. : ercegovinu 1ia_ godinu fior. 4. 50.

DO Za

U Dubrovniku 26.

Septembra 1897.

< Cijena list

ga Austro-Ugarsku, Bosnu i
Za Srbiju i Crnu goru na go-
“dinu. fior. 5.

Za sve ostale zemlje na godinu

franaka 15 u zlatu.
Za Dubrovnik na godinu fior, 4.

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 10 novčića.

Pretplata i oglasi

šalju se administraciji ,Dubrovni.
Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase, priposlano, izjave
javne zahvale, računska izvješ-
ća i slične objave plaća se 10 novč.
od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne pri-
maju se.

| Broj 8: 39.

Izlazi svake Nedjelje.

Godina VI.

| taj: Di. Martnica ol Giorgjić —
Dr Erazmo Barčić — Otvoreno pismo ujedi-
onjenje hrvatske i srpske omladine Vasu Gju-
rgjeviću — Srpske gemlje — Naši dopisi (iz

Mljeta i Kaštel-Lukšića) — i Dinka vijesti

i . Pregled — Dubrovačke vijesti — Podlistak.

Dr Marinica pl. Gjorgjić

Sve kjegji i rjegji bivaju redovi starijeh
Ke na Čiji pregji bijahu oni staroga
. Dubrovnika umni državnici, naučenjaci i knji-

“ ževnici, kojima se sa svijeh strana jednoduš-
no odaje priznanje i počast,
me samo svoj grad, svoj narod već i čovje-
čanstvo slavnijem djelima na raznijem  polji-
oma ljudske djelatnosti.

koji obogatiše

Kad god stigne hiopska vijest o smrti
“kojega. poznatog starog vlastelina, obuzme
nas “neobično čuvstvo, te koliko pobugjuje u
“nama sjetu i žalost zbog nestajanja ljudi ko-
Bi su Dubrovnik učinili Dubrovnikom, s dru-
dogo strane Boteja ći se stihova Medovijeh u
= Cvijeti

Ma ikome ge leka nać lijeka

soon ikad do vijeka!

"šido nam na pamet riječ Hristova ženama,
koje su ga pratile kad je išao na smrt: Fi-
liae Jerusalem nolite flere. super me! (Kćeri
“Jerusolima nemojte plakati nada mnom). S

 foga-kad se. povede razgovor o starijim Du-
brovčanima, ne treba ovo izgubiti iz > vida,
jer oni i živući megju nama, ne mogu osje-

dati jednako. kao mlagji naraštaj. Oni se vi-

šo ili manje. osjećaju samcima. Te ko sve

ovo ne zna: ili ne će da zna, može mu se
lako dogoditi, da rad i djelovanje ovoga ili
onoga nerazumljivim proglasi; ali misaon čo-
jek, koji znade da se tisućljetne tradicije ne
mogu: kao štap: preko noge prelomiti, ne sa-
mo što to sai već i sasvijem prirodno
Balog.“
| a“ prvi mah ne , bi znali reći, da li je
i žalost ili sreća, što je ovoj generaciji u dio
palo: da prati do hladnog počivališta mrtve
ostatke ostataka dubrovačke vlastele. No kad
* bolje: promisli, nije ni žalost ni sreća, već
ijedno i drugo. Žalost je učestvovati spro-
vodu posljednijeh predstavnika staroga Du-
brovnika ; sreća je pak, što je ovoj genera.
ciji u dio palo čuti sa onijeh usana živu ri-
ječ: kolika je nevolja ne biti svoj.

Glas o nenadnoj smrti Marinice Gjor-
gjića i izazvao je u nama ove misli, koje od-
Sovaraju nesregjenom i prelaznom stanju na-
Šem i našega naroda, Valjda će generacije
koje za nama dogju biti u tome sretnije, što
će se zateći sregjenije i stalnije prilike; nama
“pak ne ostaje drugo već po svojijem silama
doprinijeti, da te buduće prilike budu u du-
lu staroga dubrovačkoga načela: slobode i
napretka. Ko shvata pravo značenje ovih dvi-
ju riječi, ne može se dugo premišljati, komi6
će privoljeti carstvu, da se izrazimo riječima,
“Narodne pjesme, jer imamo dosta primjera
iz javnoga rada dubrovačke vlastele, koje je
dostojan član bio i pokojnik.

> Kao potomak starodrevne vlasteoske obi-

telji, Marinica Gjorgjić za života odlikovao
se je učenošću, plemenitošću i otmenošću,

On je učestvovao i u javnom životu na-

* Mina U vrijeme narodne borbe sta-

da

\ hotela s upitom, kađ 2.

jaše u prvijem redovima boraca za narodna
prava sa Klaićem, Pucićima i drugima. Pro-
šle smo godine u v:"u članaka prikazali po-
litičko stanovište Meda Pucića, i kako se
ima razumjeti njegovo, i ostalijeh ondašnji
jeh Dubrovčana, zagovaranje združenja naše

pokrajine sa Hrvatskom i Slavonijom. U enom

duhu i Marinica Gjorgjić je bio za združe-
nje ili ti družbu, kako ju je nazvao Medo
Pucić6.

