Godina I.



U DUBROVNIKU,

1. Dekembra

GUSTER

PUČKI LIST.

1882.





Broj 3.





Izlazi prvog i petnaestog svakog mjeseca.
CIJENA JE LISTU:
U Dubrovniku na godinu 2. forinta.
Za našu Monarhiju, Bosnu i Ercegovinu 2. for. i 50. nov,

Za ostale Europejske države 3, forinta.

Za ostale strane svijeta 3. forinta i 50. nov,
Poljeće i tromjesec razmjerno,
Pretplate prekogranične moraju biti u zlatu,
Pretplata, dopisi i oglasi šalja se Opraviteljstvu ,,Guš terice“
u Dubrovniku,

Rukopisi se ne vračaju.

Za oglase plača se svaki redak u tređini lista po 8, u .
lovini po 12, a na cijeloj strani po 18. nov.
Poseban broj ,,Gusterice“ zapada

12. nov.

10. mov., stariji broj



GJURO D. DANICIC

prva i najsjajnija zvijezda na nebu srp-
ske knjige, nesta iznenada u Zagrebu u
noći od 47 do 18 Novembra.

On se je rođio mjeseca Aprila god. 4825
u Novom Sadu, gdje je i gimnazije izučio.
God. 1844 pogje na peštansko sveučilište
da uči pravo a već slijedeće godine pro-
gje u Beč. Ovdje se spozna s glasovitijem
Slavistama Vukom Stefanovićem Karadži-
ćem i D.'%" Franom Miklošićem, koji bi-
še uzrok te naš Gjuro ostavi pravoslovne
nauke i dade se učenju srpskog jezika,
za koje je i onako ćutio veliko nagnuce.
Već u dvadeset i drugoj godini života svoga
izdade prvo svoje djelo: »Rat za srpski je-
zik«, koje, zajedno s dvije druge raspra-
ve izdate god. 1848, bitno doprinije te
borba, započeta već od" Vuka protiva Mi-
loša Svetića (Jovana Hadžića), ima li se
upotrebljavati u knjigama živi narodni je-
zik ili slaveno-srpski, bi odlučena na ko-
rist prvoga - God. 1859 postade profeso-
rom slavenske filologije na tadašnjemu »li-
ceju« a sadašnjoj » velikoj školi« u Biogra-
du, gdje ostade do 4865 god. Tad prekinu,
zbog razmirice s ministarstvom, taj svoj
rad, te se preseli u Zagreb, gdje je bo-
ravio sve do godine 1873, izdavajući knji-
ževne starine i mnoštvo svojih vlastitih
rasprava 0 pojedinim pitanjima 0 srpskom
jeziku. God. 14878. bi naš Daničić opet po-
zvan od srpske vlade na stolicu slavenske
filologije u Biograd i ondje se zadrža sve
do ovijeh zadnjijeh vremena, kad mu tada-
šnji knez a sada Kralj Milan podijeli do-
pust da progje, na moibu Pokrovitelja Bi-
skupa Strossinayera i Jugoslavenske Aka-
demije, u Zagreb za uregjivanje velikog

akademičkog riječnika, od kojega su do:

sad izašla tri sveska; i tu je, žalihože, za-
vidna smrt prekinula taj njegov blagoslo-
ven rad, koji bijaše od neprocijenjive ko-
risti po naš narod: Nadati se je ipak da,
premda je Daničićevo djelovanje nedokna-
divo, Akademija će nastojati da se izda-
vanje Riječnika ne zaustavi.

Megju neizbrojenim spomenicima, ko-
je Veliki Pokojnik za sobom ostavlja, spo-
menućemo: Srpsku Gramatiku, oblike Srp-
skog jezika, Srpsku sintaksu, Istoriju 0-
blika, Osnove srpskog jezika, Srpske spo-
menike, Prijevod starog zavjeta, a osobi-
to pako epohalni »Srpski ili hrvacki Ri-
ječnik«, koji će, bez dvojbe, biti glavni



uzrok da se srpski jezik učvrsti. Ali nam
naša zla sreća ne dade da ga on i svrši već
nam ugrabi prije vremena blagoslovenog
začetnika tog veličanstvenog. rada.

Plači, narode, jer imaš i za kim!

mmm a o EJ

Poslovice i izreke glasovilijeh
ljudi.

EZGEODESSX E SEKDE
(2. Rad je ures: gragjanina, MELa

nagrada truda. =
S

|
| SCHILLER.
sooo ssĐsS

Radimo.

