NRNRFEFEIIIIIINIRIRNRRNRRKRKRNRIIIIRIEINRESESESESESSESASSnED A x . Za sk e > x x fa Dubrovnik, 28 Jula. “vu prošlom broju ustupili smo mjesta član- u u kome se odgovaralo ,Katoličkoj Dalmaciji,“ : i-njesinim osjetljivim opaskam na naš članak o sisačkom slavlju. Neka je rečeni članak bio preo- " štar, ipak ga propustismo, a sada da mi rečemo o njemu i nazorima, koji iz njega izbijaju naše mnijenje. Gosp. pisac ima pravo, kad kaže da izme- gju našeg naroda trijuh vjera ne smijemo otvarati one stare rane prošlih vjerskih borba, kako se to moglo lako izazvati ,proslavom“ sisačke pobje(e. Mi se moramo : tog Čuvati navlastito. radi narod- nog pitanja, koje nam svima na srcu leži, jer mi na tom polju ne, gledamo, da li se ko krati ili klanja, već ko je dobar rodoljub. Ali istodobno naš: dopisnik » zaletio se predaboko u vjersko pi- tanje i izrazio njeke tvrdnje o kršćanstvu, s ko- jima se mi ne slažemo, prvo jer su pogre- šno postavljene, a drugo jer bi ove mogle da o- pet s druge strane otvore one stare rane, oko kojih toliko se mučimo da ih zacijelimo. Zato je najbolje da se u našem političkom i narodnom životu baci koprena zaboravi na njeka delikatesa pitanja, ne raspravljajuć na čijoj je strani bilo ve- će ili manje krivice. Još o Gundulićevoj Svečanosti. Divimo se moralnoj snazi Srba! Oni jos sveudilj viču protiv nas, koji da smo u Dubrov- niku njima ištetili svečanost, a u isti čas tvrde da je ova imala čisto srpsko obilježje. Nabacaju se na Hrvate da su oni provocirali, jer je hrvat- ski pjevački savez, — jedan od naj izvrsnijih zbo- rova u Europi, pisao je Francez Loisseau u pari- škoj ,Veritč“ — pjevalo hrvatske pjesme. Dalmatinci, Hercegovci, Bošnjaci, Dubrovčani, Bokelji svi su takogjer Srbe provocirali, jer ih je došlo u toli- kom broju da ih je bilo — deset puta više nego Srba. Najviše su provocirali Stonjani, Riječani, Slanjaoi, Konavljani, Lopugjani, Šipanjani, Oraša- ni — jer su došli pod hrvatskim trobojnicama, a na prsima sa hrvatskim kokardama. Provocirale su i hrvatske općine jer su poslale hrvatske vijence i jer su za spomenik priložile daleko višu svotu od srpskih, kao na pr. Spljetska, Stonjska, Makarska, Šibenska, Mljetska, Dobrotska, Zagre- bačka, Korčulanska itd. itd. koje su dale koja 20, koja 50, koja 100 fior, Provocirao je Zagreb, koji je sam za spomenik posla a više nego svakolika Srbija. Svi ovi nijesu dali ni pare nego so došli na go- tovo, pred srpskim novcem podiguut spomenik ! Smijmo se ! Kako da smo im mi krivi, što su pokazali svoju golotinju, da narod š njima nije i da ona šačica Srba, što izdiše u Dubrovniku, žive od mi- losti dubrovačkijeh autonomaša koje sad u oči izbora liže, moli i zaklinje neka se &š njome zdru- že, jer inače neće dobiti ni 100 glasova | Srbi su se u Dubrovniku podnijeli uzorno. Došli su — plaćeni i oružani, došli su a nijesu znali kud idu: doveli su ih, mnoge obukli u tu- gja odijela, dapače i beogradski muzeji ostadoše pusti, jer se iz njih iznijela vezoja Natalije, koja je u Dubrovniku imala da progje pod firmom na: rodne nošnje. Hrvati su začinili svečanost sa šest muzika, a oni su doveli cigane iz Banata da im po Du- brovniku udaraju srpske pjesme. Srpska potpuna pobjeda ! Najviša svakako pobjeda jest pobjeda srp- ske narodne svijesti, U tome su se odlikovali Srbi Bokelji. Oni su tako oduševljeno hrlili na narodau svečanost, da im je valjalo platiti po & fiorina i čibuk u ruku, Ali ni to im nije bilo do- sta i jadni zastupoik-organizator čibukaša ima sad posla da miri Grbljane koji od njega traže 10 flor, jer su gotovo svijeh 5 potrošili i nije im ništa ostalo. Krivošijani još su svijesniji Srbi. Njihov gla- var (gornjih Krivošija) nije ni došao u Dubroynik, jer kaže: ,svakoj su fukari.i najgoremu ino risanskomu dali 6 flor, a meni kao k.,.,u mora- li su dati nešto viće, a sato ću go čuti u pr- mi sed Dakle : jedan od prvih Krivošijana. ne