Cijena listi
Za Austro-Ugarsku, Bosnu i

Hercegovinu na godinu fior. 4. 50.

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu fior. 5.

Za sve ostale zemlje na godinu
franaka 15 u zlatu.

Za Dubrovnik na godinu fior. 4.

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 10 novčića,

I I
+
“a

U Dubrovniku 17. Aprila 1897.

Pretplata i o

šalju se administraciji ,D
KA“.

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se no vraćaju.

> Za oglase, priposlano, izjave
javne zahvale, računska izvje-
šća i slične objave plaća se 10 novč.
od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne prima-
ju se.

Broj 16.

Izlazi svake Nedjelje.

Godina VI.

> Sadržaj: Nazadak — Da razjasnimo
— Jedno naimenovanje — Iz novina — Na-
ši dopisi — Domaće vijesti — Bosna i Her-
cegovina — Pregled — Dubrovačke vijesti —
Književnost — Čitulja. — Podlistak.

Nazadak.

Prije nego uzesmo pero u ruku da po
obećanju progovorimo o onim dvjema  poja-
vama, koje smo samo u prošlom broju spo-
menuli, pročitasmo još jednom govor dr. M.

Klaića, što ga je pokojnik: izgovorio dne 9.

februara 1895. u saboru pokrajinskom, do-
zvasmo pameti sve što se je govorilo i pi-
salo o pitanju sjedinjenja i nadovezasmo ovo-
mu sve lijepe nade koje su neki idealiste
pripisivali izbornomu kompromisu izmegju
naše srpske i hrv. narodne stranke, te ispo-
vijedamo da one dvije pojave, o kojima na-
mjeravamo posebice govoriti, a koje stoje u
megjusobnoj vezi kao uzrok i posljedica, kao
što su nas na prvi mah iznenadile tako da-
nas (kad ove retke pišemo) na žalost daju
pravo onima koji su predvigjali da će izbor-
ni kompromis ostaviti dajbudi jednake prili-
ke i da ne će donijeti željenog obrta na bo-
lje u našim narodnim i i političkim prilikama.

. Kad glavnu sadržinu govora pok. Klai-
ća isporedimo sa državopravnom izjavom hr-
vatskih zastupnika iz pokrajine, koja je bila
za prvi put predana predsjedništvu zastupni-
čke kuće, od sebe izbija na površinu ne sa-
mo nesuglasje već što više i oprjeka megju
njima. Državopravna izjava koju potpisaše
pravaši i narodnjaci čisto je sastavljena u
pravaškom duhu. Tu se govori o cetinskom
saboru od g. 1527., kad je Dalmacija i Bo-
ka pripadala Mletačkoj republici a Dubrova-
čka država bila nezavisna. Tomu saboru uče-
stvovao je iz Dalmacije jedan biskup, po
imenu Andrija, iz ove činjenice hrvatski po-
litičari izvode da je i Dalmacija bila zastu-
pana na tom hrvatskom saboru, te da su
zaključci njegovi i za nju obvezni. Tu se
spominje i pragmatička sankcija od g. 1712.,
a u to vrijeme u Dalmaciji, Dubrovniku i
Boki-Kotorskoj ne bijahu se promijenuli gor-
nji državni odnošaji.

Dakle, kad je vijećao cetinski sabor i
usvajala se pragmatička sankcija, Dalmacija
i Boka-Kotorska koje su bile u vlasti Mle-
tačke republike i Dubrovnik koji je bio ne-
zavisna država — nijesu ni riječju nt djelom
učestvovali gornjim dogagjajima, a cijenimo
da biskup Andrija nije mogao zastupati na
cetinskom saboru do svoju osobu ili ti naj-
više svoju biskupiju. U državopravnoj izjavi
hrvatskih zastupnika cetinski sabor i  prag-
matička sankcija uzimlju se kao temelji pra-
vu sjedinjenja naše pokrajine sa , cjelokupnom
Hrvatskom“, a ostalo što se tamo navagja
kao ćasarski reskripti, nagodba i t. d. sma-
traju se samo puporištima“, s toga o ozbilj-
nosti takove izjave ne treba dalje govoriti,
jer stvoreni zaključci de me a sine me (4. j.
o meni a bez mene) ne mogu imati pravne
osnovice u Pitanjima javnog prava, osobito
pako obzirom na teritorij dubrovačke  repu-
blike, koji je sačinjavao do g. 1806. nezavi-
snu državu. Ovo smo nekoliko riječi napisali
Za one koji ne prestaju ponavljati, ako se u
Austriji želi što postići, da se može samo na
temelju opstojećih državopravnih ugovora; pa

