TAKSA PLAĆENA U GOTOVU

HRVATSKI JUG

DUBROVNIK, 18. Veljače 1939.

ANTE STARČEVIĆ

Zadnjeg dana ovoga mjeseca na-
vršava se 43. godišnjica smrti dra
Ante Starčevića, Oca Domovine i
najznačajnije hrvatske političke lič-
nosti novijega vremena sve do da-
nas. Nitko ga dosad nije dostigao u
čvrstoći karaktera, bistrini pogleda i
jasnoći spoznaje biti i težnja hrvatskog
naroda. Već se bliži pola stoljeća od
njegove smrti, a osnovne zasade nje-
gove nauke ne zastaruju. Novo im
vrijeme i prilike daju sve veće oprav-
danje i sve _ više potvrđuju istinitost
njegovih pogleda, misli i predviđanja.

Nije Starčević nekakav Stari Za-
vjet, koji bi danas imao vrijednost i
značaj pripreme i predhodništva ne-
kom Novom Zavjetu. Starčevićeva je
nauka vječno političko Evanđelje svih
Hrvata. Samo jedan politički smjer,
jasan i određen, može nastavljati nje-
govu nauku. Živi je Starčević bio
savjest hrvatstva. On je u politici ini-
cirao čisto hrvatski smjer, temeljen
na hrvatskom državnom pravu i volji
naroda. Izvan povjesnice i života Stari
re priznaje ništa drugo za temelj i
ishodište u politici. Narod je primio
njegovu nauku kao nešto svoje. Dru-
go nije ni moglo biti, jer je tu nauku
Stari svojim genijem najbolje i naj-
potpunije iscrpio iz naše povijesti i
same duše naroda, te je obrazloženu
i formuliranu unio u javni život i
ostavio dolazećim generacijama.

Starčević je ostavio našu sredinu
god. 1896., baš u teško doba, kad se
počeo izgrađivati onaj smjer u našoj
politici, koji je baštinio i pojačao sve
one negativnosti i otrove, protiv ko-
jih se Stari borio i od kojih je čuvao
narodni organizam. Umro je u vrije-
me, kad su se stvarali bacili pokre-
taštva i naprednjaštva, koji su narod-
no biće otrovali ,riječkom rezoluci-
jom“ i ,hrvatsko-srpskom koalicijom“.
Ostavio nas je, kada je započela ago-
nija, koja je nakon 22 godine nakon
Starčevićeve smrti dovela do kata-
strofe hrvatske službene politike i do
kapitulacije naših odgovornih politič-
kih faktora.

U novoj situaciji, sabiranju snaga
i konačnoj spoznaji velike laži Star-
čević vodi nove hrvatske generacije.
On je opet danas velika savjest hr-
vatstva, glas naše prošlosti, svjedok
zabluda i osvetnik žrtava. On nam
je Učitelj, Vođa i Prorok.
čanstvo je dalo narodu ne samo naj-
veće umove, nego i najjače znača-
jeve, najveće energije“. (A. G. Ma-
toš), pa i danas djeluje s istim tež-
njama.

Starčević ostavlja narodnu borbu
na etičke osnove. On će ,bez obzira
na uspjeh ispuniti svoje državljan-
stvo“. Njegova je nacionalna i drža-

Vopravna ideja čista i dosljednja bez.

kolebanja i skretanja. Naročita mu je
odlika potpunost njegove političke

,Starčevi-

CIJENA DiN, 1.50.

=

.Dubrovnik se vijek - dva svoje najstarije
književnosti nalazio _ potpuno u okviru
hrvatske kulturne orijentacije“.

«Tko može opravdano dovoditi u sumnju
tijesnu organsku povezanost književnosti
Dubrovnika. s hrvatskom književnosti
uopće?“ Dr FRANJO FANCEV

»NOVI SUGRAGINNI“ 1 M. STOJADINOVIG

Borba hrvatskog naroda za slobo-
du u posljednjih dvadeset godina bi-
lježi različite faze. Svaka nova faza
u toj borbi značila je novi oblik na-
vale onih koji su tražili sve moguće
putove da hrvatski narod razbiju i
obezglave. Nećemo sada nabraiati po-
jedine forme tih navala od 1918 do
danas, ali ćemo se ipak osvrnuti na
ovaj posljednji period koji traje od
dana kada se postavilo ,neprikosno-
veno“ jugoslavensko načelo kao bez-
kompromisni program nutarnje poli-
tike.

Novi kurs prema dotadašnjoj nu-
tarnoj službenoj politici značio je
golem obrat, ali ne u samom duhu
gledanja na hrvatski narod već samo
u taktici. Oni koji su za vrijeme la-
žne demokracije i kupljenog nadgla-
savanja govorili i pisali da je ime
Jugoslavija ,jedan pogan upljuvak“i
da je ta riječ ,po izvoru odakle ona
potiče i sumnjiva i anacionalna i anti-
državna za koju se ispoljuju samo
oni crno-žuti elementi, koji su prožeti
jezuitskom mržnjom protivu Srba i
pravoslavnog dijela našega naroda“*
— postaju najedanput apostoli inte-
gralnog jugoslavenstva i nosioci dik-
tatorskog režima za provedbu istog.

**. Kad su dakle
ljudi ovog mentaliteta postavili kao
državni nutarnji princip ,neprikosno-

* Iz članka , Jedan pogan upljuvak“ u listu
»Narod , br. 18, god. III. od 1921. kojeg su
izdavali oni koji danas izdavaju list ,Du-
brovnik .

** Dnevnik sabora trojedne Kraljevine
Dalmacije, Hrvatske i Slavonije, god. 1861,
str. 16

veno“ jugoslavenstvo, Hrvati su ođ-
mah osjetili da je to samo nova firma
za žilavi nastavak nove borbe protiv
hrvatske narodne individualnosti. |
nijesu se prevarili. Uostalom nije im
ni bilo teško to pogoditi, jer su djela
pokazala da su upravljači novog kur-
sa zadojeni istom težnjom kao i oni
ranijeg: da skuče hrvatski narod u
njegovu ekonomskom, kulturnom i
političkom razvoju.

Novi je kurs politike u smjeru ,in-

tegralnog jugoslavenstva“ našao u
Dubrovniku oduševljene pri-
staše. — Nije im smetalo

što su do jučer pisali da je ime Ju-
g slavija ,pogan upljuvak“. Oni su
razumjeli da je taj režim potpuno u
duhu njihovih kontrahrvatskih osje-
ćaja, i oni su se tome režimu sa svim
srcem priklonili.  Nijesu postavljali
pitanje obzirom na mijenjanje lično-
sti, jer kad je pao vođa Živković,
došao je vođa Jeltić, a kad se je
srušio vcđa Jeftić, poklonili su se
vođi Stojadinoviću, i

U svojoj borbi nazivaju
dubrovačke Hrvate ,novim sugrađa-
nima“, a narod iz cijelog dubrova-
čkog kotara ,zavedenim pukom“. Ta-
ko oni kao i Stojadinović negiraju
hrvatsku narodnu stvarnost, koja ipak
ostaje granitna stvarnost, jer se hrvat-
ski Dubrovnik neće i ne može odre-
ći one slobode za koju se bori čitav
hrvatski narod. Dubrovnik je stopo-
stotno hrvatski po hrvatskom naci-
onalnom osvjedočenju svojih sinova

i po kulturnoj, vjerskoj i političkoj

pripadnosti plemenitom hrvatskom

narodu. Mi hoćemo isto što i Zagreb,
i potpu o smo uvjereni dai Zagreb
hoće isto što i mi.

Međutim hrvatsko pitanje postoji
od prvog dana formiranja ove drža-
ve. Svi pokušaji smišljeno dirigiranih
navala razbili su se o bedem nacio-
nalne svijesti i sloge hrvatskog na-
roda od Subotice do Kotora. Više
nego ikada živi dsnas hrvatski narod
duhom svojih vjekovnih tradicija i
jače nego ikada postavlja on zahtjev
svoje slobode. Smiješni teoretičari o
»novim sugrađanima“ i ,zavedenom
puku“ koji su ovo dvadeset godina
ispunili otužnim i sitnim radom na
rušenju hrvatskog naroda na svakom
polju, svršit će kao i njihov posljed-
nji voda M. Stojadinović.

Veliki požar šume na Petki. U
Subotv, 9 o, mi. došlo je do požara na
Velikoj Petki. Šuma je počela gorjeti
sa strane mora. Gragjanstvo je ostalo
zeprepašteno na pogled gustog dima i
plamenih jezika, koji su nemilosrdno
harali po najljepšem predjelu Dubrov-
nika. Požar su sa najvećom požrtvovno-
sti ugasili vojnici i mornari, dok je
jedinica ratne mornarice s morske stra-
ne reflektbrom u ne ći clakšavala posao
gašenja. Apeliramo na pozvane faktore
da postave dovoljno čuvara ove kao i
ostalih naših inače malobrojnih šuma.

Širite
»HRVATSKI JUG“

nauke. Nije se zadržao na nekom
neodređenom ili nepotpunom nacio-
nalnom programu, već je, prolazeći
s povjesnice i života, iznio stvaran
program i cjelovitu ideologiju. To se
očituje baš u najvećem djelu Ante
Starčevića — u uskom povezivanju
narodnih i državopravnih zahtjeva.
On identificira narodni i državni pro-
gram politike hrvatskoga naroda, jer
Hrvati traže ,neomeđašeno pravo, da
razvijaju duhovnu i tjelesnu snagu
svoju“.

Starčević je pravi apostol našega
hrvatskog državnog prava, a to je uz
suverenu volju živih generacija naj-
veće naše političko blago. Zato pro-
tivnici idu zatim, da zataje i omalo-
važe historijsko, a da priguše i one-
moguće prirodno pravo hrvatskog na-
roda. Sada je doba modernog nacio-
nalizma i ideja narodnoga samoodre-
đenja postaje regulativ suvremene
politike i odnosa među narodima i

državama. Mi Hrvati ipak ne mora-
mo odbaciti naše historičko državno
pravo, jer je ono kod nas i dalje su-:

vereno i aktuelno. To je zato, jer
naše državno pravo skladno harmo-
nizira, te samo jača i podupire naša
prirodna prava. Mi u ime historičko-
ga prava ne tražimo ništa što ne bi
bilo naše također i po prirodnom
pravu i načelu samoodređenja. Dub-
rovčanin Medo Pucić je već g. 1861.
u svojim ,Dubrovačkim razgovorima“
lijepo opazio : ,Historičko pravo, kad
nije skopčano s narodnim, istina, ma-
lo vrijedi; ali kad je kako ovdje,
skopčano s njim, neprocjenjivo je
blago, koga svak mora da uzljubi i
pri srcu drži. Stoga svaki Dubrovča-
nin mora da zaljubi i pri srcu drži
društvo s Hrvatima“ (mislimo sjedi-
njenje dalmatinske s banskom Hrvat-
skom).“ Slično iste godine kaže i dru-
gi veliki Dubrovčanin Kosto Vojno-
vić: ,Istorijska su prava sve i ništa.
Ništa kad počivaju na nasilju, sve
kad se harmonizuju sa prirodom i
kad nijesu ništa nego izjašnjenje na-
rodnoga života u javnom i privatnom
životu.“

Mi se zato nećemo nikada odreći
našega hrvatskog historičkog držav-
nog prava. Ono će nam i dalje, uz
volju i zahtjev naroda, biti snažna
roluga naše oslobodilačke borbe —
borbe za ideale Ante Starčevića ,Bog
i Hrvati“, i ,Hrvatska Hrvatom“.
Druga rješenja i pokušaje odbijamo,
jer ,smo mi proti svemu tomu zato,
jer su to prazne riječi, jer za te sa-
njarije bez ikakva sadržaja ne ima
temelja u prošlosti, ne ima razloga u
sadašnjosti, a ni izgleda u budućno-
sti Mi smo proti tomu ludovanju
za to, jer to cijelo pletivo smatramo
golim vrtoglavanjem, koje razbija na-
predak i pripravlja nam očitu pro-
past“.

SALON DRAGICA

DUBROVNIK Kunićeva ul. br. 2

Trajna i vodena ondulacija

Radi sa prvorazrednim silama.