NRESINES

 

 

Ik

ure

TAKSA PLACENA U GOTOvU

Narodna Svijest

 

uOD. XX — BR. 33

DUBROVNIK, 17. Kolovoza 1938

CIJENA Din. 1:50

Predsjednik Maček u Beosradu

Dr Vlatko Maček pojavljuje se u
Beogradu samo u znamenitim trenut-
cima. Tvrdo vjerujemo da i ovaj sa-
danji njegov pohod prijestolnici ima
da bude na dobrobit maroda i države,

Razmotrimo časkom: ko je pošao,
komm je pošao, zašto je pošao ?

Ko je Dr V. Maček, to hvala Bogu,
vrlo dobro znaju i razumiju, ne samo
Hrvati, veći Srbi, kao i čitava Jugosla-
vija.

Dr. V. Maček, osim što je već de-
set! godina predsjednikom stranke, še-
fom političke organizacije, koja u svo-
jim zbijenim i neprobojnim redovima
ima bar devedeset od sto hrvatskog
seljačkog stališa; jest u isto doba opće
i jednodušno priznatim vogjom čitavog
naroda hrvatskog. Osim HSS ne po-
stoji kod nas Hrvata nikakva druga
stranačka formecija. Svi suludi poku-
šaji, da bi se' megju Hrvatima skupu-
sila koja druga stranka, struja ili po-
kret: protiv ili mimo onoga, kome na
čelu stoji Dr Maček; svaki takav intri-
gantski poduhvat narod s dubokim o-
gorčenjem i krajnjim prezirom od sebe
odbija; vinovnici pak tih bijednih ,ak-
cija“ postaju u očima naroda predme-
tom sprdnje i poruge. No takvi se na
prste broje!

U kolovozu g. 1928, nakon mu-
čeničke smrti Stjepana Radića, uru-
čio je hrvatski narod dru  Mačeku
legitimaciju, da ga zastupa i vodi,
Znao je narod da je Dr Maček sasma
dorastao tome tegobnom, odgovorno-
sti prepunom zadatku. U dru Mačeku
narod je gledao drugog S. Radića: i
nije se prevario. Dr Maček pokazao
se u svakom pogledu dostojnim datog
mu povjerenja, tako da mu je narod
tu legitimaciju već više puta složno i
oduševljeno obnovio. On i danas dak-
le ima pravo, da svagdje i pred sva-
kim: u Beogradu ili gdje bilo na ši-
rokom svijetu pretstavlja i zastupa hr-
vatski narod, Kao takav on se je u
nedjelju — 14 o, m. — prikazao Be-
ogradu ; kao takav bio je od Beogra-
da buraom radošću primljen i pozdra-
vljen; još srdačnije i radosnije negoli
otrag tri godine. Kome je dr Maček
otišao u pohode? Vogjama i prvacima
udruženih stranaka srpske opozicije,
Pa ko su ti ljudi i ko za njima stoji!

Sudeći po rezultatima prošlih, peto-
svibanjskim izbora uza njih je zama-
šan broj naroda: koli u samoj Srbiji,
toli u svim ostalim srpskim krajevima.
Najočitiji dokaz tome, pružio nam je,
prošle nedjelje, sam Beograd, to srce
srpstva; Beograd, koji se nikoga pod

Bijeg od pluga i motike

Prenosimo u izvatku ovaj vrlo aktuelni članak iz ,Hrvatskog Dnevnika“

Najezda omladine u školu nije ne-
kada bila toliko velika kao danas. Jav-
lja se pitanje: zašto je danas tako, kad
imade manje novaca i kredita za pot-
poru školstva i djaštva, i kada postoji
toliki broj već svršenih kvalificiranih
ljudi, za razne grane i profesije, koji
stoje skrštenih ruku i beznadnog po-
gleda, motre dane budućnosti. Treba
imati na umu, da je većina novih i
dolazećih školskih generacija čistog
seljačkog podrijetla, dakle nesumnjivo
postoje razlozi, koji nukaju seljačke ro-
ditelje, da svoju djecu šalju u školu.
Odgovor na ovo i sva slična pitanja i
opet je taj: bijeda seljačkog života i
najviše bijeda ! Bijeda je uzrok bijega.

Nekada su školu polazila samo djeca
bogatih obitelji i u selu i u gradu.
Imućnost je bila oznaka gospodstva i
utjecaja, pa se i ova omladina lako
mogla u životu učvrstiti i bez borbe i
poteškoća naći put do uspjeha, kari-
jere i sigurne egzistencije.

