HRVATSKI

“a . o "

JUG

CIJENA DIN. 1:50. '

Split, Dubrovnik, pa i Kotor, to su tri
najglavnija grada na našoj dugojikršnoj,
ali krasnoj obali dalmatinskoj. Uz hrvat-
sku misao treba da dobro stoje osobito
Dubrovnik i Kotor, jer su najdalje, i pomi-

GOD. I.

DUBROVNIK, 15. KOLOVOZA 1958.

Broj 2

ješani s onima, koji ruju protiv hrvatskoj
misli.“

Dr ANTE RADIĆ

Iko je stranac u Dubrovniku ?

Postoji jedna francuska poslovica,
koja glasi: ,Sve što nam služi, do-
bro je, a sve što nam nije u prilog
zlo je. Laž, kad nama služi, istina je,
a istina koja nam nije u prilog laž je.“
Carlo Sforza nedavno je napisao. kako
je jedan od aksioma posljeratnog vre-
mena, da stoput ponovljena laž pos-
taje istina. Stari je pak Voltaire govorio:
»Lažite, lažite, uvijek će nešto ostati!“

Ovih se načela, nažalost, mnogi
drže, a mi vidimo u našoj sredini, u
Dubrovniku, čitavu skupinu, kojoj su
Voltairove i Sforzine riječi pravi Credo
i putokaz u javnom i političkom radu.
To im je sredstvo borbe i u tome
leži njihov moral. Znajući lične kva-
litete njihove pretežne većine ne mo-
žemo drugo ni očekivati.

Megjutim ne vidimo samo osamljene,
pa i znatno učestale pojave, već čitav
sistem. U sklopu toga sistema naro-
čito se očituje ustrajna propaganda i
upravo patološka dreka na ,strance“
u Dubrovniku i na one ,tuđeg soja“,
koji su ,pohrvatili“ Dubrovnik i svojim
»divljaštvom“ bacili u pozadinu ,pra-
ve Dubrovčane“ i ,nacionalni Dubrov-
nik.“ To se u prvom redu odnosi na
sam grad, gdje su Hrvate, t.j. Dub-
rovčane proglasili ,strancima“ i ,do-
vedenom rajom.“ Za sela dubrovač-
kog kotara to im ne uspjeva nikako
nategnuti, iako bi rado i naše Župlja-
ne, Konavljane, Riječane, otočane,
Primorce i Pelješćane proglasili ,stran-
cima“ i ,dogonima.“ Kada to ne ide
onda im je to ,neuki“ i ,zaveđeni“
puk. A zašto? Zato jer se priznaju
onim što jesu i onim što su bili nji-
hovi očevi i djedovi, t. j. osjećaju se
i priznaju pripadnicima hrvatskoga
naroda

Zato treba nijekati Dubrov-
niku njegovo hrvatsko obilježje i la-
žima zastrti istinu, daje naš Dubrov-
nik najvažnija točka na jugo-istočnom
dijelu Hrvatske, ovdje na Hrvatskom
Jugu.

Potrebno je zato zadržati se malo
na pitanju: tko je stranac, a tko do-
maći u Dubrovnika ? Moramo neke
pojmove razjasniti i stvari postaviti
na pravo mjesto.

Dubrovnik je grad, i to grad sa
starom tradicijom građanskog života.
A što su gradovi uopće i koja im je
uloga ? Gradovi su, po svom postanku,
razvoju i životu, središta kraja i na-
roda, u kojem se nalaze. Oni su kon-
cetracione točke političkih, kulturnih
i gospodarskih snaga naroda, kojemu
pripadaju. Gradsko pučanstvo, osim

stranaca i doseljenika iz tuđih zema-
lja (a ti su kod nas bili uglavnom
prvo gradsko stanovništvo!) sastoji se

od seljačkoga elementa bliže i daljne

okolice, koji dolazi u grad, tu se na-
stanjuje i urbanizira, t.j. postaje gra-
đanstvo. Zato su gradovi organski
povezani sa selima, To su dva ogran-

ka istoga tijela. Selo i grad imaju svoju |

ulogu u životu narodnoga organizma,
pa zato među njima mora postojati
sklad i suradnja. Dakle, gradovi po
prirodnom razvoju i položaju ne mogu
biti drugoga narodnoga obilježja, nego
li njihova seljačka okolica i narod, u
čijoj se sredini nalaze. i
Narod, t. j. skup ljudi jedne iste
etničke pripadnosti, je osnovna poli-
tička vrijednost. Narodi jesu, odnosno
to moraju biti, subjekti međunarodne
politike, a dosljedno tome svaki na-
rod opravdano teži za svojom narod-
nom državom. Gradovi su, kako smo
već istakli, koncetracione tačke na-
rodnih snaga, pa je zato svaki pri-
padnik naroda u gradovima toga na-
roda kod svoje kuće. On je tu svoj
na svome. Ovo je načelo usvojeno
danas u čitavom kulturnom svijetu,
ier nema mjesta romantičkim lokalnim
patriotizma i preživljenim srednjovje-
kovnim kampanilizmima. U koliko ima
lokalnog patriotizma taj mora biti zdra-
vo shvaćen, t. j. ne smije biti neka
separacija od cjeline narodnoga bića,
već kult i čuvanje lijepih tradicija i
vrijednosti, koje taj gradili kraj uno-
si u narodni organizam i opća narod-
na nastojanja. U tom smislu i mi
Dubrovčani možemo jedino biti lokalni
patrioti, tako da svoje vrijednosti
dajemo našem općem hrvatskom na-
rodnom organizmu primajući od njega
druge pozitivnosti.
Dubrovnik je hrvatski grad. Nalazi
se na hrvatskom historičkom
području. Dubrovnik je  da-
nas središte kotara, koji je po po-
stotku hrvatskoga življa (na selima
100%) jedan od naših najčišćih i naj-
homogenijih kotara. U gradu ima sada
i drugih življa, ali ti nijesu autohtoni
ni u Dubrovniku ni u zemlji, čiji je
sastavni dio i naš grad. Jasno je onda
odmah tko je u Dubrovnikn domaći,
To je svaki pripadnik našega naroda
bio taj iz samoga Dubrovnika, nje-
gove bliže okolice ili iz kojega drugog
kraja naše domovine. Isto tako svaki
je Dubrovčanin, t. j. Hrvat iz Du-
brovnika, domaći u Splitu, Mostaru,
Sarajevu, Zemunu, Osijeku, Zagrebu,
Čakovcu ili tamo u Klanjcu na hrvat-

