U Dubrovniku g.

Januara 1897.

Cijena listi.

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu fior. 4. 50.

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu fior. 5.

Ža sve ostale
franaka 15 u zlatu.

zemlje na godinu

Za Dubrovnik na godinu fior. 4,

Na po godine i na četvrt godino
surazmjerno.

Pojedini broj lista 10 novčića.

Pretplata i di“

šalju se administraciji ,DUBROV&
KA“.

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase, priposlano, izjave
javne zahvale, računska izvje-
šća i slične objave plaća se 10 novč.
od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne prima-
ju se.

Broj 3.

Ezlazi svake Nedjelje.

Godina VI.

Sadržaj: Jedna nova tekovina — Od-
govor dopisniku ,Zastave“ br. 188, — Me-
morandum Srba pravoslavne crkve u Bosni i
flercegovini — Proslava dvjestogodišnjice di-
nastije Petrović- Njegoš (Naš telegram) —

Domaće vijesti — Pregled — Posjed =

Dubrovačke vijesti — Umjetnost.

Jedna nova tekovina.

Još nas malo dana dijeli od čina kada
će ge, kako kažu, na svečan način i u pri-
sustvu odličnih stranih gostiju otvoriti ,,Ho-
tel Imperial“, sagragjen na najljepšem  mje-
stu ubavoga predgragja Pile.

Ovaj dogagjaj sam po sebi ne bi bio
baš od velike vašnosti; ta, Bože moj, koliko
li se dan današnji po svijetu ne gradi većih
i sjajnijih hotela za primamljivanje stranaca,
a da se ne pišu uvodni članci. Ali, pošto
smo mi u svemu zemlja izuzetaka i nevolja,
usljed čega smo i skeptici postali, cijenimo
da nije na odmet da se pozabavimo ovijem
dogagjajem, koji možda zasijeca i dublje u
naše gradske prilike, nego što se na prvi
mah i opaziti dade.

Do sada smo u više navrataka imali
prilike da govorimo o gradnji novoga hote-

la, kao i namjeri pokretača ovoga preduzeća:

da od Dubrovnika učine liječilište i klimati-
čku staciju. Ispovijedamo sasvim iskreno da
je grad u boljim ekonomskim prilikama ne bi
nas mnogo moglo uduševiti slično preduzeće,
koje usprkos koristima, što ih ovomu ili
onomu mjestu donosi, ima i svojih slabih
strana i štetnih posljedica u mnogom pogle-
du. Utopljenik se i za slamku hvata. U ovoj
mudroj riječi oličeno je i ekonomsko stanje
našega grada i okoline, što svakim danom
svojim očima gledamo, a da pomoći ne mo-
žemo, jer smo od ostaloga svijeta ne samo
odijeljeni već i napušteni; a od zemlje kojom
nas je božja providnost privezala, te nas nje-
zinim primorjem i stovarištem učinila kine-
škim smo zidom odijeljeni.

U ovakim prilikama nije li bio oprav-
dan odziv velike većine našega radinog i
preduzetnog gragjanstva, kad se je kao na
dalekom zenitu pokazao, ako hoćete, i slab
žračak nade t. j. boljega izgleda za buduć-
nost? Pozivu na upisivanje akcija za novi
hotel dubrovački gragjani odazvali su se sa
lijepom sumom od 80.000 for. i tijem  do-
kazali da im na srcu leži napredak i blago-
stanje rodnoga im grada; i ako uvjereni da
tijem ne će sebi okoristiti, već su više sma-
trali taj upis kao neku dužnost: žrtvu.

Otvaranjem novoga hotela Dubrovnik
stupa u novu fazu života. Ovijem se udara
temelj preokretu u našem ekonomskom  sta-
nju. Za ovijem imalo bi se, po već ustano-
vljenom - projektu, odmah započeti gradnjom
kupališta u Lapadu i t. d. Iz svega ovoga
proizlazi da ljudima koji upravljaju ovijem
preduzećem, ne oskudjeva dobra volja.

Dobra volja nije jedini faktor. Najbolja
volja razbija se o neuspjehu, s toga je gla-
vno pitanje koje. se nameće svakomu: A ka-
kav će biti uspjeh? Na ovo pitanje teško je
odgovoriti s prostoga razloga što nemamo
željezničke sveze, a svijet ne naviknut moru,
boji ga se kao kakove nemani, sto nije
opravdano, kad se uzme u obzir plovidba od
nekoliko sati uz lijepu obalu naše pokrajine.

Dubrovnik sa svojim blagim podnebljem, veo-
ma lijepom okolinom, istorijskom skladnosti i
čistoćom bez hvalisanja najprikladnije je mje-
sto na obalama jadranskoga mora za  liječi-
lište i klimatičku staciju.

