i cpujemom 4 cy6oTom y jyTpo

ernnara : 3a JlyGpOBHHK,
1 MP auaH>EM y KyHy 84 nun.
1 rojuHy I1OuiTOM 3a Ily6poB-
# a uujeny ipxaBy 96 nun.
o" Lonuny, Ha no rojiune u na
Io. Mjeceu cpa3mMjepHo. “ :-:
1 “ qojenu Hu 6poj 1 RAuHAP. -
M gornso M VTJINBO y Jly6posuuky.

DPU

BnacuuK u usnaBareJb: OJIBOP HAPOJIHE PAJHKAJHE CTPAHKE Y NYSPOBHHKY.

Onrogopuu ypenuuK: HBO XEPIIO

HHK

I uM. BHCHH€ y IHHpHHH
jeuuor crynua 4 nun. fipu-
onheiWa, 3aXBaJle 4 orJacu
y TeKcTy Do nunapa Crag-

HHM OFJIACHBAYHMA NONJCT.

o
5p. 64.

Ay6poBHHK, 12.

Asryera 1922.

mn

ron. i.

1 =

snpaBo Coxonn!
AyGpoBHHE, 12. aBrycTa.

HekOj4 MOMEHTH JABHOT XKHBOTA H€
| amjy ocraTu y CBOjHM YCKHM FpaHH-
ama, Koje HM je ynapuo nauuH paza,
| om MOpajy la ce npukaxy 4 u3Hecy
y cBoj CBOJOj BeJMuHHu uueje kojoj
e MOpPA NOKJOHHTH OHA TAKA Koja
| joj bakruuHo npanana. CoKOJICKA HjLEja,
| omukO y  CJlaBeHcKOM  CBMjeTy, jom
(que y HAILOj AP)KABH, KOJIMKOTOJL CE
| gpoBOJIH CA HEKOM  BHIIE CKPOMHOM
| popmOM, TOJIHKO BMIIE 3HAHAJ CAME
eje maeko je ouMakao ucnupej Te
popmMe ca KOJOM Ce C BPeMeHAa HE _BpemeE,
| rek JeIHOM y TOJIHHM, CycpeheMO  y
| ueuro jaueM u u3pa3HTHjeM CTHJIy, a
mmaue“ nuje pujerka agu je M CaCBHM
| «poMHa H THXA.
= Jlanac cokozeka uneja, Gari 063n-
gom HA HAY APIKABY MH IbEHO yHY-
pale CTAHbE, TIPEJCTABJbA JEJIHY KHBY
(ary, peKPpyToBaHy M3 Haj jauux, Haj
 3IpaBujux_CHJIA, TIJHHX SAHOCA H TOJIETA
1 TA CHATA IIPEJICTABIBA MCTOBPEMEHO H
(guy curypHy rapanuujy, za y Hauioj
IDKABH, HH HEKA Uy/AHA H TOTOBO HE-
upupoja eBogyuuja BpeMena, He he
uohiu Hali4 mMjecra kao IuTO je Haa-
| mocr TO (akaT y GpaTcKOM HAM Pycuju

€ novyje y cycjeuxuoj nam KiTaJIMju.

Y Hamoj IpxaBu, a y 3eM;bama
Koje cy cretbaJe nog AycrpujekuM por-
CIBOM, ocTao je jomi Tpar crapor MeH-
TANMTETA HEKAALIE6HX XOPATA, CapyHa
4 rpodoBa. A caga je macralo 1pyro
spujeme koje MOpa za mobe 1pyrum
nyreM. Taj. xpyru myr y ceOu je crapH
onyr, on mac je goBeo zo cnoGoje u
VjeHIE>eba, a tera je CTapH MEHTAJIH-
TeT KpcrHO ca. ,BeneusnajoM“. H To je
Da3/Or 34 KOTA Ce Kaue H OI KOTA He
OlcTyna Ta BPCTA by IH, Kana joj ce

| ukao INTO ce TO Gani OBHX lana Hc-.

NnpyKa NpuiuKka ga yame jenaH ojipe-
ljeH CTAB IIPAMA HAIIEM  YHYTPALIE>€M
ypetjetby. To je pasnor 3amiTo ce y3
HammeCoKo1e crBapajy u ueku , Op.tloBu“
MJIH VNpAB /beniuHapH, KOju Gu ce cH-
rypHo ocjehanu MHoro CpeTHHjH, Kaji
CH OJ HALE KPBIbY CTEHEH€  NP)KABE
NIOCTAJIA HEKA BPCT belIHHe HA KOJY
OH Ce 3ZA/LOBO/bCTBOM OKOKHJIH.

