TAKSA PLACENA U GOTOVU
nee

Narodna Svijest

 

QOD. XX — BR. 20.

Radnik

Os oko koje se danas rekbi vrti so-
cijalno pitanje, a po tome i čitav po-
redak u svijetu jest — radnik. Radnik
je bez sumnje glavni čimbenik u pro-
izvodnji svih ljudskih potrebština. Za
ovog mukotrpnog radnika malo se je
pobrinula gospodujuća klasa i prepu-
stilo ga se je samom sebi, Svijest ra-
dnika nije bila toliko jaka, da bi na
zdravim i pravim načelima osnovao
samopomoć za svoj pristojan bitak i
život.

Dizali su se i sada se dižu poje-
dinci, da se ovome radniku priskoči u
pomoć, da mu se osigura prikladan
život prama njegovom zaslužnom radu
i samoj vrijednosti njegova rada,

Kršćanska nauka je najbolje shvatila
patnju i potrebu siromaha i radnika,
pa je uvijek pozivala vladajuće krugo-
ve, da pomognu tome radniku, koji
faktično uzdrži čitav svijet sa svojim
radom. Ali ovome pozivu crkve niti
su se cdazvali vlastodršci, a niti su se
barem većinom odazvali sami radnici,
da se organiziraju na osnovici kršćan-
skog socijalizma. Već gotovo većina
vrluda tamo i ovamo prihvaćajući sa-
da ovu sada onu teoriju, koja bi im
valjda poboljšala njihovo  nesnosno
stanje,

Borilo se je tako. i: ovako, dok Le-
njin ne oživi i prihvati nauku Karla
Marksa i njegovih pristaša, te je po-
kuša silom provesti, da tako tobože
pomogne radnoj snagi. Ali koliko je
god nastojanje ruskih marksista zavod-
ljivo za radničke mase, koji traže po-
moć, nažalost Marksova je nauka po-
grešna u načelima, po kojim ona neće
nikada osvojiti svijet. Na će zato što
se ta nauka protivi zdravim načelima
filozofije, što se protivi ljudskoj biti i
i višim nadnaravnim načelima. A sve
što se tome protivi prije ili poslije
pada. Može časovito zavesti ljudski um
u. časovima nekoga opijuma, ali: pri
staloženju strasti, pri zdravom i mir-
nom razmišljanju, po zasićenosti ma-
terijalnih osjećaja, mora da dogie ona
duševna gladnoća, mora da odskoči
ljudski duh i da traži više probleme,
više duševne vrednote, nego li je pusta
materija i iživljavanje ljudskih strasti,
— Zaludu je tu svaka teorija, tu su
činjenice, tu je poviest, tu je nemirni
ljudski duh, koji se nije nikada niti
će se ikada zadovoljiti samom, mate-
rijom,

Marksizam ili sadašnji Staljinizam
obara svako više duhovno naziranje
na svijet, Njemu je materija u prvom
redu sve, duhovnost, u koliko je pri
znaje, samo je jedna viša pojava ma-
ferije. Za njega duh u kršćanskom
smislu ne opstoji, za nj ne postoji
Bog, on je bezbožan. Dakle kod nauke
komunizma, kako ga u teoriji njegovi
glavni, čimbenici, predstavljaju, sve je
materija, Prema ovoj nauci on i ide
da pomogne radniku samo se obazi-
rući na njegovo materijalno stanje, da
mu dade životni užitak ma ovoj zemlji
a po tom je sve svršeno, jer ne pri-
znaje prekogrobnog života.

 

 

DUBROVNIK, 18. Svibnja 1938

Ali se takovom naukom ljudski duh
ne može zadovoljiti i ne će se zado-
voljiti, jer se to protivi njegovoj pri-
rodi,

Naravno je sada, da komunizam
prama svojoj pogrešnoj mauci želi i
nastoji preporoditi čitav svijet, pa ka-
da ne može milom, on to hoće silom,
primjer nam je najbolji Rusija, ali si-
lom se osvajaju ljudska tjelesa a me
srca — duhovi,

