| TAKSA PLAĆENA U GOTOVU

Mlin ad ea e

Dobro došli /
Dobro došli Barjaktari svetih

stjegova Slobode u vaš drevni

Grad. Danas je dan svetog Parca
našega, koji je stotinama godina
čuvao i branio ovu grudu tvrde
zemlje od tuđinskih najezda. Do-
šli ste da Mu se zajedno s na-
ma poklonite. Odavajući počast
ovom katoličkom Mučeniku, mi
> učvršćujemo u nama ideal žrtve
= za naš sveti cilj. On nam je pu-
g .. žokazom, kao što je bio i našim

djedovima. Umro je mučen ne

 dopustivši kompromisa u slobodi
svoje savjesti i svojih ideala. Sve
velike tekovine naših djedova
= djelo su te silne ljubavi za Slo-
= bodom. Stanovnici ovoga Grada
= žilavo su se opirali više od hi-
 ljadu godina svakom pokušaju
da im se Ona otme, pa su i na-
ma, zakonitoj djeci svojoj, na-
omrli Snažni duh Njezina bića.
Taj duh živi u vama najčišće,
Seljani naši, najdrevniji dubro-
 vački puče, i vi ga u životu ju-
nački izražavate i ponosno vi-
 jete. Moramo biti uvijek _ na bra-
niku Slobode. Cijela je povijest
ljudska ispisana na ratištima
gdje se kroz vjekove bori mrski
i mračni tiran i vedri, dobri, kri-
lati duh Slobode. Mi živimo u
svjetlosti toga vječnog duha, i
zato smo izdržljivi, zato ljubimo
Svoju domovinu Hrvatsku, a da
od nje ne tražimo nikakve na-
grade za to. |
Veselo i hrabro izvijte i ove
godine barjake svoje pred hra-
mom sv. Vlaha, a želja vaša
pred moćnim zaštitnikom Slobo-
de neka bude ,slobodan Hrvatski

ZU RI 0

Narod“. U to ime mi vam, Se-
 oljani naši, čestitamo festu sv.
Vlaha. gre <

HRVATSKI JUG

Broj 10

DUBROVNIK, na sv. Vlaha 1939.

Non bene pro toto LIBERTAS venditur
auro

Niti zlato ni kamenje drago, :
Već SLOBODA, to je pravo blago.

Nišepis nad vralima iona

= Prijevod pjesnika Kaznačića.

O lijepa, o draga, o slatka stobodo ...

DUBROVČANI GRADA I SELA

U danima svjetske uznemirosti i opće nesigurnosti, naš mili
Dubrovnik, sazidan na tvrdim hridinama čarobnog Jadrana, kome u

zagonetnom naletu dohrliše u davna vremena pretci naši, sprema se |

da i ove godine primi svoj puk u mirnom raspoloženju, ali u obnov-
ljenoj svijesti građanskog ponosa, na proslavu

SV. VLAHA

svog vjekovnog zaštitnika u koga cijeli Hrvatski Narod uvijek gleda

kao u svjetionik Slobode.

Toj Slobodi posvetio je najljepšu svoju himnu naš slavom
ovjenčani pjesnik Dživo Franov Gundulić, čigova 350 godišnjica

rogjenja pada uprav ove godine.

Zato ćemo ovaj put dvostrukim zanosom proslaviti dan svoga

Parca u duhu odanosti,
tradicije i cijeni velikane.

kojom Hrvatski narod uvjek slavi svoje

Pohrlite dakle, Dubrovčani, iz grada i iz naših sela da se u
ovaj dan u svečevom hramu pomolite svom nebeskom zaštitniku i
poklonite grobu mame pjesnika Slobode.

Dubrovnik, o Sv. Vlahu 1939.

Prof. Roko Mišetić
Narodni ao annie

vim izborom dosta nist Sv.
Vlaho kao da je i ovdje simbol ove |
značajne simbioze i razvoja, koji su
doveli do sadašnjega našeg: zapad | |
njačkog obilježja i oblika. : :

Sv. Vlaho je kao svetac slobode |
bio i državni blagdan Dubrovačke Re-
publike. Svečanost je imala vjerski
narodni i državni karakter. . Svečev
barjak bio je i državni stijeg. Aus-
trijska okupatorska vlast htjela je
1815., da mi sami skinemo s Orlanda
Njegov stijeg. ,To nikako ne mogu, |
jer ga je puk pripeo“, odgovoriojeknez *
gospar Sabo Gjorgji. Zat> je skine

sila soldateske. Svečanost Sv. Vlaha

im je bila zazorna, kao i prije Fran- |
cuzima. Ona je sjećala Dubrovčane |
dana slobode, pa je puku | pa
ma bila sveta.

Pred više od tri stoljeća, tamo. g.
1623., hrvatski je pjesnik Đivo Frana
Gundulića zajedno s Franom Sorgom,
Sebastijanom Menčetićem i Gavrom |
Crijevićem čuvao počasnu stražu oko.
moći Sv. Vlaha. Odavao je u ime
aristokratske vlade počast zaštitniku |
vjere i slobode. Danes Dubrovčani |
zajedno s čitavim hrvatskim narodom
čuvaju najvelebniju i najpočasniju stra-

žu Svecu Slobode, kada preko svoje

volje, patnja i krvi mučenika snažno | Ja

mE > o PEAS = = očituju“ one“ osjećaje, koje nam ne ne. |

»Dan ki nam dohodi jednom na go-
dište“ je dan najvećeg slavlja čitavog
dubrovačkog kraja; tamo od Kleka,
gdje se Neretva bratimi sa ,nostrum
adriaticum mare“ našega kralja Petra
Krešimira, pa do ulaza u Boku, koja
i danas čuva mač Petra Zrinskog,
Sv. Vlaho je dan, kad svi dubrovački
Hrvati grada i kotara obraćaju poglede
svom nebeskom zaštitniku i upućuju

Mu molitve, da se pred Svemogućim
zauzme za ovaj starodrevni grad i
pitomu zemlju dubrovačku. To je dan,
kada kao u nekoj bilanci odmjeruje-
mo zlo koje nas bije i dobro koje
očekujemo ; kada Svecu i Mučeniku
prikazujemo muke i žrtve, koje pri-
donašamo očekujući, da će našom
borbom i Njegovim zagovorom muke
i žrtve biti okrunjene uzvišenom au-
reolom Slobode, Pravde i Ljubavi.
Tako očekujemo bolju budućnost ne
samo našega Dubrovnika, već čita-
vog hrvatskog naroda i đomovine.
Dubrovnik je danas integralni dio
Hrvatske i on dijeli zajedničku
sudbinu svih Hrvata. Zato i naš Sv.
Vlaho prestaje biti lokalnim i regio-
nalnim svecem, kao što je i njegov
Dubrovnik prestao postojati i živjeti
kao neki posebni individualitet, od-
vojen od svoga hrvatskog narodnog
bića. Naš je Dubrovnik — nakon
posebne afirmacije u srednjevjekov-
nom viru i svijetu mikrokozama, te
poslije višestoljetnog života i razvitka

građana“.

SV. VLAHO NEKAD I DANAS

svoje republike kao trećega hrvatskog
državnog organizma, uz bansku Hr-
vatsku i Bosnu ušao u minulom

stoljeću nacionalizma u opću hrvatsku
Vlaho Sveti,

cijelinu sa velikom kulturnom i poli-
tičkom baštinom. Sv. Vlaho je bio
stoljećima simbol i zaštitnik ove baš-
tine, pa zato neka sada njegov sve-
tački lik bdije nad čitavim hrvatskim
narodom i zemljom, u kojoj naš i
Njegov Dubrovnik ima posebno mje-
sto i važnu ulogu.

Sv. Vlaho, koji se po _ predaji sam
u X. st. javio za našega parca, bio
je personifikacija redublikanskog du-
ha, državnog shvaćanja, slobode i
kulture. Njegov lik stajao je svugdje
kao simbol svega dubrovačkoga. Ali
naši stari nijesu od njega učinili sim-
bol svoje vlasti, sile i gospodstva, kao
Mlećani Sv. Marka, već simboi žive
vjere, smirene slobode svoje zemlje
i naroda, kršćanske prosvjete, blago-
stanja i napredka.

Sv. 'Vlaho_ je svetac kršćanskog
Istoka iz druge = polovice III.
i početka IV. stoljeća, tamo iz

jermenskog grada Sebaste u Maloj
Aziji. Došao je k nama na zapad.
On je srastao s bićem Dubrovnika,
kojega Papa Urban VIII. naziva ,ja-
kom torđom katoličke vjere učvršće-
nom legijama anđela i krijepostima
Stari su Dubrovčani, kao

znatan dio drugih Hrvata bili na gra-
nici Istoka i Zapada, pa su se posve

beski zaštitnik Hrvatske Atene doča. .
rava svojim likom i zagovorom. pred |

E

licem Vječne Pravde VJ, ok

TTTTITTTETETETETEE EE KESTE TEZE EEE SEEL ss..........

Svetomu Vlahu

Ti si i blažen i sretan,
Pokrovitelj-parac najljepšeg si Grada,
On je kruna našeg najljupkijeg sklada ;
A i Dubrovnik Ti, raskošan i cvjetan :

Tebe, Vlaho, časti vrh svetaca svijeh,
Te, i usred zime, ponosno Te slavi,
Tvoja jer mu pomoć nerijetko se javi,
I mnogi mu Ti si otpustio grijeh!.

DUBROVNIK I VLAHO!
dva imena draga,
t dk: SLOBODA! draža od sveg
blaga :

Svima će nam ovdje ko
TROZVIJEŽĐE blistat!

I talasa vrsi još će o hrid biti,
I galeba krici iznad njih se viti,
Dok će KLIO* strane povijesti

nam listat!...

Jakov Carić

* boginja povijesti.

SALON DRAGICA

DUBROVNIK Kunićeva ul. br. 2

Trajna i vodena ondulacija

Radi sa prvorazrednim silama.