U to vrijeme seljačko je zanimanje
bilo ne samo časno nego i sigurno i
najslobodnije zanimanje, a seljački je
život bezbrižan i poželjan za sve one,
kojima su ambicije bile nešto skromnije
i koji u sebi nisu imali prohtjeva za
gospodstvom, sjajem i gradskim blje-
štavilom, '

Tada su intelektualci, političari i ban-
kari uživali u samom značenju svog
položaja i u svojoj ulozi u društvenom
sklopu; isticali su se po imenu sa-
mome, koje su im te profesije davale;
i, treba reći, nije tada bilo toliko spe-
kulacije, hohštaplerstva i korupcije.

Moral je tada u opće bio zdraviji i na
većoj visini. Poslije je bijeda kao uz-
ročnik mnogih zala dovela do današnje
dekadence u shvaćanju i primieni etike
i moralno-socijalnih zakona i načela,
Kasnije, megjutim, kad je došlo e-
konomsko osiromašenje sela, povjere-
nje — ono staro poslovično i tradici-
onalno —- u probitačnost, unosnost i
idiličnu privlačivost seoskog i seljač-
kog života, postepeno se raspaljivalo.
To je išlo tako naprijed, pa je danas,
odnosno posljednjih godina došlo dot-
le, da se stvorio mentalitet, upravo o-
prečan onom nekadašnjem ; po novom
stanju stvari seljački je život teška i
mučna borba kao što i jest, gospodo-
vanje izvor svih dobara, udobnosti,
imućstvenosti i sigurnosti u dohocima.
Ali to shvaćanje valja popraviti i is-
korijeniti posebnim i suvremenim me-
todama i sistematskim primjenjivanjem
zdravijih predodžbi o značenju pojedi-
nih uloga u sklopu društvenog života.
Potreba škole i školovanja naše o-
mladine potreba je velika i nitko je
ne će negirati, ali se kod nas primje-
ćuju pojave, koje jasno govore o po-
manjkanju potrebnog sistema u planu
stvaranja novih škola, u načinu školo-
vanja i njegovom omogućivanju. U
beogradskoj štampi istaknuto je ovih
dana osnivanje mnogih novih t, zv.
gragjanskih škola na području Srbije,
gdje ih do sada nije bilo. Broj ovih
gragjanskih škola iznosi danas na pod-
ručju Jugoslavije 212, dok je pred de-
set godina iznosio 159, pa su prema
DE osnovane 53 nove gragjanske
ole,

nebom ne boji, koga ne mogahu ukro-
titi ni kraljevi Milan Alesandar  Obre-
nović: ni Petar Živković; a o patulja-
stom Jevtiću da se i ne govori. Ons-
kav triumfalan doček priregjen dru
Mačeku, u jednom Beogradu, bolje ne-
go išta drugo dokazuje, da je ideja
bratskog sporazuma uhvatila i kod
Srba duboka korijena,

Doduše, stanovite novine, uregjivane
po čuvenom Baj - Ganjinom _ receptu,
domišljaju se sada, kako bi umanjile
veličanstvene razmjere i sjajne dojmo-
ve beogradskog dočeka, Čak se toliko
zaboravljaju, da se drznuše jednog
Liubu Davidovića i Acu Stanojevića
nazivati političkim bankrotima, Nu,
teško je vjerovati u moralno bankrot-
stvo ove dvojice.

Zašto je dr Maček putovao u Beo-
grad? Pošao je da se dogovara o
boljem preuregjenju i preustrojstvu za-
jedničke nam narodne države: koju
svi bez razlike priznajemo: kao što
bezuslovno i bez iznimke srcem i du-
šom svikolici priznajemo monarhiju i
narodnu dinastiju. Ostalo pak dade se
revidirati i mijenjati i ispravljati, kako
to i sam današnji državni ustav do-
pušta, čak i odregjuje posiupak, koga
se pri tom treba držati.

No glavno je ipak legitimacija - pu-
nomoć, Pravu i nepatvorenu, višekratno

S naše strane ne može se poreći
važnost gragjanske škole u duhovnom
dizanju naroda, ali se ne može ne is-
taknuti neshvaćanje (kako mjerodavnih
faktora, tako i samog gradskog i gra-
gjanskog svijeta) — pravog značenja
uloge i karaktera ovog tipa škole,

Svakako u takvom neispravnom shva-
ćanju u prosugjivanju i tumačenju
mnogih važnih životnih pojmova raz-
logom neprosvijetljenost (nepismenost),
zatim nedostatak osnovnog odgoja,
koji se stiče putem osnovnih škola.
Ovakvih osnovnih skola imade kod
nas oko 7.500. Seljački svijet, koji pro-
centualno sačinjava dobre tri četvrtine
ukupnog broja pučanstva, dobiva jedi-
nu (i ovdje možda tek polovica nje-
govog ukupnog broja) naobrazbu i te-
meljne smjernice za život iz ovih os-
novnih škola. Nema sumnje, da je broj
osnovnih škola premalen, ali i to nije
toliko važuo, kad se znade, da se nji-
hovim rezultatima ne može pripisati“
neko naročito značenje, kad se znade,
da je njihov zadatak tek pobijanje ne-
pismenosti. Onaj, koji je svršio školu,
u mnogim slučajevima praktično se
stečenim znanjem u životu i ne služi,
jer se rijetko kada bavi pisanjem, a
još manje dobije novine u ruke, dok
knjiga uopće i ne čita. Radi se o to-
me, da bi bilo potrebno — stvarno je
već davno o tome trebalo razmišljati
— da se stvori posebni tip gospodar-
stvenih škola, koje bi svoj rad formi-
rale u dvije grane: ekonomsku i opće-
prosvjetnu. p

