ga eto na dopust k nama za nekoliko dana.
Čemu sve to? Pokušajmo odgonenuti.

lld Bogdanov ima jednu malu željicu, kao
što ima, Bože moj, svaki čovjek po koju. Du-
hovi, u koje maš don Kišot vjeruje.kao spiri-
tista, dojaviše mu, da je sad baš čas njenu
ispunjenju. Pa zašto ne bi on mogao biti sa-
borski zastupnik? Ta to je čedna želja prama
njegovim sposobnostima. Neopažen pak neće,
da isčezne sa zemaljskog poprišta, nego mora
pokazat zemlji, narodu, kako je on velik čovjek.

, Junak je; hoće mu se megdana!

.E un affar serio* — zanago govori ka-

nonik Crnica u sebi. Valja priznat, da mu lako

_ može bezbrki prorok oniesti posao. Doduše ugo-
voreno je: Crnica zastupnik, grudski (Mašan)
načelnik, a vijeće cavtatsko. Zato je i primio
dum Jozo svoj obolčić u patriotske izborne
svrhe. Ali on m nije zastupnik, dok se drugo
dvoje izvršilo. Što se pak hoće, da Cavtaćani
zaintače: ,Hoćemo mi našega Ljubića i nikoga
nego Ljubića! Kakav Crnica!“ Mašanu tad valja
slušat, pa tad lako, da se dogodi čudo od dum
Jozova nosa.

Je li de, da stvar postaje zanimiva! Dvo-
jica su, a mandat jedan. Oba ista, oba čeljad,
što su sobom jedino u tomu na čistu, komu
moraju služiti. Ko će koga izigrat? Ko će bit
zastupnički kandidat ove cavtatske stranke?
Hoće li pomoći kanoniku — vitezu njegova
intrigna diplomacija ili pak Ljubiću slučaj, što
nije Crnica Cavtaćanima sasvim simpatičan?

A riješenje izbornih utoka potkrjepljuje
nas, što vlada misli u ovom izbornom kotaru.
Jasno je, da želi svog čovjeka, pa zvao se on
Ljubić ili Crnica. Dalje se neće pačati, jer je
uvjerena, e joj se nijedan od ove dvojice ne bi
u ničem zamjerio; obojicu je u svojoj službi
prokušala odavno.

Ali do toga ima još vremena, pa s toga
preporučamo takmacima, da se malo strpe, ako
ikako mogu. Neka znadu, da se više ne mogu
sažaljivati od ozbiljne i čestite čeljadi, nego li
se sažaljuju. Po onomu naime, što Crnica radi,
vidi se, da on ima svoje posebne nazore o mo-
ralu, poštenju, kolegijalnosti i t. d, a u Ljubiću
se vidi čovjek, koji sa svojim moždanima ne
živi ili bar neće da živi u dobrim odnošajima.

oj.
Strossmayer i Italija.

Milanskomu ,Corriere della Sera“ pišu iz
Rima, da će u svojoj prvoj svesci .La Rivista
d' Italia" objelodaniti nekoliko neizdanih doku-
menata o biskupu Strossmayeru, njegovu dr-
žanju u Vatikanskom saboru i njegovim odno-
sajima sa različitim političkim ljudima Italije.
Dopisnik milanskog lista već je u stanju, da
nešto o tomu priopći. Ministar nastave Correnti,
kad se je Strossmayer nalazio u Rimu, poslao je
k njemu prof. Lignana sa službenim nalogom,
da pita u njega svjeta, koga bi se moglo ime-
novati kao učitelja slavenskih jezika na uni-
versi u Padovi. Strossmayer ga je uputio na
prof. Budmani, ističući ujedno, koliku bi korist
imala Italija i južni Slaveni, kad bi se na sve-
učilištu učio jezik hrvatski.

Osim ovog javnog naloga prof. Lignana
imao je i tajni nalog, da ispita mišljenje Stros-
smayerovo o nepogrešivosti pape. .La Rivista
d' Italia“ donijet će neizdana pisma izmijenjena
u tom pogledu između Strossmayera, Correnti
i Ligoana, a nama se je sada zadovoljiti kratkim
izvadcima, priopćenim u ,Corriere della Sera“.

a ne bi skrenule s puta, makar im blato i voda
do ušiju dopria — one svejednako ostaju na
kolnome putu. Mlagje i jače potežu sprijeda i
pjevaju svoje slavenske vesele pjesme. Kada se
primaknu selu, zakriče od veselja, potežu ravno
k mjestu, na kojemu je stalo prijašnje drvo,
ovoga nace i prodadu komu za 2 for., što će
ženama dobro doći za piće, Sada postave novo
drvo, ovjenčaju ga vijencem i evijećem i — bla-
goslove pivom. Blagoslov stoji do 12 vrčeva
piva, ako ne i više.
Pogi. 3.
Slaveni — ljute pijanice.

|. šlaveni časte blagdane apostola više i do-
stojnije nego obične nedjelje Kažu: Svaki je
blagdan samo jedan put na godinu, a nedjelja
je svaki sedmi dan; pravedno je dakle, da se
blagdani apostola poštuju više nego nedjelje. 1
zato se svaki praznik svetkuje. A svetkovati
znači — žderati i lokati.