"Drugo je pitanje ne manje važno: Koli-
ku će korist odatle imati Dubrovčani? Jedan
dio, i ako maleni, uspjeha zavisi i o samijem
Dubrovčanima, a koliko će se ovijem predu-
zećem okoristiti zavisi sasvim _ o nama i o
nikomu drugomu. Budemo li stajati skršte-
nih ruku, a puštali strance da vuku odatle
koristi, biće samo naša krivica; s toga bi
trebalo da se na vrijeme pobrinemo da nam
ne izmakne iz ruku ono, što nam niko oteti

ne može. U Dubrovniku ima i kapitala i pre-

duzetnog duha, dakle dva glavna faktora;

samo treba da se malo otregemo i malo 7»2-

skiramo, jer. samo smjela čovjeka sreća . po-
maže.

Odmah u bb kada se je gradnja
hotela istom zemišljala, podizalo se je pri-
govora proti ovom poduzeću sa narodnog
stanovišta. Neki su se bojali a možda se“ j
danas boje da se ovijem ne utre put germa-
nizaciji. Tineo Danaos et dona ferentes (t. j.
Bojim se Danajaca pa i darove nosili), obi-
čno se kaže za lažne prijatelje, ali mi ne di-
jelimo tu preveliku bojazan, jer jedna stotina,
recimo, Nijemaca, ne može da oduzme na-
rodni karakter grada i okolice. Ovom prili-
kom padaju nam na pamet nadmetanja Srba

i Hrvata za Dubrovnikom, jedni i drugi ga:

sebi prisvajaju, jedni i drugi se njim diče,
pa evo sada prilike da tu ljubav i zanos na
realniji način pokažu. Svake godine na sto-
tine bogatih Srba i Hrvata traži Abaciju i t. d.
za odmor i uživanje, pa zašto ne bi u Du-
brovnik došli, gdje bi se osjećali kao u svo-
JOJ KUL.

Ovoliko smo cijenili zgodno ovom pri“

likom na ovom mjestu reći.
: -
DUBROVNIK, 15. januara.
Ne ćemo se upuštati u polemiku s do-
pisnikom novosadske ,Zastave“ br. 188 pr.
godine u koliko se tiče rada političkog dr.
R. Kvekvića, ali je nepravedna i netemeljita
optužba da on radi iz lične koristi. Mi koji

smo mu susjedi znamo najbolje da je on:

premda neimućan žrtvovao svoje advokatsko
zvanje i izložio se je materijalnim  štetama
da radi na korist našega naroda. fako isto

imali smo više puta prigode da se uvjerimo
o svojskom zauzimanju i zaslužnom radu za-

stup. Vukotića. Žalimo ove javne razmirice
koje bi mogle donijeti teških posljedica, a
novosadska ,,Zastava“ prije nego je uvrstila

dopis one vrste, mogla se je izvjestiti o na-.

padnutijem zastupnicima od uredništva ,,Srp-
skog Glasa“ i ,Dubrovnika“.

o 49/0
Memorandum

Srba pravoslavnijeh Bosne i Hercegovine

Vaše Carsko i Apostolsko Kraljevsko
Veličanstvo !

Najponiznije dolje potpisani predstavnici srp.
prav. opština: Sarajeva, Mostara, Donje "uzle, Br-
čke, Gračanice, Stoca, Doboja, Gradiške, Prijallara,

 Novagi, Dubice, Sanskog Mosta, Zvornika i Bije-

ljine; u ime spomenutih srp. prav. ork, škol. opšti-

nau B. i H., u najdubljem strahopoštovanju, usu-
gjuju se stupiti pred svijetlo lice Vašeg Veličan-
stva i najsmjernije položiti na podnožje previšnjeg
prijestola ovaj

MEMORANDUM.

Još od vajkada, do prije okupacije ovih po-
krajina u god. 1878. za vrijeme otomanske vlada-
vine, imala je srp. prav. crkva i škola svoju pot-
punu autonomiju.