Od prvoga zasjedanja pokrajinskoga sa-
bora t. j. od g. 1861. do g. 1873. bijaše
pokojnik zastupnik velikijeh poreznika dubro-
vačkoga kotara i član narodne stranke, ko-
joj su onda i Srbi. pripadali. Od g. 1873.
do g. 1889. ne bijaše ga megju zastupnici-
ma. Kad je g. 1889. bio opet izabran za za-
stupnika dubrovačkijeh  velikijeh poreznika,
nije više stupio u klub hrv. narodne stranke
bijaše ,divljak“; a kad je g. 1885 nastao
eksodus pristaša hrvatstva iz dubrovačke na-
rodne štionice, Marinica Gjorgjić nije im se
pridružio, već je ostao član iste do svoje
smrti. Ove posljednje dvije okolnosti bacaju
dosta svijetla na držanje njegovo, što se tiče
hrvatsko-srpskog spora. Ali njegov govor
pri otkriću spomenika Gundulićeva i njegovo
na žalost posljednje glasovanje, pri posljed-

.. . . . /
njijem saborskijem izborima, za kandidata

svpske stranke, jasno pokazuju, gdje su bile
simpatije pokojnikove. Uz to ne treba zabo-
raviti, da mu je politička vlast osakatila go-
vor, koji je kao presjednik odbora izrekao
pri otkriću spomenika Gundulićeva, eensuri-
rajući pasus o dolasku cara Dušana u Du-
brovnik.

Pokojniku, koji je kao zastupnik i ne-
zavisni gragjanin pratio razvitak  političkijeh
boraba, nije mogla izbjeći glavna tendencija
današnje hrvatske nenarodne politike, te je
prirodno da njegove simpatije nijesu mogle
biti na strani te politike. A što da .rečemo
o neprestanom predbacivanju popova Hrvata
Srbima katolicima! Njihovo predbacivanje pri
simpatijama Marinice Gjorgjića za srpsku na-
rodnu politiku otpadaju, a kad spomenemo,
da je pokojnik bio gorljiv katolik, onda po-
staju ta predbacivanja smiješna.

Srbi Dubrovčani uvijek će se zahvalno
sjećati uspomene dostojanstvenoga i simpa-
tičnoga starca, koji je svojijem ugledom i
svojijem poznatijem imenom potvrdio iakat,
da je e srpska_stranka prirodna evo-
ućija ubrovniku, i da je jedina stranka
koja Ima osnovice iz prošlosti za budućnost.

Smrću  Marinice  Gjorgjića Dubrovnik
je pretrpio veliki gubitak, jer je u njemu
izgubio otmenog vlastelina i uglednog  gra-
gjanina.

Laka
pamet !

mu bila rodna zemlja i vječna

rani

Sa slavenskog juga?
15. Dr Erazmo Barčić

Iz Zagreba vodio me put na Rijeku, gdje sam
ge hotio ukrcati na parobrod i otploviti dalje na
jug. Kad sam već na Rijeci, nije moguće, a da se
ne upoznam sa drom Erazmom Barčićem, odličnim
hrvatskim političarom. Poslah k njemu slugu od
mogu posjetiti. On je ga-
lautno odgovorio, da “6e sam k meni doći. Do-
šao je.

Erazmo Barčić je već stariji gospodin, sred-

*) y. ,Narodni Listy“ br. 252. — Ured. ,Dubr.“

#

njeg stasa, sijed, rudijeh gustijeh vlasi i rijetke,
uglasto postrižene brade. Uko je njegovo bistro i
povjorljivo, izraz lica otvoren, veseo i prijatan. Po
zvanju je advokst a pripada hrvatskim  patricijima
na Rijeci. Po izgovoru raspoznaje se hrvatski Pri-
morae i ne može isgovoriti glas š, upravo kao
Italijanci.