2. Svaka župa ima svoga apostola, i to te
kovim redom, da svaka župa ima drugoga. —
Najveći im je praznik Velika Gospojina. U ne-
kim predjelima, kao u Župi Predohl, ima pače
svako selo svoga apostola ili sveca: jedno svet-
kuje spomen Marijin ili kojega drugoga sveca
ili apostola, Marije spomen Ivanov,
Petrov, Pavlov i t. d. Za takovih se praznika
doduše mnogo propovijeda, ali glavna je po-

U jednom pismu, upravljenom Correnti iz
Napulja na 10 februar 1870, pisao je Lignana
o držanju biskupa Strossmayera u pitanju ne-
pogrešivosti :

Mons. Strossmayer, u koliko sam raza-
brao po njegovim riječima i po onomu, što sam
čao od biskupa i diplomatičara dviju njemačkih
legacija u Rimu, pruske i austrijske, kolovođa
je opozicije. On je voda onoga dijela episkopata,
koji hoće, da ostane vjeran historičkim princi-
pima katoličkog kršćanstva te ne misli popu-
stiti zahtjevima papata, dapače bi htio odrediti
granice vremenitom i dukovnom suverenstvu.

,Strossmayer pripravlja opoziciju u dva
različita skupa biva, kod austrijskih biskupa i
u skupu t. zv. internacijonalnom, kojemu pri-
padaju biskupi francuski, a izmegju talijanskih
nekoliko pjemontskih prelata, o kojima ću u
svoje doba govoriti u mojim pismima. Biskup
Strossmayer više nego teolog prikazao mi se je
čovjek politički i praktičan.

,U drugom razgovoru govorili smo skoro
uvijek njemački ........ Kazao je: Konflikt iz-
među države talijanske i papata jedan je od
najtežih, ali ako ga se me kompromituje neu-
strpljivošću, u koliko se bude sa talijanske
strane raditi moralnom svijesti, uspjeh nije su-
mnjiv. Italija mjesto da se žalosti i čuti poni-
žena sadašnjim poteškoćama, u koje je dovađa
koncil, treba da se veseli i da bude zadovoljna.
Ljudi najnepristraniji i najvjerniji katoličkoj
crkvi uvjerili su se već; da papatu, kako je
predstavljen u Italiji, nedostaje razumijevanja
i moralne snage te svakog predvidenstva svoje
budućnosti. Papat u ltaliji ne predstavlja više
universalnost kršćanske savjesti, nego stranku,
koja hoće u svrhe, svima poznate, te nemajući
nikakova opravdanja, nametnuti se hinjenjem, a
ako uzmogne i silom, religijoznom čustvu i naj-
plemenitijim i najpravednijim težnjama evrop-
ske obrazovanosti.

.Ovo iskuštvo, ponovio je više puta Stros-
majer, nije samo moje, nego najboljeg dijela
episkopata. A recite Vašemu ministru da Pro-
vidnost, koja je sjedinila Talijance, sa sadašnjim
+ koncilom pomaže ih, da riješe poteškoću, koja
se je do sada cijenila majtežom za definitivuo
uređenje talijanskog kraljevstva. Kurija rimska
odviše je računala na slijepu pokornost episko-
pata. Pozvani u Rim, da branimo i utvrdimo
erkvu u pogibli, mnogi od nas smo se sjetili,
da najviša pogibao dolazi od onih, koji hoće da
sobom zamjene pravu crkvu, utemeljenu od Isu-
krsta. Crkva nije papa ni kolegij kardinala, ni
jezuiti, nego cijela katolička savjest, prosvjetljena
milosti i zaslugom božanskoga otkupitelja. A,
kako Vam kažem, najbolji dio episkopata znade
za položaj, koji drži u crkvi, te je odlučio ne
ostaviti ga nego ga braniti sa svim ugledom
svoga historičkog i božanskog poslanja.“

U drugim razgovorima sa Lignana mons.
Strosmayer borio se je za omiljelu misao, spo-
razum između Talijanaca i južnih Slavena.