Radnik je zabrazdio, a nije ni čudo,
on je u bijedi i nevolji. Zabacila se
kršćanska nauka, kapital ga je zarobio
i ovaj mu diktira, a mora se živjeti.
Svu je svoju nadu izgleda postavio u
komunizam, koji mu doista obećaje
boljitak, a osim toga, to je nešto no-
vo, ne iskušano, i radničke mase lako
se povode za komunizmom, za novo-
tarijom, ne razmišljajući kamo ih taj
vodi. — Nigdje drugovdje, nego u
kapitalističku državu, kojom bi zapo-
vijedalo ne radništvo, nego jedna oli-
garhija samodržaca, a radnik bi morao
po komandi svojih šefova misliti i ra-
diti, pa sbogom lijepa i draga slobodo,

A kada se pri tome uzme, da je to
sve prisilno i materijalizirano, onda
čovjeka groza hvata na pomisao, da
bi moglo doći vrijeme, te mu i duh i
misao zarobe, pa da postane baš jedna
prosta državna mašina, ako bi te drža-
ve uopće bilo, jer komunizam ide za
tim, da cijeli svijet bude proleterski u
službi bogzna koga, valjda viječnog
Lenjina, Staljina itd.

Radniku se mora pomoći, jer on daje
svoju snagu, svoj život u općoj pro-
dukciji, a kako je i čim nagragjen ?
Mrvicama od stola kapitala.

Radnički je pokret ozbiljan, premda
izgleda da kapital to ne uvigja. Ali
kada bi uza sva nastojanja potlačenog
radnika ipak on ostao ono što jest u
današnjim prilikama, kršćanska nauka
i svijest vapi, da mu se pravedno po-
mogne.

Radniče, organiziraj se, ali pazi u
koje ćeš organizacije zaći, ne daj se
prevariti od lijepih obećanja, ostani
pri svojoj kršćanskoj ideologiji i za-
htjevu, da tvoj rad bude dolično pla-
ćen, te možeš kao pristojan čovjek živ-
jeti i uživati svoju milu i dragu slo-
bodu.

L. Totić.

 

Najveće
veselje
kumčetu za KRIZMU je

Foto-aparat

MRZE ENERIINEDNIH
Imamo aparata od Din. 75:- na
više. Sa našim aparatima činite
krasne slike.

JADRAN : Dubrovnik

 

CIJENA Din. 150

U čemu je sukob Dubrov.
Filharmonije i aranžera
Dubr. Muzič. Festivala ?

Ipak da nebi usljed ovog postupka
aranžera kod prvog Muzičkog Festivala
Dubrovnik ostao bez svog Teprezen-
tanta, Dub. Filh. uputila je svoje de-
legate g. Načelniku. Nije dakle istina
da je sastanak kod g. Načelnika usli-
jedio na molbu g. Bjelovučića. Ova-
kova tvrdnja neobično nas je iznena-
dila, jer istina je samo — jedna. De-
legati Dub. Filh. otišli su na vlastitu
inicijativu g. Načelniku da ga infor-
miraju o proteklim dogogjajima i da
mu istodobno prikažu negativan utje-
caj g. Bjelovučića na razvoj muzičkih
prilika u posljednje dvije godine, kao
i da ga izvijeste o postupkn g. Bjelo-
vučića, tražeći konačao zadovoljštinu.
Delegati nijesu imali nikakvih skrive-
nih računa i zato su nastavili sa vjer-
nim prikazivanjem stanja i onda, kad
je g. Bjelovučić, nepozvan ušao u na-
čelnikovu sobu. Vjerujemo mu da je
bio iznenagjen, jer je Dr Katić, čiju
ulogu on nazivlje komičnom i smiješ-
nom, klesao i dalje muzički profil g.
Bjelovučića, neobazirući se uopće na
njegovu prisutnost, Način kako se g.
Bielovučić u svom saopćenju izražava
o pojedinim delegatima Dub. Filh.
stvar je u prvom redu njegova ličnog
ukusa i o tome ne ćemo raspravljati.
Ali moramo opaziti da je g. Bjelovu-
čić u svom saopćenju možda iskreno
a možda i namješteno pokazao, kao
da nije uopće shvatio. sadržaj izlaga-
nja delegata. Oni su ukazivali na ne-
moguće posljedice, koje nastaju kad
se vodeća uloga u muzičkim ustano-
vama povjeri licima, koja ne poznavaju
muzičkog alfabeta, usljed čega najlakše
dolaze do izražaja štetni utjecaji raznih
okolina, Pritom ih ni najmanje nije
specijalno i zasebno interesiralo pitanje,
s kim se g. Bjelovučić druži. G. Bje-
jovučić daje sebi previše važnosti, ako
u opće misli da bi oni o takovim pi-
tanjima mogli voditi računa,

