danasu  Gpujenom 4 Cy6oTom y jyrpo

_— >
npernnara: 3a /ly6posnux,
c ROHALIAEM y KyHy 84 1un,
ua rozuiy. NowrTom 3a /ly6poB-
wuk u uujeny /ipxaBy 96 nun.
la FOAHRY, HA NO FOJLHHE H Ha
.: o omMjeceu cpa3mjepuo. = :-;
. Nojenunu Gpoj 1. nunap. -
naTHBO M yTywuBO y /lyGpoBuuxy.

ri Lij

SSA
4 .
dp
Ka
mA
ša <
#
ši .
PALI
“+
»." »
- “*
bode
KAI
*.
Ž -
* sus
kat
ka
ud
. fo
.
“Pai
š
Ee
“> .
PU
g
k#
“if +
ps
“3
Žž Fi
. grej!
si

—Bnacnuk u usnasarem: 0/60? HAPONE PAJHKAJBE CTPAHKE Y IY5POBHHKY.

OnroBopiu ype/Hs K: MBO XEPLIO

IBENK

1 um.

y TeKcTy 5 nuuapa Cran-
HHM OFJIACHBAHHMA NONJCT.

6p. 67.

| ' AYVG6POBHHK, 2. Aerycra 1922.

fon. i.

srpstvu ne dostaje nacionalizma?!

To znači Srbi nijesu dosta nacio-
nalni. To je naslov članka objeloda-
njenog u 3. br. ,Naroda“ glasila, ko-
liko nam je poznato, naših novih usre-
ćitelja nezavisnih ,lHidžana“ ili da
tačnije rečemo naših ,bugaraša“, jer
njihova koncepcija našeg narodnog
jedinstva zavisi o Bugarima. Članak
je proizišao iz pera g. [ld-a Bogda-
nov-a, Dr. Josipa Ljubića.

U istom članku pisac veli: ,,Na-
cionalizam je najviši stepen altruizma
u ljudstvu. Samo oni koji imaju dušu
podobnu za savršenstvo kadri su da
za svoju naciju polude i dadu život.
Takovih je u svakom narodu malo.
Blaženi oni narodi gdje ih je dovoljno,
ali se sretni mogu nazvati i oni na-
rodi u kojih osrednji čovjek meće
svoj lični i plemenski interes u sklad
s interesom nacionalnim i svjestan je
da je napredak i uspjeh njegove na-
cije njegov lični i plemenski uspjeh“.

Ako je ova definicija nacionalizma
tačna, što mi u cjelosti prihvaćamo,
onda je tvrdnja gospodina Bogdanova

netačna i smiješna, jer je Srpstvo,.
čitavo pleme srpsko u cjelosti svojoj

u ovom svjetskom ratu naponom sve
svoje nacionalne energije pokazalo da
je dostiglo najviši stepen altruizma

u ljudstvu, pokazalo je da ima dušu

podobnu za savršenstvo, jer je kadro
bilo da ludi za naciju svoju i sprem-
no da dadei stotine života svaki po-
jedinac, da ih je imao, za oslobođe-
nje i ujedinjenje svoje i potlačene
braće svoje. U njemu nije bio budan
demon egoist nego nesebični Muče-
nik Nazarenac-Hristos, koji je umio
da prekorači granice plemenskog na-
cionalizma; svaki je osrednji čovjek
umio i umije da metne svoj lični i

ga koji osjeća to je mnogo, veoma mo vješala svojih najboljih sinova,

ma a i danas se dokumentuju,
što nijesu kadri da se izjednače sa
_kukavicama i zločincima ,bratoubi-
cama“, jer je hrvatsko pitanje ne-
rješivo u Kraljevini Srba, Hrvata i
Slovenaca, jer je srpski nacionalizam
mesijanizam,