.Talijanci i Slaveni moraju se razumjeti,
govorio je ou, dapače je prijeka potreba da se
razumiju. Dokaz je tomu u raspravi, koju smo
jučer imali sa biskupima Ugarske. Nijesam iz-
gubio svaku nadu, da će se Slaveni i Talijanci
naći skupa prigodom kojeg pitanja, koje može
nastati od časa do časa. Nalog, koji ste primili
od Vašeg ministra jača me u ovoj nadi i u ovoj
borbi, koju valja da uzdržim ovih dana, jer ju
traži moja apoštolska služba i budućnost krš-
ćanske crkve...

božnost u tome, da žderu i loču. Sami govore,
kad ne bi svetkovali svojih praznika, t. j. kad
ne bi jeli i pili, da ne bi imali sreće pri marvi.
Tuj valja da se do grh naliju, -; i ti žedni i
mokri seljaci misle, kad se na dan svoga sveca
no bi opili, da ne bi druge godine doživili. —
Koliko je veći praznik, toliko više piva. Počne
se odmah prvoga dana, pa se tako potjera kroz
cijelu sedmicu. — Pastor u Krumahselu kazi-
vao mi, da u njegovoj župi seljaci popiju do
200 sudova. Seljaci u Biilitzu zapiše čitavu je-
dnu šumu, zvanu Grumuimode, U Predohlu sva-
koga se sveca iza propovijedi skupe u krčmu
i tu se junački gone i piju.

Župa Trebel nekoliko je bolju. Tu opet ne
piju toliko, nego svake godine skupa ispiju 2
suda domaćega piva. A pri tome se pristojno
ponašaju. Najprije se cijelo selo skupi u izbi
—/ma javno sred sela — župan stupi pred stol,
pokucka i progovori ovako: ,Mi smo se eto po
starome običaju sakupili, da pijemo naše pivo.
Ako je između vas ko, — pa ma ko on bio —
te bi rado započeo kavgu, neka odmah plati
dvije marke u blagajnici našega kneza, a ovoj
družbi sud piva — kako su radili naši stari!"
Sada župan napije svim seljacima i na to se
počne piti. Niko ne smije odatle, dok se vas
.okisnut“ na svali pod sto.

A sada pustimo ove .okisnute" seljake,

 

 

neka se prospavaju do 7. pogl. .O pirovanju“.

Kultura talijanska, koja je preobrazila Eu-
ropu u XVI vijeku bila je naravno i u Poljskoj;
imala je dapače i neke pogubne posljedice, koje
se ne mogu izbjeći u velikim krizama. Ali ima
jedna slavenska zemlja, čija je povjest mnogo uže
vezana s Italijom, nego ona Poljske. Ima jedna
literatura slavenska“ koja nije samo rasvijetljena
od talijanske svjetlosti, nego je na njoj rasla i
gojila se, a to je književnost ilirska. Pjesnici i
historičari Ilirije, pjesnici su i historičari, koji
pripadaju dvjema jezicima i dvjema zemljama.
Literatura ilirska izgleda kao cvijet, kojega je
lišće dvojako oličeno. Naša Cvijeta Zuzerić vaša
je Floria Zuzzeri, a njezino pjesničko nadahnuće
provaljuje bez sile sada u jednom, sada u dru-
gom jeziku. Ali ne samo ona nego i druge žene
naše domovine slijedile su plemeniti primjer,
kako Katarina Pozzo di Borgo i Lukrecija Bo-
gašinović. Cijela naša poezija odgojena je u školi
Vašega Tasa, mi imamo ne jedan, nego neko-
liko prijevoda .Gerusaleme“. Od druge polovine
XVI. vijeka sve do zadnjih vremena najzname-
nitija štamparija južnih Slavena nalazi se u
Mletcima. Premda Vam kažem stvari, koje znate
ponavljam ih, jer cijenim znamenito, da se ne
zaboravi ova povjesna činjenica pri ustroju prve
katedre slavenskih jezika u ltaliji. Osim toga
jasno je, da, ako u vezama literalnim : znan-
stvevim, koje su potakle Vašeg ministra ma
sličnu odluku, treba računati i drugim motivima,
biva političkim, nijedan savez sa Slavenima nije
u ovomu času tako uputan kako sa južnom po-
rodicom ovih naroda.“

OR DGOAT

Sedmični pregled.

UGARSKA. — [Iza zadnjih audijencija
Fejervaryjevih kod kralja, kriza je Ugarskoj
stupila u novi stadij. Rekbi da predstoji imeno-
vanje privremenog ministarstva, koje bi imalo
riješiti pitanje kompromisa 's Austrijom kao i
trgovačke ugovore. Čim budu riješena ova pi-
tanja, preći će se na pitanja vojnička i nastojat
će se imenovati definitivno ministarstvo, kojemu
bi po svoj prilici imao biti na čelu grof Andrassi.