JaHac ce y cpuy CaoBeHuje, y rJaB-
HOM Fpa/ly Hallle croBeHcKke Gpahie cacrTa-
jyu ciujehy XMJ6AJe H XMIBAJLE HALIHM
CokonoBa.  JNauac he JbyOuaHna a
CTABH TpHjyM HAPOJIHE CHAFE, A KPO3
OBA UETHpH nana Hahuhie ce u cpec-
Tuhe ce COKOJOBH Ca CBA HETHPH
Kpaja mpocrpade HaM H caoGoine 1p-
xxaBe. Y3 goMahe cokojoBe Haliuhie ce
H Gpacrk4 COKOJOBH OCTAJIHX CIraBeH-
cKHXx cnoGojnuux npxaBa, Ha crery y
Jby6;banu mahuhe ce u npecraBiuka
H BCJIHKHX CHJA, M OHH he 3HATH mA
Ty Ha cBoje ouu  olujede OBy Haniy
HAPOJIHy CHATY, MOBY  KHBY CHI,“
c Kojoj je cokojicKa Meja ycKO Be3ana:
Ca 3AJLATKOM OUYBAHA, OOpaHe u OcH-
rypatwa OrncTaHka H HATIDEeTKA OBE Halle
ZeMIb€.

CoKoJICKH  CJIETOBH  HHjeCy HH IA-
pana uu pesuje jemuor Gpoja oprann-
30BAHHX IBYJIH, OHe CY CAMO S3TOJAH
HauuH IIO3HABAHA XOMOTEHHX  CHAFA,,
koje ce mehyco6oM caMO HO WYBeI>y

3najy, a Ha CIeTOBHMA, jelIHOM FOJIHIII-
be JIHUHO Ce yrno3HaBajy.

Bjex6a u pasHe BHTENIKE HTP€ HA komunista zahvatila je takovog maha, da

“ni sama vojska u Italiji nema ni toliko
energične ni toliko disciplinske snage, da
stane na put fašističkom nadiranju u borbi

CJIETOBHMa HHjecy CAaMO HeKe €cTETCKE

urype, Jujeno u CK/A/IHO H3BE/LEHE, |

oKy mpujarue a 3a mnyG/uKy 3a6aBH€,
Beh CY OHe 3HAK OJKIJUHOCTH, CAMO-

npujeropa u roToBocTu. To je jejtua Be--

JIHKA KPTBA XMJbAJA H XHiIbaNA ČOKO-
JOBA, la, He uirenehu ce6e y MHOTHM
cTBapuMa, cBoje Bjex«6e u3Bele Tako,
KAKO GH one Gume cHrypHa nponaraH-

pokazati nimalo stabilnosti.

na y jauay cokojicke ujeje, Koja uMa
MHOTO Behe H y3BHuIeHHje 1H/BEBE HETO
nu o6uuHe Bjexć6e, Koje CaMO roje
OKY H 3a6oBaaBajy kypujo3uy ny6-
IHKY.

CneT y JbyGubaHu  TIO3ZAPABIBAMO
C BHEe pašnora a nonajraaBuuju je
Taj, IHTO je OH OJL OJLJEK OHOT HAlIET €1€-
MEHTA y IpxaBu Kome je Ha cpuy

jeduHCcTBO  APXKABHO H pe Y  Ap!KaBH.
OBaj cneT caMO. HAM . je rapaniiuja
Na HAM OHAj He3HATH AHO TABPAHOBA H
opayiuuHa Hehe MOhH HHKAKO HAlliKO-
JIHTH, HH HalIOj CTOGOJIH HH HALIIEM je-
AHHCTBY, Na C Tora jyuauky 6pahy,
cakyrubeny y cnosenckoj JbyO;bauu,
HCKPEHO NO3ZAPABI/bAMO :

30pa8o Cokonu !

Političke

Političko stanje u Italiji takovo je, da
ono zaslužuje pažnju baš sa naše strane,
jer, prvo, ono što se sada događa u na-
šem je susjedstvu, a drugo sami događaji
od takove su zamašitosti, da ih se ne_ može

i ne smije propustiti neopažene ili ih sma-
trati kao obične dnevne događaje.

U Italiji, u neposrednoj našoj blizini,
u našem susjedstvn, prolijeva se krv iz-
među talijanskih građana, a ne štede se
ni domovi već se bacaju u proždrljivu
vatru.

