LO BA TS

molitve javno Bogu klanja, moli ga i zaklinje, da bi
njezinoj djeci oprostio kazne, što su ih svoiim grije-
sima zaslužili, da bi od njih odvratio sva duševna i
tjelesna zla i dao im svagdanji kruh; a oni, njezina
djeca, ne smatraju za potrebno niti za dužnost, svojoj
se Majci pridružiti, da bi barem na njezina zazivanja,
koja za njih upravlja Bogu i Svecima, odgovarali:
Smiluj nam se! Oslobodi nas! Čuj nas, Gospodine !
Moli za nas! Molite za nas! |

Zar zaista, braćo u Kristu, ne potrebujete ništa
od svega onoga, za što se _ Crkva u prosne dane za
vas Bogu moli ? Ili vam je zaista svejedno, da li će
Bog ili ne izliti obilje svoga blagoslova na vas i na
vaša polja, da vas očuva od tolikili zala duše i tijela,
koja nas često snalaze u ovom životu, a naročito u
ova žalosna vremena, koja proživljujemo ? No čemu
to i pitati? Ta što vidimo svake godine? Čim se
pojave na trsju ili u usjevima crvi, gusjenice, hruš-
tevi, skakavci i druga štetna gamad, traži se u popa
i fratra crkveni blagoslov i molitva, da ih prokunu i
učine neškodljivima. Čim je počela pritiskivati suša,
zahtijeva se, da se pjevaju mise, da se obdržavaju
procesije i drugo. A kad prijeti zlo vrijeme ili krupa,
hoće se i zahtijeva, da pop molitvom i blagoslovlje-
nom vodom odvrati nesreću, da Crkva zvonjenjem od
vinograda odažene kaznu Božju. Dok evo u prosne
dane, kad Crkva poniznom molitvom k Bogu vapi i
moli, da vas oslobodi od groma i nevremena; kad
Crkva Boga zaklinje, da od vašeg doma protjera du-
hovne zlobe i pakost vazdušnih vihora; kad Crkva
pod procesijom uz molitve i škropljenje blagoslov-
ljenom vodom izriče zakletvu proti crvima i drugim
škodljivcima, što vam uništuju usjeve: dok Crkva,
velju, na procesiji u prosne dane sve to obavija, vas,
kojih se to najviše tiče, nije ondje vidjeti.

Uz to treba znati, da je prosne procesije, kako

već rekoh, Crkva sama uvela, i da je ova pobožnost

posvećena običajem dvanaest i više vijekova, da stoga
i molitve, koje se obavljaju u one dane, imaju poseb-
nu moć, te su podobnije nego sve druge molitve i
pobožnosti, što ih sami svojom voljom obavljamo,
Boga sklonuti, da nas usliši i da nam se smiluje.
Upravo to je, na žalost, što mnogim kršćanima ne
ide u glavu: oni hoće da se Bogu mole svaki po
svojoj glavi, kako se njemu svigja, a ne kako to |

majka Crkva, kojom upravlja: Duh Sveti, naregjuje.
Mnogi kršćani kao da bi: htjeli biti mudriji i, da tako
rečem, crkveniji od “iste Crkve, od Sv. Uca Pape i
biskupa. Tako je n. pr. Crkva neke blagdane ukinula.
Uza sve to se u nas s nevjerojatnom strogošću ovi
blagdani opslužuju, uz to se svetkuje sva sila tako-
zvanih »blagdanica« (susvetica) i ne rijetko prave ne-
promišljeni zavjeti. Nemam ništa protiv toga, da sei
na blagdanice i na ukinute blagdane sluša sv. misa,
pače želim, da bi se sv. misa slušala svaki dan; ni
to ne osugjujem, da se tko u ove dane, ako mu može
biti, uzdrži od težačkih posala, premda bi za dušu i
za tijelo bilo mnogo bolje, kada bi se na blagdanice
radilo, nego da se lijenčari, pleše, pjančuje i na sija-
set načina Bog vrijegja. No toga ne mogu razumjeti,
kako se čitavi dani svetkuju 'uzdržavanjem od težač-
kih posala, premda toga ni Crkva ne zapovijeda, niti
nalaže dužnost, dok se u drugu ruku ne će da se
žrtvuje niti jedan cigli sat za procesiju na prosne dane,
premda to Crkva toplo želi i živo preporuča, a i vjer-
nicima samim silno koristi 1 bl=goslov s neba donosi.

Predragi u Kristu, to nora odsada biti druga-
čije. Isus veli, da ovce Njegove slušaju.“ as Njegov.
Uzašavši na nebo Isus nam ostavi Crkvu svoju, da je
slušamo kao Njega samoga, Iz onoga što sam razlo-
žio, vam je jasno, zašto je Crkva uvela pobožnost
prosnih procesija, i što ona želi da time postigne.
Slušajte glas majke Crkve, odazivljite se pripravno
njezinu pozivu. Nemoj puštati u nemar, što ti majka
tvoja naregjuje i želi, opominje nas sv. Pismo (Pris. 1, 8.)

Stoga vas, braća i sinovi u Kristu, molim i za-
klinjem, da spremnim srcem primite ovu moiu opo-
menu. Odsada neka vam budu prosni dani uistinu
dani prošnje i goruće molitve. Svi bez razlike: stari
i mladi, muškarci i ženskinje, bogati i siromasi, učeni
i neuki, svi dolazite na pobožnost, koja se u prosne
dane obdržava, da nam se Bog smiluje, te nas što
prije izbavi iz tolikih zala i nezgoda, što ih trpimo,
da blagoslovi naše duše i tijela, da nam vrati žugjeni
mir, da nas očuva od suše i nevremena, a zemlji da
podijeli bogat i obilan plod, tako te uzmognemo za-
dovoljni i veseli Njemu služiti, pa opskrbljeni zemalj-
skim dobrima i svagdanjom hranom, jednom postići
najviše nestvoreno dobro - Boga komu budi poklon
i slava i hvala na sve vijeke. |

Kritička studija

O prenosu slike Gospe od Škrpjela kod Perasta.
Piše P, Butorac.

Drugi dio
Primjena nekih načela hagijografske zna-
nosti na mjesnu predaju i pisana izvješća.
19. Već je bilo spomena o tomu, koliko mašta
utječe i na pojedinca i na masu pri dogogjajima, što

se razvijaju u čudesnu neobičnu obliku, te svojom
osobitošću svraćaju na se posebnu pažnju sjetila. Kada
činjenica po sebi snažno djeluje na sjetila, mašta ju
prestavlja u onom obliku, koji najviše godi časovitu
individualnu raspoloženju. Stvaranje je legende nesvi-