Si VLASI NIK-14D AVAČ
S ojdovonsi saso č

.
---—

be

S inji X

doe UPRAVA 1 UREDNIŠTVO
| o RADNIČKI DOM, Kovačka ulica br. 332.

==: > DUBROVNIK. >

===

Godina it. 4

im)

2 ps LJUBO LEONTIĆ |

=== : _ - e

30. Travnja 1671.

ž. Puna dva i Do Si oljeća minuše od
dan: je a u B ečkoru

nika Boki Puka Zrinskog osa a igaba

niku os pore je. samo Busi ira +3 < ,

u najnevoljniji: n i najbjednijim granicama. j

Hto, to je “položaj. s
geta. Bezdi duši ni,
štveni eli .me

Pe

krv, Peoocinia ujući mu i najčedniji život |n

(a x tome ga gledaju preko ramena i

savremenog inteli- igo

ni gpporalijk | najniži dru- /
islćavaju * gaki SM nu:

IZLAZI SVAKE

ns a
“PRETPLATA :

ČETVRT GOD INE 20 K

———

OGLASI PO itošun, Ovi.

š

Više sam nego uvjeren, da me je g.

»Rad* i nje-

S vremena i dodano ooo ovde
metode — omalovaži moj članak. Ali baš,

mk Svati ali dobro mu je došla |

ako ni na jednomu polju, a ono barem u

Krsta Frankopana. *
Tirani naroda hoće krvlju kla ugu-

pljuvaju na nj!),_đok se na obzorju nago- |
milavaju novi erni oblaci, prijeteći novim dam (pogotovo pak jedinih ostataka
viktorom. | mi smo mu ovih dana osjetili slave i umne veličine jednog ogranka na-

še vječni plamen čežnje za debla
lirani misle da se ubijanjem vogja
ubija i borbeni besmrtni ddh potlače
s08 naroda. |
< Tirani i
remena pokušavali su materijalnom -
om da unište moralnu snagu negobje-'
s i pobiedonosne vječne: pravde: -
1 uvijek, u nistoriji svih narod
na“ svili Vremena, narodni mno
bio tirani bili st poraženi. '
.# S dekot i dvijeslotinete trdese osam. go-

ok prenesete E avodobjino, kosti

ss“.

krvnici svih ndtoda. S

| ke: cija, bez obzira: na stepene,
svili “Sučenjaka;i književnika do najskromnijeg/

prve udare:
i2 daljine.

furnim zemljana : inteligen-
od najve

U svim

radnika na duševnom polju, organizoval
se je u čvrstu falangu, brinući se. za
teli >ktualne i moralne potrebe Svo ih <ž č
i. Splitsko »Novo Doba“ po će ovih
re a na sličnu akciju i. kod nas. Najskraje. ž

niji je čas, da se s tim započne. Sve. je.

nov

organizovano, sve klase stiskaju svoje ne > jedi osvrtati.“

doše, poprimajući bojni slav, a razred

koji je par excellence nositel

a nepomućena vedrina s
oćeg]> “do zaključka koji bi bio plod samo sve-

ko pr vjetarijata / tutnji i roda, o čiju se kulturti oslanja sav rod

“ južnih Slavena) traži. se sva objektivnost

da se može doći

strano 'izobraženog uma, “prožeta božan-
skim dahom etike i estetike, koja ix po-
g PRAVanJja umjetnosti izvire.

Iz članka u ,Narodđu“ jasno se može
+ zaključiti, da anonimni g. pisac ne trpi
ničije kritike, kad u nekom diktatorskom
tonu veli, da se na moj članak ,ne vri-

Prepuštavajući to ukusu g.
pisca, spomenuću mu samo ovo: kad su

“nazad godišta htjeli rušiti staru biskupsku

Broj 24.

ni

du ili Radićeva palača u Gružu ili toliki

drugi slični rasuti dvorci od Pila do Gruža.

I
(=.

Sud o objektivnosti moga mišljenja | E

prepuštam javnosti i s ovim svršavam. -

A. Benussi.
edu a š

polemika oko. »Dubrovačkog Dora Ee:

O pitanju, »Dubrovačkog Dvora“ objav- =

ljena sudo sada u ,Radu“ tri članka, i
to: u br.4.g. V. Tavridski otvara_ovo pi-

tanje i traži da se Dvor odredi za kra-
jeg konak, a u br. 18. g. A.B.i u br.

