TAKSA PLAĆENA U GOTOVU

HRVATSKI JUG

GOD. I.

DUBROVNIK, 3. RUJNA 1958.

-

CIJENA DIN. 1'50.:!

Broj 3

».Časti izabrana Niko i-hvalo velika,
Hrvatskog diko i slavo jezika
Dubrovnik grad svitli i slavni zadosti

Svake Bog nadili obilno milosti,

Svuda ga jes puna slava, svud on slove,
Hrvatskih kruna gradov se svih zove“

Korčulanin IVAN VIDALI dubrovačkom
pjesniku NIKOLI NALJEŠKOVIĆU g. 1564

»Neuki i zavedeni puk“

Iz krugova oko Srpskoga kulturnog
kluba izašla je prošle godine u Beo-
gradu knjižica ,Srpsko-hrvatski spor“.
To je sjajan dokumenat jednoga men-
taliteta, koji hoće na ovaj način ,raz-
jasniti“ pojmove, utvrditi ,istine“ i
»činjenice“, te tako doprinijeti ,rije-
šenju“ hrvatskoga pitanja. Navodi u
toj knjižnici nijesu novi ni originalni,
jer takovih stvari nalazimo već davno
prije rata. U samoj knjižici čitamo,
da se iznosi ono ,što smo učili u
gimnaziji“. Važna je zato u prvom redu
činjenica, da se ovo iznosi u sadašnje
vrijeme, i to sa strane onih, kojima
su puna usta deklamacija o narodnom
jedinstvu i jednokrvnoj braći.
mojte se čuditi, ali tu_ nalazimo pre-
ma nama ljubav i naklonost, koje se
očituju u odlučnim tvrdnjama, da
»jedan narodić kao što je hrvat-
ski nije nikad mogao u istoriji igrati
neku ulogu“, da ,nikakve tradicije
nema kod hrvatskog naroda ni o po-
stojanju stare narodne države“, da
je u Bosni Austrija ,stvorila nam —
Hrvate“, da hrvatski narod nije ,ni-
Kakvu istorisku ulogu nikada odigrao“,
te da ,upravo i nema svoje istorije“.

Vidimo da se ipak priznaje posto-
janje Hrvata na kugli zemaljskoj i da
im se daje karakter naroda, premda
sa oznakama nekoga divljeg nomad-
skog plemena bez povijesti, historij-
ske uloge i tradicije. Međutim nije
samo to, jer pravu namjeru razabire-
mo tek onda kada vidimo koji se kra
jevi priznaju hrvatskim, a tko Hrvatima.
To je suženo na najmanju mjeru. Hr-
vatski je teritorij sužen samo na pro-
stor između Slovenije i linije: more
— Senj - Ogulin-Glina - Virovitica —
madžarska granica. Hrvatska bi pre-
ma tome obuhvatala samo sjeverne
otoke, dio _ Hrv. Primorja, samo dio
zagrebačke županije, varaždinsku i
bjelovarsku županiju, te Međumurje.
Ništa dalje istočno i jugo-istočno ne
bi bilo naše, pa tako hrvatski ne bi
bili niti sami _ znatan dio uže banske
Hrvatske, te čitava Slavonija, Dalma-
Cija, Bosna i Hercegovina.

Postavlja se pitanje po kojem je
kriteriju Hrvatska ovako nemilosrdno
amputirana. Odgovor je kratak: na
osnovu jezika, jer da se samo na to-
me malom prostoru govori hrvatski,
a svugdje drugo — u znatnom dijelu
uže Hrvatske, te čitavoj Slavoniji,
Dalmaciji i Bosni — da se ne govori
hrvatski. Do toga su došli tako. da

su sve štokavce, t.j. one koji govore
što, a ne ča ili kaj (pa čak i štokavce
ikavce|!) jednostavno proglasila Srbi-
ma, jer da je štokavština bitna ozna-
ka srpskog jezika, te da su zato svi
štokavci Srbi, dok su Hrvati samo
čakavci i kajkavci. Ove nenaučne i
neosnovane konstrukcije u duhu poz-
nate koncepcije Vuka Karadžića o
»Srpstvu triju vjera“ protive se stvar-
nom stanju, povijesnim činjenicama i
nacionalnom osjećanju najvećeg dijela
Hrvata, koji se nalaze baš istočno i
jugo-istočno od famozne granice“.
Nitko ozbiljan ne može dovoditi u
pitanje ove činjenice, pa samo sta-
novita politička propaganda može i
dalje podržavati ovakve ,dokaze“.

