En.

zx , S“ ZIKA E o sd pa H čara aiu

Fa 4
hk

quae obstent semotis, Pontificeem Summum, filialem in modum, ut gregem Pastoresque chri-
stianos addecet, adire, ab Eoque et lumen, »t normas et solatia et auxilia, pro Eeclesiarum
opportuniore regimine, quarere.

Itaque quotiescumque opportunitatem exhibueritis studiosi animi Nostri in Ececlesiarum
vestrarum bonum ostendendi, gratum certissime feceritis, Nosque curas omnes sollicitudinem-
que Vicarii Christi ad ea examinanda vertemus quae vos Apostolicae Sedi, pro officio ve-
stro proponenda censueritis, non secus ac de rebus in praesens facimus quas ad Nos Vene-
rabilis Frater Episcopus Labacensis vestro etiam nomine detulit. Interim vota nuncupamus
ut omnipotens Deus rorem coelestium gratiarum super vos et super dioeceses vestras largi-
ter effundat. Quorum auspicem  singularisque dilectionis Nostrse testem tibi,  Venerabilis
frater, ceteris Episcopis istarum provinciarum, necnon uniuscuiusque clero ac populo, Aposto-

licam Benedictionem peramanter in Domino impertimus.

quinto.

DG

Datum Romae, apud S. Petrum die 25. augusti, anno MCMXIX. Pontificatus Nostri

Benedictus PP. AV. m. pr.

Moral bez religije.

Kao u fizičnom tako i u moralnom životu mogu
da se pojave epidemične bolesti. Jednim se i drugim
ireba odmah upočetku oprijeti, ako ne ćemo, da okuže
Cijelu atmosferu, da im neoprezni i lakomisleni ne

panu žrtvom.

Moralne su epidemične bolesti više puta pogi-
beljnije od fizičnih, jer skoro nikad ne istupaju otvo-
reno i iskreno pred javnost, nego su u većini sluča-
jeva prekrivene zamamljivim i laskavim riječima, ras-
tezljivim do mile volje, te se dadu primij niti svemu
i svačemu, tumačiti ovako ili onako.

Nijedan _ se vijek u povijesti čovječanstva nije

posve oteo jednoj ili drugoj moralnoj zarazi, pa čemu

da baš naš vijek čini iznimku ?

U zadnje vrijeme razmahala se je kod nas za:
misao slobodnog morala ili morala bez religije, i po-
šlo se je tako daleko, da bi ga se htjelo dopokon
uvući i u same škole. Moderni vijek, kažu, treba re-
formirati, treba zabaciti zastarjela nesavremena načela,
ili kako bolje kaže Nietzsche: Treba raskidati stare
ploče morala. (Zarathustra, 245). Ipak ideja imorala

“bez religije nije ni moderna ni savremena, kako bi se

htjelo prikazati; to je kuhani i prekuhani pokušaj
samoubojstva bilo kojeg naroda, to je pokušaj, koji je
već davno doživio svoj bankrot, kako tvrdi liberalni
francuski filozof Fouillš. ga

Moral je bez religije ili slobodni moral egzotična
biljka, koja je otraga puna po vijeka nikla u Americi,

“odakle je presagjena u Njemačku, pa u Englešku i
Francusku, a zatim u Italiju, pa bi danas tim darom
htjeli obdariti i usrećiti i našu mladu Jugoslaviju.

Ideja o slobodnom moralu povlačila se je dulje

vremena, baš ko zmija u travi, kroz stupce nekih no-

vina, beletrističnih listova, zabavnih knjižica i romana;
dok danas ostavlja travu, izlazi na sunce i okreće svoj
otrovni žalac baš put srca nevine mladeži. Idejom o
moralu bez religije džilitnuli su se i na naše škole. Nova
osnova o vaspitanju djece u narodnim školaina uzela
je za zadatak: Vaspitanje djece u narodnom i mo-
ralnom duhu, bez obzira na religiju. Ovo je načelo |
u sebi zesmisao, pogibeljno po narodni odgoj i po
samu državu. |

1. Da je načelo moralnog uzgoja bez. religije
nesmisao, dovoljno je dokazano, kad se naglasi, da
moral bez religije ne može postojati: i tko rastavlja
moral od religije, osugjuje moral na smrt, kako kaže
i sam protestanski filozof Hegel.

Moral bi bez religije bio neki slobodni, -indivi-
dualni moral, pa bi bilo toliko morala, koliko indivi-
dua, ili u našem slučaju obzirom na školu, bilo bi
toliko moral4, koliko učitelja, koji poučavaju, | jer su
ljudska etička načela najruzličitija, a više puta i pro-
tuslovna, kako pripadaju kojem filozofu ili filozofičkoj
školi, ili još bolje, kako koji nazor i škola označuju
što je ćudoredno dobro; pa bi sva etična pitanja po-
stala promjenljiva i nestalna. Zato je moral bez reli-
gije nesmisao i vara se tko bi htio moralno uzgajati
bez obzira na religiju.

Portalis prikazujući zakonodavnom tijelu 13. ger-
minala 10. god. rezultat enkete naregjene po prvom
konsulu poviše obuke u Franceskoj reče : »ll est temps
que les theories se taisent devant les faits. Point d'in-
struction sans education, et point d'education sans
morale et sans religion. Les professeurs ont ense'gnč
dans le desert. L' instruction est nulle depuis dxans;
il laut prendre la religion pre buše de eđucilićn