KE E e oko > dok gis ki tik“ adi o meR%I Baro 7 ZET

SLOVINAC : i

NEKE OPASKE 0 ARIOSTU.

Poslanica ) PTOJANOVIĆA nekomu učenome Mladiću.

Odma iz prvijeh stihova uvigjaš, kako Ljudevit u
svome spjevu hoće, da pregrli vašionu narav. A i Dan-
te prije našega Ferareza pregue, da nacrta svijet vasio-
ni, no se odlikuje u tome, što on išara_unutrnju na-
rav. jaliti moralnu, to što bi po školama rekli ,il sog-
gettivo,“ dočim ovaj naš izvagja ljudsku narav izvanjsku
kakova jest u sebi, to jest, da vrlja meeju krepostima
i zloćinstvom,  megju junaštvom i osornošću, megju
plahošćn i razboritošću.

Da ga uprav  zacijenimo,  trebuje
poglavja vredočit tebi jednu temeljnu istinu, koja go-
spoduje i knjiženstvom i moralom. Nasilje prema toj
istini uzrokuje sve naše tuge i nevolje. Ako zaborav te
istine ne brojiš golemijem jadom, onda ga i ne bilo:
ta je: da čovjek ima održat dva oblićja, osobno i dru-
štveno, i ova dva oblićja tako im»du sastojat, da jedno
drugome pripomogne. |

* Život društveni jaliti vlada kojamudrago ima bra-
nit sposobnosti svakoga čovjeka, razvijat ih do savrše-
nosti, i težiti, da drugomu ne škode. No ovdi bi treba-
lo mnogo razloženja o tomu, što ćeš ti shvatit najbo-
lje, kad pročitaš list kujige male, koju moj Ivan Žaga-
rac. onomadne —pošlje Dudilima ; tu ću ti ja poslat do
skora 1).

Omir najstariji pjesnik, koga_mi u Enropi pozna-
jemo, pjeva dakle čovjeka združena, jal narodna u Ili-
jadi, i podobnosti čovjeka osobna u Odiseji. Kal Grčka
i Latinska dogjoše do ciljka savršenosti, osobnost čovje-
ka izbrisa se tako, da obitelj i osoba kod njih vazda
imagjahu se žrtvovat domovini, narodu :< vila njihova
samo mogla je nadahnut im Kkratkijeh začinaka i popje-
vaka, da sebe opjevaju, ali nikad davoriju. Ako biva u
Omiru jedna davorija osobna 2), spomenimo se, da su
još bila prvašnja vremena, kad svoja osobnost svako-
mu vlastita bi u povijesti poglavita dadba 3), a dra-
štvenost nebi toliko stisnuta i zatvrgjena, da sačini je-
dnu narodnost 4).

ovdi na čelo

1) Ovo je jedan opis istoga pisca, i tome opisu je naslov — = Po-
slanica J. Žagarca Dudilima.
2) Odiseja
3) Dadba — tal. un dato.
4) Uprav ovo hoće rijet, da megju Grcima i Latinima vlada
bila je sredstvo, orugje razvitku spodubnosti osobnijeh, Kad je te-
bi vlada sredstvo, to je sloboda politička. Dakle oni uprav služa-

pop omg Fre “77 m van

Le donne, i cavalier, 1 armi, gli amori
Le cortesie, 1" audaci imprese io canto.

Za srednjijeh vremena, kako se još nijedna  naro-
dnost nije bila sastala, nego se_ još svojski o sebi živovalo,

pjesnici pjevahu tako osobnosti ljudi. Alighieri ispjeva
u trima  spjevima sve ljudske spodobnosti, i moralne
gile koje svegjer i svukudar su iste, te iste: s toga

Dantova davorija jest za sva vremena i pokrajine. O-
mirova takogjer slikuje nam vremena, koja nijesu daleko
od prvašnjijeh, to jest prvašnjijeh po povijesti, a ti pa-
ka ajde i gonetaj, koje je to prvašnje doba po naravi,
i kakovo je bilo.

Ariosto crta ćud, i navade onijeh polu-divljijeh naro-
da, koji ištom kad su se u južnu Europu ustanovili, rim
sko carstvo porazili primiše s prvice neki pečat evan-
gjelja, 1 latinske te uglagjenosti, i sa tijem novijem sa-
stojinam 5) i sa sastojinam, koje oni doniješe iz sjeve-
a, skovaše sadašnju zapadnu europejsku uslasjenost.
Te su nove sastojine posve sjeverne, koje se u pito-
minu latinsku sturiše. I jesu: prvo, velika  ćutnja svoje
slobode osobne, koju pukovi stari grčko-rimski, kako
smo rekli, slobodi političkoj žrtvovahu, i koju sadašnji
pukovi teže, da čitavu oživu i priuzmu, jeda š njom, proti
svemogujstvu  starijeh vlaca u Europi ustanovljenijem,
vgrade se novijem moralnijem društvom ,narodnost“
prozvanijem, oli kako našinci zovu je ,slobodom zla-
tnom.“ A ti, moj sinko, bolje ćeš to proučit preko re-

očenijeh nauka Ivana Baca,

1z ove ćutnje slobode osobne, koju pukovi sredo-
vječni  doniješe u Europu, izhode dvoboji ,ono često
ogledat se sa oružjem u ruci.“

Druga je: štovanje žene:
na u njemačkijem narodima,

navada sasvijem  ureza-
koja i sad gospoduje u

hu sebi, i razvitku svojijeh podobnosti služeći vladu. A kad po-
dobnosti materijalne ljudi, i podobnosti osobne nasuprot služe
kao sredstvo vladi, jer vlada je sve, ondar je samosilnost. Naro-
dnost je iznos zbrojidbe sviju  različitijeh podobnosti, kojijeh
mnoštvo čeljadi može imat i to su, da koju rečemo, jezik, knji-
ženstvo, kakvoga mjesta ćud prirodnu, koja se ne može promije-
nit, ko ni položaj prirodni, običaji domaći, bogastvo, postupanje
Života, povijest svoje prošlosti itd. Kad vlada upotrebljava za se-
be to sve, koliko i živote podanika, ovi u neko doba,.da samo-
vlast šide ne prostre se i na jezik, i na pojmove njima vlastite,
i na vjerovanja, ujedno se stisnu, u tomu  stisnutomu jedinstvu,
da se opriječe, glase narodnost, koja je svukuđar uzbujala u
sadašnjemu vijeku,
9) Sastojiua == elemenat.