TAKSA PLAĆENA U GOTOVU

HRVATSKI JUG

DUBROVNIK, 5. STUDENOGA 1958.

CIJENA DIN. 1:'50-—-

Broj 5

Vaša je dužnost da 11 prosinca
dadete glas Vašem vođi

Dr. VLADKU MAČEKU!

Hrvati /

Dubrovnik i njegov livatski mornari su 31. X. 1918
potkopali temelje tamnici svog naroda

Pred dvadeset godina, i to upravo na 31-X, oboren je i zadnji vidljiv
znak tuđinskog gospodstva na istočnoj obali hrvatskog Jadrana. Tog histo-
rijskog dana iščezla je za uvijek sa obala Jadranskog Mora austro-ugarska
ratna mornarica, gdje je kroz duge decenije bila simbol tuđinskog jarma i
moćno sredstvo ugnjetavanja potlačenih naroda.

Veliki svjetski rat, vođen pod devizom samoodređenja naroda, bio je
podesan momenat, da ustanu potlačeni narodi i zbace za uvijek nametnuti
jaram tuđinskog gospodstva. Hrvatski narod uvijek prvi u borbi za svoju
slobodu nije propustio ništa da obori tuđinsku vlast sa svog narodnog tijela,
pa su hrvatski vojnici i hrvatski mornari bili prvi koji su unijeli revolucio-
narni duh u austro-ugarsku vojsku i svojim revolucionarnim radom počeli
potkopavati temelje ove tamnice naroda.

U ovom narodnom i rodoljubnom poslu prednjačili su hrvatski mornari,
najrevolucionarniji među revolucionarnim borcima za pravo i slobodu svog

narodni

Europa je svoje zasebno — u širem
smislu — kulturno područje sa svo-
jim kulturnim tipom čovjeka. Ovo kul-
turno područje ne podudara se sa
njenim geografskim granicama. Na
istoku i jugoistoku nalazimo drugi
kulturni tip, koji je stvorilo orto-
doksno kršćanstvo pod utjecajem raz-
nih kultura, ponapose bizantinske. U-
nutar ovih dvaju kulturnih područja
postoje posebne narodne kulture, me-
đusobno povezane onim kulturnim o-
bilježjima, koja su zajednička odnos-
nom širem kulturnom krugu. Na pod-
ručju europske kulture od vremena
francuske revolucije — a kod nekih
naroda i prije — izgrađuju se — u da-
našjem smislu — razne europske na-
rodnosti. Njihove se granice ne po-
dudaraju svuda sa pojedinim jezičnim
područjem, a ni sa povjesnim grani-
cama pojedinih državopravnih subje-
kata daljnje i bliže prošlosti. Uz ma-
nje neznatne iznimke, granice današ-
njih narodnih individualiteta poduda-
raju se sa granicama kulturnoga po-
dručja pojedinoga europskoga kultur-
nog podtipa. U vremenski dugom
razvoju nailazimo na odnarođivanje
pojedinih naroda ili narodnih dijelova
skoro samo ondje, gdje postoje uvjeti
kulturne srodnosti. Gdje ove srodnosti
nema, nema ni apsorbiranja tuđih e-
lemenata. Tako Židove i ako su iz-
gubili svoj jezik, te i ako niđe ne
žive u kompaktnim masama, nijesu
ih apsorbirali narodi u čijoj su sredini
vjekovima. I ako su se formalno ispo-
vijedali kao pripadnici naroda u čijoj
sredini žive te i ako su svoje građanske
dužnosti prema odnosnoj zemlji vršili,
. najnovija politička historija nas uči,
da je to bilo ili zavaravanje samih
sebe ili drugih. Elzašani nijesu Nijemci
i ako im je porijeilo njemačko i jezik
njemački. Oni su u 200 godina za-
jedničkoga života poprimili osobine
irancuskog kulturnog tipa i postali ne
samo u kulturnom nego i nacional-
nom pogledu Francuzi. sa težnjom za
nekim autonomnim položajem u Fran-
cuskoj, jer dva vijeka nijesu bila do-
voljna da ih kulturno potpunoma iz-
jednače sa Francuzima, usprkos kul-
turne srodnosti prije ujedinjenja sa
Francuskom. Pa i u samom Dubrov-
niku imamo nekoliko slučajeva — tako
zvani Srbi katolici, da su neki mislili
prije svjetskoga rata, da mogu biti
pripadnici naroda, koji po svojim kul-
turnim obilježjima spada u istočno
evropski kulturni krug, a koji su,
kad su se upoznali s ovim kultur-

