ODBIJEN NJEMAČKI PROTEST U HAGU HAG, 31 jula. Njemačka nacijonalsocijalistička vlada smatra da su sa novim poljskim agrarnim za- konom pogođena prava njemačkih manjina, pak se je zato obratila međunarodnom sudu pravde u Hagu sa traženjem, da se spriječi provedenje toga zakona, Sudište je sa 8 protiv 4 glasa, odbilo zahtjev berlin- ske vlade sa motivacijom da primjena novog agrar- nog zakona u Poljskoj ne vrijeđa prava njemačkih manjina, PAKLENA MAŠINA U ĐEKENJEŠU KOPRIVNICA, 31 jula, Na stanici u Đekenješu (Mađarska) obratila su se jučer dva nepoznata indi- vidua kondukteru sa molbom, da preuzme jedan ma- nji omot, u formi pisma, koji je bio adresovan na iz- vjesno lice u Koprivnici. Kondukteru se je čitava stvar učinila sumnjivom, pak je u Koprivnici predao omot komesaru pogranične policije. Kad je komesar počeo da stvara“paket ovaj mu je eksplodirao u ru- ci, Od eksplozije teško su ranjeni komesar i još jedno lice a jedan je čovjek na mjestu poginuo. MANIFESTACIJE ZA MIR I SLOBODU PARIZ, 31 jula. Javljaju iz Antverpena da se tamo spremaju velike manifestacije za Mir_ i Slobodu. U Antverpen je već stiglo okolo 40.000 Holanđana i Francuza. POLJSKI UVOZ I IZVOZ VARŠAVA, 31 jula »Pat« javlja, da se je promet u luci Gdinja povisio u prvih šest mjeseci za 20% prema istom roku u prošloj godini. Saobraćaj u tona- ma iznosi 2,629.670 prema lanjskih 2,180,000. Izvoz preko Gdinja dostigao je 1,916.484 tone, porastavši tako za 10% prema prošlogodišnjim, 50.000 MLJEKARA ŠTRAJKUJE NJUJORK, 31 jula. Sigurno se zna, da će 1 augu- sta u cijeloj državi otpočeti generalni štrajk mljeka- ra, koji će obuhvatiti okolo 50.009 lica, Guverner | Njujerka izjavio je, da je poduzeo sve mjere potreb- ne za suzbijanje nereda, u koliko bi do njih došlo, Sport | Paga DRŽAVNO PRVENSTVO U NOGOMETU, BEOGRAD, 30. Vil. — B S K — Slavija (Sarajevo) 8:1 LJUBLJANA, 30 VIL — Primorje — Građanski Zagreb 4:1, ZAGREB, 30, VIL — Čoncordia — BA S K (Beograd) 2:1. OSJEK, 30. VIL Slavia — Hajduk. (Split) 1:0, U drugoj minuti drugog poluvremena utakmica prekinuta radi tučnjave. i SARAJEVO, 30. VIL Olimpie (Egipat) Sašk 3:1. SPLIT, 30. VIL Split — Victoria Zagreb 3:1. TENIS PARIZ, 30. VII. Finalna utakmica za Devis Cup. Poslije 7 godina neprekidnog prvenstva ove godine Francuska je tuče- na od Engleske sa 3:2, Odgovor Narodne Odbrane biskupu Gariću » U nekojima dnevnim listovima objavijena je izjava bi- skupa &. ira Joze Garića, kojom opovrgava novinsku vijest da je »bio pismeno bilo telegratski« pozdravio Kongres Narodne Odbrane i tvrdi da nema niti je imao veza sa Narodnom Od- branom. Ma da istorijat ove izjave široj javnosti nije poznat, Na- rodna Odbrana je bila gotova da ostane dužna g. Gariću od- govor, s obzirom na visoki položaj koji on zauzima u našoj svetoj crkvi. Ali, pošto je 6. Garić 8 jula ove godine objavio i jedno pastirsko pismo, pročitano po njegovom nalogu vjerni- cima na misi pred svetim oltarom, u kom se pismu pokušavaju proturiti razne netačnosti o Narodnoj odbrani, prinuđeni smo ih odbiti, Za svečani dio Kongresa Nar, odbrane koji je održan u B. Luci 24—25 juna ove godine preko naročitih časnika pozvan je i & Garić, koji je tom prilikom usmeno — dakle doista ni »pi- smeno« ni »telegraiski« — poručio: pozdravite gospodu i izvi- nite moje otsustvo, jer moram važnim poslom ići u Sarajevo, Pretsjednik kongresa, kome je ovo javljeno, samo je to i saopćio, a nikako pismene ili telegrafske pozdrave, pa je tom prilikom iznio, po podatcima koji su mu dati od jednog istak- nutog člana Središnjeg odbora, da je &. Garić, za vrijeme tu- dinska vladavine, radio na otkupu kmetova i štitio naš jugo- slovenski živalj u tom kraju, bez obzira na vjeroispovjednu pripadnost. , Narodna odbrana nikad nije pabirčila svoje poslanike. Ona je Svojim radom u narodu stekla postojano povjerenje, te su joj sami pristupali samo odlični i odlučni