22. g. M. Rešetar zagovaraju mišljenje da
se: a ro smjesti, uz arhiv, i muzej sta-

rog Dubrovnika.

»Rad* je sva ta tri- članka objavio |
bez ikakva komentara od strane

opravdavaju svoja stanovništa, a javnosti
opet da sama stvara svoj sud,na osnovu
argumenata iznesenih u tako otvorenoj

uredni- a
štva, koje je i u drugim pitanjima javnog
interesa postupilo jednako objektivno, pre- -

puštajući piscima- da slobodno iznose i

* sa ke. “Nik Ri
h ti ši disku iji E, O O . .« = sna
naših | mučenik iz razoi rene«auštrijske "napretka, “bulji pasivno preda . Akcija“, palaču u Splitu, pitalo se je i željelo, da ji, og F4 bo sa da eia P iaio «ša može 208
tamnice, hovu slobodni otadžbinu. goliče ieSplita 1 to nasajegil i. Poticaj Mi sva: . odano mišljenje (styorila se je čak a najmanje bi to smio-d čini — e
ALA 129. loga grada, koji. je medju najaktivnijim i i | anketa sa. Don Franom Buli m na čelu) ko E e dska že knj za Rade“ čio
ra M a najidealističkijim u Jugos viji, najljepša + tako, oda še je gra janstvo u: Splitu bilo + ; ers
kto bi eda , Si pristojno ustu : ia
Ki dora “pobjedu na nad Habzb! + nam je garancija za ozbiljmost pothvata. poda u dva tabora. A o našem Dvoru, mid E že pe 9 ou da otvori tu ras ae
pi wi Mi očekujemo. ta. "preduzeće s najvećom ne sniije eto. niko ni da uno. Anonimnog Re. .: na E e pa
zidaoseanhra LOBD a take N4sd ia S neustpliivošću“ i S najljepšim nadama =- A pisea. -» Naroda“. : .moj-je. č lanak. , »izr jena: D ii KS sro stanovnici skladnog
iO 1 % ao je “Dubrovnika imiamo — skih eg
vatski dio našega ke. odaslao je “a dio Pavo Miš NenjE sa Dvoru. SE rovni mo -—“osim muzijs

svoje predstavnike da se pridruže srp-
skim i slovenačkim, da svečano pro-.
klamiraju svijetu ujedinjenje Srba-Hrva-
ta-Slovenaca i osnivanje njiove narod-
ne nezavisne jedinstvene države Ju-
goslavije.

> Neumrli duh svih jugoslovenskih.
mučenika iebdio je u tom času nad
zišek Gradom obasjanim suncem.

- Dovršeno je njihovo Veliko Djelo.

: Slava!

0 sadašnjem položaju inteligencije
Medju najtežim i najaktuelnijim ano-
ilija koje je za sobom ostavio dugo-
godišnji svjetski rat, možemo da bez sum-
nje ubrojimo i položaj, u koji je dospio
pripadnik inteligentnog staleža. Kažemo
medju najtežim, ali možda je to najakut-
nija i najozbiljnija, a j najkarakterističnija
od svih drugih, jer se u njoj, kao u ni-
jednoj drugoj, odr: izuje sva neduhovnost
sadanjega vremena, koja je inače. nemi-
novna u svim historijskim kataklizmima.
Ono, što se dogadja u prirodnim olu-
jama, isto se zbiva i u povjesnim : ptice
pjevačice preplašeno zanijeme, dok pod
crnim nebom zakriješte glasoxi ptičurina
gladnih leševa, a iz podzemnih duplja 1z-
gmižu nebrojene povorke kreketavih i
 ljigavih nakaza. Duševno izradjeni intelek-
tualac gleda zaprepašteno, gdje se cijela
zgrada njegovih moralnih zasada i ubije-
.djenja ruši, dok smrad najnižih instinkata,
kao gnusna, žuta vodurina, što nabujava
iza povodnja. dZ pozemnih kloaka, okužuje
= BOJNE miazmima drušivenu atmosferu.
Da budemo konkre tniji, sabrat ćemo
sve u jednu; činjenicu : danas intelektualac
ode razlike, od. najvišega do najnižega),
. dakle jedina klasa, “koja raprezentiše du-
lavli: napredak, jednostavno. nema prava