Štokavština je, kako smo vidjeli,
proglašene isključivo srpskom, a kako
je činjenica, da je štokavski i jekav-
ski hrvatski književni jezik i da pre-
težna većina nas Hrvata govori što-
kavski, trebalo je ovu pojavu protu-
mačiti i dovesti u sklad s čitavom
konstrukcijom. Ni tom im nije bilo
teško, jer su nas Hrvate proglasili
kradljivcima i imitatorima, te jednosta-
vno ustvrdili da su ,Hrvati proglasili
srpski jezik za svoj književni hrvat-
ski jezik“ i ,srpske narodne pesme
— ,hrvatske narodne pesme“, jer o
»nekim narodnim pesmama, o tradi-
ciji i hrvatskom narodnom jeziku nije

bilo ni traga“. Zato sada ,Hrvati po-

šavaju da govore i pišu srpski, ali ili
odmah odaje tuđinski naglasak“. Zai-
sta nam izgleda kao da čitamo pred-
ratnog Strojila!

Ali ima još nešto! Hrvati su naj-
većim dijelom katolici, a manjim mu-
slimani. Inače su Hrvati štokavci o-
sim primorskih čakavaca i sjevero-
zapadnih kajkavaca. Treba zato i ovo
pitanje riješiti, i to, dakako veoma
jednostavno. Muslimanske Hrvate —
krvno najčišći i jezički najneosporniji
(ikavci!) dio našega naroda — uop-
će ne spominju smatrajući ih ne-Hrvati-
ma, a katoličke su Hrvate istočno od
spomenute ,granice“ jednostavno pro-
glasili Srbima — katolicima, te držeći
se one ,drž' te tata“ optužili nas, da
smo htjeli ,uzimanjem srpskog jezika
pridobiti sve katolike, koje tim jezi-
kom govore za hrvatsku stvar“. Hr-
vati su im imperijalisti i šovinisti, te
zato traže, da se ,što pre uspostavi
narodnosna granica između Srba i
Hrvata“ (dakako Senj-Virovitica!), da
se tako ,spreči odnarođivanje našeg
srpskog katoličkog življa“, koje se

KUPUJTE sav školski pribor u

Knjižari i papirnici

I. Dovranić

sc diko

»Sprovodi već odavna (i) u Dalmaciji“.
Na osnovu iznesenoga vidimo kako
se čitavo negiranje Hrvata i sužava-
nje Hrvatske na najuži prostor 0os-
niva na konstrukcijama o jeziku. U
stvari za to nema nikakvih os-
nova, jer je štokavština od davnine,
od časa formiranja, i hrvatska svoji-
na, na štokavštini imamo četiri stolje-
ća hrvatske književnosti, štokavštinom
su Hrvati govorili u prošlosti, a govore
i danas. Ona nije nešto _eminentino
srpsko, a istina je n. pr. da je Vuk
najveći dio svojih ,Srpskih nar. pje-
sama“ čuo baš u Hrvatskoj i od Hr-
vata, kao što je govorni jezik (što-
kavski i jekavski) hrvatske sredine
uzdigao na književni jezik, kojega se
danas baš Srbi ne drže, već Hrvati
kao svojega.
Međutim-predpostavimo — kad bi
one konstrukcije o jeziku sve i stale,
ne bi se na osnovu toga moglo za-
nijekati hrvatstvo štokavcima i kato-
licima s ove strane ,granice“, i to
zato jer jezik ne može biti jedino i
odlučno mjerilo za određivanje etni-
čke pripadnosti, narodnosti. Narod je

. kulturno-historijski pojam, a za naci-

onalnu pripadnost odlučna je volja i
htjenje za pripadanje nekom narodu,
ali taj voluntarizam nije opet ograni-
čen i slobodan, jer se zasniva na ne-
kim objektivnim momentima, koji ne
zavise od naše volje (povijest. tra-
dicija, kultura, krvna pripadnost). Hr-
vati su inače danas svijesna i izgra-
đena etnička zajednica i narodno-po-
litički individualitet, dakle narod u pu-
nom i modernom smislu riječi. Zato
ova raspravljanja imaju u prvom redu
teoretsko obilježje.

»Hrvatski Jug“ ovo iznosi, da se
vidi na kakvim osnovama temelje svoj
rad oni koji govore o ,hrvatskoj pro-
pagandi u Dalmaciji“. Na spomenutu
knjižicu osvrnuli smo se jedino zato,
jer su njene ideje i program pravo
,evanđenje“ poznatoj ,eliti“ iz Du-
brovnika, koja hoće našem gradu i
kotaru zanijekati pravo i jedino obi-

lježje, bilo u prošlosti ili sadašnjosti.
Zato Hrvate u Dubrovniku proglasuju
»Strancima“ i ,dovedenom rajom“.
Naši se seljaci 100% priznaju onim
što su im bili očevi i djedovi, t. j.
Hrvatima, pa su im zato ,neuki“ i
»zavedeni puk“.

