Crpana 2.

ti

JI BPOBHHK,

m. OR ri sidi do

pan

Bpoj 23,

sie a : 4

Grupisanje pred konferenciju,

Ipak, kao da će doći do genovske
konferencije, jer pripreme pojedinih dr-
žava za svoje sudjelovanje, upućuju na
to, da će brzo doći do te konferencije,
kojoj se pridaje tolika ekonomska važnost,
a uz ekonomsku i prikrivena politička.
Naročito upada u oko što se države po0-
činju da grupišu, i da*u grupama  zajed-
nički istupe na konferenciji. Već samo ta-
kovo držanje država krije u sebi političku
stranu, i ako su te grupacije zbog riješe-
nja ekonomskog problema.

Tako su se u Londonu već sastali
ekonomski i tehnički stručnjaci saveznika

da izrade konkretne predloge za genovsku

konferenciju.

Tako su se grupisale i manje države
pod imenom Male Antante, a jednako se
grupišu i one države, koje su u svjetskom
ratu bile neutralne.

Rusija i Njemačka također gledaju da
se sporazumiju i da usvoje kolo uvedu i
baltičke države.

Dakle, grupisanje na sve strane, a
sve zbog toga što ne vjeruje jedan dru-
gome i što se svak boji, da sam ne ostane
izigran.

Ovo su simptomi, koji ne daju do-
voljno jamstva, da će konferencija u Ge-
novi izvršiti pravi svoj zadatak.

Mađarska i Karlo.

Iz Budapesta javljaju, da je službeno |

utvrđeno, da-je Mađarska vlada više puta
nudila ekskralju Karlu, da će se ona po“
brinuti za njegovo izdržavanje ito, koliko

budu dopuštale mađarske finansije, paši
sada je poslano Karlu 5 milijona kruna. |

Da bi mu osigurala što viši i siguran.
prihod, mađarska vlada se najenergičnije
protivi da se prodaju imanja koje Karlo

ima u Mađarskoj.

Hardingova nota o razoružauju.
Kako ,Chicago Tribune“ javlja, pred-
sjednik Harding će skoro poslati svim evrop-

skim državama notu o razoružanju ko-'

pnene vojske, koje bi se imalo izvesti u

najkraće vrijeme, radi poboljšanja svjet-

skog položaja.
Rijeka.
Dok s jedne strane čitamo, da beo-
gradska vlada poduzimlje energične korake

kod talijanske zbog vandalizma i nasilja |

fašista na Rijeci, i dok s druge strane opet
čitamo talijanske zvanične izjave, da će se
sa talijanske strane odmah preći na pot-

puno i brzo izvršenje rapalskog ugovora,
da se

a da će se u toliko i sve učiniti,
dođe do reda ne Rijeci, — dotle ipak je-
dnako i danas čitamo, da fašiste na Rijeci
gospodare i da u najbližem susjedstvu pra-
ve nasilja i vandalizma nad pristašama pri-

jašnje vlade a naročito nad elementom
naše krvi i jezika.

I tako dok se s jedne strane narod i

javno mnijenje gleda zadovoljiti običnim.

izjavama gotovosti sređenja prilika, dotle se

od svega toga ne radi ništa već se pušta |

fašiste da nesmetano tjeraju svoju dok —

ne maknu na noge protivnu stranu da i
ona, sa svojim neodgovornim elementom,
obračuna sa ovim običnim nasilnicima ta- |

lijanskim, zvanim fašistima.

Vaiia nam se nanovo roditi.

Prema predavanju predsjednika češko-slovačke republike Profi. Dr. 4. G. Masaryka:
Etika i Alkoholizam.

U staro doba sudbina čovjeka dolazila
je s polja, ozgo; sa progresom svijesti

sudba sve više silazi u samog čovjeka, on:
o ANE više nosi svoju sudbu u sebi samom;

njegova si dba nije više kakv« spoljna sila, .
DVE tok Ba takvim. pojimanjem mogao se je

javiti karakter koji ono što radi ne radi

iz straha s polja ili iz sebičnih interesa,
nego zato što osjeća i pojima da tako treba

da radi.