sada molimo tu gospodu da nam odgovore,
kakav će utisak učiniti u Beču ovake drža-
vopravne izjave osnovane na dogagjajima koji
s našom pokrajinom ne stoje ni u kakvom
odnošaju.

Zastupnici hrv. narodne strani metnuvši
svoj potpis na onu izjavu ogriješili su se o
svoju prošlost i došli su u oprjeku sa progra-
mom, što ga je pok. Klaić u govoru od 9. fe-
bruara 1895. izložio, jer nije isto tražiti sje-
dinjenje pod ovim ili onim oblikom. Već smo
jednom naglasili, kako razumijemo pitanje
sjedinjenja prvih godina narodne borbe. On-
da razlozi Dalmatinaca i Dubrovčana bijahu
posve različiti. Dalmatinci su tražili sjedinje-
nje na temelju nagodbe od: g. 1868., a Du-
brovčani (Medo Pucić) su se pozivali na svoj
ugovor od g. 1358. sklopljen sa ugarskom
državom. Ovo je za onog koji nešto razu-
mije velika razlika. Onda ne bijaše govora o
neodregjenom pojmu ,cjelokupne Hrvatske,“
već se je uvijek govorilo o Dalmaciji, Slavo-
niji i Hrvatskoj, u kojoj bi skupini Dubro-
vnik zauzimao osobiti položaj, i to na teme-
lju svoga ugovora od g. 1358. sa Ugarskom.
Pok. Klaić u spomenutom govoru . naglasio
je da sada nije zgodan čas da se izvede ika-
kva promjena u državopravnim odnošajima
Austro-Ugarske monarhije, rekavši: ,Država
austrijska je država jako delikatnog ustroja.
Ta država sastavljena od raznih plemena s
raznim interesima ne trpi, da se sa temeljim
njezinim drhće bez potrebe. Za to vidismo
kako osobito u ovom vieku, nigda promjena
jedna u državo-pravnom odnošaju nutarnjem
nije se dogodila bez vanjskog potresa“. Da-
lje je pokojnik kazao da će zgodan čas za
promjenu u državopravnim odnošajima  ,po
svoj prilici biti onaj, kad se riješi bosansko
pitanje .. .“ (čim je priznao da se je dal-
matinsko pitanje, ako kao takovo postoji, sa-
svim izmijenilo okupacijom Bosne i Herce-

govine), a do tada da nije ni korisno ni

zgodno takova pitanja iznašati, već treba buditi
»narodnu svijest u zemlji“, širiti ,naš jezik“
i podizati ,materijalno stanje naše zemlje“,
pa je uskliknuo: ,Eto, gospodo, široko polje
rada i bez velikih pitanja megjunarodnih i
državopravnih. Ovo je naš program. Pod njim
ćemo mi u buduće na izbore izaći pred na-
še birače“. Što pak najviše pada u oči či-
tajući govor Klaićev to je, što dosljedno  iz-
bjegava svako spominjanje Flrvatske +  Sla-
vonije, i izričito ne ističe sjedinjenje Dulma-
cije sa Hrvatskom + Slavonijom, već uvijek
govori o državopravnim promjenama, koje se
u Austriji ,u mirna vremena“ ne mogu  iz-
vesti. Pokojnik kao realni političar i državnik
znao je da je politika Vart de possibilitos
(umjetnost stvari mogućih), te da je poslije

okupacije Bosne i Hercegovine pitanje sjedi-

njenja Dalmacije sa Hrvatskom i Slavonijom,
i ako je i prvo bila utopija, postalo sasvim
nemoguće i da je dalmatinsko pitanje, što
smo malo prije spomenuli, dobilo novi oblik.

