Broj 6

 

9v. Ivan Bosko i

katolička štampa

Prigodom 50 godišnjice smrti.

(So. Ivan Bosko preselio se u vječnost 31. 1. 1888.)

Žalostan je danas pogled na svijet.
Čovječanstvo je bez viših ideala, zato
srlja u propast. Teško stanje današnjih
vremena je dokazano, ali tko je kriv?
Tko je najviše kriv? Da li se varamo
ako kažemo da je krivac bezvjerska i
bezbojna štampa ? Pogledajmo što ima-
du u rukama današnji ljudi, što čitaju
— i vidjećemo zašto je sve tako ma-

 

terijalistično. Potrebno je dakle, da se
borimo protiv slabe štampe, a da po-
spješujemo dobru štampu.

Sv. Otac Pijo XI je 19 studenog
1930 blagoslovio novu telefonsku cen-
tralu u Vatikanu, koju mu je darovala
Njujorška družba telegrafa i lelefona.
Javno se zahvalio za dar i megju osta-
lim rekao je:

»Takav dar potpuno odgovara našoj
misli; ovu misao ispružio nam je ve-
liki muž blaženi Ivan Bosko. Kada je
taj govorio sa čovjekom koji je kasni-
je postao Petrov nasljednik (Pijo XI
sam), uvijek je govorio da će — uvi-
jek biti na čelu napretka“.

Ove godine je 50 godina od smrti
sv. Ivana Boska, velikog i zagrijanog
apostola dobre štampe. Vidio je u svo-
jim čudnovatim i proročkim snima i
ovaj prizor: dvije armade su stajale
na moru, jedna nasuprot drugoj ; dvo-
jako brodovlje; jedno papinsko, drugo
neprijateljsko, koje je bilo u većoj sna-
zi. Sa neprijateljskih lagja stali su pu-
cati topovi na papinsku lagju, ali nisu
izbacivali barut, nego mnoštvo knjiga
i časopisa, koji su svi užasno mapa-
dali Crkvu i Papu. Papinska lagja se

Ljetonis dubrovačkoga

O stopedesetoj godišnjici smrti Ru-
giera Boškovića, bez sumnje majslav-
nijega djaka isusovačkoga kolegija u
Dubrovniku, izdao je prof. M, Vanino
u sedmoj knjizi svojih Vrela i Prinosa
(Sarajevo 1937) kroniku toga kolegija,“
što ju je prije dvjesta godina počeo
pisati O. Šimun P. Capitozzi, po rodu
Rimljanin, koji je više od četiri dece-
nija (1712—1753) proživio u Dubrov-
niku, a od toga dobru polovicu bio
rektor kolegija. Capitozzi je počeo svoj
rad oko prošlosti dubrovačkoga kole-
gija pod stare dane, kad se već pri-
micao sedamdesetoj godini i sastavio
je Ljetopis do 1751, a kad mu je sta-
račka ruka u po nedovršene rečenice
klonula, nastavio je njegov rad domaći
sin O. Gjuro Bašić, poznati biograf dub-
rovačkih Isusovaca i doveo Ljetopis do
g. 1746. Poslije njegove smrti nije se
našlo pero, koje bi rad nastavilo, i
tako je zadnji decenij dubrovačkoga
kolegija ostao bez kronike.

Poslije ukinuća isusovačkoga reda
veliki je dio arhiva dubrovačkoga ko-
legija, kojim se u svojem rađu poslu-

* Naručuje se na adresu: Uredništvo ,Vre-
la i Prinosi“, Sarajevo, Čemerlina 9. — Ci-
= jena D. 100; za Dubrovčane cijena je D. 75.

spasila na taj način, da ju je Kristov
kormilaš zaveo megju dva ogromna
stupa. Na jednom je bio kip Marije
ke a na drugom Presveta Ho-
stija.

Značilo je da su neprijatelji napa-
dali bombama knjiga i časopisa.

Don Bosko je upoznao značenje tog
sna te je sam najvećim nastojanjem
širio dobru štampu i pisao, kada bi
imao barem nekoliko vemena: Ako
nije mogao drugčije žrtvovao je noći.
A napisao je toliko da se čovjek za-
čudi, ako uoči kako je bio zaposlen.
Preko stotina različitih spisova izašlo
je ispod njegova pera, a neke knjige
opsežu po više debelih svezaka, a o-
stalo je još mnogo u rukopisu. Pa
premda je on napisao u svojim ra-
zmjerama čudnovato mnogo, ipak je
pisao lijepo i dobro. A sve za više
ciljeve. Uvijek je imao pred očima
spas neumrlih duša. Sv, Ivan Bosko
nije smatrao taj svoj rad slučajnim i
postranskim nego je osiećao pravi glas
Božji da i ovdje sudjeluje, Sam se
(19 ožujka 1885) ovako izrazio: ,To
sudjelovanje naime pisateljsko je bilo
megiu prvim glavnim zadaćama što mi
ih je pomisao povjerila. Bio sam du-
žan da joj se posvetim, premda sam
bio drugim radom zauzet“.

