Cijena listi

Za Dubrovnik na godinu fior. 4.

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu fior. 4.50.

Za Srbiju i Crnu Goru na go-
dinu fior. 5.

Za sve ostale zemlje na godinu
franaka 15 u zlatu.

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 10 novčića,

U Dubrovniku 6. Septembra 1898.

Pretplata i ogla

šalju se administraciji ,DUBR
NIKA“.

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase, priposlano, izja-
ve, javne zahvale, računska
izvješća i slične objave plaća se
6 novčića od retka. Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne pri-
maju se.

Broj 11.

Ezlazi svake Srijede.

Godina TI.

NEKAD I SAD.

Ko je god pratio naše političke prilike
s braćom Hrvatima od kada se u nas pro-
budila narodna svijest, pa sve do zloglasni-
jeh razgovora Dum Miha Pavlinovića, mogao
se je uvjeriti, da je tadašnja narodna stran-
ka samo pomoću Srba od manjine postala
većina, te obuhvatila gotovo svu Dalmaciju
od Raba do Kotora. Izlišno bi bilo da mi
to sada dokazujemo, a kad bi baš stali po-
navljati dokaze pred današnjom vikom i bu-
kom sjedinjene hrvacke opozicije bilo bi mla-
titi praznu slamu.

Prilike koje su za sve to razdoblje vla-
dale u Dalmaciji jednake su bile i u Hrva-
ckoj. Braća od dva imena a jedne krvi s ove
i s one strane Velebita potpuno su se sla-
gala, kad se je radilo o kojem narodnom pi-
tanju, predvodila ih je samo jedna misao,
jednu su samo cijelj imala.

Zaključak Sabora trojedne Kraljevine
stvoren 11. Maja 1867. na prijedlog Hrvata
Ivana Vončine, biva, ,da se priznaje narod
srpski, koji u njoj stanuje, kao narod sa na-
rodom hrvackijem ravnopravan i istovjetan“,
našao je odziva i u Dalmaciji, pa naravno
Srbi su bili potpuno zadovoljni, te s toga su
i pristajali uz aneksiju na temelju te ravno-
pravnosti.

Ivan Vončina jedan od prvaka tadašnje
narodne stranke motivirao je taj svoj prije-
dlog posve korektno. Naveo je da Srbi i Hr-
vati moraju biti složni proti svijem  neprija-
teljima naroda, koji u razlikosti imena
nalaze našu štetu a svoju korist. Uzvikao je:
»Sav narod hrvacko-srpski neka se za sva
buduća vremena sa zajedničkog i ravnopra-
vnog bivstva raduje“. |

I zbilja taj se je narod i radovao, jer
živeći u slozi prevaljivao je gore i planine,
nadvlagjivao teške prepone, viteški podnosio
muke i tamnice, slavno prelazio s pobjede
na pobjedu, dok je osvojio što mu je po pra-
vu i povijesti pripadalo.

Srbi su dakako spokojni bili, zlo i do-
bro dijelili s braćom Hrvatima, s njima su
usporedo išli. O kakvoj prevlasti ili otimačini
nije bilo govora. Okretali su se na zakonitom
temelju ravnopravnosti, i brastva.

Ali na žalost to blaženo doba dugo ne.

potraja.

U Hrvackoj narodna stranka pomoću
Srba zadobi većinu i vladu u ruke. U Dal-
maciji dogagjaj Srba u Boki preda većinu i
vladu u ruke narodne stranke. I tamo i amo
Hrvati postadoše gospodari.

Što se zatim dogodilo? Eto što kaže
Hrvat Nikola pl. Crnković u člancima, koje
smo u zadnjem broju spomenuli, i koji su
nam nadahnuli ovaj današnji članak: ,Srbi
su mogli s pravom očekivati da će stranka,

koja je 11. Maja 1867., bivši onda u većini,

takovu epohijalnu izjavu u Saboru zaključila,
stekavši opet većinu, prije svega svoju riječ
održati, te ravnopravnost naroda srp-
skoga sa narodom hrvackijem  oživotvoriti.
Ali Srbi su se prevarili u svojem očekivanju.
U Srijemu postavljeni su činovnici, kipeći od

mržnje ua Srpstvo, a Srbi pobacani su po

krajevima zemlje, gdje se ne mogahu snaći.
Agitacija proti Srpstvu razvila se je s gora
i dola, a kazne, tamnice i zatvori bijahu na-
grada, što su je Srbi dobili od stranke, ko-
joj su omogućili, da je došla do većine, do
vlade“. —

To se isto dogodilo i u Dalmaciji. Ta
se ista struja razvila i amo kod nas. Pavli-
nović poče prvi da sa svojijem zloglasnijem
spisima raznosi neki hrvacki ekskluzivizam,
da poriče Srbe, da tamani sve što je srpsko.
Tu je on svoju teoriju proglasio, koja brzo
nagje plodna zemljišta, te se razvije na ve-
liku štetu nekadašnjijeh njegovijeh vjernijeh
drugova i pomagača, Srba.