Kod nas postoji jedan tip tako zva-
ne gragjanske škole, koji je nekada
imao osobito značenje, ali danas, kada
su životne prilike izmijenjene, više ga
u istinu nema. s h

Pitanje ovih škola i problem bijega
sa seia stoje u velikom srodstvu. Ne-
pobitno je, da golema brojka, djaka,

iznači u svom  prepolovičaom  pos-

totku najobičnije fabriciranje poluinte-

ligencije ili ,pogospodjenog seljaštva,“

čiji je priliv u grad neobično velik.
Mi smo svjedoci — i o tome se je

obnovljenu legitimaciju i punomoć dr
Maček već odavna posjeduje.

Konačan, temeljit i irajan sporazum
zaključit će dr Maček — to se samo
sobom podrazumijeva — jedino s oni-
ma: od srpske i slovenačke strane;
koji se uzmognu podičiti istom takvom
legitimacijom i punomoći,

Legitimaciju i punomoć narod —
rekosmo već — daje samo putem iz-
bora. Da pak ne bude dvojbe je li
nečija  legitimacija ispravna ili ne,
nužno je da ti izbori budu sasvim
slobodni od bilo čijeg pritiska; i da
ta sloboda bude zakonom najstrože
zajamčena.

Stoga: u općem interesu naroda i
dižave: čim prije ma izbore! To je
prvi preduvjet svemu ! K. St.

+ Andrej Hlinka |

RIJEČNO RO

Kad je neš list ulazio u tisak sazna-
smo za tužnu vijest. Veliki, mučenički
svetački Učitelj i Vogja slovačkog na-
roda, katolički svećenik, Mons. Andrej
Hlinka, nakon kratkog bolovanja predao
je Bogu svoju plemenitu dušu. Bilo mu
je 74 godine. Vječai mu pokoj. i slava!

O pokojniku reći ćemo potanje u
narednom broju.

 

ovdje dosta govorilo — da je bijeda
seljačkog života najviše došla i dolazi
zbog velikog i naglog napretka tehnike,
zbog kartela različite vrste i industri-
jalizacije, a pored svega toga, seljački
je svijet u nekim kraljevima ostao kod
drvenih plugova, s tradicionalnim pred-
rasudama; to dakle čini onu razliku,
koja se očituje u problemu ,selo —
grad“, o kojem se kod mas i ozbiljno
govori i neozbiljno naklapa.

Seljački stalež ne može najednom
s drvenog pluga preći ma moderne
traktore, jer to bi bilo i suviše abnor-
malno, ali mora se duhovno naoružati;
mora se postepeno i organizatorski
oduprijeti svim tehničkim i vremenskim
iznenadjenjima, koja su po rdjavoj spe-
kulativnoj i (zbog opće kaotičnosti) iz-
rabljivačkoj politici svake vrsti nastu-
pila i seljaku oduzimaju svaku volju
i radost života.

Zakonskim mjerama ne može se ri-
ješiti problem, o kojemu se ovdje go-
vori, ali se njima mogu udariti teme-
lji, na kojima će se metode liječenja
dograditi i osamostaliti.

Čemu je potrebno stvarati opreke
i razlike megju staležima ?! Zar nebi
bolje bilo napustiti mnoge besplodne
teorije, a u praksi spriječiti prekomjerno
stvaranje poluinteligencije, koja će biti
osugjena da luta bez ikakvih boljih
izgleda za budućnost, ostavši bez ze-
mlje i bez kuće, Trebalo bi povratiti
ljubav prema poljoprivrednom poslu.

U našim krajevima imamo samo
jednu višu poljoprivrednu školu u _Kri-
ževcima. Osim ove ima jedna u Mari-
boru, a jedna u Valjevu.

Nižih poljoprivrednih škola imade
ukupno oko 25, a to je za jednu ag-
rarnu zemlju — svakako neznatan, jako
neznatan broj. — Trebalo bi na pravu
mjeru svesti omjer izmedju gradjanskih
i poljoprivrednih škola, a te poljopri-
vredne škole učiniti solidnima i prak-
tičnima. Drugdje bi trebalo ostvariti
posebni tip škole, koji bi gojio dvije
grane: ekonomsku i općeprosvjetnu.