“E

SLOVINAC

KRITICNE PRIMJEDBE

,Pripovijestima“ Šćepana M. Ljubiše

od

S. Castrapelli.

Davnašnja imi je želja da opširno govorim o Šće-
panu Mitrovu Ljubiši. ali kako čovjek više puta ne mo-
že što bi htio, tako i sada laćam se pera samo onako
da bacim na hartiju njeke gole primjedbe, koje ipak
neće valjda biti bez koristi za bolje poznavanje njego-
va djela. Šćepana M. Ljubišu ja sam ljubio kao prija-
telja a štovao kao učitelja i uspomena njegova  ostaće
mi u srecu i u pameti dok mi pod grlom kuca, Prionuo
sam bio njemu kao što brštan duvaru prione, divio se
velikom njegovu talentu, čistoj jezgrovitoj i mudroj be-
sjedi, a najviše pak u svojim se šetnjama i sastancima
razgovarasmo o ,Pripovijestima“ koje su mi duša i sa-
da, bilo da ih čitam, bilo da o njima s kim govorim.
S tijeh razloga neka mi je prosto progovoriti ovdje
koju o Ljubiši i nješto priložiti i primjetiti onome što
je već gosp. A. Veber u knjizi LIX_ Rada jugoslavenske
akademije u svojoj lijepoj raspravici pŠćepan Ljubiša
kao pisac“ o istoj stvari napisao. Da pače, ako ću isti-
nu da rečem, ta me je raspravica i navukla ovoga puta
da pišem o Ljubiši kako tako, a poslije, kada budem
izdavati , Komentar“ njegovim pripovijestima, koji mi
je on sam svojom rukom napisao i ostavio, onda
kanim govoriti o njemu opširnije i kako je pristojno
glasu, što ga je o sebi ostavio u našoj knjizi. Mimogred
paka mislim  objelodaniti i ono malo pisama što mi je
pokojnik pisao jeda bi i sa strane drugih njegovih pri-
atelja nastala želja da se učini gotov ,epistolar.“ A
vjeru vi dajem da i privatna pisma  Ljubišina imaju u
sebi dosta zanimljiva i mogu nas pomoći u poznavanju
Ljubiše kao čovjeka.

Ne poričući ono što sam gore rekao da ja mislim
ovdje nanizati samo nekoliko golih primjetaba o Ljubi-
šinu radu, moram uz to još nadodati da će te primjed-
be biti ponajviše moje vlašte, a to velim navlaš da se
zna čitatelj vladati i da ne pomete moje primjedbe sa
onim koje je sam Ljubiša činio svojim pripovijestima i
koje ću ovdje naročito spomenuti, da bude poznato kako
je sam spisatelj svoje djelo kritikovao. U takovim prili-
kama, koje su bile vrlo česte, pokojni starina Ante Ku-
zmanić ija imadosme sreću da slušamo napetijeh ušiju
čitanje rukopisa ,Pričanja Vuka Dojčevića“ kojem je djelu
dobri starac činio više puta Ljubiši shodnih primjetaba
a Ljubiša u njega imao veliko pouzdanje. U nadi pak
da, ako iko, gosp. Veber za cijelo neće mi zabaviti što
se gdje te gdje neću sudarati s njegovim mnjenjem,

laćam se ovoga posla, a na to opet sokoli me i misao
da bez ognjila i kremena iskr& ne skače, a gdje iskre
skaču tu je plamena, ognja, života; gdje ih nema,
tu je debela tmuša da ne vidiš prsta pređ okom.
Kritikujući Ljubišino djelo njeko mudro reče da
je on naš ,Njeguš u prozi“. Bolje se i ue može dodu:
še opredijeliti mjesto, koje on zauzimlje u srpskoj knji-
ževnosti, nego što je učinjeno su te tri cigle riječi.
Njeguš u svojem djetinjstvu pasijaše ovce na Lovćenu
i to mu nije prijećilo, a sam bog zna, valjda mu je i
pomoglo da postane veliki mislilac i pjesnik, a Ljubiši
ono malo latinske škole što je imao, pomoglo je svaka-
ko da spoji što je u djetinjstvu od tugje nauke crpao
sa neizmjernim blagom duha i jezika srpskog. Oba ta
dva velika čovjeka bijahu samouci jer čašu nauke nije-
su do dna ispili nego samo s vrha nješto malo srknuli
od nje, te kako im se to slatko učinilo a prigode nije-
su imali — svakako na sreću uaše književnosti — da
se opiju tugjim pićem, stadoše tražiti sve što je dobra
i zla, lijepa i grdna kod naroda svoga i sve to s 0-
nim što su sami od tugjinstva naučili spojiše zajedno
kao pravi umjetnici, koje sam bog nadiše, ostavivši po-
tomcima takova dva spomenika iz kojih ćemo ne samo
mi, već i naša najkasnija pokoljenja crpsti sebi snage
i života. Ali što je, osim ostalog, najuzvišenije toliko u
Njeguša koliko u Ljubiše i što ih najjače spaja to je
ono čvrsto narodno čuvstvo, koje se u Njeguševu djelu
opire tako žestoko ,hodži koji riče na ravnom Cetinju“
a u djelu Ljubišinu  ,mletačkoj vladi iznemogloj i gro-
hnuloj od truleži, koja se, u oči svog raspada, i svoje
sjeni boji“. Te momente onaj koji kritikuje rad Njegu-
šev i Ljubišin ne smije nikako mimoći, jer antagonizam
protiv vlade mletačke koji ti se na svakom peru Lju-
bišina rada pokazuje, tako je očit, da možeš čisto od-
mah reći, da, kako je Njeguš žalio što je u Crnojgori
»nestalo krsta od tri prsta“ i očajano vikao: ,e se
zemlja sva  isturči, bog je kleo!“ tako nam i Ljubiša
pred oči meće slike onog doba u koje je mučenički na-
rod srpski u Bokama toliko nevolje i jada doživio od
mletačke vlade. Ljubiša sam u predgovoru k svojim pri-
povijestima veli ovo:  ,Moja je namjera bila, da ovom
radnjom učuvam nekoliko  znamenitijeh dogagjaja svoje
otažbine, a uzgred da opišem način življenja, mišljenja,
razgovora, napokon vrline i poroke svojijeh zemljaka,
pak sve to da predam potomstvu onako kako sam čuo