Don Bosko je bio, dakle, pisac i
širitelj katoličke štampe i tu ga je vo-
dilo geslo njegovog apostolata: Daj
mi duše, ostalo uzmi!

Po mišljenju samog Pape Pija XI,
koji je posjetio don Boska g. 1883 i
ostade mu neizbrisiva uspomena na
njega, bio bi sv. Ivan Bosko dosegao
na znanstvenom polju velike uspjehe
i bio bi zaorao takogjer tu duboke
brazde, ali don Bosko se odrekao toj
slavi i posvetio se svega omladini; tu
je takogjer tiskom djelovao kada je
pisao prikladne knjižice za omladinu
i za najviše slojeve. Ali njegov slog i
izradba nisu bili radi toga povišni.
Svaka knjiga i knjižica je bila brižno
dotjerana i napisana. On nije diktirao,
nego je vlastoručno pisao svoja djela.
A u njegovu priprostu pisanju ima to-
liko dokaza širokog i bogatog znanja

kolegija (1559-1764)

žio Capitozzi, propao (u. pr. Disrium
kolegija), a drugo se rasulo kojekuda,
pa je tako Capitozzi kasnijim pokolje-
njima sačuvao od propasti vrlo mnogo
vijesti u prvom redu o kolegiju, a
osim toga po koju i uopće o prilika-
ma u Dubrovniku onoga doba. A što
je Bašić mepisao, nastavljajući rad Ca-
pitozzijev, pisao je kao suvremenik i
očevidac, jer je posljednja četiri dece-
nija života (1727—1765) proživio bez
prekidanja u dubrovačkom kolegiju.
Pojedini Isusovci su već vrlo rano
počeli dolaziti u Dubrovnik, pa kako
su drugdje, tako su i u Dubrovniku u
prvom redu nastojali oko preporoda
vjerskoga života i oko odgoja mladeži
u školama. Na zamolbu dubrovačkoga
nadbiskupa došao je 1559. u Dubrov-
nik O. Nikola Bobadilla, jedan od prvih
drugova osnivača isusovačkoga reda,
a do godine vijećalo se i u Senatu,
da se Isusovci stalno nastane u gradu,
osobito zbog reforme domaćega kle:a.
Bobadilla je ostao u Dubrovniku dvije
godine, a poslije njega su na mahove
dolazili pojedini Isusovci u Dubrovnik
što kao propovjednici, što kao teolozi
nadbiskupske kurije, Napokon je god.
1604. osnovana u Dubrovniku isuso-

NARODNA SVIJEST 9 Veljače 1938

 

Strana 3

 

da ga nije mogao prikriti ni u sasvim
običnim spisima namijenjenim omla-
dini,

Sam Pijo XI je rekao: ,Kada se
don Bosko lati pisanja, čini se kao
da je sam baš za to stvoren“,

Za primjer meka vrijedi samo to:
pisao je životopis papa za priprosti
narod, ali se naslanjao na tako opširnu
književnost kakovu nalazimo samo u
djelima njegovih sudobnika, koji su
pisali znanstvena djela o istom pred-
metla, Kada je pisao Povijest Italije za
omladinu naveo je citate čak iz 80
znamenitih povjesničara.

Don Bosko je namjerice pisao lako
svatljivo za svakoga. Takav dar nema
svatko. Slavni Tommaseo, kojega je
bilo teško zadovoljiti priznao je u don
Boskovim spisima uregjenost, jasnoću,
živahnost spojenu sa temeljitošću i
odgojnom mudrošću,

Don Boskove knjige su se tiskale i
raznašale da ih se je razišlo po svi.
jetu, na milijune i milijune i na sto-
tine izdanja. Povijest llalije se štampa
svake druge godine i prevedena je već
u druge jezike, čak u nekatoličkoj
Eqgleskoj je propisana kao školski u-
džbenik. 1z ovih mu djela  otsijeva
glavna misao: tjelesno i duševno dobro
naroda i omladine,

Kod sveg tog sudjelovanja imao je
sv. Ivan Bosko najčistiji cilj širiti dobru
štampu i kazati uvijek čistu istinu i
očuvati osobito mlade čitatelje pred
zabluđama.

Bez sumnje da je sv. Ivan Bosko
svojim spisima jako djelovao na izo-
brazbu duha, osobito mladih ljudi,
Njemu skoro niti na misao nije došlo
da bi pisao radi kakovog materijalnog
dobitka, ta želio je da su njegove knji-
ge dobra kupovina kao što je rekao
jednom založniku: ,Nismo se razu-
mjeli! Negledam na cijenu. Vi hoćete
don Bosku dati novac, a ja vam kažem
da su dobre knjige potrebne, zato ne
gledam na novac“,