Ali u društvu ljudskom, veli Boža Kos-
žević, mnogo je više muških nego muževa,
innogi je više zelenih nego zrelih ljudi;
većina nižih ljudi dobijaju samo boju zre-
log čovjeka a kad ih čovjek zagrize, on
okusi svu oporost nezreloga“.

- Silno je razvijena kultura vune, me-
tala, muzike, ovaca, svinja, pasa lovačkih,
konja za trke it.d. it.d., a na svoj zemljo-
pisnoj karti zemaljske kugle nema sela ni
grada gdje se goji moć i ljepota čovječjeg

duha. Otuda ima malo čovječnosti, a mno-

go zlobe i pakosti, malo zbog slabe kul-
ture toga duha, zbog male obrade uma,
srca i volje ljudi i naroda. I ako o pitanju:
što je zapravo etika? vladaju različita i |
protuslovna mišljenja, držimo da nećemo.

pogriješiti ako postavimo kao temeljni oti-
čki zahtjev našeg doba izgradnju skladne
i energične ličnosti. Skladne znači : mi shva-
tamo mnogostručnost čovječjih darova i
sposobnosti i zato hoćemo da stvorimo je
dinstveno izdjeljane ljude i Značajeve; ener-
gične, reći će spoznali smo one velike za-
daće koje novi društveni život nalaže sva-
kom svijesnom pojedincu i zato zahtije-
vamo svaki od samog sebe i od svakog
drugog, da postanemo potpuno izdjelana,
djelatna ličnost, sposobna za djela.
Danas zahtijevamo od čovjeka ener-
giju, mi hoćemo da smo ljudi jake volje i
da imamo takovih ljudi. Prije se : nije

tražilo. U prijašnja vremena, a i sada još
tražilo se marljivost i ustrajnost, ali uz to
naročito i poslušnost, pouzdanje i vjera u
druge, i to u pojedine vođe.

Ali mi smo shvatili da ne trebamo više
slijepog vjerovania nego svijesno uvjerenje.

Mi hoćemo i možemo ne samo slije-
diti i slušati, nego mi hoćemo i moramo
da sami nad sobom odlučujemo i viadamo.

“ Mi smo shvatili da moderan čovjek sudbi-
nu svoju i svoje okoline mora jasno i gla-

sno čuvati u zakučastom društvenom  ži-
votu, i da mora svijestan cilja saradivati
na njenoj promišljenoj izgradnji.
Mi zahtijevamo od modernog čovjeka
da on pravi historiju, i svaki od nas neka
pravi historiju. Svaki od nas neka duhovno
i duševno potpuno živi Moderna etika tra-
ži od svakog čovjeka da on uzme stano-
vište u pitanju napretka na svim područji-
ma, i da se odluči ne samo za razvoj nego
i za usavršenje. Čovjek koji je napredan
i koji napredak voli, mora da se sa uvje-
renjem odluči za socijalne ideale; takav
čovjek mora da sa živom fantazijom, ali
bez fantastike stvori sebi sliku budućnosti
koju hoće da postigne ili bar da je pripravi.
Napredan moderan čovjek mora da

bude na čistu o sredstvima koja će iza-

brati za ostvarenje svoje budućnosti. (
mora računati, mjeriti, pripravljati, jer sv,
ka praktična sila osniva se na tom da un
prijed znamo i izmjerimo ono što hoćem
Napredak je ličan i društven. Napredak:
nemoguć bez punog ličnog života, on
nemoguć bez punog društvenog života, j
svaki je od nas sa historijom i društvo,
Ja, ti, on, mi svi smo društvo i povije;

Društvo nije biti jedno uz drugo, jed;
pored drugoga, društvo je potrebovati j
dan drugoga. Stoga je ljubav prema b
žnjemu korijen svih etičkih dužnosti.
ljubav prema bližnjemu znači rad za bh
žnjega. Mi ne tražimo od modernog čovjel
sentimentalnu filantropiju, nego svijest d
žnosti o tom da neprestano misli na ubl
ženje i odstranjenje tjelesnih duševnih p
treba.

