t

mr SREO

TAKSA PLACENA U GOTOVU

Narodna Svijest

 

OD. XX — BR. 34

DUBROVNIK, 24.

Kolovoza 1938

CIJENA Din. 1:50

 

Andrej

Časni zemni ostatci: svete relikvije
apostola i mučenika Andreja Hlinke
predate su na počinak rodnoj grudi
njegova slovačkog kraja, a kao što
mu pravednička duša sad slobodna i
sretna živi — i navjeke će živjeti —
u slavi nebeskoj; tako će njegovo dje-
10 i njegovo ime živjeti dokle god
bude njegova naroda.

Velika je to sreća, kada katolički
narod dobije za svog političkog vogju
katoličkog svečenika, Rijetki su, istina,
u istoriji takvi slučajevi, no tim  dra-
gocjeniji.

Rogjen pred sedamdest i četiri go-
dine u gorskom kraju slovačkom, osta-
jući za čitavog života tijelom i duhom
vezan za svoj kraj i narod svoga kra-
ja i ostajući kroz pola stoljeća skrom-
nim seoskim župnikom; Hlinka je
svoj politički rad, borbe i stradanja
shvaćao kao sastavni dio svoje dušo-
brižničke, pastirske dužnosti. Zamisli-
mo Župnika Arškog na političkom po-
prištu, na braniku temeljnih prirodnih
prava svog naroda i eto nam  pred-
bježno vjerne slike Andreja Hlinke.
Pod  Magjarima  kuburili su  ne-
bogi Slovaci gore negoli, u svoje
vrijeme, lrci pod Englezima; bilo im
u koječem teže nego balkanskoj raji
pod Turčinom; bili su naprosto ireti-
rani kao neka vrsta marve,

Prastara ona i neotesana riječ: Tot
nem e&mber == Sloven (u prvom redu
Slovak) nije čovjek: riječ, koja je ne-
koč tako krvavo revoltirala našeg slav.
nog Hrvoju Vukčića.Hrvatinića, ta ri-
ječ bila je, kroz vijekove, geslom ma-
gjarske politike spram bijednih Slova+
ka, Posljedice nijesu izostale. Slovaci,
vremenom, skoro sasvim klonuše du-
hom. Hlinka se primio zadatka, za
koji se htjelo arhangjeoske duševne
snage, da u srcima svojih zaplašenih,
klonulih zemljaka raspiri, pod gustim
naslagama pepela jedva još tinjajuću
iskru narodnog duha i otpora i ospo-
sobi ih za obranu protiv neizrecivo
jače sile magjarske.

Mali seoski župhik, na čelu sirotih
nepismenih kmetova, uhvatio se u koš-
tac sa cjelokupnom silom ugarske dr-
žave. Razmjer materijalnih snaga upra-
vo je neizmjeran. Malo je reći: David
prama Golijatu. Ali Hlinka ima uza se
neodoljivu, božansku silu svoje sve-
ćeničke savjesti. Na procesu u  Brati-
slavi proglašuje pred čitavom javnošću
osnovno načelo svog političkog pro-
grama: Spas naroda slovačkog leži u
zajednici s njegovom braćom Česima.
U tamnici prevodi Hlinka sv, Pismo
na slovački jezik i po tamnicama do-
bavlja se teške želudčane bolesti, od
koje se do smiti nije izliječio, Vijenac
mučeništva uresio je tada njegovo svi-
jetlo čelo. To su njegovi najveći, naj-
slavniji dani.

Konačno i magjarskoj sili dolazi
kraj. U svibnju g. 1918 Hlinka se, u
ime svih Slovaka, izjašnjava za otcjep-
ljenje od Ugarske i za sjedinjenje s Če-
sima u jednu žajedničku državu, Ma-

Hlinka

»U vječnoj uspomeni bit će pravednik :
zla glasa ne će se bojati“. — (Ps. 111)

gjarska vlast još se drži ali se ne u-
sugjuje da ga zatvori. U rujnu iste
godine, u predvečerje sloma, nude Ma-
gjari Hlinki autonomiju za Slovačku.