Pisao je marljivo dulje vremena sam,
zatim je osvojio i suradnike za ovu
apostolsku stvar, te su počeli izdavati
knjižicu ,Lettere catoliche“ (Katoličko
štivo). Te knjižice izlaze već od god.
1854 i lani je izašla jubilarna knjižica
broj 1000. Štampala se u Vatikanskoj
tiskari, koju vode i upravljaju po želji
sv. Oca Pija X( od g. 1937 — Sale-
zijanci.
vačka rezidencija, kojoj je bio članom
i Splićanin Aleksandar Komuiović, koji
je krajem šesnaestoga vijeka, još kao
svjetovni svećenik, bio od rimske ku-
rije poslan u Poljsku i Rasiju, da ih
predobije za rat protiv Turaka zbog
osiobogjenja kršćanskoga Balkana. Re-
zidencije je nastojala i oko višeg
obrazovanja mladeži, te je njezin član
Silvestro Muzio poučavao mlade Dub-
rovčane u humanističkim naukama.
No ta prva stalna kuća isusovačka u
Dubrovniku nije bila dugoga vijeka :
vrhovni starješina reda ju je ukinuo
već 1612, jer joj republika nije osigu-
rala uzdržavanja.

Dubrovačka vlada stojeći na raskršću
Zapada i Istoka mučila je muku, kako
će sačuvati republiku, da je ne bi
s jedne strane po nevvlji zahvatilo krilo
mletačkoga Lava zlatnoga i praved-
noga“, s drvge strane opet da joj ne
bi daha ponestalo u zagrijaju i pod
okriljem silnoga joj zaštitnika sultana.
A i u vlastitom domu mislili su du-
brovački gospari da im je potreban
najveći oprez, da se ne bikoji domaći
vlastelin ili u službi crkve ili u službi
republike suviše ojačao i postao opa-
san ,lijepoj, dragoj, slatkoj slobodi“,
pa zato se knezovi republike nijesu
smjeli niti pravo zgrijati na stolici kne-

 

Sadašnji sv. Otac don Boska visoko
cijeni kao pisca i daje ga kao uzor i
za zaštitnika katoličkim piscima.

U audienciji+ urednika rimskih časo-
pisa rekao je za zaključak ove riječi:
»Svakom od sudionika ove drage a-
udiencije daću za uspomenu don Bo-
skovu medaljicu. Don Bosko neka
vam bude svima uzor i primjer prije
svega kršćanskog čovjekoljublja koje
koje je on u djelima pokazao i neka
bude i to potpunim pravom, poseban
zaštitnik glasnika i časopisa, jer je za
štampu posebno govorio. Štampa je
bila dio njegova apostolata, posebno
u dobrobit drage nam omladine, ,Nje-
govo apostolsko djelo još traje i ši-
ri se 1“

Papine riječi su jasne, Don Bosko
je dobio s najvišeg mjesta pohvalu za
svoj apostolat katoličke štampe — koji
je velikim marom započeo, tako uspje-
šao nastavio i još ga nastavlja po svo-
jim zavodima kojih je danas po cije-
lom svijetu preko 800.

Koliko dobra učine njegovi sinovi
štampom dobrih knjiga i časopisa, koji
vjerno nastavljaju što im je: on s tako-
vom brigom započeo,

Neka taj Velikan XIX stoljeća pri-
godom ove 50 godišnjice posebno za-
štiti — katoličku štampu, a osobito
našu štampu u katoličkoj Hrvatskoj —
da se pospješi i da se uzmogae u-
spješno boriti protiv zasjeda i zabluda
neprijatelja sv, Crkve i naroda, kao
što je sazvao sv. Otac Pijo XI nje-
govu zaštitu kada ga je ma velikoj
svjetskoj izložbi katoličke štampe sve-
čano nazvao zaštitnikom — katoličke
štampe.

Srećko Radman, salezijanac

Ževskoj, a nadoiskupa, kojega dakako
nijesu mogli svaki mjesec mijenjati,
dovodili su najradije iz tugjine, jer im
se tugi čovjek na tome visokom crkve-
nom položaju politički nije činio tako
opasnim kao domaći vlastelin. Posve
je prirodno, da su dubrovački gospari
i osnivanje stalne kuće isusovačke u
Dubrovniku oprezno prosugjivali sa svih
strana i nipošto se nijesu žurili u svo-
jim odlukama. U Senatu su se miš-
ljenja vrlo često razilazila, pa kada je
već bio u isusovačkom redu znatan
broj dubrovačkih sinova, iznosili su se
pače prijedlozi, neka se senatori, koji
su bili s njima u bližem srodstvu, us-
tegau od glasanja u poslovima, koji
se tiču njihova reda. To je sve dakako
dobro znalo i vrhovno isusovačko sta-
rješinstvo, pa kad se opet 1620. osni-
vala misija u Dubrovniku, dao je ge-
neral članovima misije osobite upute,
kako se imaju vladati: neka se ne mi-
ješaju u obraćanje muslimana, jer bi
se time mogla nanijeti šteta republici,
a još više neka se čuvaju svakoga upli-
tanja u vladine poslove i u poslove
crkvene uprave, a ako bi bili zapitani
za savjet, neka odgovore po najboljem
znanju i savjesti, ali vrlo oprezno
(con debita circonspezione“).

Slijedi.

===