Smotra hrvatske seljačke kulture u
Konavlima upravo im je trn u oku,
jer je bjelodano pokazala živu i iz-
građenu nacionalnu svijest naših Ko-
navljana i njihovu tradicionalnu do-
maću kulturu izraženu kroz pjesme,
plesove, nošnju i običaje. Zato _ smo
ovdje čuli dešperatan glas, da ta smo-
tra nije uspjela (nek se tješe!) i da
je ,dokazala“ kako ,je dubr. seljak
ono i onakav, kakvog smo ga mi i
na osnovu istorije (!) i na osnovu
(!) narodnih običaja utvrdili“, t. j. da
nijesu ono što jesu, t. i. Hrvati. Po
»Dubrovniku“ ,suvišno je (u duhu
beogradske brošure!) 1 dokazivati i
isticati kojem našem plemenu pripa-
daju od iskona dubrovačka sela“, a
ovakva smotra je ,prigodno udešeni
falsifikat“, kao što je ,Dubrovniku“
»falsifikat“ i činjenica, da se Dubrov-
nik nalazi u Hrvatskoj i da su gra-
đani i seljaci ovdje Hrvati. To su sve
»falsifikati“, koji ,nijesu u stanju da
obore“, kako ,dubrovački seljak kroz
prizmu istine i objektivnosti“ — nije
Hrvat. ,Vreme“ se naročito trudilo,
da to dokaže, pa izvještaj o smotri
donosi pod naslovom ,užičke i her-
cegovačke pesme na smotri Seljačke
Sloge u Konavlju (?)“, a iznesene su
tvrdnje slične onoj, da u Konavlima
,ima porodica u kojima je jedan deo
ukućana pravoslavni, a drugi kato-
lički“.

Ovaj ,neuki i zavedeni puk“ zaista
uznemiruje ,elitu“, kada se služi ovak-
vim vicevima. Ne moramo se radi to-
ga čuditi, jer je činjenice u prošlosti
i sadašnjosti tuku snažno po glavi,
pa da opravda pred sobom i poslo-
davcima svoje postojanje ne preostaje
još ništa drugo, već da seljaštvo jed-
noga od najprosvjećenijih hrvatskih
krajeva proglase ,neukim“ i ,nesvi-
jesnim“, te da živu svijesti hrvatsko ro-

odoljublje prekriju prozirnom frazom

o ,zavedenom puku“. To im je prvi,
zadnji i jedini ,,argumenat“.

ZA KULTURNU KURATELU

. Moramo priznati bolnu istinu, da
se sve manje pazi na estetski izgled
Dubrovnika, na njegove historičke
spomenike i na onu divnu harmoniju
linija našega grada, tako da izgleda,
kao da netko svijesno ide za tim, da
nagrdi Dubrovnik i da uništi njegov
čar, ljepotu, te harmoniju prirode,
umjetničkih spomenika i građevnih
objekata.

Tako na ovo nije promislio, kada
ovih dana gleda neshvatljivo nagrđi-
vanje našega Straduna, središta gra-
da. Već je do sada novija zgrada
Dubr. Trgovačke Banke — žalosni
dokumenat neshvaćanja naših otaca
— makaradno stršila i nadvisivala
ostale zgrade na Stradunu kršeći sva
pravila urbanistike, bilo stare ili mo-
derne. Bila je to, kako mi to Dubrov-
čani kažemo, prava pest u oči!

poi a m om = m m

A što sada vidimo? Zgrada se
pregrađuje. Možda da se snizi i uskla-
di s ostalim? Ne! Nego naprotiv
zgrada se podiže za još jedan sprat,
da bude žalostan spomenik današnje
dubrovačke plutokracije, koja ironizi-
ra našu kulturnu prošlost i znade za
nju samo ukoliko se može turističkim
putem na njoj nešto zaraditi.

Međutim treba u prvom redu upri-
jeti prstom na općinsku upravu i teh-
nički odsjek općine, koji je mogao
izdati ovakovu građevnu dozvolu.
Bože dragi! Jesmo li više u Dubrov-
niku ? Zaista sve više i više imaju
prava oni, koji drže, da treba općinu
i građevne faktore staviti pod neku
»kulturnu kuratelu“. Drugo ne preos-
taje ako hoćemo još nešto spasiti

e?