dola- zi na Gundulićevu svečanost jer mu je malo bilo 5 fior.! A sutra kad ih popovi vjerom fanatizuju, eto nam iz Zapada Engleza i Franceza da ih mo- tre kroz svoje naočale i da slave nj hovu srp- sku svijest !!! * * * Bolje bi bilo njihovijem novinarima da mu- če, da nagovaraju svoje ljudi neka plate što joć imaju da plate u Dubrovniku; bolje bi im bilo da ne prenašaju hvale njemačkijeh slaveno-žderskijeh novina, koje ih jedine hvale, a da nas pušte u miru. Zar ne vide da njihova ljutina odava nji- hov poraz? Iza svečanosti mi se nijesmo ljatili već pisali oduševljenjem. Za danas ćemo završiti — jer imamo pre- čega posla. A s kijem bi ako ne bi s Živkovićem, koji je Srbe vodio na Medov grob gdje su se dr- žali govori, protiv kojim je Medova porodica pro- testirala. Ko je taj Živković ? Čujmo. Rodom je Srijemac. Pod Rauchom bio je njegova desna ruka. Pod Mažuranićem prestojaik hrv. vlade u kojoj službi isticao se kao veliki — neprijatelj Srba. Iza Mažuranića služio je pod Pejačevićem, magjaronom, i š njime je pao. Prošao je u opoziciju i pisao protiv nagodbe ko- joj je kumovao, te je bio duša centruma i chef redakcijonalnog odbora novoustrojenog hrvatskog lista na njemačkom jeziku, ,Agramer Tagblatta.“ Pisao je u hrvatskom ,Obzoru“ članaka proni- kautih hrvatskim duhom, a u isto doba kad je bio članom centruma, položio je kauciju za hrvato- žderski ,Srbobran“ koji je onda počeo izlaziti! U sotoru pak u srpskoj čitaonici držao je iza jed- nog profesurčića slovo, kojim obeća da će od sa- da biti uvijek protivnik sloge Srba i Hrvata! Ovo je čovjek koji je vodio Srbe na Medov grob, a Gjuro Vojnović je zahvaljivao! Mi ne za- vidimo Srpstvu na ovakim vogjama. Ali barun Joco ne miruje. Čini izjavu u »Dubrovniku“ protiv patrijotičaa i velevažna pro- testa Medove porodice. U ovoj spominje i izjavu M. L. Pozze. Anakronizam | Izjava Pozze štampa- na je u Dubrovniku na 19 Jula; oma Živkovićeva datira iz Zagreba od 20 Jula. Kako je on mo- gao nju sutri dan čitati u Zagrebu to je srpska tajna — izim da mu nije ,svijesna omladina“ pod njegovim potpisom i bez njegova znanja koješta umetala. Zanimivo je kako će ona to razjasniti. I za danas — kako rekosmo — punctum ! Naši Dopisi. Bosna, mjeseca Jula. Ovih dana u mojem poslu desio se u Ba- njojluci, iz koje ponesoh najžalosniji utisak. Treba samo započeti razgovor sa kakvim katolikom ili muhamedancem koji hrvatski osjeća, da se osvje- dočiš, kako se u Banjojluci postupa sa svim, koji hrvatski misle. Ja samo navagjam istinite slučaje, a čita- teljstvo neka samo kroji sud 0 ravnopravnosti i jednakosti, koja je u Bosni i Hercegovini zakonom zajamćena. Due 1 Juna t, g. na katoličko tjelovo dva mladića, koji su u procesiji crkvene barjake nosili, u žarkom zanosu hrvatske svijesti, okitili svoje grudi hrvatskom trobog;nicom. To se ne do- palo službenomu svijetu, te redarstveni povjerenik po nalogu gosp. okružnoga prestojnika, na oči ci- jeloga općinstva, dao strgati hrvatske vrpce sa grudi hrvatskih mladića. Malo iza toga naši naručili i dobili iz bije. loga Zagreba dvije hrvatske zastave sa dva šta. pa obojena hrvatskom narodnom bojom. Premožai ga to doznao i zabranio porabu tih zastava. | do- bio priliku da zabranu činom izvede, Dne 3 jula posjetio Banjuluku preuzvišeni gosp. poglavar ze- mije, baron Appel, Tom prilikom sve što je služ- beno okitilo svoje stanove i javne sgrade, car. skom, magjarskom i bosanskom zastavom, dočim su brisćani na svojim stanovima, školi i Grkvi iz. vjesili srpske trobojnice, a katolici na toranj svo- je crkve uz carsku izvjesili i hrvatsku zastavu. Nu taj ponos, ta svetinja hrvata nije se dugo takmi- la sa isvješenim srpskim i magjarskim sastavama, dva općinska redarstvenika, poslata od okru- prestojnika saplijeniše hrvatsku | Gtetavu | u obćinsku soba sahraniše. Hrvatska zastava 4 Bosni i Hercegovini — ako ne više — ima toliko