Smiono je, to otvoreno kažemo, i
nije bratski u današnjim danima na
takovom Jugoslavenstvu neprestano
tući. Da, ali “gospodi nezavisnim nije,
ojer su oni i onda kad se je srpsko
pleme najgore krvarilo sa ,bratou-
 bicama“ s njima šurovali i nikakvih

orana i boli srpskoga plemena osje-

I srpstvo na svojoj stazi prama
Edo: ko lili nijesu, kao što i danas ne gle-
ore nije ni ov Sr
5 J ovaj čas stalo. Vođe STP daju na još otvorene rane.

skog plemena našeg naroda svijesni A žalosno je, više nego žalosno
svega spomenutog otišli su i dalje * kad se nalazi danas ljudi koji mogu

žrtvovali su ime svoje nezavisne Kra- da kažu, da je hrvatsko pitanje ne-
ljevine: Kraljevina Srbija; žra rješivo u Kraljevini Srba, Hrvata i

tvovali su svoju proslavljenu zastavu, | Slovenaca. Neka braća Hrvati žrtvuju

. svoju malodušnost, svoju zaslijeplje-
kojoj svi najprosvjećeniji i najcivili- | Beast 1 neopravdani, nerazumljivi,

zovaniji narodi daju počasno mjesto | umjetno nekalamljeni strah pred he-
među zastavama svih naroda, zastavu  gemonijom srpskog plemena, kaošto
pod kojom su Beli Orlovi izveli ovo su Srbi mnogo svoga najljepšega ž Žr-

krvavo izvojevano oslobođenje i uje otvovali u svom najvišem stepenu
dinjenje, s čega je ona simbol naše u boa milione paička sa sinova
slobode i ujedinjenja, pred kojim bi za oslobođenje svoje i braće svoje i

- ujedinjenje s njima, pa će i hrvat-
trebao da se pokloni svaki Srbin, sko pitanje biti odmah riješeno i u

plemenski interes u sklad s interesom -
nacionalnim i svjestan je da je na-
predak i uspjeh nacije njegove njegov |
lični i plemenski uspjeh. Dosta je pro-
zboriti sa običnim seljakom srpskim
pa da se o svemu gornjem odmah
uvjerimo. Srpski je nacionalizam pravi
mesijanizam, kako i sam pisac kaže,
što znači da je srpski nacionalizam obe<
ćani izbavitelj naše nacije iz ropstva. |

Hrvat i Slovenac; žrtvovali su, žrtvo- | Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca,

vali mnogo u svom najvišem stepenu - ojer namećanje nije u karakteru srp-
altruizma u ljudstvu. Za onoga koji | skom. o * i KA S = ge

4 svoje stvari riješiti o bila slaba
Boone Mne M dramgvj 2 onog svjedožba za Hrvate! Dok mi gleda-

BE

Pod

mnogo i suviše, jer je zato vezai 9

kama materinim, a ovima dojke od-
Sječene, ocevima našim, majkama
našim, sestrama i braći našoj, kćeri-
ma i sinovima našim oči iskopane,
jezike, noseve i uši odrezane i na
stidna mjesta postavljene, a Bugari

svoj odsječeni rep, za dugo vreme- |

na ne može biti među nama pravog
prijateljstva. Bugarski narod treba
dugo i dugo vremena da pere sra-
motu sa svog nacionalnog tijela, jer
nju nije lako prati, dugo i dugo vre-
mena treba da se kaje za svoja smrtna
sagrješenja, da se krene na put u
Kanozu — u Beograd, da bude do-
stojan zajednice u našoj velikoj i
srećnoj Kraljevini.

Uvjereni smo da će se _s ovim
našim mišljenjem složiti sva svijesna
braća Hrvati i Slovenci, u kojima
nije zamro i zadnji osjećaj poštova-
nja prema golgotskim mukama srp-
skog plemena našeg naroda. A uvje-
reni smo da je od mnogih zala u
ovim velikim danima našeg nacio-

nalnog preporoda jedno od velikih |

sigurno i pojava naših novih usreći-
telja ,Nidžana“. Kamo sreće da se
nikad pojavili nijesu!

