= SLASNIKIZDAVAČ  :—
: _ ODGOVORNI UREDNIK :
pe EJ UB ZOLEONTI

KI UREDNIŠTVO
F RADNIČKI DOM, Kovačka ulica br. 339.
BEE 7 S DUBROVNIK. <

šoL |

k Mudina Hi

ni Kudo" 6 Kome

k Italija likuje ! Vatikan je učinio gole-
mu uslugu talijanskom imperijalizmu -—
> pašuoči riješenja Jadranskog Pitanja. , Dik-
= tatoru“ D/Annunziu došao je u odsudnom
času u pomoć apoštolski vikar msgr. Celso
 Constantini, imenovan od strane Svete
= Stolice, da preduzme svu crkovnu vlast
E rad riječkom župom, dakle da de facto
: odijeli Rijeku od senjske biskupije — stva-
 rajući tim teški precedens na našu štetu
prije nego li konferencija naših i talijan-
skih delegata u Pallanzi dogje do zaključ-
ka u pitanju političke pripadnosti grada
Rijeke, de iure. U isto vrijeme, a bez sum-
nje iu vezi stim, pada i akcija »Pučke
Stranke“, Pirišto popolare italiano, u talijan-
skom parlamentu, koja (koketirajući sa ko-
munistima, ,za obsjenu prostote“, da osvoji
radničke _ mase!) obara provizorno Nitti-a
— uistinu da ugodi italijanskim naciona-
listima i militaristima, i opet ga diže (izvo-
jevavši prije toga priznanje t. zv. ,bijelih
organizacija*!) ... da mu osnaženom

pomogne do pobjede u definitivnim pre-

govorima sa jugoslovenskim delegatima.
Ovakom dvoličnom igrom intrigantske ško-
le staromodne diplomacije, u vanjskoj i u
nutarnjoj politici, talijanski klerikali, pod
direktivom jezuitskih šefova ,crne (bijele)

internacionale“, nastoje da se rehabilituju

ultaliji, ne bi li nadoknadili gubitak koji
su pretrpjeli padom klerikalne Austrije.
Nužno je ovaj vatikanski ,trik“ protiv
nas povezati ne samo sa aferama bisku-
pa Karlina u Trstu i Akšamovića u Gjako-
vu, nego i sa djelovanjem klerikala u Fran-
“ciji, Belgiji, Austriji, Madžarskoj, Poljskoj
it. d., da se vidi kako je klerikalni Rim,
koji je onako nemoralnim neutralitetom
lavirao u svojoj internacionalnoj politici za
vrijeme rata, sada upro sve svoje sile da
organizuje reakciju u svim katoličkim dr-
žavama, da se podigne nad prijestolja i da
u staroj zapadnoj Evropi dogje opet do
sredovječne vlasti.

»Bijele organizacije“, koje sistematski
provagja internacionalna ,pučka stranka“

Vatikanski blagoslov: mae 1,

( Apoštolski imperijalizam)

.navskoj monarhiji“

NEZAVISAN OBNOVNI GLASNIK

djes die sou sajz es
Fr
Pa KE FA
: a] KA
Ž NEEE
oni 2

POJEDI INI B ROJ 2

PEAS a E DPEEE TV 2 ho či RR VOA

IZLAZI SVA KE. SUBOTE
PRET PLATA: :

: ČETVRT GODINE 90 K

MESEČNO . ŠK

2 KRUNE —

OGLASI PO POSEB. CENIKU. |

No Dubrovnik, 29. maja a

ime

proti ,crvenoj internacionali“, a koje se
u izazvanim gragjanskim ratovima preko
noći pretvaraju u ,bijele garde“, i u našoj su
krvlju natopljenoj zemlji uspješno počele

da hvataju korjen. Ne varajmo se, te ,erne.
ma

sotnije“ imaju svoj odregjeni cilj
da su maskirane ,orlovskim“ programima,
uniformisane nedužnim veteranskim ruhom
i snabdjevenć zaštitnim znakovima, deko-
racijama — Srca Isusova. Pod furtimaškom
religijoznom firmom, |
reda, svemoćni ,crni papa“, okuplja svoju
internacionalnu vojsku na nove križarske
vojne:

Cilj vatikanske politike u mladim dr-
žavama, osnovanim na području bivše Au-
stro-Ugarske, ide na to, da Habsburgovce
što prije uspostavi na madžarsko prijesto-
lje, da ondaovi, u rekonstruisanoj ,podu-
, razviju svoj stari apo-
štolski imperijalizam, da podjarme balkanske
narode na jugu do Carigrada, a skupa sa Polj-
skom da preduzmu prekinuti njemački
»Drang nach Osten“ protiv ,šizmatičke“
Rusije. Ma koliko ovaj golem plan  izgle-

dao u prvi čas fantastičan — smioni jezu-

itski vogje, u svojem posljednjem otporu u
očajnoj borbi za opstanak, ne ustručđvaju
se da pregju iz utopističke fantazmagorije
na polje praktičkog ostvarivanja.

" Francija, Koja je uspostavila odnose

sa Vatikanom, i Vatikan, koji je proglasio
svetom onu istu Djevicu Orleansku koju
su klerikalci kao ,vješticu“ stratili, ta dva
stara neprijatelja; ,vječni“ Vatikan i ,be-
smrtna“ Francija (nekadanja saveznica Ru-
sije!) danas ,viribus unitis“ podupiru polj-
sku ofenzivu protiv Rusije, dok u sporu
izmegju ,vijerne“ Poljske i reformističke
Českoslovačke Vatikan svim svojim taj-
nim uticajima radi protiv ove posljednje
u korist prve.

Politika Vatikana, kao što je bila uvi-
jek, i sada je izrazito antislovenska, a i
u koliko ona podupire privremeno jednu
slovensku državu — to je uvijek samo

iŠie
te
dai.

gjeneral jezuitskog |

»arobrod
brodskog prostora, a mogao je nositi te-

A. Haler:

uvis

0 ,,Knjizi radosti“ Sibe Miličića

(svršetak)

Sve ove slike, koje sam nabrojio (a
od ovakovih je sastavljena, više ili manje,
cijela zbirka) nijesu nastale nužno iz pje-
snikova duševnog raspoloženja. One su
tražene i hotimične. Ja vrlo dobro znam,
da ovakovo sugjenje umjetničkih djela
mlagji nazivaju dogmatizmom i pedante-
rijom. Pogledajmo, ukoliko je taj prigovor
opravdan. Bez obzira na ikakve saukcio-
nisane estetske teorije, jedna se elementar-
na istina ne da poreći, a ta je, da nam

pjesnici hoće da saopće svoja stanovita .

duševna stanja. Osjećaj ne može da na
drugi način bude izražen nego samo pro-
jekcijom u nužne slike, u vizije. Ove treba
da pjesnik zbilja doživi i vidi u svojoj fanta-
ziji i da fakove saopći čitatelju Tako će na-
stati u čitatelju psihični doživljaj sličan pje“
snikovu. Ali to treba naglasiti i to je glavno ;
slike ne smiju da budu minuciozno birane
radi svoje ,ljepote“ (što se dogagja u ar-
tizmu). One treba da nastanu spontano
iz stanovitog duševnog raspoloženja. Je-

dino tako može čitatelj da reprodukuje |

pjesnikov. duševni. doživljaj. Slike, koje
sam gore naveo, takove su, da njihova
reprodukcija ne budi duševnih raspolo-

ženja, o kojima pjesnik priča. Ni groteskno
putovanje otoka u Okean, ni srce, koje

raznose osjećaji kao jastrebi nijesu nam

sugerisali beskrajni pjesnikova delirij, o
kojem on tako pompozno pripovijeda ; kao
što ni slika o zvijezdama, koje se pozdrav-
ljaju kao lagje na pučini, nijesu nam ulile
u dušu tjeskobni osjećaj otajstvenog bes-
kraja, koji doživljavamo, gledajući zvijezde.