I MAČKA FE

KUPUJTE sav školski pribor u

Knjižari i papirnici

|. Dovranić

sko-slovenskoj granici. Svaki je Hrvat
u Hrvatskoj domaći i nikako ne može
biti ,tuđeg soja“ i ,dovedena raja“.

Dubrovački Hrvat Frano Supilo bio
je na Sušaku, na Rijeci i u Zagrebu
kod svoje kuće. Nije se nitko našao
koji bi mu predbacio, da nema tamo
šio tražiti, jer da je stranac. Nijesmo
ipak točno kazali, jer se ipak netko
našao tko je to Supilu predbacio.
Nijesu to bili sušački, riječki ili za-
grebački Hrvati, već baš u Rijeci Ta-
lijani i ,autonomaši“, a u Zagrebu
Svetozar Pribićević i njegovi suna-

Na kraju još nešto, da nas ne bi
tko krivo razumio. Nijesmo mi sve
Hrvate prikazali domaćim u Dubrov-
niku, da bi tako mogli opravdati i
dokazati obilježje našega grada. To
nam nije ni najmanje potrebno, jer
je i staro pučanstvo Dubrovnika
hrvatsko. Hrvati su inteligencije, gra-
đani i pučani. Hrvati su i večina
ostataka stare naše aristokracija, i po
broju porodica i po broju pojedinaca.
Dakle, hrvatski je čitav narod Du-
brovnika.

Starima se pridružuju i pridruživat
će se novi, da svi zajedno pridonesu
što više sretnoj budućnosti ,krune
hrvatskih gradova“ u svojoj slobodnoj
Domovini.

rodnjaci, i dakako, po koji hrvatski
renegat. Dakle, Supilu su prebacivali
baš oni, za koje se ta prebacivanja
zapravo moraju odnositi. A zar nije
tako i danas kod nas ovdje u Du-
brovniku ?

Splitski Hrvat Trumbić i lički Hrvat
Pavelić bili su zastupnici grada Za-
greba. To nije nikoga smetalo, kao
što ništa nije smetalo slavonske Hrvate
da dubrovačkoga Hrvata grofa Nika
Pucića izaberu u hrvatski državni sa-
bor, da ih tamo zastupa. To je bilo
sasvim prirodno i razumljivo, jer

e Pi

Uvjek se drži
načela:

Svoj svome!

STJEPAN RAME

Deset je godina prošlo od dana kada se je Tvoj plemeniti duh
vinuo u carstvo duša.

Deset je godina prošlo tako brzo da je tih deset godina u ži--
votu Tvoga naroda kao sat u životu pojedinca.

Vrijeme nije razorilo naše težnje i olabavilo našu borbu.

Vrijeme je zgusnulo žarku snagu Tvoga duha i on je sada
trajni plamen na kojemu se grije Tvoj narod i koji mu rasvjetljuje
trnovite pute do svoje slobode. Časno si ispunio dane svoga života!

Ljubio si u zanosu, kao vjerenik, svoju Hrvatsku i svoj narod,
i neumorno si trapio na rođenoj grudi prožimljući je duhom  slo-
bode i socijalne pravice.

Kao dijete si uvidio teško stanje Hrvatskoga naroda i rekao

si da mu moraš postati vođom. Ta te je misao pratila od rane

mladosti do konca života. Shvatio si je najozbiljnije. Kao vođa mo-
rao si prednjačiti i u znanju i u pobuni protiv tuđina. Žar ti je lju-
bavi prama narodu bio neugasiv, u naukama si se pokazao odlič-
nim, a u pobuni protiv tuđina bio si neustrašiv i prvi, još na sred-
njoškolskim klupama. |

Ali Tvoja široka duša nije mogla da ostane samo vođom u po-
buni, već je čeznula da narod pouči i pridigne.

Upoznati narod! — tim si ispravnim putem pošao, pa si još
kao dječak za školskih praznika odlazio od sela do sela, promatrao
narodni život i prožimao svoje biće bićem narodnim.

Zato su Tvoje riječi bile kao rijeka iz izvora koji se narod zo-
ve, zato te je narod ljubio, jer si bio najčišća krv njegove krvi.

Bio si čudesno nadahnut vidovitošću kada si stvarao svoj plan
rada. Osnažio si srž naroda-seljaka, pokazao mu put, podigao mu
svijest o vlastitoj snazi. Prodrmao si zaspale i zalutale rodoljube '
vrativši ih rođenoj grudi, pa danas svi Hrvati imaju jedno srce, Tvoje.