Ime Barčićevo je češkomu čitaocu novina od

mnogo godina dobro poznato i simpatično. U pos-
ljednjih dviju godina obratio je na sebe pažnju
odvažnim ustajanjem u hrvatskom saboru, da pokara
hrvatske studente, koji su jeseni g. 1895 za borav-
ka ćesareva u Zagrebu demostrativno oskvrnuli
srpsku trobojnicu i tamošnju pravoslavnu crkvu, i
počinili još drugih eksplozija mržnje protiv Srba.
Nebratske strasti Hrvata  dostigoše svoj vrhunac.
Činilo se pogibeljnim protiv toga ustati, osobito
političaru u ustavnoj državi, koji računa na svoju
popularnost i hoće li kao takav ostati, mora šte-
djeti osjećaje svjetine, od koje zavisi njegov man-
dat — uslov njegove aktivnosti. Barčić se odlučio
i u najbližem zasjedanju hrvatskoga sabora podigao
Svoj glas u spomenutom smislu. Tako čini samo
čovjek, u kojem rodoljubno osvjedočenje i idealna
ljubav k narodu prevlagjuje sve oportunističke ob-
zire, Samo čovjek, koji se znade postaviti na više
gledište, nego što dopušta svagdašnja utakmica po-
litičkih stranaka, čovjek, koji narod više ljubi ne-
go odobravanje birača i dalje ».jegovu budućnost
prozire, nego je moguće političarima, čije je sta-
novište uvijek samo na plećima onih, koji im da-
vaju svoje glasove.

Podaje utješnu svjedodžbu o dijelu hrvatske
omladine, što glas Barčićev nije ostao bez odziva u
njenim srcima, što nije samo riječi njegove slušala,
nego i uvažila i iz njih sebi pouku izvela. Spozna-
de svoje zablude i još na vrijeme poče traži-
ti izlazak iz njih. Ustajanje Barčićevo u hrvat-

skom saboru protiv zaslijepljenih oskvrnitelja srpske |

trobojnice i pravoslavne crkve jest jedan od prvih
i glavnih povoda ovoga pohvalnoga pokreta megju
hrvatskom omladinom, o kojem se je ovdje dosta
(t. j. listu) govorilo. Razumije se, da su se Srbi
zahvalno odazvali držanju Barčićevu.

Drukčije su Se ponašale prema njemu opsto-
jeće hrvatske stranke. Barčić je bio proskribovan i
pri posljednjim izborima za zemaljski sabor nije ga
se ni nosilo u kandidacionoj listini. Opozicione
stranke združile se ad hoc protiv vladine stranke,
ali političara, koji je imao smjelosti zauzeti se za
prezrene Srbe, prosto su odbacile, niti ne uvažuju-
ći to, da misao, za koju se on izložio, misao iskre-
nog izmirenja Hrvata sa Srbima na temelju sla-
veaskem, jest naj zdravija misao, dapače da je ta-
mo, jedinom misli uopće.

Barčić je bio prinugjen natjecati se o man-
dat na svoj račun. Kandidovao je u Petrinji, gdje
je bilo dosta nade, da pomoću Srba pobjedi. 1
mnogi od Hrvata petrinjskih za vj se izjaviše. Pri-
majući kandidaturu Barčić je kazao svojim birači-
ma: ,Biću oho, budem li izabran, a svoj izbor dr-
žaću za dokaz, da je megju biračima petrinjskog
kotara proniklo ubjegjenje, da su Srbi i Hrvati je-
dan te isti narod i da je samo u slozi njihovoj
glavni uslov naše budućnosti“.

Pri izboru Barčić dobi 197 pama protu-
kandidat 199. Protivnik njegov imao je upravo je-
dan glas preko nadpolovične većine. U cijeloj Hr-
vatskoj niko nije dvojio, da se je protukanditu Bar-
čićevu pomoglo kojekakvim makinacijama izborne
komisije, kad je vidjela, da će pobjediti Barčić.
Protiv Barčića došlo je na izbor 130 činovnika, ko-
ji, kako znamo, jesu u Hrvatskoj ,jezičac na vazi“,
odlučujući večinu izbora na korist vlade. Na to su
uredovni telegrami razglasili, da je u Petrinji po-
ražen ,divljak“ Barčić, koji je ,kandidovao protiv
koalirane hrvatske opezicije“, a udaljen, odnošaji-
ma nevješt čitalac to mu je želio. Zašto je ,div-
ljak“! Kako se može postaviti protiv koalirane opo-
zicije! A. megjutim odlučilo se protiv čovjeka, koji
pripada megju najbistrijim umovima u Hrvata, ko-
i takogjer radi za sjedinjenje, ali za veliko sjedi-
njenje naroda a ne prolaznik političkik frakcija a
kojemu niko od njegovih protivnika nije ravan po-
litičkim karakterom, jer niko od njih nema toliko
iskrenosti, ljubavi k istini i srca stupiti u službu
pravice.

Historija ne bi bila cijela, kad ne bih spo-
menuo, da je protiv Barčića ustalo i više svešten-
stvo srpsko, prodano i popustljivo, i da je pravos-
lavni episkop karlovački disciplinarno kaznio jedno-
ga sveštenika, što je agitovao za Barčića, tromje-
sečnim zatvorom u manastiru. Dakako hijerarhija
je srpska stupila tu samo kao saveznik katoličkoga
klera hrvatskoga, koji u Barčiću gleda pogibeljnog
svoga protivnika.

