—' 46

*. Akcija za dokinuće ropstva u Airici.
a > N. Štuk. |

1. Pita se najprije: postoji li jošte ropstvo u Africi ?
Ropstvo bez sumnje tu još i danas postoji,
osobito pak u Kongu i Abesinii. Ako su pre-
stale velike izložbe, biva, ako se više i ne vide oni
odurni prizori prodavanja robova na pazarima naj-
važnijih centara, ne prestaju ipak prijevozi iz jednoga
predjela u drugi, u povorkama više ili manje broj-
nim, sad u manjim grupama, drugda u velikim mno-
žinama. Ljudi i žene, mladići i djevojke, prelaze iz
jednih ruku u druge, mijenjajući cijenu svaki put kada
mijenjaju gospodare. Najniža im je cijena u rogjenom
kraju ; na ovoj pak osnovici se dalje povisuje prema
okolnostima, u kojima se obavlja kupnja. U nutarnjim
krajevima cijene se vrte oko 30 do 4Q skuda (talijeri
Marie Terezije); dok je otrag koju godinu bilo još
moguće kupiti jednoga roba za 10 skuda. U grado:
vima države Šoa, kao n. pr. u Addis-Abebi, cijene su
ove: za mladića ili djevojčicu od 100 do 130 skuda;
za malo ropče od 3—4 godine, 30 do 50 skuda. Da
ropstvo u Africi još nažalost postoji, potvrgjuju iz-
vještaji misijonara, koji tamo djeluju. |
Biskup Sweens, od Bijelih Otaca, u južnoj
Nyanzi, donosi slijedeće iz izvještaja starješine misije
Nyundo :* »Oikada je Vlada ovdje podigla vojničku
staciju, nestalo je javne trgovine s robovima. Ipak se
takova trgovina nastavlja potajice. Nesretnici, najpače
djevojke iz predjela Kongo, prodavaju se Batuzima
Ruande«. — Otac Dubrouillet piše: »lako se u Eu-
ropi govori i lako vjeruje, da ropsivo više ne postoji
u Gabunu, to ipak nije istinito: dosad se nije ništa
ili skoro ništa uradilo, da se ono _ istrijebi. Sve i da
Uprava hini, da ne zna, ili valja da nazbili i ne zna ;
to ipak ja znam za predjele, koji su pravi mravinjaci
robova, Ima više vrsta ovijeh najnesretnijih_izmegju
nesretnika. Jedni, prodani već odrasli i otrgnuti od
svojih obitelji, odvedeni su u daleke krajeve, gdje
rade u nasadima; drugi su oteti ili kupljeni sasvim
mladi i rade iste poslove, ili vrše sramotne službe.
Kako prvi, tako i drugi, držani su gore nego tegleća
marva, i imadu neku vrijednost, jer su sposobni za
radnju, ili mogu da udovolje strastima svojih živin-
skih gospodara. Da ih se navikne ovoj posljednjoj švrsi,
nastoji se uništiti u nesretnika sve što je plemeniti-
jega u čovjeku, svaki moralni pojam, I uistinu po-
stanu oni tako degradovani stvorovi te spanu koji put
i niže od životinja. Rob ima da bude tek instrumen-

tom i ništa višel« — Otac M. Wieder, od Kongrega-
cije Sv. Duha, izvješćuje iz Libolla : »Ropstvo je ov-:

* Izvještaji su crpljeni iz ,Klaverijanskog Almanaka“ za
god. 1919. i 1920. izdatog u Rimu na talijanskom jeziku od So-
dalicija Sv, Petra _Clavera, |

_

dje u punom cvatu, jer su ovi nesretnici veoma spo-
sobni za radnje: zato ih love i odvlaču u daleke kra-
jeve, i tako propanu u tijelu i u duši. — Da bi do-
bročinioci, koji nas pomažu svojim prinosima u ot-
kupljivanju robova, mogli da premjere i dohvate bl1-
godati, kojima obasiplju svojom  darežljivošću ove
najveće bijednike, bez sumnje bi još blagodarniji bili
u svojim pripomoćima«.

Biskup Le Roy, vrhovni Starješina Olaca Sve-
toga Duha, pripovijeda ove potankcsti o robovanju
jednoga malog crnca, što ih ječuo od njega samoga:
»Jednoga jutra ranom zorom trgovci robljem podmetinuše
vatru i našim kolibama, zaskočeni vatrom svi istrčaše va-
ni, a da se ne oboružaše kopljem : nenadno navališe na:
oružani ljudi, svih nas pohvataše i okovaše u lance,
Moj olac bi ubijen, mati ranjena, moja braća pobje-
goše bez traga, a mene zarobiše. Malo nakon toga
morali smo krenuti prama obali; stražilo nas je ne-
koliko naoružanih arapa. Bjesmo prodani, i ukrcaše |
nas na brod. Rekoše nam (da nas zavaraju), da će
nas odvesti u jedan lijepi grad, gdje ćemo dobiti sva-
kojakih odijela i puao pirinča, te ćemo moći da ple-
šemo svaki dan. Oj! plesati! Tada zacijelo ne mi-
šljasmo o takovim stvarima | Jednog jutra ugledasmo
velik brod, koji je išao bez jedara i vesala, samo što
je dimio: kako već bijelci to umiju. Arapin nam reče :
»Ako vas ovi psi (tako je nazivao evropejce) iznagju,
bacit će vas u more; posakrijte se! (Ovako su na-
ravno govorili trgovci, znajući da bi bijelci oslobo-
dili robove iz njihovih ruka.) Bi nam naloženo, da
polegnemo u dno broda, te nas pokriše velikim plat-
nom i povrh nas postaviše vreće pune pirinča. Bilo
nam je sasvim nezgodno, onako bez zraka i prostora.
Kod mene je ležalo djetešce na majčinim legjima :
plakalo je bez prestanka. Arapin reče: ovaj će nas
crvak svih odati; bacimo ga u more! Ščepa ga, za-
tvori mu šakom usta, priveže mu na noge komad
gvožgja i baci ga u more. A njegova žalosna mati t..
osta bez svoga mališa, jadnica !« S

O. Schinidt, Kongr. Sv. Duha, u Pembi piše
»Od svih robova, koje mi bi moguće upitati, ne bih
mogao kazati, da je ma jedan prošao bez kazne. Veći
dio njih, ljudi i žene, nose i nosit će do groba ira:
gove batinjanja, a mnogi još i žig sramote i mutila-
cije svake vrste«.

2, Kako se izvoze robovi iz Afrike *

Prama izvještajima Društva za dokinuće ropstva:
to biva na ovaj način: Karvani, što sa robovima po-
laze iz saharske pustinje, da ih uzmognu dovesti do
morske obale, idu dijelom putem Gadames-a. prama
Tripolisu, dijelom putem Ogila-Gialu i Huire prema