ME a gas

Kod poganskih naroda nije bilo, kako sam spo-
menuo, zajedničkog središta, | oko kojega bi se uzgoj
kretao, već su se odgajali prama potrebama, prilikama
i nazorima svoga vremena, ali se ipak religija sma-
mu temeljem uzgoja.

Za obrazivanje uma potrebito je uputiti mladež,
da potaži uzrok i svrhu svakoj stvari, treba im pre-
dočivati uzvišene idejeivoditi ih do ideala, da prama
njima živu. Kad ideala ne bi bilo, trebalo bi ih stvo-
riti, da se mladež može za njima uputiti. I Grci su
to načelo usvojili, pa su vjerovali u bogove, koji su
bili naprosto idealizovani ljuđi ili personificirani pri-
rodni pojavi, i to im je vjerovanje podavalo u životu
ideale. Sav uzgoj mladeži za domaći i javni život
bijaše kod njih ujedno i religijski, tako da država i
vjera kod starih Grka ne bijahu dva osebna faktora,
te je državni i religijski uzgoj bio jedan te isti. Škole
u Ateni ne bijahu javne nego privatne, pa ipak je
država nadgledala te škole u moralnom pogledu, dok
nije pazila ni na kvalifikaciju nastavnika, ni na na-
čin nastave.

. + «Pitagora je opominjao mladiće, da se ne brinu
samo za njegovanje tijela, negoiza obrazivanje duše.
Snaga i. ljepota tijela, govoraše on, prijatelji su, koji
će:nas ubrzo ostaviti, a obrazovanost je duše prijatelj,
koji nas ni poslije smrti ne će ostaviti.

. Temelj i Sokratovu radu bijaše jaka vjera u bo-
žanstvo,. On je vjerovao u jedno najveće božanstvo kao

savršen duh, koji čovjeka potiče na dobro, a odvraća

od zla; vjerovao je u besmrtnost duše, a glas je sa-
vjesti smatrao. opomenom božanstva, pa je po tim
načelima učio i uzgajao druge.

Plato: nije ništa toliko cijenio, koliko uzgoj
mladeži. Nagovarao je, da se za rana počne estetičkim
i etičkim uzgojem, ali je uvelike preporučivao, da se
u uzgoju biraju takova sredstva, koja će djeci podati
dostojan pojam o božanstvu. Poeziju je uopće zaba-
civao, a dopuštao je da se pjevaju himne bogo-

vima.
Najveću. zadaću uzgoja traži Aristotel ne u umnoj

obrazovanosti, nego u ćudorednom usavršavanju. Bez
ćudoredne obrazovanosti čovjek bi bio najgore i naj-
divlje. stvorenje na svijetu. Mladost treba da se pri-
vikne na krepost.

Djeci treba odabrati, učio je Plutarh, jeni pe-
dagoga, koji odvaja ne samo bogatim iskustvom, nego
i čistim ćudorednim životom, jer što se čovjek više
približuje Bogu, postaje savršenijim.

Iako je religija kod Grka imala svojih nećudo-
rednosti, oni su ipak, koliko je njihova etika dopu-
štala, smatrali religiju temeljem uzgoja. Grčka je na-
predovala, dok se je držala ćudorednih načela, a kad

je u njoj ćudoregje počelo opadati, kad su se počela

gasiti moralna čuvstva, a vjera počela iščezavati, nje-
zina je propast bila gotova, i to baš u času, kad se

je mislilo, da se je Grčka popela na vrhunac svoje

slave i moći.

I Rimljani su smalrali vjeru za uzgojnu podlogu,
a ako nijesu baš u tome najbolje uspjeli, to je s toga,
što njihova prozaična vjera nije mogla da pobudi u
njima čiste ideale.

Ni rimska država nije preuzimala na se uzgoj
mladeži, ali je ipak pazila na njezin ćudoredni život,
po svojim cenzorima. Čudoredni se život osniva na_
religiji, učaše Ciceron. Religija podaje najčvršći temelj
državi, pa stoga treba zarana uvjeriti mladež, da su
bogovi gospodari i upravitelji svih stvari, i da znaju
za djela, čuvstva i misli svakoga čovjeka; treba ih
uvjeriii da bogovi postoje.

= Ljepota svijetla, izlaz i zapad sunca, mjeseca i

zvijezda, nastavlja Ciceron, daju svakomu, iko ih samo

pogleda, upoznati, da sve to nije slučajno nastalo ;
sili nas priznati, da u tom nebeskom i Božjem stanu,
mora da bude neki gospodar, vladar i majstor. Tko
niječe, da pravilno i redovito gibanje svjetlila_nebe-
skih nije vogjeno od razumna bića, nije čovjek. Nema
naroda, bio ne znam keko neukroćen i divlji, da ne
bi znao, da mora boga štovati, pa i ne znao kojega.

I Seneka je preporučivao prirodne nauke baš
zato, što po njima čovjek najlakše upoznaje Boga i
njegovo upravljanje svijetom.

Lijepo je zaći, piše o tom Dr. Lang, u kralje-
stvo ruža i bilina i diviti se bajnoj ljepoti prirode ;
lijepo je zaći u carstvo životinja i diviti se mnoštvu
živih bića, od kojih nam tolika korist, ali je najljepše
upoznaii onoga, koji je sve to stvorio, koji je ocean
ljepote, pred kojim je cio svijet samo slabi odsjev
njegova sjaja i veličanstva. Ovoga su uvjerenja i drugi
učenjaci, kao Bacon Verulamski, astronom  Keppler,.
dr. Dennert, Gladston, Galen, Newton, Linnć i ostali.
Znamenite su u tom smislu riječi Linnć-ove: Svuda
u carstvu ruda, bilja i životinja nalfzim tragove vječ-
noga, svemogućega, mudroga i dobroga Boga. Pun
začugjenja i udivljenja padam u prah pred njim i
klanjam mu se.

Židovi su se razlikovali od pogana vjerom u
jednoga Boga, pa je i njihov uzgoj odvajao od po-
ganskoga, ali je i u njih vjera bila temelj cijelome
životu i uzgoju. Kod njih je vladalo načelo: Strah je
Božji početak svake mudrosti, i toga su se načela
držali, dok prilike i općenje s poganima nije i kod
njih prouzročilo djelomičnu nesregjenost. |

Dolazak Isusov na svijet dao je uzgoju novi
pravac. Glavna je svrha uzgoju sjedinjenje s Bogom
u vječnom blaženstvu, i kršćanski pedagozi, uza svu
nastranost pojedinaca, držahu se toga principa.

Ne uzgajaj sina, piše Ivan Zlatoust, jedan od:
prvih kršćanskih pedagoga, u govorništvu nego ga
uzgajaj u kršćanskoj mudrosti. Značaj je glavno pi-
tanje, a riječi su sporedne. Samo značaj može učiniti