Godina TI.

U DUBROVNIKU,

"E Novembra 1982.

Broj 1.





PUČKI LIST.





(Izlazi prvog i petnaestog svakog mjeseca, |
CIJENA JE LISTU:
U Dubrovniku na godinu 2. forinta, |
Za našu Monarhiju, Bosnu i Ercegovinu 2. for, i Šo. nov.
. Za ostale Europejske države 3, forinta.

s

Poslovice 'iizreke glasovitijeh

ljudi.
SES DOEDDEGS#
0 Budi koristan domovini riječima i )
( djelima. 0)
( 0
(6 SOoLoN. ;
š

#

"osno EsExgoS
Sla ce sGušterićać, ?

Živi u Dubrovniku neka vrlo rastu-
rena legenda koja nam pripovijeda, kako
je na Lopudu živio siromašan čovjek  i-
imenom Miho Pracat, te po običaju starijeh
Dubrovčana kušao na moru svoju sreću.
Dva puta je on to radio, ali u najbolji
čas, kad bi cijenio da_je postigao: svoju
Cijelj, more bi mu progutalo stečevinu,
Ogorčen na svoju zlu sreću ne šćaše više
da je kuša, i provagjaše svoje dane sjetan
i neveseo u maloj kucici: što mu još pre-
ostajase.

Jednom sjedeći u svom vrtu opazi
guštericu, koja hoće da se popne na vrh
jedne ograde, Dva put pade, ali za to ne
klonu duhom, već se opasa snagom, poku-
ša opet, i trećom stigne sretno kamo je
smjerala. Mihu se učini zgodan primjer
gusterice, te opazivši u njemu sličnosti sa
svojim udesom, naumi i on pokušati sre-
ću po treći put, e da mu se ova okrene
kao i gušterici. I zbilja sagradi brod, u-
puti sena more, i do skora vrati se svo-
joj kući bogat. Republika dubrovačka, ko-

joj po smrti ostavi dio svog nebrojenog

blaga, podiže mu spomenik u Man koji
i dan danas opstoji.

Ako uporedimo sudbinu ovog čovje-
ka sa sudbinom našeg rodnog grada, na-
ći ćemo je u mnogom njoj sličnu.

Dubrovnik komu postaviše temelj
bjegunci iz Epidaura (današnjeg Cavtata),
naraste za skoro pomoću novijeh prido-
šlica, koji se u velikom broju. preseliše

iz. Bosne, i postane napredan, znatan, mo-.

ćan trgovinom i bogat blagom, a. sto je
najviše izobražen naukom. Ali kad je
on bio na vrhuncu svoje slave stiže ga
grdna nesreca, potres 46 Aprila 4667 uni-
sti ovaj slavni grad, koji poslije ove ža-
lostne katastrofe stane padali sa svo-
je. dotadanje slave i blagostanja. Ali kao
i naš Pracat tako i naši pradjedovi, ne
prestrašiše se od prijeteće pogibije, već
sadružnim silama stanu raditi, kako bi
ga opet doveli do one slave, koju je on
tekom toliko stoljeća bio postigao. 1 zbi-
lja, i ako ne u onoj mjeri, ipak Dubro-



Za ostale strane svijeta 3. forinta i 60. nor,
Poljeće i tromjesec razmjerno,
Pretplate prekogranične moraju biti u zlatu,
Pretplata, dopisli i oglasi šalja se Opraviteljstva u»Gušterice“
u Dubrovniku,

vnik postade moćan, i održa se slobodan,

dok ga druga nesreća ne zateče, francu-
ska revolucija i Napoleon I., koji ga za-
posjedne i diže mu do tada uživanu ne-
zavisnost. Godine 4845 usljed bečkog tra-
tata dogje u dio Austriji pod kojom se i
danas nalazi.

Sjetan i neveseo probavlja on svoje
dane sjećajući se nekadašnjeg svog bla-
gostanja, ali ipak ne gubi nade, da će se
i pod ovom vladom opet uzdići.

Kao što Pracat u guštericu, tako on
sada gleda u svoju mladež, koja se penje,
da trećom dostigne vrhunac sreće i blago-
stanja, te uprtim očima prati svaki njezin
pokret, jer zna, da mu je budućnost u
njezinijem rukama, Hoće li se njegova
nada. izjaloviti? Hoće li mladež kao gu-
šterica i Pracat postići svoju cijelj? To
su pitanja, koja će nam vrijeme razjasniti.
Megjutim ona radi, a ti je narode pot-
pomagaj, jer je to tvoja dužnost, kao

svakog naroda, koji štuje svoje svetinje,
i hlepi za boljom budućnošću. |

Staza, kojom se ona uputila jest staza
prosvjete, s toga i ovaj list utemeljuje,
i namjenjuje ga prosvjeti svog milog na-
roda, a nadasve Dubrovčanima, da i on
bude vrelo, iz kog će crpsti znanje, koje
ga samo može dovesti do sreće i blago-
stanja.