muževi, gdje su do samoprijegora požrtvovano služili opće narodnoj stvari. Za- to je ograda £ Garića suvišna, = Pastirsko pismo g. Garića sadrži — svjesno umijete — ta« kve netačnosti o Narodnoj odbrani, da se s pravom bojimo za čistotu svetišta koje je upotrebljeno zato, U njemu se tvrdi: Odozgo dolje: 1) Na molitvi - 2) Nastup prije jutarnje vježbe - 3) Nogometni tim. Na obali Župe Dubrovačke, na starim stazama kršćanskog rada i odgoja, susreće- mo i ove godine simpatične pionere »Hriš- ćanske Zajednice Mladih Ljudi« pod vod- ostvom starog našeg znanca i prijatelja, bri- tanca Taggarta i sekretara zajednice g Kuvanđića. U logoru smo i ovoga puta na- šli toliko zdravog duha i života, koji nas oduševljava i utvrđuje u uvjerenju — izne- šenom opetovano u stupcima ovoga lista — da je HZMLJ odgojni iaktor primarno$ zna-_ čenja, prosta od svih razlika koje razdvajaju a bogata i vrlo aktivna u primjeni značaj- nih duhovnih metoda koje sjedinjuju i uče ljubiti brata svoga, bez obzira na ime i na- cionalnu pripadnost. U logoru nalazimo sve građanske redo- ve; studente, činovnike, zemljoradnike, za- natlije, trgovce itd. Zivot je među njima zaista zanimiv i poučan, Pored kupania i sunčanja, tu su razni sportovi, predavanja, diskusije, koncerti logorske vatre. Prva $&rupa, koja je stigla u logor, brojila je 120 članova iz svih krajeva naše zemlje. Jučer je stigla grupa od 24 člana iz Egipta, Dru- og augusta, dolazi nova grupa od 70 čla- nova. Među njima 28 članova iz Mađarske i 5 iz Rumunjske, Logor ostaje otvoren do 20 Augusta, Turizam KOMBINOVANA NEDJELJNA IZLETNIČKA PRUGA »Dubrov, Parobrod. Plovidba« i autobusno društvo »Dad« organizo- vali su zgodnu nedjeljnu izletničku vezu sa Bokom i Crnom Gorom. Iz Dubrovnika može se svake nedjelje putovati sa lađom »Kralj Aleksan- dar L«u 7 s. u jutro ili sa autobusom u 6.15. Vraćati se može sa autobu- som u 19. ili sa »Kralj Aleksandar I.« u 20 s. Izlet se može produžiti i do Cetinja sa autobusom. Cijena za po- lazak i povratak Gruž-Kotor D 105 a Gruž-Cetinje Din. 160,—. Ovo je svakako najljepša prigoda za nedjeljne izlete i uživanje prirod- nih ljepota Boke. EGIPATSKI ŽURNALISTA, redaktor dnevnika »Al-Ahram« u Kairu g. Tewfik Habib, doputovao je u naš grad sa grupom egipćana o kojoj govorimo na drugom mjestu. 3. Habib posjetio je jutros našu re- dakciju interesujući se za naše kul- turne i privredne prilike o kojima je inače prilično dobro informisan, U logoru Hrišć. Zajednice “u | | A "da Narodna odbrana I ije sklona Hrvatima i katoličanstvu; da “ona vrijeđa vjerske i nakodne svetinje, da ona poziva katolike da prelaze u pravoslavlje i napada katoličku crkvu i Papu. = Prije svega odbijamo kao posve netačnu tvrdnju g. Garića da je pretsjednik Narodne odbrane izjavio: da je g. Garić »upravio pismo na Pretsjedništvo Kongresa«. Javno pak pozivamo biskupa g. Garića da dokaže: kad se Naredna odbrana ogriješila o svetu Crkvu i svoj narod i kojom prilikom je ona pozivala Jugoslovene katoličke vjere da pre- laze na pravoslavlje — jer u protivnom na njemu ostaje ime kojim je naš narod krstio ljude koji netačnosti tvrde i pronose, Sa žaljenjem konstatujemo u pastirskom pismu g, Garića tendencioznu žučnost i to u izrazu: »Kako sam čuo cenzura je zabranila objelodanjenje moga ispravka. Ja sam se za ispravku pozvao na zakon o štampi, ali eto, kako vidite, taj zakon ne vrijedi za sve jednako«, Prva rečenica je netačna, jer je ispravka objavljena. Druga rečenica, kao posljedica nevjerno$ prikazivanja stvari u prvoj, treba na račun ugleda Otadžbine da populariše »biskupa mučenika« koji je pred zakonom zapostavljen, Ovaj postupak neka sam narod ocijeni, I ako trenutno iznenađeni postupkom g, Garića, za koga su nam dobronamjerni članovi Narodne odbrane rekli da je nešto naučio od velikih učitelja Štrosmajera, Račkog, Jukića £ drugih, mi se ipak lako snalazimo i nismo razočarani, jer