Dužnost je svakog misaonog čovje,
da djelom pripomogne regeneraciju svo,
naroda. To će svatko najbolje učiniti a]
najprije poradi na tom kod samoga sek
svoje porodice, svoje djece. To svakon
strogo nalaže narodna dužnost, to stroj
nalaže danas istinsko rodoljublje. Ve san
vanjska nego i nutarnja politika — odg.
preporod i regeneracija samoga sebe — glc
narodna lozinka.

E

3 uauwe KpanesuuHe.

O16op 3a cMateiwe u peBu3ujy uHHOBHUKA

NOBpIIHO je CBOj Pan OKO CMAIbEIA UH-
HOBHHKA Y MHHHCTAPCTBY COLMJjAJIHE TIOJIH-
TuKe. On6op je cMaiwio oz 907 yKa3HHx H
666 HeyKa3Hux uuHOBHHKA y Cp6uju u Hp-
HOjropu, Ha 145, oguocHo 222, GuBa 3a 30
u 39%,. Y nokpajunama on 1214  cTaJIHHx
u nomMoliuux uuHOBHuKa, H36pucano ux je

405, miu 30%. Y nojenuuum Cy mjecruma
YKHHYTE€ UHTABE HHCTHTYIIHje, KAO H. II. HH-
 Baliuicke uicruTyuuje y baba 4 Ty3JH,

MHBAJIHACKA IHKOJA y TpeGHiby, HHBAJIHJI-

ck zom y Lley 4 oGnacue 3amuruTe jee
Hi. MJAJEKH y DHTOJPJ, CKoryby u beorpa1y.
Kan ce OBO CMAIEI€ NOTIJHO H3BEJE,
vumeguke ce Hekux 351/, Miuijona  nmunapa.

Ps

 Onjek GeorpacKOF MHTHHTA.

TipencjenuuuiTBO  MHTHHTA  PATHHUKE
omMlajune Haponue Ou6pane, Koju je o1p-
xKaH Ha 120. M., NIPHMHJIO je OBaj TeJEerpaM:
»PJArOJApuHMO HA pesonyuuju jyuepaiber
MMIIO34HTHOT_ HAPOJIHOF 360PA, BOJBHH H OJI-
jyuHu na Kpasby HaumiemM 3ajenuuuku  cra-
ceMO MapTupcky Pujeky. Can je uac, za
Beorpaj ysMe y cBoje pyke cynOuuy_Pa-
jeke u 3a naBujek omeMoryhu Hacpraje Ta-
jiujagcke mađuje. Ako jom u cana Huje
jacHo Kyna Gu Hac ojiBeo Hanpucnopa3yM
ca HramujoM rene Pujeke, oHzga HaM He
npoaeraje Npyro CpecTBO, ZO MAMA M u360-

*

pa Hajkpaher ryTa zo Puma. XBaza Ta €
CMpTHH Beorpaje.
Pujeuka jyrocJaBeHcKka cTpanka, rmpe
cjenuuk npod. TpoxoBan, TajiuK Crejut
Nakne mraH je roToB, cBe je ypeljen
He dalju IPpyrO HHIITA, HETO JA Ce H3a6

.pe najkpahu nyT zo Puma. CamMo He paa

MHjeMO jOLI NOTIyHO KAKO heMO TO ,
zsajeguuukH craceMo MmapTupcky Pujer
a beorpaz zna y3sMe y cBoje pyKe ibeHy cy
GuHy. Harjena HaM za 64 ce ormeT Ka3a)
UpHau je H3BPLUHO CBOjy NY2KHOCT, LPH
MOXKe Ja OJJIA3H, 4 CaMO OBaj NyT CJ

Moe: XBAJIA TH KOE do

sena Ha CBECOKOJICKOM CTeTy.