Za njihovo Jugoslavenstvo, za Ju-

goslavenstvo republikansko, austrij-

sko, bugarsko, koje oni od postanka
svoga propovijedaju, a danas ga javno

UMJEHE OFNACHMA: |

BUCHH€ y WUHpHHH
jenuor crynua 4 nuu. fTIpu-
onheia, 3axBaje u Orjacu |

ispovijedaju, koje traži od Srba sve.

i zadnju žrtvu, a ne doprinosi nika-
kve, jer ne može doprinijeti, Srbi
ne će života dati, pa: šine jvišem.
ne bili dosta nacionalni u |
dok gledamo djecu zaklanu pri doj- |

La a)
stepenu svoje _nacionalnosti.

miliona najljepših, najjunačkih i - ni - |

slavnijih i najtežih uspomena. g ego va.
olitičke

Austrija pred bankrotom.

bezosiećainosti sve t dost . voj Austrija stenje već dugo pod vrlo te-
nd o (0.1. MON škim finansijalnim prilikama te živi samo

Srbi nijesu dosta nacionalni. A zašto? iz dana čekajući odakle će joj, bilo kakva,

— Zato što nijesu kadri da dađ
svoj život za Jugoslovenstvo, | što
nijesu kadri dati i ono malo što im
je od sebe ostalo za ,braću“ našu
Bugare, čija su najsvirepija zločin-
stva na srpskom plemenu dokumen-

pomoć stignuti. Do sada su velike sile An-

tante održale nekoliko neuspjelih konfe-
rencija, a svaka je od tih konferencija bila
za Austriju jedna velika nada, jer se je
nadala pomoći. Poslijednja konferencija u
Londonu bila je, izgleda, za Austriju i po-
sljednja nada. Kako je i ova konferencija

novosti.

svršila potpunim neuspjehom, tako je do
pomoć Austriji nemoguća, i na taj način |
Austrija se sada nalazi pred gotovim ban- |

Di
pad ii

krotom. Ovaj dezolatni položaj Austrije ipak

ne može da bude ugodan onima koji su u

Londonu konferirali, te im sadanje stanje

Austrije zadaje brige. Sa francuske strane |
osjeća se mnogo jača gotovost da se Au-

striji pomogne, te neki francuski listovi

otvoreno i bez obzira napadaju Englesku,

koja je u Londonu uskratila pomoć Au-

Noraljaju y Boku Koropekoj on roguke 1191 no 1614

fipunor ucTopuju LipoHe Fope Tora noGa.
| On Ap. Fi. TOMAHOBRRA.

g) II.

3a Bpujeme Hematuhia zaHnanima boka Koropcka ca
IBEHHM CTAPUM FpanoBuma KoropomM, Ilepacrom H By1BomM
cnagajia je y WHxoBy npxaBy. Kan cy ce kane cycjejne
 ocprcke zpxaBe, Koje je IuMjeiHo KOTOPCKH 3AJIMB, a TO Cy
3ZeTa u Bocna ca XepueroBuHoM, crajie oTruMaru_ o Boky,
noueja je cBoj yrTuuaj y oj BPIIHTH H MJETaUKA pEIyĆJIKKA,
koja je maojiuja roToBo seM/euiuTe y Ilepacry, Koropy u
BynBH, TpamoBuMa ca CBOjHM COIICTBEHHM YCTAHOBAMAa, IIO
oGpacuy ocTajiujex rpanoBa HH3 NAJIMATHHCKO TpuMopje,
KOj4 Cy JKMBAJIH CBE Te CIIOGOLITKHHE H 34 BpujeMme Hema-
ibuhia, u uaMeljy ce6e GHJIH TAKO CAMOCTAJIHH, NA CY y HE-
NpecraHOM TpBety Guju. Kao crapuucku rpazoBu jom #43
puMcKOr NO6a pa3BHjajin_ cy Ce Ha TJIV JIATHHCKOT 2KHBJBA
H JIATHHCKE KYJITYpe KOje Cy OHJIH IIDECTABHHUIH NO HALIHX
nana. H 34 TO, Kan ce roBopu o Boku, Tpe6a no6po pa3iH-
KOBATH OBE IBEH€ FPALOBE OJL OCTAJIOT CTAHOBHHIITBA, KOje
je Guo y cBemy ucroBjeTHo onome y 3eru, kacuuje LIpnoj
Topu, u 3axyM./by, KacHuje XepneroBuiH, Te Ce HAPABHO
Ba3sna ocjekajio nepaslje/uBuM JujeomM TOr CBOrT Cycje/icTBa,
Nok cy Ilepacr, Korop u BynBa TPaxKHJIH H€ CaMO 34IUTHTY
MJIeTauKE peIyOIuKe Hero uak u yrapckujex KpasbeBa ! OcumM
OBuK rpanoBa jenuuu TlamurpoBuhu ocjehajiu cy ce sace6uuM
THjenoM; u8nBajaJiu ce 0/1 OCTAJIOT CTAHOBHHLUTBA COTICTBEHHM
VCTAHOBAMA, H TPAKHJIH 3HILTATyY MJIETAUKY, KOjA y OCTAJIOM
Huje 6uja Ternika. HapaBHo, Ta MJIETAUKA 341ITHTA 34BUCHIIA
je Ojr MJIETAUKE IIOJIHTHKE CA CyCjeZHHM CPIICKHM BJIALAOIILHMA,