Danas dakako ni u Hrvackoj ni u Dal-
maciji nema Srba. ,Tendencija, kaže Hrvat
Crnković, svijeh antisrpskijeh oporbenijeh
struja slijeva se u jednu misao: da je neo-
pravdan položaj što ga Srbi u našoj domo-
vini zauzimlju, naročito da ne odgovara na-
šem pravu, da se oni posebnijem narodnijem
imenom nazivlju, nego da budu Hrvati pra-
voslavne ili istočne vjere“, — Toliko za
Srbe pravoslavne vjere, a za Srbe katoličke
vjere, po teoriji tijeh antisrpskijeh opor-
benijeh struja jest, da takovijeh Srba ne može
biti, jer je Katolik jedno isto što i Hrvat.

Naravna pošljedica te nove misli bila
je, da su Srbi i tamo i amo prihvatili drugi

položaj prama takvoj za njih opasnoj struji.
Stali su da brane ono što im je zakonom i
pravom zajamčeno bilo. Stali su na temelju
neumitne povijesti, te učiteljice života, da
svoje uzdržu. Stali su na najveći stepen pra-
vedne obrane, a nikada u neprijateljskom
duhu prama Hrvastvu. Da, Srbi ni tada ni
danas ne žele da svoj život okrijepe na grobu
Hrvastva.

To nam najbolje i samu Crnković Hrvat
ispovijeda: ,Da su Srbi, kao što ih oporba
danomice nazivlje, taki neprijatelji Hrvata, i
svega što je s Hrvastvom skopčano, tada
Srbi ne bi narodnu stranku podupirali, već
bi svu potporu razvratnijem strujama, koje
su se u najodurnijoj slici pokazale i u Saboru
i na ulici, — oni bi te struje podupirali. jer
se matematičkom sjegurnošću dade proraču-
nati, da take pojave svršavaju katastrofom,
a katastrofa u Hrvackoj bila bi i poraz ose-
bnoga položaja, svršetak i grob autonomije.
Oni dakle koji Srbima neprijateljstvo proti
Hrvackoj podmeću, oni se varaju, jer bi se
Srbima najbolja prilika pružala, da na raz-
valinama  Hrvacke svoje gospostvo na-
mjeste“.

Dakako Srbi to ne uradiše, niti danas
misle to uraditi za živu glavu. Kako malo
gore rekosmo Srbi nijesu udrili u osvojanja,
nego prosto u obranu svojega. Radi toga oni
ne će nikada dopustiti, da im Hrvati pruže
poraz njihove individualnosti, svršetak i grob,
A to je ono jedino za čim teže Srbi s ove
i s one strane Velebita.

I ako Dalmacija nije faktično spojena
sa Hrvackom, ipak ove dvije zemlje slažu se
prama Srbima. Isti žalosni prizori, koji se
pojavljuju u Hrvackoj, nalazimo ih i u Dal-
maciji. Eto oporbena hrvacka koalicija u Hr-
vackoj počela je već da svoju djelatnost širi
i po Dalmaciji, i već je gotovo uspjela. Za-
plamtilo je već tamo i amo, zaoštrilo se je,
da već nema granict. Složan je usklik da
nema Srba, da Srbe treba pritisnuti o zid,
da ih treba protjerati preko Save i Lovćena.
Nastala zbilja prava borba za smrt ili život.

Sreća što taj usklik ostaje uvijek pra-
zna želja i ništa drugo, a da se poslužimo
sa Ornkovićem Hrvatom, taj usklik  ,dokaz
je političke nezrelosti, koja se može jedino za-

grebačkoj dječurliji pripovijedati, a ne mu-
ževima, kojima je isto tako, kao i poštova-
noj oporbi znano, da svaka vlada, koje
mu drago političke boje u Hrvackoj bez
računanja sa Srbima prije ili kasnije, ali
sjegurno mora zemlju dovesti u velike i po-
gibeljne zapletaje“. — Toliko isto možemo i
mi kazati dalmatinskijem Hrvatima.