ire PA Kars pa "ad ža
VE ss

živ hm ee none 1

Dubrovački Dvor

U broju 18. ,Rad-a“ objavljen je moj
članak ,Dubrovački Dvor za naš muzej“
pod šifrom A. B. Tu sam iznio mišljenje,
da se u naš Dvor prenese dubrovački
muzej, protivno predlogu g. Tavridskog,
koji, u 4. broju istog lista, traži,
bude stan našega kralja, kad on dogje u
Dubrovnik, jer bi inače, Dvor skao muzej,
postao tobože groblje. Ja sam odgovorio,
kad bi-se uvažilo mišljenje g. Tavridskog,
da bi Dvor u istinu postao“ groblje, jer

- kako iz istoga članka proizlazi, ostao bi

uvijek zatvoren i nepristupačan. Naš kralj,
kako je svakome poznato, ne može naime
češće da pohagja Dubrovnik, jer ga po-
slovi zadržavaju u prijestonici, pa stoga
njegov boravak u Dubrovniku može da
se ograniči samo na par dana. Naravno
da je ove moje riječi svak morao jedine
ovako shvatiti i nikako drukčije. To se
još bolje razabire iz članka, pod istim na-
slovom, g. prof. M. Rešetara. On doslovce
piše: ,Dogodilo bi se, da bi 360 dana na.
godinu bio pust i prazan, pa tako ne
imao ništa od njega ni vladar ni Dubrov-
nik“ U 17. broju“ mjesnog lista, Narod“.
izašo je č daha pod istim naslovom — bez
potpisa. Prelazim pi eko toga, što se pisac
toga članka može ne osvrtati na Sheozbilj=
nost mojih predpostavaka i zaključaka“,
jer tim namah otkriva lošu stranu svoga
postupanja u pitanju, biva, da sebe: ističe
ao neki nepogriješsivi at toritet, koji u
opće zabranjuje da se ova stvar javno

pretrese — sine ira et studio. Ma da moje |

predpostavke i zaključci: u (stvari mogu

biti omalovaženi od visokog auktoritela,

ipak nijesam očekivao, da taj «visoki auk-

toritet može tako daleko zastraniti, da me  »

čak radi moga suda i objedi. Time je zlo-

sretno, taj visoki -auktoritet odmah lišio.

svoj sud one vedrine i čiste objektivnosli,

kojom u opće auktoriteti trektiraju slična |

pitanja. Riječ. ,groblje“ anonimni je pisac
objesio o veliko zvono, pa s
oglasio i — veleizdajnikom,

“
LI

2 ' 1 \ : dt
A Ž i ' '

da Dvor '

- prema cijelom ujedinjenom narodu.“

DB |

da je on ,auktoritet isključivo u stvarima
našega jezika i istorije književnosti, a ni-
kako u pitanjima koja su najviše estetska
i kulturno istorijska“. Dakle zaključak je
jednostavan : Niko nije kompetentan, već
jedino anonimni g. pisac! Da ne počini,
dakle, kogod isti grijeh kao i ja, neka
je unaprijed obaviješten da mi u gradu

imamo, valjada uslijed reinkarnacije, opet
-oživjelovog novog  Petroniusa ili
- Aretina, a nema nade da se može postići

ietra

njegovu blagonaklonost ili ga barem  ga-
“nuti nae da ti dopusti da mu rečeš :

»Ma stani, čovječe, pa prije nego me

: osudiši baciš u prašinu, ded pogledaj,
da li i moj cilj ne krije jednako pleme-
onitu svrhu kao i tvoj, a baš na očuvanje

pijeteta i oplemenjivanja novijih naraštaja
u simbolu dubro vačkog Dvora stare i
vjerne ljubavi prama gradu, a kroza nj