prava koliko srpska, te se je čuditi kako njeki činovnici mogu zabraniti hrvatsku zastavu. Ili mi- sle tom zabranom zaustaviti bujicu narodne hrvat- ske svijesti? Toga neće postignuti. I oni koji još spavaju bade se i pitaju: zašto brane hrvatsku, a dopušćaju arpsku zastavu? Ili se od nas hoće srbe učiniti ? Ali bi tek onda imali & nama posla; kada bi se mi sa našim hrišćanima s te njima oagnuali preko granice. Katolici su niji svojemu vladaru pak glej, : ae. pišti dozvoljava, a srbima sve. Tim progonsteitma n bi se lijeka ako se katolici Bosne i Hercegovine prituže neposredno preuzvišenoma.gosp. .glavaru zemlje, ili Njegovomu Veličanstvu našemu premi- lostivomu vladaru. Samo na taj način bilo bi m0- guće osvjedočiti njeke naše niže činovnike, da nas radi naših narodnih svetinja progoniti ne smiju, pošto naši narodni osjećaji kreću se u okviru mo- narhije dočim oni drugi kojim se povlagjuje teže vanka. I hrvatski zastupnici na carevinskom vijeću: te visokim delegacijama. mogli bi u zaštitu uzeti - Hrvate Bosne i Hercegovine te njihove narodne svetinje, a ga to mogu imati dokaza punu ruko- vet. Dao Bog tomu lijeka! Jedan bosanać isvan okružja Banjalučkog. Ss Pelješca, 15 Jula. Javlja nam prijatelj s' Orebića, da je onaj glasoviti srbenda, dopisnik skladnog , Dubrovnika,“ bio prisilovan da ostavi onu uobavu varoš, te da' se otseli tamo — bliže onoj šačici svojijeh sami+ šljenika, da ga ova do potrebe obrani, sko bi ma se imalo da dogodi što slična onome — — što se sad dogagja njegovom kolegi i prijatelja u Sto- na, . . .'. I ost'o tako u Orebiću sam Risto. To je onaj Risto, što je cijeli poluostrov, klatareći se amo i tamo, obaš'o, pa svurg'o sad megju one pi- tome varošane u nadi, da se okući kod njih. No neće ni tu mjesta ugrijat. Svijestan se narod po- čeo već odmetat od njega, pa će morat da seli . Mislio je delija, da će bilježnik uvijek bilje- : šit njegove izmišljene laži, te ih slat, da ih čr- čkaju u svoj lijepi organ — a njema davat na- lješ sa to, al se jadan ljuto, ljuto prevario .. . . Bilježuik otputov'o, a on ost'o eto sam — k'o i rak na osjeci. — — u! Sa zadovoljstvom iznosimo na javnost ovu objavu prijateljeva, ne dodavajući joj od naše atia- ne za sad niti slovca. Kad stvar ovako ide, dosta je da same fakte konstatujemo. Počelo te, ogsbilj- no počelo s čišćenjem . . . . Potjerali najprije tt- panjci parun Mata, sad ode iz Orebića nobile Luko, do malo će kunovljani rittera von Jovo — a za ostale ćemo da govorimo uzajvijed — kako na koga red dogje. Danas smo na odlomku \Pijavičina. Iuto čisto hrvatsko selo, gnijezdo sivih sokolova, uvu- klo se ojekako dvoje isroda. To Mylady Mery i Sir John (što ćete . . . velika čeljad, pa hoću da se pišu po englešku I) Od nazad vremena su to, ali ih sve mirno trpjesmo. Više nećemo. Imali smo do sad obzira na nevolju i siromaštvo — od sad ga nemamo. Ko nije s name, taj je protiv nas; a ko je protiv nas u našoj kući, pa bio ne stam ko — — na dvor š njim . . ._Dosta_je više to- ga oklijevanja ; dosta je više tijeh. obzira, Ne smijemo da dopustimo, da nam.se okolini svijet tuga, & izmegju ovoliko samih sgoljnit; Hrvata — uzdržimo kojekakve potepuhe i ... šuplje glave +... Na dvor š njima dakle! , Neka se ne promisli po ovome, da nijesmo i mi spram nevolje boleća srca — e dapače. | saviše, al smo do njeke mjere, A njihova je mjera, mjera te. dvojice prevršila, Al sami su sebi krivi — neka dakle sami sebe i bijede. Ne bija- hu se uzdizat više no su im sile dopuštale, Ne bi im služilo sad, da ovako s visoka: padaju, — — Sir Johan im'o je da bude valjan kopač (k'o što je iz početka i bi), & ue umišljat njeko stvo i združivat se sa miss Marijanom (ou lady Mery); — Mylađy Mery imala. je a. a valjana švelja (k'o što je iz. početka. i. bija),;s ne hodit sa onijem . . , za što ju narav nije dala — pa ne bi sad “na ovaki načiu i A toto = dode | gore, labia