Na žalost naši pravaši i s ove i s one
strane Velebita to ne priznaju, ili zar ne će
da priznaju. Njima je sve ravno do Cari-
grada. Kako su tu nedavno započeli, tako i
danas slijede, i još žešće, otvaraju još dublji
jaz izmegju Srb i Hrvata. Misle jadni da
će postići ono za čim teže ovakvijem nebrac-
kijem vladanjem, a ne vide da tako stva-
raju više zapletaja, više poteškoća, došljedno
sve se dalje od svrhe odmiču.

Ali je njihova glavna zadaća da Srbe
po što po to potuku, pa oni i propali. I tamo
i amo nazivlju Srbe neprijateljima zemlje i
naroda, da ih puku omraze, prišivaju im sva-
kovrsne težnje preko granic4. da ih pred
Vladom omalovaže, služe se čak i vjerom,
da bolje Srbe osvade pred prostijem i neu-
kijem pukom.

Naravno je da pred takijem Hrvatima,
koji nastoje iz petnijeh žila da nam glave
dogju, moramo oprezni biti i podvostručiti
snagu našu, da im se zakonitijem putem
opremo, da odbijemo takovo nasilje, da im
se iz pandža izbavimo, a nikada da ih uni-
štimo po onoj ,krv nije voda“.

Pred takvijem Hrvatima taka mora da
bude naša odluka dok jedan od nas teče, a
pred Hrvatima koji o nama pravedno misle
bićemo uvijek miroljubivi, blagi i ljubezni.

Mi se radujemo kad sa hrvacke strane
čujemo ove značajne riječi: ,Ja prema svemu
rečenom držim, da je dužnost svakoga pa-
trijote, podržavati sa Srbima dobre odnošaje,
da je dužnost svakoga patrijote ne samo iz-
bjegavati, nego sa svom snagom oprijeti se
svakome razdraživanju, došlo to ma s koje
strane, i nastojati složnijem radom postojeće
odnošaje ustaliti“.

Da, ovaki glasovi nas oduševljavaju, jer
nam dobro slute, to više kad s te iste stra-
ne čujemo ,da je državno hrvacko pravo
šuplja i prazna fraza, koja samo služi da se

Podlistak.

Iz rakopisnog dnevnika“
CVIJETE S KONALA.

....dakle u pogledu dubrovačkog zemljišta
pristoji se zbilja ona ,Srbi svi i svuda“, opazih
ja guarđijanu od manastira od Kune, fra Lovru K.,
koji se za svetog Liberana trefi u Stonu, te nam
se danas pridruži u šetnji put Hodilja. On metnu
kažiprst na usta, obazre se desno i lijevo, pak me
ljupko opomene, da se čuvam tako šta kazati pred
svakijem, e da se, na žalost, ni istina ne može vaz-
da čisto, bistro i slobodno da izreče. Za tim na-
stavi od prilike ovako: ,Istina je, dijete moje, kao
što je istinita riječ božja u sv. Jevangjelju, da su
Stonjani i Rćani bili pravi pravcati Srbi; ali naša
je republika iz političkijeh obzira na svaku ruku
radila i nastojala, da im iz srca iščupa svaku us-
pomenu njihova porijekla, da im istrgne iz pameti
sjajnu njihovu prošlost, da im zataji i uništi svaki
trag narodnog imena, narodnog osjećaja i ponosa“.

) Žalimo što ovaj rukopis nije posve dobro sačuvan, e je na
mnogo mijesta poderan, a gdje gdje hartija je sva istrunula od
vlage, tako da se na mjesta ne da razabrati što je bilo napisano
Taj slučaj opažamo, na žalost, i ondje, gdje rukopis donosi vrlo
živahan opis o svečanosti sv. Libore, što smo za to bili prisi-
ljeni da izostavimo.

— ,Da, da, dobro veliš, fra Lovro moj, —
pridoda g. Medo, — ama nemoj, brate, bacati sve
na republiku, ta svakomu je poznato kako je Rim
postupao prema crkvama, u kojijem se služilo po
slavenskom obredu ?). Ne bijahu dakle samo politi-
čki interesi po srijedi, već i religijozni, dapače više
ovi nego li oni. Ali pri svemu tomu ni Stonjani,
ni Rćani nijesu sebe smatrali ni za Talijane, ni
tobož za Hrvate. Ovo ekzotično sjeme rasijali su
amo nazad malo vremena tvoji fratri i popovi, a
ćorava svjetina vjeruje i popije lasno svaku, pa dr-
žeći za Srbe jedino one, koji pripadaju pravosla-
vnoj vjeri, cijeni, da katolik ne može da bude Srbin
osim ako se ne bi povlašio (da se baš tako izrazim
kao što prosta svjetina govori). A nije tomu ni ču-
da, jer kod nas niži slojevi pučanstva još ne razli-
kuju vjeru od narodnosti, a povijest ne poznadu
nit je čitaju, pa sve i da bi je čitali, mučno bi
im se dalo da dopru do istine, jer, osobito naša
domaća povijest u mnogo šta bila je patvorena,
izvrnuta i izopačena od zlobne ruke strančarskog
šovinizma i religijoznog fanatizma“ 3).

