, slje-
poće 1 samoljublja rimskih  pre-
lata — sam Bog zna“. (17 VII
1888). I nekoliko dana docnije:

»udRimu nas apsolutno ne  ra-

zumiju i dotle će tako biti, dok
ostane  jsključivo
talijanska. Sebi i svetoj stvari
Škode“.

Moejunnrodni velesnjam uzoraku u Milmu

12 - 27 aprila 1933|X1I.
Najvažnije tržište italije.

PROLJETNE

Veliko sniženje ciiena na skladištu
Dubrovnik

Snizila je cijene cipelama svih vrsta tako, da i
ljepše cipele postale su nevjerojatno jeftine. Ja

Posjetite nas bez obveze n

2

50"/, popusta na «temelju naročite legitimacije za 6 putovanja
po cijeloj Italiji, od 1. aprila do 51. maja 1955 godine.

Informacije tražiti Rod mjesnog Konsulata Kr. Italije.

Perom i olovkom

»Silentium...!“

Piše nam stalni posjetilac Rorizmenih
propovjedi č. o: franjevaca Blažića:

»Nisam ja jedini koji najrađe slušam čas.
nog oca franjevca Blažića. Naprotiv Crkva
Malobraćana obično je prepuna čeljadi koja
se rijetko, ili nikako, vide u Crkvi. Ali to ni.
je nikakvo čudo. Slobodne teme časnog oca
obično obrađuju Stvari koje se većim dijelom
diskutuju u četiri oka... ili na nekom sijelu...
ili se pak nikako ne diskutuju iz raznih sa.
vremenih obzira. U tome je časni otac Blažić
interesantniji i njegov je oratorij mnogo bo.
lje posjećen nego neRadašnje učene propo-
vjedi na itaiijanskom jeziku u našoj Ratedrali,
u kojima su se obrađivale vjerske dogme i
krupna društvena pitanja.

Gledam obilno posjećeni aratorij časnog
oca franjevca i sjećam se onih lijepih  proš-
ih vremena kad smo držali političke zboro-
ve i polemisali sa protivnicima, Danas tu pov-
lasticu uživaju jedino naši časni oci, a .nas

laike priučava se na ono stereotipno samos-

tansko i sjemeništarsko : ,,Silentium...“

,Dlesačica Teodora“
(Knjiga 542 ,Zabavne Biblioteke“)

Vizija, koja nas prenosi u
šesti vijek kršćanske ere. Hlisto-
rija jedne bizantske carice. “Feo-
dora, razbludna cirkuska plesa-
čica, uzvija se na _ prijestolje 1s-

točnog rimsRog carstva uz bok

umnog cara Justinijana, koji je
— pored crkve sv. Sofije — po-
digao najkrasnija zdanja neka-
dašnjega Bizanta. Demon od žene,
nije ni na prijestolju mogao obuz-
dati svoje bludničke instinkte. Za
kaprise svojih noći odabirala je

najljepše mladiće, koje je pred

zoru bez milosrdja dala posmi-
cati. I gotsku kraljevnu koju je
Justinijan mislio uzeti za ženu,
pošto od svoje neplodnice nije

.mogao dočekati baštinika, dala

je mirne duše ubiti. — Nesre-
djeni život prvih kršćanskih vi-
jekova prikazan je u ovoj knjizi
u svoj svojoj grozoti, u dogma-
tičkim borbama i u krvavim su-
kobima. Cirkuske predstave no-
sile su na sebi još sve znakove
poganskih vremena, samo što su
bile proširene još razbludnim ple“
sovima golih hetera, medju ko-
jima je ,božanska“ “Teodora svo-
jom ljepotom i gracioznošću sla-

vila najveće triumfe. Demonska

žena i demonska knjiga ! (Cijena

mum 32 dinara),

NOVOSTI

Placa Kralja Petra

najluksuznije i naj-
mćimo za svaki par.

a kupnju.