Hlinka odbi zakašnjelu jabuku i ma-
lo nedjelja zatim ugje Slovačka u sklop
zajedničke čehoslovačke narodne drža-
ve. San Hlinkina života posta realnoš-
ću. U tom velikom trenutku bijaše
Hlinki 54 godine; bio dakle u relativ-
no mladoj dobi, u punom zamahu
svojih duhovnih sila,

Otvaralo se pred njim novo, široko
polje djelatuosti. Kao malo ko bio je
Hlinka sposoban i podesan da posta-
ne vogjom čeških i slovačkih katolika,
da bude duhovnim stožerom, oko ko-
ga će se okupiti svekolike katoličke
snage mlade republike: jer momenti
bijahu onamo doista kritični po kato-
licizam: osobito prvih godina nakon
oslobogjenja i ujedinjenja. No Hlinka
— valjda je to bio diktat njegove sa-
vjesti — osta na starom poprištu. No
pošto borba, koju je poveo: borba za
autonomiju Slovačke, u okviru države
čehoslovačke: nije imala onog velikog
značenja, kao pregjašnja borba proti
Magjarima; nijesu, razumije se, ni
Hlinkini napori u toj borbi ožareni o-
nakvim sjajem heroizma i mučeništva,
kao što to bjehu oni njegovi legen-
darni podvizi proti tugjinu! podvizi,
zbog kojih će ga narod vijekom bla-
gosiljati i njegov spomendan svetko-
vati kao narodni blagdan.

Rasprava se vodila i vodi se u čehosl.
javnosti oko protokola sastavljenog
g. 1917 u Pittsburgu glede budućeg
uregjenja čehoslovačke narodne države,
Zapravo radi se o tumačenju izvjesnih
tačaka rečenog protokola. Hlinka i nje-
govi politički sljedbenici iskali su na
temelju Pittsburškog protokola, bezod-
vlačnu i vrlo široku autonomiju za
Slovačku. U Pragu pak predvlađalo je
gledište, da vjekovi bespravlja i robo-
vanja, u kojima je slovački narod ča-
mio, nijesu mogli osposobiti ga, da
preko noći, maprečac samostalno uzme
u ruke vodstvo važnih domaćih poslova,
tim više što Slovačka po svom zemljo-
pisnom položaju pretstavlja jedan vrlo
izložen i jako ranjiv dio države.

Sa slovačke strane (ne iz Hlinkinih
usta) znalo se gdjekada podviknuti na
prijevaru, na podvalu proti Pragu. No
Pittsburški protokol potpisao je u prvom
redu Masaryk, potpisao je Štefanik.
Ne da se ni pomisliti da bi jedan onako
iskren i pošten duh, kao što bješe Ma-
satyk, ta živa suprotnost svakom ma-
kljavelizmu, potpisao nešto s namjerom
da podvali, da prevari, Ni usnu! Ra-
dilo se dakle o jednom čisto formal-
nom nesporazumu i zabuni, koja nije
donijela tragičnih posljedica. Sada i u
Pragu počinju uvigjati da se može, pače
i mora bez centralizma i da eventualna
samouprava Slovačke ne će nipošto
oslabiti državu nego naprotiv ju oja-
čati, što je i Hlinka mislio.

A nikada Hlinka nije ni pomislio,
da istupi proti čehoslovačkoj državi:

Može li se lokalizirati Gundulićev grob
u Crkvi Male Braće.

Kako je ljudsko pamćenje nevjerno
i nesigurno, pruža nam ješ jedan ža-
lostan dokaz, zaboravljeni grob našeg
pjesnika Gjiva F. Gundulića.

Bio je potomak patricijske familije,
bio je proslavljeni pjesnik svog doba,
uza sve to, njegov grob pošao je u
zaborav i do dana današnjega nije se
uspjelo, sa svom sigurnošću, tačno o-
značiti mjesto njegovog groba. Ne sa-
mo to, nego što je najčudnovatije, po-
grešno se je držalo da je pokopan u
crkvi bijelih fratara. Tamo mu je po
stavljena i spomen ploča.

Pogrješku je ispravio, kako je poz-
mato, istom dum Pavo Pavlić, koji je
našao u gradskim župskim maticama
bilješku, prama kojoj se je konačno
ustanovilo, da je Gundulić pokopan,
sa crkvenim obredom prve klase, u
Male Braće,

Da je bilo zanimanja, kao što nije,
moglo se je to ustanoviti davno prije,
jer su se rečene matice uvijek nalazile
u arhivu i one su mogle svakome pru-
žiti u tom pogledu najsigurnije po:
datke.

Ali, kad se i nebi bila našla rečena
bilješka, ništa osim običnog nagagja-
nja, nije govorilo u prilog dominikan-
ske crkve. To nagagjanje se je teme-
ljilo na tvrdnji, da su se plemići po-
kopavali u rečenoj crkvi, dosljedno,
mora da je bio pokopan i pjesnik pl.
Gundulić. Kad bi bili točno ispitali
gornju pretpostavku našli bi da nije
potpuna. U sakristiji Male Braće još
danas postoje grobovi isključivo za
patricijske familije. Dostaina je bila
ova konstatacija da obori omaj nesret-
ni zaključak.

Ali bilo je i drugih dokaza pri ruci.
Dominikanska crkva bila je popločana
mramorom negdje osamdesetih godina
prošloga vijeka.