Izvjesni momenti završnog dijela
saopčenja g. Bjelovučića sramežljivo
kriju neke prijetnje. Preko ovoga bi
mogli i preći, ali nam je stalo da u
času definitivnog obračuna ne izosta-
vimo barem ono što može poslužiti
kao nedvojben dokaz mašem stano-
vištu. Da se razumijemo. G. Bjelovu-
čića nijesmo nikad ubrajali megju svo-
je prijatelje, ni uopće megju prijatelje
muzičke umjetnosti. Prijetnja se ne bo-
jimo, a moralnu snagu za dalje: dje-
lovanje i za daljnju borbu sa zapre.
kama, umjetno stvaranim i podržava-
nim sa izvjesne. strane (pozadine),
crpimo iz tekovina dosadašnjeg rada,

Ne prestajemo se nadati i u nadu
čvrsto vjerujemo. Vjerujemo da je g.
Bjelovučić prestavnik jedne prolazne
pojave i da nije daleko vrijeme, kad
će u pododboru za Turistički Orkestar
sjedati prokušani javni radnici, ljudi
opće i muzičke kulture, ljudi širokih
duhovnih horizonata i svijesti da pri-
vatnu inicijativu treba u općem inte-

resu zagovarati, štititi i podupirati. Bez
te nade, bez vjere u nadolazeća bolja
vremena, Dubrovačka Filhar. prestala
bi postojati,

Nećemo govoriti o tom, što u kul-
turnom životu jednog grada zuači ii|-
harmonička ustanova, Nećemo govoriti
stoga, jer cijenimo javnost, kojoj zbog
jednog čovjeka ne mislimo davati ne-
potrebne lekcije.

Dubrovačka Filh. neće se dalje u-
puštati u polemiku oko ove stvari, jer
njezina svrha nije da diskusijama o-
vakove naravi otvara slijepcima oči,
nego da u koncertnoj dvorani podiže
muzičku kulturu kod onih koji su
kadri da je prime,

Dubrovačka Filharmonija,

Opaska uredništva. Kao što smo u N. S
svojedobno dali mjesta izjavi g. S. M. Bje-
lovučića, dajemo mjesta i odgovoru Dubr.
Filharmonije, ne primajući s naše strane
nikakove odgovornosti.

 

Hrvati u Svetoj Zemlji.

O prošlogodišnjem hrvatskom hc-
dočašću u Svetu Zemlju pod vodstvom
Preuzv. Nadbiskupa - Metropolite Dra
Alojzija Stepinca načinjen je film ,Hr-
vati u Svetoj Zemlji“, koji nam u ži-
vim prizorima doziva pred oči cijeli
put onog hodočašća, Tko taj film gle-
da, kao da i sam doživljuje i proživ-
ljuje sve one dogogjaje, koji se u njem
prikazuju, te kao. da i sam putuje po
Isusovoj domovioi, Suze ti radosnice
dolaze pred oči, kad u živim slikama
vidiš Isusov grob, grob Majke Božje,
hrvatsku ponočku u špilji, u kojoj se
Isus u Betlehemu rodio, vrt Getsemani,
gdje je Juda izdao Isusa, brdo Isusova
Preobraženja, mjesto Isusove posljed-
nje večere, mjesto Isusova krštenja u
Jordanu i tako. redom. A na svim tim
mjestima vidimo naše hrvatske hođo-
časnike, Pa kako da ti onda srce me
zaželi, da to vidiš!? To sve gledati
upravo je tako, kao da u neku ruku
filmski hodočastiš na ta sveta Isusova
i Marijina mjesta.

Taj se film, hrvatski film o Svetoj
Zemlji od 3. do 9. svibnja prikazuje
u Zagrebu, gdje je toliko zanimanje
za nj kao malo za koji drugi film. A
iza Zagreba zaredat će taj film po dru-
gim hrvatskim gradovima i mjestima,
Deći će i k nama, Tada svi kao jedan
na taj divni film.

 

Odlazak i dolazak želje2-
mice, Vlakovi: dolaze u Gruž svaki
dan u 5:45, 9,20 (brzi), 18:40, a odla-
ze svaki dan u 6:45, 12:05, 20:45 (brzi),
Ovo je novi vozni red: od 15 o, mj.
Još k tomu u. 15.45 odlazi vlak za
Hum-Trebinje, a dolazi 14.51,

Širite
»Narodnu Svijest“!