Korist se novina osobito pučkijeh ne
da- lako opredijeliti. Izobraženiji staleži
imaju mnoštvo knjiga svake vrste, koji-
jem svoje prazno vrijeme provagjaju i
pouke crpe, ali puk, osobito kod nas,
nema toga; knjige su mu dosta skupe,
malo razumljive, te mu s toga mi nau-
mismo turiti u ruke list, koga će lasno
svhatiti, i pomoću koga ce se sve to bolje
upoznati svojijem materinskijem jezikom,
pojmove svoje razbistriti, proučiti svoj

položaj, da ne bude više tijelo bez glave,

koje drugi po svojoj volji vodi.
List » Gusterica« koji je namijenjen

odakle nadasve najnižem našem staležu

govoriće: o važnijim dogagjajima kod nas
i po svijetu, poučavaće narod razgovje-
tnim i prikladnim člancima, izvještavace
ga dopisima o raznijem pitanjima i po-
trebama drugijeh krajeva, gdje naš narod
boravi, naslojaće da ga zadovolji, ako je
željan znati sto se u gradu dogagja, a
najposlije sitnijem bilješkama, koje će
cijeniti, da su mu potrebite i korisne da
da ih sazna, popunjaće svoj program.
Ovog će se pravca držati naš list,
dok mu god uzbude života, a radnici

njegovi neće žaliti ni troška ni truda, da



Rukopisi se ne vračaju.

Za oglase plača se svaki redak u trečini lista po 8, u poe
lovini po 12, a na cijeloj strani po 18. nor.
Poseban. broj ,,Gušterice“ zapada 10. nov., stariji broj

12. nov, .

zadovolje svoje čitatelje, i da odgovore
navještenom smislu i programu.

Ali pošto će se on uzdržavati jedino
pretplatama svojijeh čitatelja i prijatelja,
to se on njima obraća i nada, da će im
biti dobrodošao, i da će mu rado postati
pretplatnici i suradnici,

U Dubrovniku na 4. Novembra 1882.



RErtvi Ban.

U Četvrtak na 2. tek. mjeseca
pada mrtvi dan, dan posvećen us-
pomeni milijeh našijeh sto su se
preselili u vječnost. Opšta je ova
svečanost, jer je žalost opšte očin-
stvo. Ko od nas nema majke, oca,
brata, sina, ili prijatelja, da čeka
utjehu jednog cevijetka, jedne suze,
ili barem jedne uspomene ?

Ovaj nebeski dogovor sjedinjuje
u jednu misao, barem jedan dan u
godini, duše koje su po našem vje-
rovanju najviše od nas udaljene, te
je ovo ufanje najveća naša utjeha u
' se

Osim rogjaka- i prijatelja pod-
sjeća nas ovaj dan i onijeh ljudi,
koji su cijelom našem narodu, pa i
cijelom rodu ljuckom koristovali. A
mnogijem takijem rodoljubima pono-
si se mili naš zavičaj, u kom svaka
gruda zemlje sadrži pepeo kakvog
glasovitog čovjeka, koji je svojim
bezamrtnijem djelima nas uzveličao
i slavu nam za navjek obezbjedio.
A mi jesmo li im ostali harni slije-
deći stope njihove? Jesmo li nasta-
vili ondje, gdje su oni prestali ? Na“
žalost malo je danas Dubrovčana,
koji se bez prijekora mogu nazivati
njihovijem sinovima, a milo ih je i
onijeh, koji sječajući se blagodarno
imena njihova, reći će u srcu i du-
ši svojoj: vječan vam imenu spomen
bio. pi .

“ Dužnost je sviju nas sjećati se
našijeh mrtvijeh, i: jaoh se onom
gradu, gdje se mrtvi ne spominju i
ne štuju, gdje se grobovi vijencima
ne kite, gdje se ne ljubi studena
ploča, koja nas podsjeća: na onog što
ga vise nije, sinovi tog naroda ne
goje plemenita čustva, za njih grob-
nica ne sadrži no istrošenu lješinu.

Pristupimo dakle grobovima na-
šijeh mrtvijeh, pristupimo kao naj-
svetijem otaru, te složno im se za-
vjerimo, da njihov primjer neće bez
odziva ostati, da će mo se prenuti
iz mrtvila, da će srca naša ple-
menita čuvstva gojiti, i. da će sav
naš rad oslobog gjen, sebičnijeh teža-
nja, biti posvećen boljitku mile na-
še otadžbine.