— 86

suspenzije »a sacris ordinibus« — koja je gledom
na odrješenje ordinariju pridržana.

2, Zabranjujemo svim svećenicima »Reformu« izda-
vati, u njoj saragjivati, pretplaćivati je, kupovati i čitati.

Dr. Ante Bauer,
nadbiskup zagrebački
Dr. Antun B. Jeglić,

biskup ljubljanski
Dr. Josip Marušić,

biskup senjski i modruški
Fra Alojzije Mišić,
biskup mostarski i duvanjski
Dr. Josip Marčelić,
biskup dubrovački
Matija Pavić,
kapitularni provikar djakovački

Molimo se pak Bogu, da zalutaloj braći milošću
svojom umekša srca i na pravi ih put dovede |

U Zagrebu, dne 18. srpnja 1919.

Dr. Nikola Dobrečić,
nadbiskup barski
Dr. Juraj Carić,
biskup Splitski i makarski
Fra Joso Garić,
biskup banjalučki
Dr. Dionizije Njaradi,
apostol. administrator križevački
Dr. Ivan Šarić,
kapitularni vikar vrhbosanski
Aleksij Bazjuk,
apostol. administrator za Bosnu i Hercegovinu

——biiće- —
Kritička studija
o prenosu slike Gospe od Škrpjela kod Perasta.
Piše P. Butorac.

(Nastavak,

28. Pitanje će se prenosa lakše shvatiti, kad se
objasni porijeklo slike. A da se to po mogućnosti
tačno odredi, treba razmotriti njezinu tehničku stranu.

Do 13. vijeka nue bijaše u slikarskoj umjetnosti
posebna slikarskoga pravca, Slikarstvo je svojim slo-
gom bilo odsjev arhajskog mozajičkog sloga. Kako je
mozajička umjetnost svraćala pažnju samo na repre-
zentativnu službenu stranu svojih lica, taka i slikar-
stvo ove druge epohe ide za tim, da predstavi mo-
triocu svetačka i druga lica u svoj njihovoj ozbiljnosti,
dostojanstvenosti i službenoj ukočenosti. Nema tu ni
traga nježnim motivima, kako se zapažaju već u dje-
lima 13. vijeka. Marija je poimence prikazana u im-
pozantnu dostojanstvu nebeske vladarice, Majke Vječ-
noga. Kralja. Posve irontalno; oštro i ozbiljno motri
pred sobom, bez ikakva obzira na molioca. Svoga
Sina, mladoga kralja, drži posve okomito pred prsima.
Na Njegovu pogledu, izražaju lica i kretnji nema traga
djetinjske nježnosti ili nestašnosti.

Trinaesti vijek, nakon duge hladnoće dirnut se-
raiskim zanosom asiškoga relormatora, poče da nagi-
nje nježnijemu religijoznomu čuvstvovanju. Ta se crta
nježnosti i umiljatosti odrazi i u umjetnosti, te ova
započe emancipacijom od mozajičke ukočenosti. Lica
postepeno zadobiše nježniji izražaj. Pogled se Madone
svraća pomalo na stranu prama. Djetetu. Isus više ne
stoji okomito frontalno sprijeda, nego sa strane na
ruci ili i na krilu sa. ponešto slobodnijim kretanjem.
Iz Njegova lica uza svu ozbiljnost izbija neka djetinj-
ska nježnost. Katkada su pogledi Majke. i. Djeteta

— v. br. 6.)

upravljeni ne samo jedan prama drugome, nego bi se
reklo, da uzimlju u obzir i publiku molioca. Tako je
u starijoj dobi došlo u umjetnost do izražaja dosto-
janstvo Božje Majke, a sada materinska nježnost
skromne Gospodnje službenice (ia donna _umile Fra-
na As.) i moć Njezina materinskoga posredništva.
Prvu je takvu Marijinu sliku naslikao firentinski slikar
Ivan Cimabue. Narod ju g. 1276. zanešen: otprati u
triumiu u crkvu Sv, Marije Nove (S. Maria Novella).
Vasari je pisao o slikam Cimabue, da je unio u u-
mjetnost više ljubavi.! Giotto docnije uznastoja, da
izgladi taj pravac, ali se još jače udomi u sjenke i
dade pobude posebnoj sijenskoj školi.

I na našoj slici opaža se neka vrsta transpozicije
iz svečane uzvišenosti u liričku mekoću. Evo, što piše
o njoj Flam. Korner?: »Ova je slika po grčko-latin-
skom ukusu. Na traku iliti diademu što ovjenčava
svetu glavu stoje napisane gotičkim slovima ove riječi:
Ave Maria gratia plena. Djevičansko lice blažene Gospe
prekrasno je. Živim izrazom ljubezno gleda na bo-
žanskog svog Sina, koga drži desnom rukoim, dočim
Sin veličanstvenim ali ujedno premilim licem okreće
svoje zenice na ljubljenu Majku, al na takvi način,
da u isto doba, rekao bi, blago gleda i pobožni puk
ganut na takvoin izrazu svete prilike.«

Slika zbilja vanredno utječe na motrioca svojim
milim, a ujedno dostojanstvenim izražajem. Opis i
oznake Fl. Kornera posve pristaju slogu iz dobe pre-

LV. Muther, 0. €., L..sv. s. 24. etsq.
2 0, c. s 425., po Vuloviću, s, 14.