U sjednici upravnog odbora koalicije, koja
se je obdržala na 12. o. mj. podastro je presje-
dnik Franjo Košut pismo na riječkoj konferen-
ciji odabranih lirvatskih delegata za pregovore
s Mađarima. Pismo je npučeno odboru za pre-
govaranje s Hrvatima: i vodawa koalicije.

SRBIJA i BUGARSKA: < O srpsko-
bugarskom carinskom savezu razgovarao se je
ovih dana glavni urednik ,Dubrovnika* sa g.
Žujovićem, bivšim ministrom vanjskih posala
kraljevine Srbije. Po njegovu kazivanju prije
nego su samostalci došli na vladu, radili su
srpski i bugarski delegati trgovinski ugovor,
na osnovi ideje o earinskom savezu. Potpunu
carinsku uniju nije moguće bilo odma ostvariti
jer su Srbija i Bugarska bile zapriječene mno-
gim unutarnjim uredbama i ustanovama, koje
se nijesu mogle od jednom odstraniti. Kad su
samostalci došli na vladu nastavili su prego-
vore na istoj osnovi, zahtjevajući neke pogodbe
kao i pravo odstupa od ugovora, ako on ili
njegove pojedine tačke budu oduzele mogućnost
sklapanja ugovora s drugim državama.

FRANCUSKA. — Na 9 o. m. otvorena
je u Parizu nova sjeditba parlamenta. U komo-
ni se je velikim interesom išćekivao izbor pre-
sjednika, jer su radikali i socijalisti bili napeli
sve sile da sruše Doumera, kandidaia protu re

Pogl. 4.
O stanovitim dnevima.

Pe čitavome Draveyu ne rade četvrtkom
ni subotom. Nijedna djevojčica ne smije presti
Četvrtak je časniji od subote. — U nekim pre-
djelima djevojčica ne smije vas dan ništa radi-
ti, ako jeiz jutra pustila ovce. Ovo je čisto zgo-
dno izmišljeno za lijene djevojke.

Župa Liichov blagoslovi svoje živo na ve-
liki četvrtak. Na dan sv. Ivana upale na nekim
mjestima oganj. U opće brižno kriju svoje obi-
čaje. Tako nijedan Slaven ne bi za živu glavu
proustio pred duhovnikom ama niti cigle sla-
venske riječi.

U župi Bergen časte osobito Mariju Mag-
dalenu, jer je nekoć oganj udario u stog «sije-
na, što ga toga dana bijahu sabrali, Marija se
Magdalena osvetila, . misle oni, pa kada \oga
dana ne bi praznikovali, opet bi ih kaznila.

Stanovnici Riebsana i Giilldena neće toga
dana da rade, jer kažu, da je to nesretan dan.
Od davnina im je zabranjeno žnjeti na dan
Marije Magdalene.

U Schnegi svake četvrte godine škrope
pivom sva četiri ugla kuće, a tako so čini uopće
po cijelome Draveyu ; misle, da će time odalečiti
od kuće svaku nesreću. Kada čiste vodnjak, po-
stave polag sud piva, pa kada se nečista voda

išlije, uliju nekoliko piva; prvom vodom, što se

opet nabrala, napune sud i piju dok se ne opiju.

 

puplikanskih stranaka. Međutim je Domer iza-
bran sa 18 glasqva većine. Dva dana kašnje
obavljen je i izbor presjednika francuskog se-
nata. Bio je izabran današnji presjednik Fallie-
res, ali je dobio 23 glasa manje nego lani. Tim
su se u velike umanjile njegove nade, da će
biti bez borbe izabran presjednikom francuske
republike, dok se pristaše Doumera raduju, mi-
sloći, da će ipak podrijeti sa svojim kandidatom. _
Sva je prilika, da neće prodrijeti ni jedan ni
drugi kandidat nego, da će u zadnji čas primiti
kandidaturu Loubet, koji bi sigurno bio izabran.

MAROKO. — Jučer se u Alge-
siras, malenom gradiću južne lske, ma-
ročka konferencija, kojoj je svrha, d& otkloni pri-
jepore, koji su u pitanju Maroka nastali između
Francuske i Njemačke. Sva je prilika, da će
konferenciji presjedati zastupnik Italije markez
Viseonti Venosta miroljubivi starac od 76 godina.

 

. .. k
Domaće vijesti.