MuHucTap noJojjejcrTBa 4 Bona Has
Tlyues 6uo je oBux_ zana y ayujeHiy
Kon Fb. B. Kpasa Anekcanupa. MuHucT
Ilycesb je, Ha MOJI6y COKOJICKOTA CaBe:
3Z4aMOJIHO KpaJba na npucycTByje cireTy y Jby
JbaHH KOju he ce orpxkaTu 14.415. ayryc
MumucTap je Kpasby cnomMeHyo, za he ce
NPHCyCTBOBATH CBA jYTOC/IABEHCKA COKOJIC
IPyiuTBa y KpaJbeBuHu Kao Takofjep 4 |:
XOCJIOBAUKH CoKO. IIlpunpeMe 3a Taj c1
Na Cy y HajGOJBEM TOKY HM JA Ce HHTEH3F
HO panu za ycrnjex 6y1e LITO JPeTiniH.

Eb. B. Kpasb je usjaBuo, na he 1ohi

“.KpajekuuomM MapujoMm y Jby6/baHy Hu za

NIPpuCYCTBOBATH COKOJICKOM CJIETY.

Benak

opokikći

neraspoloženje dolazilo je od toga, što se je danas sastao
u tamnici sa mnogim svojim prijateljima i poznanicima,
sa nekim svojim vršnjacima, sa kojima se i onako nije
već dugo viđao, te se nije nadao, da će _ im susretaj biti
u ovoj kući. To je na njega ai na njih tako djelovalo, da se
pri sastanku nijesu mogli snaći, već jedino polete u su-
sretaj stisnu ruke, kratko se pogledaju u oči pa ih obore
k zemlji, krijući suze koje su navirale mješte riječi.
Obišavši naše drugove, koji su u prvim grupama
stigli i koji su razmješteni po drugim ćelijama, došao je
i k nama, ali nekako ubijen i satrven zbog ovog ne baš
prijatnog sastanka sa svojim domorodcima. Nije se kod
nas mnogo zadržao, pa i ono kratko vrijeme što je među
nama bio, osim kratkog pozdrava i raspitivanja za zdravlje,
nije gotovo ništa ni progovorio. Ko ne pozna tog čestitog
čovjeka, sigurno bi cijenio, da to radi iz straha a ne iz
osjećaja saučešća, gledajuć svoje prijatelje i drugove iz
djetinstva, svoje poznanike i domorodce, ovdje u ovoj
kući neobičnoj u kojoj ništa ne sluti na dobro. Iz onog
pokunjenog držanja bez riječi, iz onog njegovog mutnog

i zamagljenog oka, ja sam mu čitao dušu u kojoj je vrelo |.

jedno pitanje: zar ste ovdje vi poštene duše, u kući na-

mijenjenoj razbojnicima, lupežima, ubojicama, defraudan-
tima i ostalim zlikovcima? Ja ga shvatih, te omalo što

mu ne priđoh i ne rekoh: da, ovdje smo, baš zato jer
smo pošteni, pa s toga imate dovoljno razloga da zbacite
sentimentalizam saučešća, i da nam, vedrog lica i jasnijeg
oka, samo čestitate.

Pozdravivši nas kratko, doktor pođe te nas ostavi

kao zaražene nekom vrsti melanholije. Debeljko, sa kri-
ještavim glasom i izmahajuć rukom u kojoj se po vazduhu
prelamao ispunjeni formular, uvjeravao nas je, da će nam
on voditi stalnu brigu za hranu i — za piće, — a si-

gurno je bio veseo, “gdje smo mu, koliko drage volje
toliko i s povjerenjem, prepustili taj, ne baš lak, referat.

