Običaji, obredi i basnovjerje koje i dandanas po Boki Kotorskoj, Crnoj-Gori i Ercegovini (s nekom
malom razlikom) u narodu postoje.

(piše Vuk Vrčević.)

(Nastavak)

Suvišnje veselje pred noć.

Polaznik Jovaš ućeifio, nikad tako. Traži gusle :

»Kume Vujadine! gusle mi, nešto mi ih srce i duša i-
štu. 1) Doniješe mu gusle i započe pjevati. Svak ga ra-
do sluša :

Sve povrzi a Bože pomozi!

Sve za slavu Boga i Božića,

A za zdravlje domu domaćina,

I ko mu se u dom namjerio,

Ove ovdje i druge ostale.

Na zdravlje nam noćea omrknula

A na bolje jutro osvanulo,

Svakoga nam dobra donijelo,

A najviše zdravlja junačkoga.

Pa sad braćo da vam pjesmu pričam

Od starine što je za družine:

Polećela zvijezda danica

Od istoka pro neba vedroga,

Od istoka pravo put zapada,

Pa u nakrst zemlje i svijeta,

Obasjala svijet vaskoliki,

Kao jarko sunce ispred podne ;

To ne bila zvijezda danica,

No krilati s neba arandio,

Nosi knjigu od Bogorodice,

Spustio je nad Jerusalimom,

Navješćuje rodu rišćanskomu :

Veselte se staro i nejako,

Po poljima umorni težaci,

Po gorama mučeni pastiri,

Po crkvama oci duhovnici,
Evo vama na istoku sunce,

Moga sina, vašeg spasitelja.... 2)

*

1) A da za svu igru bez gusala
Ja ti nebi tursku paru dao.
Gdje se gusle u kući ne čuju
Ondje nije ni kuće ni ljudi. Gors. Vijen.
2) Ovu sam pjesmu. kav mnoge druge pobožne i prastare, čuo
i zapisao od oglašenog starca i vrijednog vidara empirika pok.
oJefta Dučića s Nadluga iz Trebivjskog okružja, oca poznatog nam u
knjiženstvu Arhimandrita Nikifora.

Prekida pjesmu, a svi ga jednoglasice zamoliše :
ne prekidaj Jovaše današnjeg ti Božića ! nego napreduj.

— Lako je vama, odgovoriće im u šali Jovaš, ali
nije meni nadimati punan trbuh, i sušiti grlo. Znate da
se sušnoj zemlji hoće kiše; da praznu mješinu treba napu-
vati, i kad se rasadnik sije valja ga okropiti vodom. Ja
grlo sušim i žaglijere natežem a vi iz bardaka prisrkivate...,

Ha-ha-ha svak se smije a pop najviše, govoreći :
»dobro je Car David u jednom  psalmu  zapjevao :-i
vino veselit srce  čelovjeka.“ A_ baš i jest o pravi
junak i prava ljucška zob; blažena loza koja ga
ragja, a prosta i blagosoyljena para koja se zanj dava!

Jovaš će ovo potvrditi jednom  sho“nom  pri-
povjetkom. Kad sam bio, veli, podavno u Dubrovniku,
upoznadoh se s jednim uglednim dalmatincem iz Kota-
r&, koji je, reče mi, bio pod Mlečićima na _Emovoj ar-
madi, zvaše se kapural Mijat. Pa kako su jednom kota-
rani pred božić kupovali vino u Zadru, pa se onamo svi
izopijali, i dok su do jedne vode došli, gdje su rastova-
rili konje i prenoćili, nijesu prestali pjevajući iza glasa.
Sutri dan, veli mi Mijat, uranili da tovare konje, pa
jedan od njih upre očima u svoj mijeh viva, pa ga poče
gurkati s nogom veleći mu ,pivaj, sviću ti ljubim ! —
Nećeš sad da pivaš jeli? a kad u me ugješ kao da tri-
sta vragova u me ugju.“ Svak da popuca od smijeha.

Ovo je braćo k večeru noć, reći će pop Komnen,
Dosta je ovdje sjednice i razgovora. Danas je svakomu
božić, kao i kumu Milutinu, a veli se ,da je Božo do-
bar bio, na božić bi doma bio,“ nego dajte da pijemo,
pa da se razlazimo.

Svak se diže pa i polaznik. Domaćin mu povraća
njegov  bardak punan vina, a domaći mu dariva (obi-
čno) vezenu maramu ili ličnjak s resama i na uzvode
ili gatnjik na oba kraja izvezen svilom, podveze od ša-
rene vune opletene s kiticom, ili šarene čarape, a na
bardak vina stavi mu slatki ili parovni šipak. Domaćin
ih do pred oborna vrata isprati i svaki od njih reče ,0-
stavaj na zdravlje domaćine i fala ti na časti ina ljuba-
vi“ pa puškom ta-a-an. Najposlei domaćin njih pozdra-
vi“ i vi zdravo pošli, i doma zdravo našli“ pa meće iz
puške.

Ono pleće u koje je polaznik gatao, mnog
domaćini ospreme za kutnje šljeme, ako je  pola-
znik u pieću našao sve povoljno; ama ako je išta ne-