Gospodin Barčić nije mi tajio, da mu je žao
što nije bio izabran; bio bi se rado borio za na-
rodno izmirenje srpsko-hrvatsko i protiv hrvatskog
klerikalizma, na što je osobitu važnost polagao. Da
se Hrvati u tu borbu moraju upustiti, ja sam već
u ovim člancima kazao i ostajem pri tome usprkos
što je bilo protumačeno tako, kao da bih radio
Hrvatima o glavi.

Osobito Hrvatska Domovina“ u uvodnom
članku br. 174 protuslovila mi i poučavala me je,
da je klerikalizam hrvatski drukčiji nego češki, da
je rodoljubiv, prosvijećen, u historiju upućen i da
je 75 po sto svijeh hrvatskijeh uspjeha dobio kler,
»Klerikalizam je u Hrvatskoj (kažu) gotovo isto
što i hrvatstvo“. ,Kamogod pogledaš, svuda u
Hrvatskoj vidiš kler u obranu vjere i narodnosti, i
bi li se mi imali dobrovoljno odreći takoga brani-
telja?“ — ,Gdje je klerikalizam jednom postao
tvrdjavom narodnosti tako, kako u nas Hrvata, ta-
mo nema mjesta antiklerikalizmu, dapače imao bi
se njegovati klerikalizam“.

Pisac toga članka u svojoj gorljivosti nerado
je sim dokazao, da Hrvati moraju sa klerikalizmom
računati. Recimo, da je kler dobio 75 po sto svi-
jeh hrvatskih uspjeha. To je taki nerazmjer prema
rezultatima rodoljubivog rada ostalih česti hrvat-
skoga naroda, da ne može biti sumnje o tome, da
je to znak narodno-socialne bolesti.

Neka ima kler u narodu mjesto, odgovarajuće
njegovu broju i inteligenciji, njegovoj fizičkoj i ću-
dorednoj sili. Jednako bi bio nezdrav znak, kad bi
to, što o sebi govori kler, tvrdili o sebi hrvatski
advokati, liječnici, inženijeri i t. d. K uspješaom
radu narodnom moraju biti pozvane sve vrste, raz-
redi i stališi žiteljstva. Toga dosad u Hrvatskoj
nije bilo, jer da je bilo, ne bi mogli klerikalci na
svoj raboš zarezati toliki postotak uspjeha. Spome-
nuti postotak potvrgjuje samo egoizam hrvatskog
klera i njegovu prevlast. Osim toga katolički kler
nema svijeh osobina, koje moraju imati taki vo-
gje, kojima narod može potpunim povjerenjem po-
vjeriti staranje o svojoj sudbini. Glavni nedostaci
njegovi jesu: 1. nema osjećaja i smisla obiteljskoga,
kojega je raširivanje i utvrgjivanje pravo rodoljub-
lje; 2. najveći ideal katoličkoga krela leži mimo
domovinu i narod, a jedno i drugo su mu samo
etape k njemu.

Katolička crkva nije nigdje narodna, niti še
mo gdje nema očite raspre izmegju nje i narodno-
sti, kao u naroda romanskih. Uzaludna su sva
nastojanja klera hrvatskoga kao i poljskoga, kato-
ličku crkvu Hrvatima i Poljacima proglasiti za na-
rodnu nasuprot pravoslavnim crkvama. Mi (t. j.
Česi) takogjer imamo ratujući kler, ali nijedan nje-
gov vojnik dosad nije s tom neistinom pred nama
stupio, da bi katolička crkva bila, imala i htjela
biti naša crkva narodna.

Kako radi hrvatski kler, što sve drži za svo-
ju zaslugu i broji u tih 75 % hrvatskih uspjeha,
novi dokazi podani su u baš sada zatvorenom  za-
gjedanju hrvatskoga sabora. Tamo se je žalio dr
Mile Starčević na agitaciju klerikala pri posljed-
njim izborima. Klerikalni agitatori nijesu bili vjer-
ni kompromisu narodnih opozicionih stranaka i
nastojali su izvesti poraz ,pravaša“. O govorniku
popovi su razglasili, da hoće žiteljstvo privesti u
jevrejsku vjeru a bude li izabran, da će općinski
pisari kratit djecu i pod vrbama narod vjenčavat,
kako je običaj u Cigana. Mile Starčević predbacio
je to jednomu od paroki, koji odgovori: Radio sam
samo po svojoj savjesti. U Presecu žiteljstvo, fana-
tizovano od popova, oborilo se na Evgena Kumiči-
6a*), koji došao ia so predstavi kao kandidat, i i

#*) Kao što su ni seljaci Brgata i Postranja bili nava-
lili na ugledne Dubrovčane za posljednjih općinskih izbora u
Dubrovniku. Onda su popovi narodu prostomu govorili, da će

| ga Srbi povlašiti. — Primj. Ured. ,Dubr.“