Da bolje ilustrišem svoje +- tvrdnje,
navodim ovdje dva mjesta iz Leopardia,
u kojima ovaj doživljuje slično. duševno
stanje: ,I[ kada gledam, gdje zvijezde
plarate na nebu, kažem u sebi zamišljen :
Šta će tolike luči ? Šta je ovaj beskrajni
zrak i ona duboka, beskrajna. modrina ?
I što sam ja?“ Ovdje nema nikakvih
naprava : bez zvučnih epiteta, bez ,lijepih“
riječi, bez vanjskih sredstava, sa dva pro-
sta pridjeva ,duboka, beskrajna“ sugeriše
nam sliku bezmjernog prostora. U onom
pak konačnom upitu: ,Išto sam ja ?* sa-
držana je sva ustreptalost sitnoga čovjeka
pred neizmjernošću svemira i tjeskobno |

traženje životnog smisla. Na drugom mjestu,

zagledajući se u horizonat, zamišlja Leo-
pardi iza njega: ,beskonačne prostore,
nadljudske šutnje i. preduboki mir, gdje |
mu se srce Ko0o prepada.“ Sama ova
riječ ,si spaura“
je, da sugeriše strahovitost bezmjernosti
i ne Ovdje se pjesnik mj igrao

(prepada se) dostatna

o

zato da čađi razdor izmegju katoličkog
i pravoslavnog Slovenstva,
da se ne bi izgladile razmirice megju Slo-
vVenima i da ne bi, u toj velikoj federaciji

slovenskih država, mnogobrojni pravoslav-

ni elemenat. došao do uticaja i u zapad-
noj Evropi. Ovaj strah Zapada pred Isto-
kom, ova vjekovna borba, koja je u akut-
nom stadiju nosila biljeg borbe o prven-
stvo izmegju Rima i Carigrada, danas o-
Det manifestuje svoje opasne predznake
kojima treba na vrijeme da posveti svu
nužnu pažnju naročito vlada one države

čiji je narod, na raskršju izmegju Istoka i

Zapada, na mostu izmegju Azije i Evrope,
bio baš tim sukobima spriječavan u svom
razvitku i baš takovim oprečnim kulturnim
uticajima još i danas onemogućavan u pro-

vagjanju svoga ujedinjavanja.

Zapaze li Jugosloveni svu pogibao
koju im naviještaju simptomi ove strahotne
recidive, a budu li u stanju da odbiju od
svojih granica i uguše u svojoj otadžbini
svaki pokušaj da se našu državu ponovno is-
koristikao ,antemurale- Ecclesiae Catholicae
Romanae“, naša država neće biti ,no man
iand“, poprište krvavih ratova, nego mo-

zbog straha

Broj 28.

numentalni most historije koja našem na-
rodu ponovno nugja veliku ulogu pomire-

nja izmegju dva svijeta. Naprotiv, dopu-

stimo li da klerikalna internacionaina pro-

paganda zarobi zapadni dio našeg naroda,
mi ne samo da nećemo izvršiti tu veliku
historičku misiji na sreću preporogjenog

Slovenstva i izmirenog čovječanstva, nego:

ćemo i opet pasti žrtvom tugjih uticaja,
svoju narodnu cjelinu ponovno rastrgati i
svoju narodnu kulturu za uvijek zakopati,
a konačno i svoju slobodu izgubiti nemi-
novnim gragjanskim ratom.

*. 1 . v ; e. \
Neka se ne pomisli ni za čas da je

ovakovo upozoravanje samo  agitatorsko
alarmiranje. Neka se ne podcjenjuju rafino-
vane manovre vatikanske makjavelističke
politike. Što prosto oko ne vidi — otkriva
mikroskopska leća. Bakterije. prouzrokuju

katastrofu organizma. Jezuitske bakterije

redovno nose smrt i jakom organizmu —
a naš je SHS tek nejako novorogjenče.

Naša politika prema Vatikanu i preveć
je komplicirana, a da bi se mi mogli da
zadovoljimo ,poklonstvima“ naših biskupa,
vatikanskih poslanika, i — blagoslovom
Sv. Oca našem Regentu.

Dubrovačka Parobrodarska Plovidba, d. d.

u Dubrovniku

Dubrovačka Parobrodarska Plovidba
osnovana je g. 1880, kad je bio zgrađen
osDubrovnik“ sa 219 reg. -[.

reta 136 tona, te je imao efekt od 50 H-P
(ii da se stručno izrazimo za isti parobrod

bilo bi 219146 H-P 90.)