ima« mo saznanje da Spasiteljeva suza nije plod fizičkih muka na krstu, već bojazni da se među vjernima neće uvijek naći do- voljno jakih namjesnika svete Crkve na zemlji. Mi mu prašta- mo sa željom i molitvom da mu i na drugim mjestima oproste; jer teško da se može ugoditi Bogu van i protiv naroda. Mi znamo i onu istinu, da u našem narodu uživaju postojano po- vjerenje samo takvi pastiri, koji i svojim činom dokažu bar želju približenja Božjoj pravdi i istini. Odbijamo od Narodne odbrane sve netačnosti koje joj je namijenio g Garić. : Narodnu odbranu rukovode ne samo puno poštovanje pre- ma svakoj priznatoj vjeri i vjeroispovijesti, već i ubjeđenje osveštano djelom, kada u svojim stremljenjima upućuje svoje članstvo i narod uopšte, na vječne izvore moralnog snaženja čovjeka pod znamenjem Božanske snage, čistote i veličine, bez obzira na način obreda, Svetinje vjerske i narodne i tuđih naroda znala je Narodna odbrana poštovati, a svoga naroda umjela je ne samo poštovati već i po svaku cijenu čuvati, Neznamo koliko je dolično jednom crkvenom velikodostoj- niku podmetati Narodnoj odbrani prozelitske tendencije, ali moramo sa neugodnošću konstatovati da je g. Garić svjestan netačnosti svojih tvrdnja, optužio Narodnu odbranu da radi protivu katoličke:a za račun pravoslavne crkve. Narodna od- brana širi postojanost svakog dobrog uvjerenja, pa bi deman- tovala samu sebe kad bi unijela štapić razdora među dvije Hristove crkve, agitacijom za jednu a protivu druge. Narodna odbrana posluje javno, bez misterija, a sva svoja gledišta objavljuje u odlukama nadležnih upravnih tijela orga- nizacije. U tom radu ona nailazi na najbolji prijem u cijelom našem narodu, o čemu se g. Garić mogao i može uvijek uvjeriti, »Crnče“ govori jasno ... Pod naslovom »Čudan postupak« sarajevski »Is- lamski Svijet«, donosi ovaj napis: »Dobili smo iz Konjica jedan dopis. u kome nas izvještavaju o jednom čudnom i nimalo kulturnom postupku »Misijskog mjesečnika za katoličku mla- dež pod imenom .»Crnče« za mjesec maj 1933. ged. Uprava ovog mjesečnika je poslala odnosni broj upravi narcdne osnovne škole u Konjicu, U KOJOJ JE PRETEŽNI DIO MUSLIMANSKE DJECE. U je- dnom pasusu se doslovno veli: »Zašto prodavaoci robova i kupci toliko galame i izgledaju kao da su srditi na njega«, upita Stanko anđela. »Jer su mu- slimani. Oni ne priznaju Isusa Krista, nego štuju ne- kog krivog proroka, velikog lažljivca Muhameda, a mrze misionara svećenika Kristovog«. E, zbilja čovjek se ovolikoj »kulturi« ne može na- čuditi. I još se trubi da živimo u nekakvom dvadese- tom vijeku. Čemu ova izazivanja i iskrivljavanja či- njenica. Muslimani poštuju Isa alejhisselama isto io- liko koliko i zadnjeg Božjeg poslanika Muhameđa alejhisselama i jedan običan musliman ne može mi pomisliti, a kamo li izgovoriti onako strašnih uvreda na Isa a. s., kako to može da blati Muhameda a, s. jedna »u kristu smirena i vjerom uzdignuta« dušica misionerska, Kako saznajemo Ulema-medžlis je u ovom prav- cu poduzeo korake te će ovu stvar predati sudu da se povede postupak i krivci koji ovako nedostojne stvari i klevete preko štampe iznose po zasluzi i kazne.« Podsjećamo na dva momenta: Organ novog Stadlera « Sarajevu, »Narod« stalno je komplimeniirao muslimane sa ja- snom tendencom, da ih privuče i angažuje na ironti protiv na- rodnog i državnog jedinstva. U zaglavku lista »Narod« je dono- sio stalnu poruku: »Hrvati! muslimani 1 katolici tražite svuda svoj list »Narod«. Drugo: Presv, Garić kleveta »Narodnu Odbranu« da se bavi prozelitizmom u korist pravoslavlja, Nešto slična pisali su i drugi klerikalni organi pa i neki g. Peze u »La Vić ca- tholique« što nam je »Nar Svjest« servirala kao naročitu lek- ciju. Pa onda poznata optužba, da dubrovačka preparandija, sastavljena većinom od katolika, ima većinu pravoslavnili nastavnika i 4. d, A što govori ovo iskreno — Crnče?