Sve lunčeve i soare-e na »čudnim
taracama Minčete, Bokara, Sv. Ivana“ iz-
gledale bi anahronizam Barrčsu, pjesniku
.mrtvijeh stvari, 1 Rodenbachu »Bruges la
morte.“ Svi moderni ,arhitekti, slikari i
vajari“ samo bi diranjem alterirali karak-
ter te divne Onofrijeve i" Miehelozzi-jeve
gragjevine, koja samo može da odgovara
današnjoj svrsi duždeve palače u Mle-
cima ili Palazzo Pitti u Firenci. U ostalom,

i ako ,skorojević“, mogu osloniti svoj sud

i na mnijenje što ga je zastupao Lujo Voj-<.
»Dvor po-
vraćen gradu Dubrovniku kao narodni: dr

nović u Epilogu svoga ,Pada*:

žavni spomenik. Državni arhiv, sa diplo-
matičkom salom, muzej dubrovačkijeh sta-

rina, po ugledu vlasovitoga Museo Correr,
sporedno. muzej prirodnijeh nauka (bez |

»Narodove“ neukusne ironije bijelog med-
vjeda, morskog psa, ispunjena mačka i
par monstruma u spiritisu (op. člankopisca)
i najzad velika municipalna knjižnica“. ,

Za stanovanje “ našega Kralja - oslo-
boditelja, koliko. sa strane estetske, toliko

oro me pro- *uHd s one. higijenske, mnogo je podesniji div-

činkvečento-dvorac Gjorgjića u Lapa+

NARODNA REPUBLIKA HRVATSKA

mag ELE,

“ostalo, biva na sami projekt, da se u du-

ispunjena mačka i par monstruma u spi-
ritusu“ — i živih monstruma koji su ne
samo kadri da svaku političku diskusiju
gurnu u kloaku, da u kritici društvene mo-
rale kleveću nedužne, da u raspravama
o klerikalizmu blate religiju, nego eto, da
i u jednoj polemici, koja bi trebala da se
kreće u nekim višim sferama etike i este-
tike, padnu u nizine štreberske denunci-
jacije. To su odista nevjerovatne stvari —
— i za dokaz nužno je uzeti u ruke
mjesni ,Narod“, br. 17. od 28. a. m, Lel“
jednom anonimnom članku pod nasiovom
»Dubrovački Dvor“ pročitati ovaj doslovni
stavak : i

»Poznajući republikanske
urednika ,Rada“,
liko začudili ni članku, ni ideji, o- kojoj
se u njem razlaže, koliko ovim riječima
(ne znam, kako bi ih nazvao !), te se tu
čitaju: ,Kad bi se uvažilo ono što g. pi- |

sac traži (biva, da naš Dvor ostane za |
našega Kralja. Primj. Uredn. ,N. “), onda bi

Dvor uistinu postao groolje.“ Ostavljajući,

da o ovakom načinu pisanja izreku svoj
koji ikoliko poznaju prave
ginove Dubrovnika, kao i sve časne pri =

sud svi oni,

osjećaje S
zapravo se nijesmo  to-

došlice, te u njemu žive, mi prelazimo na. i |

brovački Dvor smjeste muzeji i biblioteke. ikad

Ovdje dakle, anonimni pisac, odgova-. zoo Bia

rajući &.-univ. prof. Dr. Milanu Rešetaru.
Ige Antoniju Benussi- -u, koji su svoje &lan-

ke i potpisali, nalazi za shodno ne samo

da izvrne smisao rečenice g. Benussi-a,

neso i, na osnovu takove. mistifikacije, P& A

x kušava da denuncira urednika »Rada*.

koli u toj polemici nema a ma baš nikak e

vog učešća. ase
= Prepuštajući javnosti (kojoj Narod“
i onako duguje dokaze \za premnoge | sv
tvrdnje i opravdanje za svoje bijedno
žanje i šurovanje sa klerikaleima u b r
do istrage ,sa krvopijama: malog. naro

_ i njihovim braniteljima“) prepuštajući

poštenoj dubrovačkoj javnosti da sudi 0
koja se. oj peti

ovom načinu borbe
| aš: i njegova Krdnish

oak. / ć
: : &s\ *