Pregovori između Hrvata i Mađara. O njima pi-
še Novi L.“: ,Ovi se pregovori vode pismeno.
Sada se kod mađarskog odbora za sporazum
sa Hrvatima nalazi zadnji spis predan od presje-
dništva hrvatskih delegata, kojim je odgovoreno
na jedan predhodni spis mađarske koalicije. Kada
mađarski odbor odašalje svoj odgovor na ovaj
spis onda će se odlučit o zajedničkom sastanku
mađarskog i hrvatskog odbora, koji bi se imao
držati na Rijeci, kako je sporazumno s obje
strane privoljeno.

Dr. F. Potočnjak u Kotoru. — U petak razve-
selio nas je svojim posjetom požrtvovni i neu-
morni narodni borac Dr. Potočnjak. Došao je
da se upozna s našim političkim prilikama. U
tu svrhu poveo je oduži razgovor sa predsje-
dnikom srpske nar. stranke zastupnikom Vu-
kotićem i sa zastupnicima Verona i Radimiri.
Na večer su mu prijatelji i znanci priredili ve-
čeru, gdje su u prijateljskom razgovoru ostali
do kasne noći. Na odlasku u subotu dopratilo
ga je građanstvo do parobroda a dvije glazbe
svirale su rodoljubne koračnice. Kad se je Go-
doli počeo odmicati od kraja, začu se iz stoti-
na grla: Živio Potočnjak. Veseli nas, što je dr.
Potočnjak odnio sa sobom lijepih uspomena,
pa želeći mu najbolji uspjeh u njegovu te-
škom radu, želimo ga čim prije opet među na-
mi vidjeti.

Sa istim parobrodom otputovao je i ma
daronski zastupnik Josipovich u društvu sa
sveučilišnim profesorom Kriškovićem, pa ih je
sakupljeni narod pozdravio sa glasnim : Abeug.

1 ovamo je bio onaj pop, o kom ste pisali
da je i Vas svojim posjetom počastio. Kaže da
je došao sa ' Dunava, da kupi novce za škole.
Kako nam sa Đunava svako dobro dolazi, tako
i to nije falilo. Čujemo, da su se njegovim pri-
povijedanjem dali neki zavesti, pa s toga upo-
zorujemo dotične, da drugi put budu oprezni,
koma i zašto davaju novac, jer i mi imamo
dosta potreba. Eto nam tužne Istre, pomozimo
nja, a ne kojekakve Jezuite sa Dunava.

Izbori trgovačko-obrtničke komore u Spljetu. —
Oporba je u ovim izborima pobijala gosp. Vita
Morpurga, koji je od mnogo godina presjedni-
kom trgovačko-obrtničke komore u Spljetu. Od
10 novih članova, koje je trebalo birati, prodrlo
je 9 oporbenika i to velikom većinom. Deseti
je zast. Vuković, koji je biran u četvrtom iz-
borništvu Sinja -Vrlike - Imotskoga jednoglasno
sa 98 glašova.

Po nekim mjestima, osobito u okružju
Dannenberg, love pijevca sve dotle, dok ne klo-
ne, onda ga ubiju, skuhaju i pojedu. Svak u
selu dobije po komadić; pa dok se to jede, ni-
ko ne smije iz sela. Uz to zgotove veliku po-
gaču, od koje opet svak u selu dobije po ko-
madić.

I župa Rosche, koja već prvo spadaše pod
Liineburg, čisto je slavenska. U nekim njezi-
nim selima vlada slijedeći običaj: svake godine
u određeni dan zakolju jare pa ga žrtvuju.
Jare se cijelo godište tovi navlaš za to. Nedav-
no htjede jedno selo, vlasništvo nekoga pleme-
nitaša, da obnovi taj običaj i zamoli plemeni-
taša za dozvolu. Plemenitaš ne samo ne dozvo-
li, nego još zabrani pod tešku kazan. Seljaci se
nijesu za to brigali, nego rekoše, ako ne zakolju
jure, da će im sve živo pocrkati, i zato da do-
bro promisli, jer da ni njegovoj marvi neće biti
dobro. Plemenitaš ipak ostade pri svojoj, pače
im zaprijeti, da će im sva dobra oduzeti, ako
ga ne poslušaju. Pa što se dogodi? Netom su-
tra zora opučila, stade seljaka dreka i vika —
plemenitaš valja da popusti, jer svo ovce u se-
lu, izuzam pl&menitaševe, šepaju i idu na tri
noge. Uza sve to plemenitaš ponovno zabrani,
na što se seljaci mrmljajući raziđoše. Drugoga
jutra ovce opet osvanuše na četiri noge i od
tada uspijevaju valjda bolje nego prvo.

(Seršiće se)