H _OJL NOJIMJAIA HJIH NajaIPA MOHH OBUX Focnojapa Boke
Koropeke, Koju cy ycrnujeBajiu, Ha NpHIHKy, TOJIHKO, la

(2)

ZeTČKH PALIApH cBojy BacT H IpPEKO 3a/uBa 10 ny6poBauke
rpaHuine, u 3axyMckH ZO By/iBe..
H3 noJI4THUKHX oGanpa IIpeMA TUM CPIICKHM BJTAJLAOLLUMA

CEHAT MJIETAUKH Bule NyrTa ozGuja KOTOPCKy ONBHHy,
Koja Tpaxu He caMo 3AmITHTy HETO H yCIOBHO IOJAHCTBO
MJIETauKO ; u TeK r. 1420 y Koropy ce pasBuja MgeTauka
3ACTABA CA YCIOBHMA, ZA OIINITHHCKA ynpaBa OCTAHE y PYKAMA
KOTOPCKOT TIJIEMCTBA, koje. ocTaje y yxKHBAIbY CBHX  NOBJIA-
CTHIA, NOOHBEHHX OJ CPICKHX KPAJbeBA, He uckJbyuyjyhu
HH IpPAaBO KOB4aibA CBOTA HOBIA, TaJAaNnibu  NpecraBuniu
Koropa: Ilasze byha, Mapuu Bu3aHTH u Jlyka JIparo ca
ueTpneceT uanoBa Bumer CaBjera cBeuaHO Cy  NOJO)KHJIH

3AKJIETBY BjePHOCTH penyGnauu 25 jyna 1420 y pyke Ilerpa:

JlopeaHa, MJIETAUKOT 3anoBje au Ka ua JaupaHCKOM MOPy*).
IlepacrT je MHOrO npuje Tymuo Y MJIETAYKO IIOJLAHCTBO, by 1Ba
Kalni>e. Ho He rpeća y3uMaru, za je TM H OoCTaJTa boka
Tana mornara nou MJeTauKy Bac. “aK npu KOHLJ XV.
Bujeka, 34 Bpujeme Hana IlpHojeButia, MH HAOJIHMO y Tpa-
Hunama LIpnojeBuheBe IpiaBe, y Hapony u znanac y Boku
3Bane HBanGerosune, 140 Tp6a zno Mopa, Iloćope, Majune
u bpajuhe ca Tlamrposutiuma. ITlowro je Bopije IIpnojeButi
ocrasno l1Ipuy Topy,  MJeTauKa peny6nuka 3aBnanana je

TuM KpajesuMa y BOKH, 47H OGaJaMa KOTOPCKOF 34JIHBA OJL
Pucua zno Cyropuue Typilu cy Bnanagu. Tek rom. 1687.
MJeTauKa penyOauka noMohy LIpuoropana ocBaja HoBu o1