Srp. prav. erkv. školske opštine same su so-
bom upravljale, slobodno su upotrebljivale u školi
i crkvi srpski jezik sa ćirilicom i srpsko ime. Slo-
bodno i neograničeno su bez prijave ili prisustva
političkih vlasti svoje skupštinske i odborske sjed-
nice držale. Crkveno-škol. svečanosti, spoljne vjer-
ske obrede, vršile su slobodno bez prijave i bez
uticaja političkih vlasti; upotrebljavane su u erkva-
ma i školama bez zapreke: pravoslavne ikone, na-
ročito pak srpskih svetitelja, a osim toga i istorij-
ske slike u opštinskim zgradama i školama; sve-
štenike i učitelje postavljali su slobodno bez ikakva
uticaja političkih vlasti; slobodno i bez smetnje
podizali gu i obdržavali svoje vjeroispovjedne osno-
vne i srednje škole sa slobodnom nastavom, gdje
su slobodno njegovali svoju pragjedovsku vjeru i
Svoju milu srpsku narodnost, svoje ime, jezik i svi-
jest; slobodno i neograničeno su primale testamen-
talne zavještaje i poklone crkvi i školi; slobodno
raspolagale svojim imetkom; kupovale i mijenjale
opštinska dobra u korist crkve i škole; osnivali
crk. školske fondove bez prethodne dozvole politič-
kih vlasti; slobodno raspolagale opštinskim zgrada-
ma, sa školama i orkvama, bez razlike dali gu sa-
borne ili ne, isto tako i sa manastirima i sa ma-
nastirskim školama i imetkom, gdje im je to u
upravu predano bilo; učestvovale su pri postavljanju
vaselenskog patrijarha i najzad su imale pravo mol-
be, peticije, zemaljskim, svjetskim i crkvonim  vla-
stima, vladi i vladaru. — U ovome, u glavnome,
sadižavala ge crky. školska autonomija prije okupa-
cije, u čem je i naša prav. vjera i 2. narod -
nost svoga osiguranja našla.

A kada je u god. 1575., na osnovu čl. 25. ber-
liuskog ugovora, kojim je Austro-Ugarskoj radi od-
klonenja nezadovoljstva i nemira povjerena Bos. i
Her., da s njima upravlja, to je u proklamaciji na
naše stanovništvo od 13.(25.) Jula 1878. naročito
naglašeno: da V. V. zapovijeda, ,da svi sinovi ove

zemlje imađu uživati podjednako pravo po zakonu,

da svikolici imadu biti štićeni, glede svoga života,
glede svoje vjere, glede dobra i imetka svoga. Vaši
zakoni i vaše uredbe neće se samovoljno ukidati a
štedi će se vaše svetinje i običaji vaši; ništa se
nasilno preinačiti neće, svakom će se zgodom  ras-
motriti i presuditi čega vam treba“.

Pored toga, 9.(21.) Aprila 1879. izmegju vla-
de V. V. i vlade Nj. V. sultana, pri utvrgjivanju
pojedinosti okupacije, u zaključenoj konvenciji, na-
ročito je naglašeno: da će se u razne činove i zva-
nja uvoditi u prvom redu urogjenici ovih pokrajina,
& u drugom članu ,osigurava se onima, koji žive ili
ge bave u Bos. i Her., sloboda i ie obredi
sviju postojećih vjera“.

Po oyome dakle osigurana je i nama crkv.
školska samouprava, koju smo prije okupacije uži-

| vali, već berlinskim ugovorom, jer ta autonomija

nikad nije bila izvor nezadovoljstva, sukoba i ne-
mira, zbog kojih je i povjeren mandat Austro-Ugar-
skoj, te prema tome nije se na njoj ništa ni mi-
jenjati imalo, što nam je opet ujamčeno previšnjom
proklamacijom od 13.(25) Jula 1578. i konvenci-
jom od 9.(21.) Aprila 1879., kojima se osigurava
naša vjera, naša stečena prava, naši običaji, naše
imanje, naše ustanove i naši spoljni obredi; naše
srpsko narod. ime, jezik i duh — naše narodne
svetinje!

Srpski pravoslavni narod u okupiranim pokra-
jinama očekivao je prema tome sa pravom da će
ta njegova vajkadašnja i tako zajamčena crkv. škol-
ska autonomija, ta vjerna čuvarica njegove vjere i
narodnosti, ne samo očuvana biti, već da će una-
prijegjena i proširena biti po pojmovima naprednih
prosvjećenih zemalja. Osamnest godina je već pro-

šlo od okupacije i to očekivanje ne samo da se ni-

je ispunilo, već naprotiv zemaljske vlasti sve odlu-
čnije idu za tim da nam unište našu starodrevnu

i previšnjom prenn V. V. zajamčenu auto-
nomiju.

Dugo i dugo čekali smo “i se stanje okrene
na bolje i tražili smo pomoći kod Zem. Vlade pro-
tiv njenih vlasti, ali ne dobismo prava, ne nagjo-
smo zaštite, vlada je sve, našoj samoupravnoj crkvi
i školi protivne korake potčinjenih vlasti, potvrgji-
vala i odobravala. Šta više i samašVis. Vlada išla
je i ide zatim da te naše narodne svetinje uništi, i
u tu svrhu donosila je i donosi razne uredbe i na-
redbe, koje se kose sa našom pragjedovskom  crkv.
škol. autonomijom, pa samim i pojmom svake samou-
prave, te nam tako osporava i one ustanove i obi-

čaje, koje smo za vrijema otomanske vladavine slv-

bodno i neograničeno vršili.