Poslije ovog govora svak je u pokraji-
ni cijenio da je napokon pitanje aneksije,
koje je najviše davalo povoda političkoj bor-
bi, skinuto s dnevnoga reda. Klaića je ne-
stalo, ali cijenismo da je njegov program ž?-
va riječ. Spokojstvo je bilo kratkovječno, ra-
zočarenje je stiglo prije nego se je iko i na-
dati mogao. Klaićev se je program zakopao,
a pravaški — koji je negacija Srpstva —

iznio, a pod njim vidimo potpisane uz pra-

vaše i Klaićeve epigone i g. Luka Zoru, ko-

ji kao Srbin — jer svakomu govori da je

takav — treba da znade da je hrvatsko dr-
žavno pravo negacija Srpstva, jer ga tako
shvaća cjelokupni srpski narod, a nadamo se
da g. Luko Zore, ovaj najnoviji politički Hr-
val, nije pametniji od cijelokupnog srpskog
naroda. G. Luko Zore i kao Dubrovčanin nije
mogao one izjave potpisati, jer ako antikalje
(kako bi rekli stari Dubrovčani) t. j. starine
u vijeku narodnog principa imaju u opće
kakove vrijednosti, kao što je nemaju, onda
dubrovačko državno pravo prama hrvatskom
državnom pravu stoji kao Himalaja prema
našemu brežuljku Montovijerni. Dubrovačko

državno pravo ima za sobom  tisućgodišnju

nezavisnost i pozitivne ugovore a hrvatsko
državno pravo je mithus t. j. bajka, a razu-
mijemo vrlo dobro da ovo danas služi kao
zgodan malj po srpskim legjima, a ni malo
u prilog Hrvatima.

Poslije spomenute državopravne . izjave
hrvatskih zastupnika iz pokrajine .ustrojenje
»Kkršćansko-slavensko-narodnog saveza“ nije
nas toliko: iznenadilo; jer je za nas“ ustano-
vlienja ovoga saveza posljedica rečene  pra-
vaške izjave U našoj pokrajini jačinu pra-

vaške stranke sačinjavaju većinom popovi i

fratri, što se najbolje može suditi po prava-
škim zastupnicima u Zadru i: Beču; dakle
kad su ovi elementi uspjeli nametnuti na-
rodnjacima svoje političko stanovište u  izja-
vi, onda su se ovi morali pokoriti i njiho-
vim  ultramontanskim . zahtjevima. Program
je ovoga nazadnjačkog saveza: u politici tre-

ba da slijedi načela izložena u pastirskoj po-.

slanici austrijskih biskupa, o kojoj smo u
svoje vrijeme progovorili, i koja je napere-
na protiv liberalne stranke češke i njemačke,
a pored narodnih prava glavna će mu  bri-
ga biti za crkvu, jošte program sadrži pri-
znanje hrvatskog državnog prava.

Pred nama je jedan proglas općine du-
brovačke od g. 1877., a potpisan je od već
pokojnih : Rafa grofa Pucića i Antuna vit.
Dropca. One godine slavila je katolička crkva
biskupski jubilej pape Pija IX. i tom je pri-
likom klerikalna stranka s ovom  erkvenom
svečanosti združila bila i političku demonstra
ciju u prilog svjetovne papinske vlasti. Du-
brovčani, koji su onda bili na općinskoj upravi,
nijesu se slagali sa političkom  demonstraci-
jom, te su izdali proglas na sugragjane, u
kom se kaže da bi se i bez poziva biskup-
skog ordinarijata po svom religioznom  osje-
ćanju bila općina dubrovačka pridružila sve-
čanosti vrhovne glave crkve ,kojoj od. dav-
nih vremena pripada velika većina ovog gra-
gjanstva“, ali da se ne može pridružiti po-
litičkoj demonstraciji u prilog svjetovne papin-
ske vlasti ,čim se vrijegja osjećaj svih koji u
jedinstvu Italije gledaju najsjaniju pobjedu na-
rodnog načela što ga do sada bilježi povjest“.