Jednog proljeća zamoliše seljani svog -
oparoha da im blagoslovi zemlju ne bi li.

obilatije urodila. Dogje dumo na ugovore-
ino mjesto, premetne preko glave  petra-
bilj, te stane čatati: slušnju seljani njegov
glas, gledaju kako zvata a vragute ne razu-
amDijevaju riječi; šapne jedan od njih. du-
movu. podvorniku, vragoljastu  čovuljku;
de sveca ti pričaj nam što ono. dumo ča-

ta: na to će mu podvornik; ta ne čujete:
kako vam veli »zasipljite gnojem da. vam:

urodi bolje«

Koliko je zgodna ova priča, u. koli-
ko prigoda mogla. bi se: upotrebiti! Ja
sam je pak naveo na svoj mlin na ovaj
način: namjenjujem. je onome težaku, ko-
ji vas božiji dan u hladu zijeha, te čeka
da.mu šta s neba u zube pane, čami u
kutu svoje kuće, tovi se, kao prase, u
svome ništavilu, mlitavosti, gluposti i po-
dlosti duha, kog nit razabira_ nit goji:
sad se tuži na gospodara, sad se srdi na
velikana, sad prezire uvrjednom  besje-
dom društvo što je po njega dosadna stvar,
jer se je njega lišio već. davno; sve: mu
smeta; sve  dosagjuje:
sameato životari. . ...

Nećeš ga uglaviti za ništa na svije-
tu, da se on nipošto ne može odreći svo-
ga sudjelovanja u korist i pokret  opšti:
ne zna da jei on udo tijela društvenog,
kao i svak drugi, ne razumije da je sebi-
čnost: ružna, paček  griješna u jednomu
drugu bezposlenu, lijenu i nemarnu,

Svak se je rodio da djeluje i radi,
djelovanje je uzrok zdravlja i miline: kad
se korisno u čem zabavimo, ako baš
lijem sebe i ne oplemenjujemo i ne. u-
srećujemo, ne. obuzimlje nas barem tad
ni turobnost; nu kad se lijenstvu i bes-

ta nakaza. samo:



poslici odamo, tad naskoči i dosadljivost.
i tuga; a pak što je najgore, ne djeluju-.
ći dobro, radimo zlo; nije druge! te pro-
padamo u himbenost i. lažnost, i ne sa-
mo to, dali nas tad i bešćutnost zavlada,
koja nas mrači, i od nas tvori prave 0-

tučke na javnu sramotu. Samo lijenčini

radnja je pokora, radisi je nasuprot bla--
goslov zivota.

Koliko je ruka radilo, koliko je lju-
di muke vidjelo dok nam je do usta do-
pro onaj kus hljeba kojim se svagdano_
zalagamo; no mi ne spoznajemo. da su
gotovo svi stalisi društveni uložili svoj rad
da nam ga priprave. Kojijem pravom mo-
žemo zahtijevati da drugi sudjeluje na bla-

| gostanje nase, a mi da čamimo u bespo-

slici, ne misleći a komoli radeći za dru-
štvo?

Nema pak opačijega djela nego kad.
zdrav čovjek, koji bi svojim poštenim .ra-
dom mogao življeti, mješte da  svagdano
djeluje, traži sebi hranu prosjačeći od pra-
ga do praga, Taj očigledno vara društvo,
jer pod izlikom nemoci ili kakve druge
nesreće, grabi onu milostinju koja upra-
vo pripada nemogućnoj siromašadi. Ako
ima čina, koji može biti sramotniji od sa-
me kragje, to je bez dvojbe ovaj, o. ko-
me smo do sada govorili.

Pravo baš i s razlogom radiša. kudi
u svomu srcu svakoga lijenčinu sto žive
nemarno i besposleno, bio baš velikan il
bogataš, jer bogastvo nas ne oprošćuje
dužnosti da radimo, ali nam nalaže da taj
naš rad uložimo na korist sveopštu. 'Ta-

kova čeljad uzaludna ne zaslužuju samo
oprijekor i preziranje korisnijeh i razbor-
nijeh ljudi, već bi
ovaskolik svijet prstom kaže.
patski kralj zaprijeti potratiti svakoga ko-
ji ne bi pokusšo nabavit sebi hranu kojom

razložno bilo da ih
Amasi Egi-

poštenom rabotom; a i Solon jedan od se-

dam grčkijeh mudraca nešto slično nare-
di Atenjanima.

Možda će se takova naredba" kome!

učinit malo prečerana, ali kako god ko!

o tome mislio, svegj stoji da je svak du-
žan doprinijeti svojim radom po svojoj!
moguenosti boljitku i napretku društva“
ljuckoga. Na rad, dakle svikolici, kako i
koliko koji može, te radimo, radimo i o-
pet radimo.



Polumjesečna hronika.

(AUSTRO-UGARSKA). Kad je u jednoj sje-;.

dnici austro-ugarskijeh delegacija vit. Gros |