— A riverderci signori!; podvikne nam De-
beljko, kao da nas hoće da trgne iz malanholije u koju
nas je doktor bacio, te izdigne šaku sa formularom iznad
glave i maše nas s njome, kao da se rastajemo za dulje
vremena,

Vrata se ćelije zatvoriše, teška brava oporo škripnu,
klinovi cinički zazveketaše i mi ostadosmo Pm prvi put
pod ključem.

Naša ćelija za ča$ zanijemi, ši što je bila nijema
prije nego smo u nju ušli. To je bio prvi izraz osjećaja
izazvana posljednim kratkim zvekom zaglavljenog klina i
gubljenjem brzog i teškog koraka Ma Debeljka, koji
nas je ostavio.

Kao đak kad se nađe odjednom pred nekim teškim
i na prvi mah neshvatljivim mu zadatkom, pa za čas naglo
zastane, umukne, zategnuto i zbrkano se zamisli te, neko
vrijeme, dok svemu tome nečim ne doskoči, ne zna ni
da sobom krene ; tako smo u tom momentu izgledali i
is desetorica u ćeliji. |

— Dakle..... Ovo se zove, da smo u tamnici!?;
počne jedan od nas nakon opšteg ćutanja, kao da nas
time hoće da uputi u riješenje problema našeg položaja.

Na ovo nekoji od nas samo kratko i duboko uzdahnu,
neki mahnu glavom, neki nešto nerazumljivo promrmljaju,
svi se u životu pokrenusmo iz dosadanjeg okamenjenog
položaja, a nitko, da mu riječi odgovori. |

Kao kad se na kojem kućnom sijelu iznenada sa-
stavi malo društvo, koje se tu prvi put upozna, pa im
razgovor ispočetka, nešto iz obzira a nešto iz prve stid-
ljivosti, ide vrlo teško; nikako da ga upute, već ga kratko

zameću pa odmah ućute, i to ide tako neko vrijeme đ
se postepeno ne prometne u ćeretanje pa čak i u nel
vrstu graje, tako je sada izgledalo i kod nas u ćel
Onaj čudni utisak, što je na nas napravio prvi momer
osamljenosti u ćeliji, bacivši nas u neko deprimira
stanje koje muškom držanju ipak ne pristoji, nekako n
je za čas otuđio među sobom, jer je svak pomalo poč
da osjeća, da ovakovo držanje nije muško, već da je
jedna vrst slabotinje, koje bi se svak htio da otrese, |
je zataji, da je se odrekne i da je porekne, kad pro!
toga ne bi, u isto vrijeme, svaki od nas imao i de
svjedoka, koji, po duši, moraju da svjedoče o našoj s
botinji. Ova samosvijest, koja je svakim časom postoji
Sve jasnija, napravila je, da smo se i nehote počeli zb
toga nekako stiđeti jedan pred drugim ; to nas je za č

otuđilo među sobom i od nas napravilo, za kratko vrije

jednu vrst obzirnih i stidljivih poznanika, koji njeno |
znaju da upute običan i slobodan razgovor.

Odjednom čujemo kako, još iz daljega, ožvanja si
ključeva, začujemo tvrde i sigurne korake, koji su na
sve bliže stizali. Brava na vratima ćelije naglo škripi
klinci hitro izletješe, a naš Debeljko s vrata viknu:

— Signori tutto in ordin'e!!) Ja sam vA
kazao, da se ne mislite. Hranu ćete dobijati po volji
iz hotela, ili ako ko hoće, našu domaću, iz tamnice, za ko
se ne plaća. Ovo napominjem onako radi reda. Ja S4
već govorio i udesio sa gazdom zd ian, prvog hotel
i on je gotov da vam daje hranu.

— A hoće li Se, uz dai: modi i malo napiti

prekine ga, već raspoložen, Ivo iz Slanoga.

——

i) Gospodo, sve je u redu. (Nastaviće se).