Typaka, uro je HABYKIIO. Ha llpay Topy paroBaiwe Cyyej-

MaH-IlAlie CKAaJLApCKOTA, KOje ce cBpuiuno r. 1692 npoju-
pai»eM Typcke Bojeke no Llermiva u pa3pyleibeM NeTiib-
CKOTA MaHacrupa, kpacne 3auyxGuue MBana lLlpunojeBuha,
KOjH CY JIATYMAJIH, noBjauehu ce y Korop, Mgneuuliu, Koju
cy Guiu omu y nomoh Ipuoropuuma. Tom. 1718 nyaci
MJIeTauKH  Kopnep JI KAJIAMA ou 12 maja u 4 jyHa**), y

*) Memorie storiche sulle Bocche di Cattaro di G. Gelcich.
#) I] Montenegro da relazioni del provveditori veneti. Roma, 1896,

HaKHAY 34 NOMOH NpoTuB Typaka, nmorBpiyje Bnazuuu

Ilanuny upkseny jypucnukuujy y Boku, KOjy UeTHICKH |
MHTPONOJIHTH BPIIE CBE JO maa MJIETAUKE peNyOJIHKE. OCHM |
MaHacrTupa Ha CraieBHHHMA, NETHIGCKH MHTPONOJIHTH HMAJIH -
Cy Ipyru MaHnacTup 67u3y Bynse, Majune, unaue Ilogocrpor, |
Koju je Bnanuka Ilanu7o OCHOB4O HJIH OGHOBHO, H Y KOM

je ucnoueTKa cBoje Blajre i>eKO Bpujeme NpoBojuo u Brajuka
Ilerap II. npuje pasrpannueia LIpue Tope c Aycrpujom*).

NI.

Hapog npaBocnasau y Boku, MOXe Ce pehu, JakJe,
na je sa BpujeMe MJETauK€ BJAJIE BHILIE 34BHCHO OL Up-

HOTOPCKE HEFO JIH OJ MJIETAUKE BJACTH, AKO CE y3M€ y
o63up npuponao ongspahaive OBe 4 NIpHpojiHo TIpHBJAUEHE |
npBe, y3 Bezguke caoGomrune, koje je O/r cTapuna Tana -
y»uBao. Tako, Kaji je maja MjeTauka peny6nuka, Boka ce |
ocjeruza npupozio cnojema ca LIpuom Topom, ocu rpa-
noBa, y Kojuma je aTuuiuruHa npeBnaijuBasa. OTyna pasao
u3Meljy JIBa TAKO pa3/IHuHTa CJEMEHTA H IO CTAJEKY, M

no Bjepu, u no KyaTypu. JenaH IepaliK4 aHOHHMHH pykO-
nuc Bei, za cy ce Tana y BOKH HeCTO IPXKAJE CKYNMIITHHE |

pau ynyrpatmiber_ pena u cilapawa o Oyoyhnocinu. To

Ž

dLU ti

ucTO noHaB;sba u BamoBuh y cBojoj Kibwwxuuu Notizie in- |
torno alla B. Vergine di Scarpello, aiu Ma/1o jacuuje, naume, |
na cy ce crapjemune onhuua GOKHjeJ6CKHX OKYIUBAJIE H IO- |
rosapae, kako he pe y Boku y31p»KaTu, 00x ODAyue 0
u360py enadaowa (fino tanto che dessi avessero deliberato |
alla scelta da farsi del Sovrano.)**) By JUbAHCKH KAHOHHK |
Kojosuh 3aGubexuo je y CBOM PyKONHCy, koju je y 34-

ce6uoj Kiomwkunu oGjenonanuo P. Kosauuh, za je y Byasu

*) ,Fa. Tipas. lamu. Lipxse*, 6p. 11, r. 1900, Maxune-Tlogocrpor |

on M. [Ipuoropuesuha.
**) Storia di Perasto, Buekosuh,