- Boljševička ikomunistička ideja koja je
našla onako zgodnog terena u Rusiji da
uništi zemlju i upropasti milijone naroda
i to baš onoga dijela naroda kome je ta
ideja naviještala spas i preporađaj, ta ista
ideja počela po malo da hvata korjena i
u Italiji i da se ispoljuje u onoj formi
koja. neminovno nosi propast baš onoj
klasi iz koje je izašla. Ta bošeljvičko-ko-
munistička ideja sudarila se sa drugom
jakom idejom,  nacijonalističkom idejom,
i tu se je uhvatila u krvavi koštac, u ko-

jem lako ne popušta ni onda kada osjeti
i premoć svog protivnika.

Ova krvava borba između fašista i

uništenja komunističke ideje. Ne samo što

ljudi padaju kao žrtve, ali se je prešlo

ina uništavanje protivničkih ustanova i

domova, a to je znak ogorčene borbe.

Ove borbe dovele su i do ministar-
ske krize, koja je prividno i momentano
prebrđena, ali koja ne pokazuje niti može

novosti.

U srijedu je otvoren parlamenat ta-
lijanski, te su u Rimu tom prilikom fa-
šiste priredile velike manifestacije | stale
da prijete čak i državnim udarom. Da bi
njihove manifestacije i protesti bili još
veći i imali jači uspijeh, doveli su u Rim
10.000 naoružanih fašista. Kako iz Rima
javljaju, vlada je preduzela sve potrebne

mjere, da bi u Rimu spriječila ulične bor-

be, koje se vode još jednako u Milanu i
ioš nekim drugim mjestima Italije. Zbog
ovoga je konsigniran i vrlo jak broj voj-
ske, ali, u slučaju sukoba, teško bi vojska
izašla na kraj, jer je indirektno i ona sama
solidarna sa fašistama.

I tako fašiste su gospodari » situacije
u Italiji. Ko su i što su talijanski fašiste,
to smo imali prilike da znamo prilikom
rješavanja spornih pitanja između nas i
Italije, i znamo koliko se je zvanična Ita-
lija okoristila pozivljuć se na fašiste samo

kako bi nama napakostila. I u tome je
uvijek uspjela. Kad bi se ovaj fakat malo
dublje proštudirao i kod naših državnika,
ne bi bilo na odmet, a sigurno ne bi bilo
ni na štetu naših državnih interesa.
Svakako, kolikogod fašiste s naše stra-
ne ne mogu uživati nekih simpatija, ipak
im se ne može poreći, da su oni do sada
spasili Italiju od onih kobnih posljedica
koje sobom nosi boljševizam i komunizam.

Nemiri u Galiciji.

Prama vijestima iz njemačkog izvora,
u istočnoj Galiciji, baš tamo gdje su u
većini Ukrajinski, izbili su jaki nemiri
proti poljskim vlastima, a ovi nemiri kao
da poprimaju karakter revolucije. U Strij,
Kolomeju i Stanislavov, poslata su jaka
odjeljenja vojske.

Do sada, po poljskim listovima o tome
nema nekih sigurnijih i detaljnijih vijesti.

——

Putovanje školskog broda
| »Vila Velebita“.

Kako već u svoje vrijeme javismo, u
nedjelju dne 2/VII otplovila je iz gradske
luke školska lađa ,Vila Velebita“ sa 48
daka Dubrovačke pomorske akademije, koji
Praćeni od upravitelja, g. A. Riboli i pro-
fesora gg. M. Kobasica, F. Nakića i P.
Radovinovića, poduzeše pod vodstvom g.
N, Gereshtshammera, zapovjednika broda
| kap M. Čepulića svoje prvo naučno pu-
Ovanje po Sredozemnome moru. Ovome
Putovanju pridružio se je, kao odaslanik
Mnistarstva prosvete i min. referent g.
Branko Živković,

Sat po odlasku zaustavi , Vila Velebita“
( Strojte razapne svoja bijela jedra i otisne
"u pučinu. Plovidba na jedra potraje
Skoro do Messine, gdje je lađa prispjela u
Petak, u 6!/, p. podne, te se zadržala jedan
dan i krenula put Napoli. — U Napoli se
WSidri u ponedjelak u 2h p. podne te ostane
do utorka 7h p. podne, odakle proslijedi
nt putovanje za Genovu. Već na ovo-

* putovanju osjetili su đaci malko jači

Mitt vjetar i uzburkano more pak im
%ga bješe još ugodniji dolazak u Genovu,

dje je brod prispio u petak 14/V]I u 8h
1) Podne, te ostao u luci do ponedjelka
A. Šh p. p, kada proslijedi svoje pu-
nje za Marseille. Dok je sjedne strane

ovo putovanje bilo veoma ugodno uzduž
obiju čuvenih rivijera Italije i Francuske,
dotle je more pokazalo svoju lošiju stranu,
Pred dolaskom u Marseille, jedno četrde-

set milja daleko, vjetar se bješe osilio a
“more je bivalo sve većma i većma uz-

burkano, tako da su valovi često prebaci-
vali preko palube. Đacima nije bilo baš
najugodnije da se upoznaju sa oštrom
stranom pomorskog života te bjehu pomalo
klonuli. U srijedu večer more je bilo tako
uzburkano i suprotni
tako jak, da. premda je stroj vozio svom
silom ipak je školska lađa tek mogla
da prevaljuje jednu milju na sat, pak
pod takovim uslovima, a da se uštedi
suvišni potrošak ugljena, zapovjednik od-
luči da se brod zakloni u obližnju luku