A kad smo se obraćali Vis. zem. vladi sa uč-
tivim molbama, da preinači svoje take naredbe,
ona nas je ili prosto odbijala ili nas nije nikakvim
odgovorom udostojavala. Sve ovo duboko je rastu-
žilo i zabrinulo srp. prav. crkv. škol. opštine i nji-
hove članove, te je to i pobudilo najponiznije do-
ljepotpisane najuglednije opštine sr. pr., da se pre-
ko svojih prestavnika, u sinovljoj ljubavi, odanosti
i vjernosti, obrate V. V., svome najmilostivijem za-
štitniku i caru, i polože na podnožje previšnjeg
prestola, najiskreniju spomenicu svijeh tegoba i že-
lja umoljavajući očinsko blagovolenje i milostivo
saslušanje.
Vaše Veličanstvo!

Dug je niz naših žalba, koje ojagjavaju vjer-
na srea Vaših zaštićenika, Vaše djece. | mi ćemo se
držati samo kod najkrupnijih, jer smatramo svojom
otadžbeničkom dužnošću, ća otvoreno i iskreno
obavijestimo V. V. o onom, što u nama ragja bol
i nezadovoljstvo.

Naša srpsko-narodna crk. školska autonomije,
a sa njome i naša vjera i naša narodnost, ugroža-
va se, šteči, unazagjuje, zapostavlja raznovrsnim pu-
tevima i načinima, koje nijesmo u stanju sve da
nabrvjimo, te se moramo ograničiti ovdje na naj.
krupnije. I to: |

Političke vlasti ne dopuštaju nam da, kao za
vrijeme otomanske uprave, naše cr. šk. opštine sa-
me sobom upravljaju, već se pod izgovorom vrhov-
nog nadzora miješaju u naše najsitnije poslove.
Vladini povjerenici ga žandarima ulaze u školu i
rasturuju opštinske skupštine, koje se ondje drže, i
to bez ikakva uzroka (kao n. pr. u Bosanskoj Gra-
nici 1884. god.) Iuovjerni, nepravoslavni povjereni-
ci, prisustvuju u sjednicama i učestvuju u rastjeri-
vanjima, paze na dnevni red, što se i sa kanonima
pravoslavne crkve ne sudara; nasilno skidaju isto-
rijske slike, a megju njima i take, koje je naša
crkva ubrojila u svetitelje, zabranjuju kupovanje i
gruntovno prepisivanje nepokretnina na crk. škol.
opštine, bez prethodne dozvole politične vlasti; “za
svečanosti sv. Save ištu rasporede i na njima čine
promjene; ne ispunjavaju naredbe koje se odnose
na upotrebu ćirilice prema crk. škol. opštinama,
već naturuju latinicu i hrvatizam (n. pr. u Stocu,
Bos. Novom, Bos. Gradišci); nište upotrebu srpskog
imena i prijetnjom nameću opštinama naziv bos.
jezika, naročito u tiskarnicama za školske iskaze;
uskraćuju name slobodan izbor paroha (n. pr. Mo-
star); išćeruju i premještaju sveštenike (n. p. Bos.
Novi); gone i globe lično pojedine članove opštine,
tajnike i učitelje za stvari za koje prima odgovor-
nost opština, čemu oni lično odgovorni nijesu (n.
pr. Sarajevo, "Tuzla, Novi, Prijedvr, (Gradiška); zi-
danje srpskih prav. crkava otežava se i otiskuje ge iz
uglednih mjesta varoši u neugledne krajeve i van
mjesta (n. pr. Bos. Novi); ne dozvoljava se skla-
panje crk. pjevačkih društava radi ukrasa obreda i
bogosluženja (n. pr. Novi, Gradiška, Brčko); oteža-
vaju se primanja zaklada i darova tražeći prije
primanja dozvolu politične vlasti; naregjuju pod
globom opravke na crkvama koje nijesu potrebne
(n. pr. Prijedor); uvode kuluk, da narod stražari
oko crkve, kad narod ne prima silom nametnutog
sveštenika (Prijedor, Bos. Novi); politične vlasti
nasilno ućeruju nezaragjenu i nezakonitu stolarnu
pristojbu, i naplaćuju istu od predsjednika opštine,
kada cijela opština ne prima nametnutog svešteni-
ka (n. pr. u B. Novom.); crkve zatvorene stoje a
narod bez dušopopečiteljih obreda ostaje (B. Novi i
Vitosavica); na naše sr. pr. crk. škol. opštine pri-
mjenjuju naredbe o korporacijama, političkim dru.