Tekom vremena društvo se je pove-
ćavalo kupnjom .daljnjih parobroda, koje
bi ovdje nabrojiti bilo odviše dugo. Treba
spomenuti samo, da su kroz ovo vrijeme
udjeli družinara bili u karatima, odnosno u
dijelovima karata, kao n. pr. 1/4 5/8 1/46 "1100
— it. d. karata (svaki se naime parobrod
dijelio u 24 karata, a svaki karat opet u
dijeloveR

G. 1909. društvo je, koje se kupnjom
daljnih parobroda povećalo, bilo pretvo-

reno u dioničarsko društvo ; a_ g. 1918.
društvo je kupnjom udjela (karata) dru-
žinara parobrodarskih društava ,Unione“
i »Naprijed* deseglo do današnje veličine,
kojom se kao malo koji grad Jugoslavije
može da ponosi naš starodrevni Dubrovnik.

Sadašnja je svrha ovog dosta velikog
društva prevoz trgovine i putnika u Ev-
ropi i prevoz trgovine izvan nje. Dionička
glavnica iwnosi sada 15,200.000 K. sa
30.400 dionica a 500 kruna nominelne
vrijednosti, koje glase na donosioca, a

kod glasovanja na skupštinama svaka po-

jedina dionica imade glas. Društvo je u
raznim svojim fazama
svake godine družinarima dosta dobru
dividendu, a u nekim godinama dividenda
znala je doseći 30% -— 35%, Za go-

*
= Da i Šo vlibo oprotinvške š : 1

ni riječima ni slikama, ovdje je doživljaj
istinit i neposredno saopćen.

Dogod ovakav. način izražavanja bude
kadar da nam saopći neposredno  pjesni-
kove osjećaje, treba da smatramo ova-
kovu poeziju pravom i jedinom. Treba da
u njoj naučimo jednostavnu istinu, da u
artificioznosti, kićenosti i traženostima, ne

leži umjetnički učinak. Treba da naučimo,

da se prava poezija ne opaja zvučnim
riječima, “ritihima i ,lijepim“ slikama :

forma i sadržina (osjećaj i plastični ele-
.menat) te vanjska izražajna sredstva me-

gjusobno su povezana u takovoj umjet-

nosti u nerazdruživu, organsku cjelinu.

Upravo ovo jedinstvo dava im životnu
puizaciju i vječnu ljepotu. Nije sve do

otoga ;kako se nešto kaže“ (Dučić), već

što se kaže. To je jedna od glavnih umjet-
ničkih norma, jer znamo, da su književni
periodi, u kojima se je gledalo, kako će
se nešto da kaže, davali. literarne  pro-
dukte mrtve i bez duše. |

Takav je period prevalila | nadivno i
.naša literatdra, -period artizma, u kojemu

“nije bilo pozitivnih duševnih sadržina, u
kojemu se je turpijala samo mehanička

strana umjetnine i u kojem su se Zražile
»lijepe“ , raskošne i originalne slike i upo-
redbe. Mi smo gore konstatovali kod Mi-
ličića nekoliko upravo tipičnih  artističkih
figura. Takove su slike tu radi svoje neo-

bičnosti i pjesnik polaže svijesno mnogo
na njih, opajajući se njihovom ,ljepotom“.
Inspiracija, ukoliko je zbilja opstojala,
ohladila se je i iščezla, a pjesnikov se
duh samodopadno dalje igra šarenim i
blještavim sitnicama, kao dijete šarenim
kamenčićima, i ne opažajući, da ne stvara
u impulsu nadahnuća. Ekspresionizam je
htio, da umjetnost spiritualizuje i, riješivši
je mrtve artističke ukočenosti, da joj dade
dinamike i pokreta. Kako je to svišilo,
gore smo vidjeli. Miličić nam je dao pri-
mjer takove poezije puiivanjn: dalmatin-
skih otoka.

Miličić nije postigao svoga cilja : nije |

stvorio ništa originalno ni osobito. Njegove
se pjesme ne odvajaju u ničemu od naše sa-

vremene poezije. U njima se odsijevaju

dapače sve mane naših (ine samo naših !)
novijih pjesnika. Originalnost se ne po-
stizava vanjskim efektima :
nosi u svojoj duši, ako se radi o pravom

pjesniku. A Miličić izgleda da to jest, sus“
deći po nekim sretnijim mjestima u nje- |

govoj zbirci (kao pjesma: ,Odjednom, iz
grudiju mojih ka zvezdama se otela duša“).

Karakteristično je za našu kritiku, da:
su Miličićeve pjesme bile većinom prim-
ljene kao neobičan dogogjaj u našoj knji- |

ževnosti.

razvoja davala

nju pjesnik

j M i

= = = MA kdac
Tra, i A TR ža <