nim tipom, shvatili apsolutnu nemo-
gućnost ovoga mišljenja.

karakter

U izgradnji ovoga evropskoga kul-
turnoga tipa, najjaču je ulogu igralo
kršćanstvo, kao ono rimokatoličke tako
i ono evangelističke vjeroispovijesti.
Prvome je središte bilo na jugu, dru-
gome na sjeveru Europe, jer je prvi
više odgovarao mentalitetu južnjaka,
specijalno latinskih naroda, a drugi
germanskih. Na istoku ortodoksno krš-
ćanstvo pod utjecajem centrifugalnih
težnja pojedinih crkvenih i državnih
faktora raznih država gubi postepeno
obilježje universalnosti. Pojedina or-
todoksna crkva pokriva se sa pod-
ručjem odnosne države. Ona osim
moralne i etičke misije vrši i _nacio-
nalnu. Iz svijesti pripadnosti jednoj
crkvi slijedi i svijest pripadnosti od-
nosnome narodu. Crkva na bližem Is-
toku stvara narodnost u današnjem
smislu i daje joj svoje obilježje. Ona
ga i razgraničuje od ostalih narodnih
individualiteta susjedstva. Ova svijest
narcdne pripadnosti nije identična sa
nacionalnom svijesti naroda europ-
skoga kulturnoga područja. Na Za-
padu je rimokatolička crkva, kojoj mi
pripadamo, universalna. Mi nijesmo
Hrvati — govorimo i_o Dubrovniku
— zato što smo katolici. Naša narod-
na svijest nema svoj izvor u našoj
pripadnosti rimokatoličkoj crkvi. Njoj je
izvor u našoj svijesti, dasmo kultur-
no isto što i stanovnici Zagreba, Splita,
Subotice itd. A kulturno smo zato
isto, jer imamo jednake ne samo poj-
move nego i u nama usađene dogme
o moralnim vrednotama, o državi i
njenoj misiji u ljudskom društvu, o
svijesti dužnosti itd. U svim manife-
stacijama javnoga života mi reagira-
mo drugačije nego li kulturni tip ev-
ropskoga jugoistoka. Različitost naše
kulture stvara i sve poteškoće pri za-
jedničkom radu dvaju različitih kul-
turnih tipova, jer se ne razumijuine
mogu razumjeti. U dnevnom životu
obično se sa nepravom reče: mi smo
idealisti, a oni su realisti. Ideala imaju
i oni, kao što realni znamo bitii mi.
Ali mi smo drugačiji i baš u onim
manifestacijama našega duhovnoga
Života, koje se izgrađuju vjekovima i
koje su kod izvjesnog kulturnog tipa
iste. Uslijed ovog našeg kulturnog di-
ferensiranja, te usprkos zajednice je-
zika i mjestimične izmješanosti, mi os-
tadosmo i do danas 2 različita narodna
individualiteta. Male skupine doselje-
nih Nijemaca, Mađara i Poljaka Bosne,
ako su se u toku vremena odnarodile,
postale su Hrvati,a ne Srbi. Ovo po-
tonje jer nijesu mogli, a ne zato jer ne
bi htjeli. U nacionalnom pravcu ap-

naroda.