Do tada bile su nadgrobne ploče
sa svojim natpisima i grbovima. Kad
se je postavljala spomen ploča u Do-
minikanaca, bilo je sva sila živih lju-
di koji su godinama hodali po crkvi.
Da je bilo zanimanja mogli su lagano
konstatirati da se megju grobovima
ne nalazi pjesnikov grob. Ali, kad ne-
bi bili ni to učinili, još uvijek su mog-

da ju slabi, cijepa ili da joj bilo u
čem napakosti. Od njegove rodoljubne,
od njegove svećeničke duše daleko je
bila takva opaka, svetogrdna pomisao.
Hlinka bijaše osvjedočen, da bi auto-
nmomna Slovačka samo doprinijela sna-
zi i dobrobiti državne zajednice.

O tom nećemo raspravljati, jer to
nijesu naši poslovi; ali red je ponov-
no istaknuti, da Hlinka nije u politič-
koj borbi nikada počinio nešto,
što se ne bi slagalo s karakterom pa-
triote i svećenika.

A bio je uistinu svećenikom po Srcu
Isusovu ,pravi Izraelac u kom nema
prijevare“. Krst, kojim je resio svoje
poštene, neporočne grudi, nije mu bio
pukim nakitom ili reklamom već pra-
vilom i ravnalom života. Bio je velik,
najveći Slovak, ali u isto vrijeme i

li pogrješnu tradiciju ispraviti, na (e-
melju tlorisa ili nacrta nadgrobnih plo-
ča, natpisa i slika grbova, što je dao
tadašnji pametni domin, prior učiniti,
Taj nacrt i ta knjiga nalazi se i danas
u biblioteci Dominikanaca, Pa ni tu ne-
ma spomena o pjesniku, a nema ni
njihova groba.

No, osim gornjih, recimo, megativ-
nih konstatacija, da je bilo zanimanja,
moglo se je i pozitivnim putem ići u
trag pjesnikova groba. Za vrijeme po-
stavljanja spomen ploče u bijelih fra-
tara, Živjeli su u Male Braće stariji
fratri, koji su mogli od svojih starijih
izravno doznati, koji su glasoviti ljudi
pokopani u crkvi M. B. Ako ništa dru-
go, mogli su doznati barem to (što bi
nam danas toliko brige prištedilo) jesu
li nadgrobne ploče ostale netaknute ili
su ih kod popločavanja mramorom
digli i upotrebili kao gragjevni mate-
rijal. Franjevačka crkva bila je poplo-
čana mramorom vjerojatno 1832 go-
dine. Našao sam u samost. arhivu od-
govor, na narudžbu O. Albertinija ta-
dašnjeg provincijala, u kojem mu Ma-
tej Haggia javlja, da je poslao sa ne-
kim austrijskim brigantinom 1200 ploča
mramornih, pola bijelih, pola plavih
uz cijenu od 1735 lira fiorentinskih.
Pismo je datirano iz Livorna 17 okto-
bra 1831.

Pa još danas živući stariji fratri,
mogli su doznati na pr. od o. Evan-
gieliste Kuzmića, jesu li se nadgrobne
ploče dizale ili su ostale netakuute.
O. Kuzmić dugodišnji ljekarnik u lje-
karnici M. B. bio je u omo vrijeme
teolog ili mladomisnik, imao je otvo-
rene oči, zanimao se za starinu i pi-
sao o njima, od njega se je moglo
doznati štošta u mnogom pogledu &
napose o Gundulićevom grobu.

Megjutim sve se je to mimoišlo i
spomen ploča bila je postavljena nu crk-
vi bijelih fratara, koja još i danas
priča, domaćim i stranim posjetiocima
crkve, o čudnovatoj zaboravljivosti du-
brovačkih gragjana.

Istom nakon nalaza dum P, Pavlića,
znamo sa sigurnošću, da je pokopan
u crkvi franjevaca. Ali gdje, na kojem
točno mjestu?

jedan od najvećih Čehoslovaka. S toga
nad njegovom svetačkom rakom skru-
šena stoji čitava Čehoslovačka: svi
Česi, svi Slovaci. Nek se njegova
blaga duša, sa čitavom plejadom češ-
kih i slovačkih svetaca, moli Sveviš-
njemu: da bi se bratska pitanja brat-
ski uredila, a pravednom žrtvom  ste-
čena sloboda i cjelokupnost zajedničke
domovine da ostane sačuvana protiv
svake tugjinske pohlepe.

Slava Andreju Hlinki! K. st,

 

Jesteli kušali pogača iz pravog
pšeničnog brašna tako lijepu ukusnu
reš pečenu jedino možete dobiti kod
trgovine BALDA CRNJAK Dubrovnik 2
Pomoćna radnja Gundulićeva poljana
Dubrovnik 1.