Hyers, dok nevrijeme popusti. Na ovoj |

radi ostade brod devet sati, te pošto je
vjetar popustio proslijedi ,Vila“ svoj put

prema Marseille, gdje sretno ugidri u če-

tvrtak 20/VII u jedan sat p. podne te
ostane do nedjelje 23/VII 8h p. p. i uputi
prema Malti. Od Marseille do Malte ima
650 milja od kojih preko 550 milja prevali

brod na jedra, srednjom brzinom od 6
milja, te stiže na Malta u petak, 28/VII, |
U 9, počimlje škola koja traje do 6h

u 4h p. p. U noći 25/VII more je bilo
uzburkano, pak su jaki valovi neprekidno
prebacivali preko palube. Brod se je va-
ljao tako silno da je bilo nemoguće odr+

sjevero-zapadnjak |

Žati se na palubi, pak se je desio i jedan
neugodan slučaj, da je ojači val zahvatio
jednog đaka te ga zanio po palubi i mal-
ko ozledio. Na Malti se zadrža brod jedan

dan te proslijedi za Krf, u subotu 29/VII,

i stigne na Krf u utorak 1. augusta u
četiri sata popodne. — Na Krfu se zadr-
ža brod do četvrtka, 3/VIII te otplovi za
Gruž, gdje stigne u Subotu 5/VIII završivši.

tako ovo prvo svoje naučno putovanje sa

đacima. Dubrovačke akademije.

Na ovome putovanju udareni su teme-
lji praktične izobrazbe našeg pomorskog

podmlatka. Od kolike su važnosti ova pu-
tovanja to može da shvati svaki onaj koji

znade da je kapetansko zvanje tješnje spo-
jeno uz praksu nego li uz teoriju, te se
zapravo ne može ni zamisliti završeno

«djelo pomorske izobrazbe bez usavršenja

u praktičnome moru. Na ovim putovanjima

đaci provađaju u praksi sve ono gradivo
koje su preko godine učili u školi pak su

ova putovanja nastavak i završetak svake
školske godine. Đaci su zaposleni od isho-
da do zalaza sunca. Čim se probude svaki
redi svoju postelju, pak pošto se opere i

doručkuje tada se pere paluba i čiste

korine, a do 9h slijede vježbe na jarbolima

popodne odbivši 3 sata za objed i odmor.
Za vrijeme škole izmjenjuju se prema
satovima podučavanja iz praktičnog dijela

nautike i astronomije, oceanografije i paro=-
stroja, pomorskog rada, nomeklature, signa-
lizacije te izbjegavanja sukoba na moru.
Čitav sistem temelji se isklučivo na praktič-
nom radu. Predavanja se prekidaju kada je
potrebito manevriran je sa jedrima, koje
izvađaju đaci skupa sa mornarima. Svaku
večer obavljaju se vježbe na jarbolima i
i razni alarmi. Đaci su podijeljeni u dvije
straže te vrše, po danu i po noći redovitu
službu na palubi, u stroju, na kornilu i
promeu. Pred samim dolaskom u luku
jedan profesor tumači đacima  historijat
luke, trgovački i industrijski značaj i raz-
vitak iste, te sve znamenitije pojave koje
se odnose na luku. — Za vrijeme borav-
ka u luci đaci su slobodni od škole te
izlaze sa profesorima na kopno da u prvo-
me redu pregledaju luku i sve postojeće
lučke uređaje kao: dokove, brodogradili-
šta, mehaničke lučke radionice, razne mo-
derne dizaljke (krane) i elevatore (sylos)
te prate kreanje i iskrcavanje raznih tere-
ta. Na licu mjesta tumači se đacima detalj-
no funkcioniranje ovih uređaja. Tumače
im se nadalje predmeti uvoza i izvoza te
parobrodarske linije koje su u saobraćaju
sa odnosnom lukom. Po pregledbi lučkih
uređaja đaci polaze u pratnji profesora da
pregledaju grad i sve znamenosti mjesta.

Na ovome putovanju naši su đaci
imali prilike da detaljno pregledaju najmo-