U nekoliko navrata pokušali su hrvatski mornari da općim pobunama
učine kraj omraženom tuđinskom gospodstvu i svome narodu osiguraju naj-
veće dobro što ga jedan narod može posjedovati — slobodu.

sorbirao ih je elemenat, koji je s nji-
ma imao zajedničke kulturne crte. Kod
nas se to zna tumačiti okolnošću pri-
padnosti istoj kršćanskoj vjeroispovi-
jesti, što je netočno. Točnije bi bilo
reći, da je vjeroispovijest bila jedan
od glavnih faktora kod obrazovanja
jednoga kulturnog tipa, koji se je vje-
kovima izrađivao. Za naše muslimane
mnogi se usuđuju tvrditi, da su Turci
i ako im je jezik i porijetlo hrvatsko.
Ovo zato, jer im je petvjekovno tur-
sko gospodstvo, obzirom na fanatičnu
pripadnost Islamu, dalo obilježja islam-
skoga kulturnoga tipa. Radi ove kul-
turne srodnosti oni i danas pokazuju
veliki interes i bezgranične simpatije
za Tursku, i akoprem je Kemalova
Turska svojim reformama teško po-
vrijedila religiozne osjećaje —musli-
manskoga svijeta.

Dok su ortodoksne crkve stvarale
nacije u današnjem smislu riječi i da-
vale im kulturno obilježje bližeg istoka,
na Zapadu, kojemu i mi po našoj kul-
turi pripadamo, stvarale su se moder-
ne nacije pod utjecanjem francuske
revolucije, a ovo znači neovisno o
crkvi kojoj pripadamo. Mi smo Hrvati
i pripadamo tom narodnom individu-
alitetu radi spoznaje i svijesti, koja
katkada može pojedincu biti i nejasna,
da smo kulturno međusobno povezani,
isti. Ova naša svijest drugačija je od
nacionalne svijesti balkanskih naroda
slavenskoga porijekla. Ona je izvor i
našoj snazi, koja se izražava u sva-

nametne, našoj kulturi tuđe naziranje
o državi i njenom pozivu, njenim u-
stanovama, upravi itd. Stvaranje no-
voga kulturnoga tipa — bitni predu-
slov svakoga narodnoga jedinstva —
gdje je toliko heterogenih kulturnih
elemenata, zadaća je, koja ako je
uopće provediva, traži miran rad i sa-
radnju svih kroz veoma dugo vrijeme.
U našem dnevnom političkom životu,
svi mi zapažamo, da nam je lakše sa-
rađivati na svakom polju javne dje-
latnosti sa Srbima prečanima nego sa
Srbijancima, a među njima opet naj-
lakše sa onima, koji su se najprije
doselili u područje europskoga kul-
turnog tipa. Ali mi osim ovih opaža-
nja, moramo konstatirati također još
jednu činjenicu, da prečansko srpstvo
usprkos života od stotina gođina na
području kulturnoga Zapada nije još
moglo prihvatiti zapadni kulturni tip.

Naša hrvatska narodna kultura dio
je opće zapadno europske kulture. U
njenoj izgradnji Dubrovnik je imao i
ima važnu ulogu. On je bio njen lu-
čonoša kroz stotine godina. Kulturno
povezan s ostalim dijelovima hrvat-
skoga naroda, on je dio hrvatskoga
narodnoga tijela. On je to u prošlosti
i sadašnjosti i zasvjedočio. Ne vodimo
mi borbu ni polemiku o njegovu na-
rodnom karakteru nego ovo - neka za-
pamte ,Samouprava“ i ,Dubrovnik“
— mi podvlačimo samo jednu stvar-
nost, da rečemo političkim jezikom,
jedan politički realitet, sa kojim, jer

kodnevnom  opiranju, da se ne je stvarnost, treba da se pomire svi.
PRVO
DALMATINSKO Rafinirano maslinovo ulje
TRGOVACKO DUBRA VK A“
DRUŠTVO :

DUBROVNIK 2

Građevni materijal (drvo,
cement, pločice) — — —
Tvornica leda i hladione.

sj see gaj eno o