?) ,Na spljetskom provincijalnom saboru (1059. god.) bi za-
branjeno bogosluženje slavjansko“ Dr. B. Petranović ,,Bo-
gomili“ 24

*?) Tako n. p. u Povijesti hrvatskoj g. Tada Smičiklasa na

str. 162. prvog dijela stoji, da je Dubrovnik postao od staroga
Epidaura i od raznih latinskih pribjega, ali i od našega roda

— ,Tako je zaista, gosparu Medo, — reče
na to pošteni fra Lovro — e sam se i sam više
puta o tomu uvjerio; ali ipak istina očita ne da
se posve izopačiti, pa za to vidimo kako svi povjes-
ničari, naši i tugji, jednoglasno ispovijedaju, da
su ove zemlje došle u ruke našijeh pradjedova je-
dino po darežljivosti srpskijeh vladara“.

Na to ću ja da upitam, kako se zvao taj srp-
ski vladar što je Dubrovčanima ustupio Ston i Rat,
a moj Medo opazi mi, da upravo tu vlada, ako i
prividno, neka neizvjesnost, pošto jedni hroničari
spominju kao darovatelja kralja Uroša, drugi opet
Dušana silnog, a neki nose srpsko-bosanskog kralja,
ili ti pravilnije, bana Stjepana Kotromanovića“ ...
— ,Pa što zato“? — uljeze mu u riječ fra Lovro
— ,Zvao se Marko ili Tadija, svakako se zna da je
darovatelj bio srpski kralj, pa to je dosta a da je
može punim pravom zaključiti da su spomenuti pre-
djeli od pamtivijeka napučeni našijem milijem srp-
skijem rodom“.

Meni je bilo do čuda kako se mogla uvući

i plemena (hrvatskog!) pak slijedi: ,Dapače najprije sjedoše
ovdje Hrvati, (!!) a poslije se uza nje nasloniše Latini. Tako
barem glase najstarije viesti dubrovačke“ (?!!) Grehota da je g.
pisac zaboravio da nam tačnije kaže koje su te najstarije du-
brovačke vijesti i gdje su zabilježene. Nego je opet na str. 412
on isti usilovan pripoznati kako ,Već odavna neima nam
Dubrovnika na obzorju povjesti hrvatske, eno tamo
od jedanaestoga vieka“,

takova zabuna o imenu pravog darovatelja rečenijeh
zemalja, te mi moj Medo stvar razbistri u malo
riječi. On mi naime pripovjedi, kako bi obično svaki
novi srpski vladar ponovio darove učinjene od nje-
govijeh prethodnika, a dalo se primjera da bi jedan
isti kralj i po dva puta potvrdio dar ustupljeni-
jeh zemalja. U ostalom ni same zemlje okolo Stona
nijesu Dubrovčani primili sve na jedan put, ni od
jednog samog kralja, pa odatle sva smutnja*), Osim
toga“, reče mi, — ,treba da znaš, da su te zemlje
bile prije Branivojeve djece, a njih su pobili kralj
Raški i Ban Bosanski i za tijem su razdijelili iz-
megju sebe dvoje tu zemlju, kralj kao od loze Ne-
manjića, a Ban kao stari gospodar Humski?). S toga
opstoji povelja od 22. januara 1333. s kojom Dušan
dariva rečene zemlje Dubrovčanima*), pak i pismo
(od 15 februara iste godine), Stjepana Kotromanića")
=) Tako god. 1399. Stefan Ostoja kralj bosanski dariva Du-

brovčanima sve ,od Kurila deri do Stona“. Miklosieh:
Monum. serbica 238 — N. J. de Bona ,Deseriptio ditionis

Rhacusanae“ 29. Dr. K. J. Jireček u Slovineu br. 4. god.

1879. — Otac A. Knežević ,kratka povjest kralja bosan-
skih“ II. 10. — S. Skurla ,Ragusa, cenni storici“, 10. —
Dr. P. Matković ,Prilozi k trgovačko-političk. istoriji republ.
dubr“. 36. — M. Ilyuuli. ,Cnomenuna cp6eka“ VII.

5) Srav. Pučić ,Poviestnica Dubrovnika“ 54. —

%). Miklosić 1. e. LXXXVIJI str. 103.

9) 1 6. LXXXIX. str. 105: