U DUBROVNIKU 1 Marta 1887

IK

ISLAZI SVAKOG PAVOG 1 PRONARSTOG U MJESKOU

*

Pretplata. je za cijelu godinu u mjestu forinta 2.—
Za Austro-ugarska, Bosnu i Hercegovinu, Crnu

Goru i Srbiju i 552.46
Na po i četvrt godine razmjerno.
Pojedini broj . 10 novč.

“Radnički stališ i iišipredak
MIX. vijeka.

I.
/e
»Harač, harač, kleta rajo !“
»Hljeba, hijeba gospodaru!“
(Čengić aga).

Nema sumnje da je XIX vijek mnogo i naj-
više od svijeh koraknuo u kulturi. U svakoj gravni
znanosti i umjetnosti svijet je napredovao pa i
danas orijaški napreduje. Od «onoga dana, u kome
francuski poslanik DLafajette reče komisarima Lud-
vika XVI (koji su bili od njega poslani naročito
da raspušte skupštinu): ja neću odavde! me-
ne je u skupštinu poslao narod, narod me ima je-
dini prava i istjerati!“ OW onoga“ velju dana
(a tome će skoro sto godina), svijet je nevjeroja-
tno napredovao. Dispotizam i samovolja pojedina-
4 prestade. Načelo da su na visoke državne
službe, na lijepe umjetnosti i ostale“ plemenite ci-
jelji pozvani ljudi jedino od procijegjene krvi više
se nije uvažavalo. Teorije filozofi i enciklopedi-
sta prošastoga vijeka pretvarahu se u praktičnu
porabu... strašna giljotina, taj pečat francuske
revolucije, najgroznije u povijesti narod&, zbaci s
prijestolja Borbone i smlati silu gospoštine. —
I ako je francuski prevrat nosio u glavnome pra-
vicu svakome jednaku, ipak ona to načelo ne u-
svoji na vlastelu; a ma najprije od ove poče stra-
šno prolijevanje krvi, pa i ako ne znamo jeli ili
nije tu zamijeranja, (jer z druge strane trebalo je
da se gospoština tamani ako se htjelo što polučiti),

= EJ

PODLISTAK

— Niz pripovijetčica iz radničkog stališa —
I

> MAMINO DJETE
Piše Antonij A. Stražičić.

Matilda vam je bila u potpunom smislu ri-
ječi ,mamino djete.“ Nego prije svega da vas pi-
tam, poznavaste po sreći Matildu N...? Ne?! E,
vidite to mi je za čudo; a poznavaše je gotovo
svi u građu. Dosta je bilo na sokaku, u društvi-
ma ili na posijelu spomenuti samo lijepa Matilda
i svak je znao dobro o kojoj se zapodjenuo raz-
govor. Pitajte koga hoćete o pokojnici, koja je o-
trag dvije godine umrla baš na ,Cvijeti“ pa će
vam je kazati svak u prste. — ,Ah, reći će vam,
ta to vam je bila strašna pijanica!“ — ,I bolje
da je onako umrla!“ nadoda će drugi. ,Kako u-

Vlasnik i odgovorni urednik
DOMO DEPOLO.

X:
A

ipak ona giljotina koja obori Borbon4 dinastiju —
ona ista postavi na prijesto dinastiju Bonaparta.
Mjesto Ludvika XVI zavlada Napoleon 1.

Ko bi pratio ove dogogjaje mislio bi e prev-
rat bijaše samo šala ili privremena igračka poje-
dinijeh vlastoljubivaca — a ne ,tragedija“ koju
je francuski narod pisao u časima nezadovoljstva
i očajavanja. — Mislio bi da su u Francuskoj
nastala vremena pronicavoga Olivera Kronwela. —
Ali u isto doba ko prati rad Napoleona Bonapar-
te i usporedi ga s onijem  prešasnika mu, taj će
odmah uvidjeti golemu razliku. Taj će se osvje-
dočiti, ako ne u svemu, a ono većijem dijelom,
da su se teorije francuskijeh filozofa i enciklope-
distA (Volter, Diderot i dr.) uvagjale u narod, taj
će odmah uvidjeti da Napoleon uz svu silu i ap-
solutno diktatorstvo, vladalac, koji Aleksandrom
maćedonskim i Ćesarom rimskim, sastavljaju naj-
slavniji do danas triumvirat okrunjenijeh glava,
nije mogao prkosno razbacati se riječima po pot
Ludvika XIV ,moje je doba.“ a ma trebalo mu
je dai on zapliva u bujicu novijeh idej4, u more
novijeh povlastica, koje željaše francuski narod, i
koje su ga išle po pravu i po Bogu i da pušti
slobodu štampe, nek ova prodire u narod od seoc-
ke kolibe do kraljeva dvora s riječima: ,moje je
doba.“ — Narod ne bijaše slijepi Alat u rukama
gospoštine ni vazalni rob. Ali padom Napoleona,
kad Jevropa odnese na bajonetima krunu borbon-
sku i postavi je na glavu Ludvika XVIII i ovaj
htjede udariti stazom djedova : dignuti narodu po-
vlastice skupo plaćene, i prisvojiti njegovoj poro-
ridici pregjašnju vlast to njegovo i potomka mu

———————————————>_==

mrla? Ona je crkla!“ Uložiće treći. Kako je ži-
vjela onako se je i prestavila, promrmljati će vam
kakva dobra starica, i pitajući naprijed naslušati
će te se do mile volje o pokojnoj Matildi. Ne bi
vam, što no se kaže, ni rešeto prosijalo muku, kao
što bi pokojnicu zli jezici. Ah, Bože blagi, ta i
ja sam je poznavao. I ako se dvije godine pred
smrt strašno izobličila ipak se sjećam kad bijaše
lijepa, za čudo lijepa! A Zuadijaše udarati i na
piano-forte, govorila je na izust francuski i nje-
mački, u jednu riječ bijaše vam vaspitana kao do
jedna u gradu. Pa kako je tek umrla? Uf, strašno
je na to i promišljati. A! duša valja, ja sam na-
umio pričati njezinu smrt, pa prije neg dogjemo
do ove kako bi bilo zapitati: A _ kako je živjela
Matilda? — Dobre starice govore u nas, da ka-
ko ko živi onako i umre, i zbilja imadu pravo.
Nek našijem staricama zamijera svak što hoće,
ja ipak mislim da bi im koju trebalo i u zlato o-
kovati — e vam je tako dobro iznagju i u zgodnom

času izreku — da im treba, hoćeš nećeš begenisati.

Oglasi osobito od radničkih društava primaju se uz
vrlo umjerenu cijenu.
Rukopisi se ne vraćaju,

——_———————————

jogunstvo urodi strašnijem prevratom god. 1848,
koji od pariškijeh barikad& uzbudi narode do
poljskijeh ravnica. Uzdrma ovaj prevrat narode
koji nijesu spavali a ma  probugjeni još prošlog
vijeka samo tljahu, i one ustanove, povlastice na.
rodne koje provirivahu kroz smrznutu krv fran-
cuske giljotine, pretvarahu se u spasonosne gun-
čane zrake i razganjahu, pa i danas  razganjaju
mračnost prošlijeh vijekova u kojoj mračnosti sve
se jasnije čita, čim više prodiru zrake: ,,Na-
predak.“

Ah, napredak XIX vijeka! — Svetijeh rije-
či, blaženijeh slova kojima se dičimo i predava-
mo na amanet potomeiuna. U napretku XIX vije-
ka mi vidimo nove izume, strojeve, paroplove, že-
ljeznice, brzi saobraćaj narod4 s narodima, podi-
zanje škola u kojima je svakome pristup, osniva-
nje sveučilišta, va hrpe veleuma, jeiakost prav-
de, slobodu ispovjedanja, staranja da se utamani
siromaštvo, izumA svake ruke itd. itd. — Može-
mo na tisuće korismjeh stvari spomenuti, koje
bilježe napredak XIX vijeka. Oh, zlatne dobe |
Oh, blažena vijeka |

Ta ovo bi morav da bude, onaj prorećen
vijek u sv. pismu, koji nam se kaže u parabola-
ma, kad će padati s neba mana, a iz kamena cu-
riti mlijeko !!

Ali za Boga, što čitate to po novinama ?
Podigoše se radnici na oružje! Oružjem u ruci
traže hljeba i prijete smrću na bogataše! Ha,
ha... jesu li pomahnitali ti ljudi? Koješta! Ta
to su skitalice, koji pripovijedaju socijalizam, to
su besposlićari, koji čekaju da im sami golubi

i

Rekoste da ne poznavaste Matildu. A pozna-.
te joj majku? Ni nju?! A ma kako je ne bi po-
znavali....
kao kakva prosjakinja, koja svaki u Boga dan i-
de na groblje od ,Danaća“ i tamo po čitave sa-
te moli Boga nad nekijem grobom ... ono vam je
majka pokojne Matilde. Do duše, na njoj nikako-
ve osobine! Prosta sirota, koja ne privlači na
pomatraoca pozornost. Al da znate samo kako je
ta sirota negda lastovala! Plivala je, što kažu
Konavljani, u svakome hilj-obilju. U cvijetu mla-
dosti udade se Lukom N,. zlatarem. Eh, ne ci-
jenite da su onda, kad se mogao za karantan
kupiti funat govedine, zlatari bili ka i danas pro-
sti radnici. Zlatar je bio kA mali vlastelin. A i
pravo bijaše. Prije svega radnja ih zbližuje e oni
rade fine majstorije a opet negda se na premah
grnulo novaca. Nije šala... je li momak  prosio
djevojku — a ja! Što će prosidba bez zlatnog
prstenja i lijepe ogrlice ? Jeli se mladoženja spre-
mao na vjenčanje, da Bog sačuva kad nevu nijesu

ona žena odjevena u crnini, a izgleda.