Quantum mutatus ab illo gosparu Luko,
a da ne govorimo o težnjama klerikalaca
odnosno škola, čemu se protivi cijelokupni
češki narod! Kako će g. Luko Zore moći
zastupati srpske interese u klubu komu su
kardinalne tačke, hrvatsko državno pravo i
ultramontanizam, svakako je veći problem
od Arhimedova koji je govorio: dajte mi
gdje da metnem polugu, pa ću maknuti

zemlju.

Konstituisanjem ,kršćansko-slavensko-
narodnog saveza“ u bečkoj zastupničkoj kući
moramo konstatovati činjenicu, da je u po-
krajini nestalo pomoću naše stranke, a zbog
razloga svakomu poznatih, onoga faktora
koji je svojim relativno liberalnim načelima
i nekom umjerenosti sklopio s našom stran-
kom izborni kompromis za šest godina, pak
iz toga kompromisa izvagjao medenim  rije-
čima gotovu slogu megju jednokrvnom  bra-
ćom, čim djelom sada pokazuje svijetu —
ne nama jer mu pored, naše naivnosti ipak
do kraja nijesmo vjerovali -- da ni on nije
bolji od one frakcije koja sebe nazivlje pra-
vaškom.

Ustrojenje ovoga kluba sa klerikaliim
programom mora da djeluje i na naš javni

život u pokrajini, a pošto su naši zastupnici
odlučili da u nj ne ulaze, znači da su oni

došli do zaključka da je rad kluba i cilj nje-
gov“ protivan programu i težnjama srpske
narodne stranke, te da dosljedno i srpska
narodna stranka u pokrajini treba da se ne
samo u Beču preko svojih poslanika, već i
u zemlji preko svakog svoga pristaše odlu-

ično i. odvažno protivi težnjama i cilju Ss

menutoga “kluba.
Osnivanjem pora rave di
nog saveza“ doživjeli smo da je puka opsje-

na bio tobožnji liberalizam i umjerenost  ne-

kadašnje hrv. narodne stranke, dosljedno
tomu mi ne možemo da unaprijed stojimo
prekrštenih ruku, da živemo u reservi na-
slagjujući se Sundečićevim pjesmama i Stra-
žičićevim člancima, nego da se iz drijemeža

prenemo i da radimo odvažno i samostalno.

Oyo je naš odgovor na pravašku drža-

vopravnu izjavu i ustrojenje klerikalnog kluba.

*

j>=gljiedš“

«Da razjasnimo.

= Povodom ustrojenja  ,kršćansko-slaven-
sko-narodnog saveza“ pitali su nas sa više
strana, da im razjasnimo što smo htijeli ka-
zati pozivljući srpske birače da glasuju za
prof. Luka Zoru riječima: neka ne vjeruju
lažnim glasovima, što se pronose o prof.
Luku Zori, jer su to izborne makinacije.
Na razjašnjenje a naše opravdanje du-
žnost nam je izjaviti: nekoliko dana pred
izbore bilo nam je saopćeno, da je g. Luko
Zore bio u pohode presv. dr. J. Marčeliću,
dubrovačkom biskupu, i da je tom prilikom
potvisao :
a) da će se zauzeti kod vlade da nekim

pitanjima biskupovim bude zadovoljeno ;

b) da će raditi na uvogjenje konfesional-
nih škola i ostvaranje ostalih zahtjeva  izlo-
ženih u poslanici austrijskih biskupa;

c) da će u Beču kao poslanik ući u jedan
katolički klub.

Mi prosto nijesmo čuvenom kazivanju
htjeli vjerovati, pa (la se na sami izvor izvje-
stimo, zapitali smo g. Luka Zoru, je li isti-
na da je potpisao spomenute zahtjeve, a on
nam je odgovorio: Ja vas uovlaštujem da na
moje ime izjavite, da nije istina što ste čuli.
Istina je da sam bio u presv. dr. J. Marče-
lića, ali mu nijesam ništa potpisao, već ga
prosto zapitao, čemu se protiviti mojoj kan-
didaturi, kad samo za to što sam katolik,
ne mogu raditi kao zastupnik protiv kato-
ličke crkve.