TAKSA PLAGENA U GOTOVU Narodna Svijest GOD. XX — BR. 35 DUBROVNIK, 31 Kolovoza 1938 CIJENA Din. 1:50 Prvo i najpreče pitanje MALO ODGOVORA ,,SAMOUPRAVI “ Beogradska ,Samo- uprava“ — udostojala se počastiti svojom milostivom pažnjom i naš sitni, provincijski listić, našu ,Narodnu Svi- jest“, Osvrčuć se, dakle u broju od 24 o. m., na naš članak o putu pret- sjednika Mačeka u Beograd, ,Samo- uprava“ nam — igrajuć se brojkama — pokušava dokazati kako na budu- ćim skupštinskim izborima, ni dr Ma- ček, ni svakolika opozicija neće izvući više od petnaest postotaka gla- sova. Mudre glave kao što su Spengler i Einstein poučiše mas, da ni brojke ne znače ništa apsolutna. Neka dakle čestita ,Samouprava“ do mile volje pravi izborne prognoze; samo nek se pri tome ne zaboravi sjetiti čuvenih izbornih pobjeda Petra Živkovića i Bogoljuba Jevtića ! Ali šalu na stranu ! Ima nešto kud kamo ozbiljnijeg i prečeg o čemu, bi rada čvli mišljenje uvažene ,Samo- uprave“, »Bilten Jugoslovenskog Antimarksi- stičkog Komiteta“ (Beograd, Karagjor- gjeva 59 - I), u broju 16 (25. VIII. o. g.) ma strani 5 —6, donosi jedan iz- vještaj pod naslovom: ,Komunizam u Cetinjskim srednjim školama“, Tu se, megju ostalim, veli: ,Srednje škole na Cetinju (Bogoslovija, Gimnazija i Uči- teljska škola) kako mas izvještavaju, nose u sebi mnoge znake marksističke orijentacije. Djelatnost u tom pravcu razvija se doduše ilegalno, ali ipak vidljivo. Pravoslavna bogoslovija na Cetinju, koja ima oko 120 gjaka, po- dijeljena je u dva tabora: u jednom su marksisti, a u drugom nacionalisti, (Koji nacionalisti: crnogorski, srpski ili , jugoslavenski“ ? Op.) Marksisti su u nadmoćnosti i idejno fanatizovani, Nacionalista nema više od četrdeset. Izgleda na prvi pogled nevjerojatno, da se baš u bogosloviji može da ra- zvije marksistička akcija i kako marksi- sam kao doktrina može uopšte pored bogoslovskih nauka da zahvati men- talitet budućih marodnih sveštenika. Pretresi izvršeni u Bogosloviji u febru- aru ove godine dali su dovoljan ma- terijal iz koga može da se utvrdi s koje strane i čijom pomoću se uvlači mark- sistička propaganda u srednješkolske zavode. Na Cetinju postoje i dva javna do- ma. I u tim ustanovama opaža se marksistička akcija, drže se tajne sjed- nice, daju se direktive za rad u školi i na ulici, Na tim sjednicama uzimaju učešća i gjaci bogoslovi iako se svaki izlazak iz internata, osobito uoću, naj- strožije kažnjava, Sem Studentskog do- ma gjaci srednjih škola posjećuju Bel- vederske klisure gdje održavaju za- jedničke konferencije sa gjacima dru- gih škola. Pored sve školske discipline gjaci slobodno onamo idu jer se o njihovu kretanju i sastajanju ne vodi dovoljno kontrole. U toku posljednje dvije godine izključena su svega dva glaka zbog t. zv. Lenjinovih tačaka. Jedan je istjeran za uvjek, a drugi s pravom polaganja ispita. U megju- vremenu stekao je bogoslovsku diplc+- mu, ali i dalje sprovodi komunističku akciju. Strašno je da baš neki bu- dući rasadnici kršćanskog morala i vjere u Boga vrše huljenje vjerskih svetinja. Iz dužnih obzira ne možemo da na- vedemo teška svetogrgja, koja se od- nose na osvećenu bogojavljensku vo- dicu i skrnavljanje školske ikone... U Bogosloviji vodila se policijska istraga zbog prodaje raznih knjiga i markica u korist crvene Španije. | u gimnazijama takogjer ima ekstrem- nih elemenata, ali tamo profesori s uspjehom staju ma vrijeme na put štetnim uticajima komunističke propa- gande i onemogućuju njeno dejstvo. Na suprot gimnaziji, Učiteljska ško- la u velikoj većini je marksistički na- strojena... Gjaci Učiteljske škole naj- revnosniji gdje održavaju sastanke, di- jele letke i brošure marksističke sadržine te pjevaju Internacionalu... Te i takve pojave sistematski uništavaju vaspitanje školske omladine u nacionalnom duhu, a rukovogjena takvim štetnim idejama ona će docnije ući u život, zauzeti razne društvene položaje i donijeti du- hovnu orijentaciju štetnu po naše na- cionalno bitisanje uopće i javne funkcije koje će vršiti u službi Otadžbini. Da tu štetnu i po naše nacionalno formiranje tako mu opasnu pojavu šire baš budući narodni prosvjetitelji: uči- telji i sveštenici, to je za najveće ža- ljenje“. Dovle citirani Bilten, Komentar je, cijenimo, suvišan! Ako je sve ovo ovako, a regbi nažalost da zaista jest i da cetinjski slučajevi nijesu jedna osamljena pojava, pitamo vrlu Samo- upravu, da nam po duši kaže, Ne bi li mnogo korisnije i prešnije bilo: da nacionalne snage: hrvatske, srpske i slovenačke : mješte da se i dalje troše i natežu u megjusobnim borbama i pre- pirkama, čim prije dogju do sloge i jednodušnosti, kako bi mogle da s uspjehom suzbiju i uklone od nas kugu marksizma, dok još nije preotela maha, dok smo na vrijeme, dok smo u moći, Pred ovakvom jednom opa- snošću; kao pred čitavim nizom dru- gih opasnosti, te nam iznutra i spolja prijete; u ove tako kritične trenutke svjetske istorije; zaista je u najmanju ruku nepromišljeno od jednog lista, koji pretenduje na vodeću ulogu, kao što je to ,Samouprava“, da zbija viceve o procentima glasova budućih skupštin- skih izbora. K. st. Veliko križarsko slavlje u Konavlima Blagoslov križarskog barjaka u Čilipima Hrvatske katoličke Konavle doživile su u nedjelju dne 21. VIII. do sada još nezapamćeno katoličko i hrvatsko slavlje. Pred godinu dana osnovano je u Čilipima Križersko bratstvo kao prvo društvo križara u Konavlima, U nedjelju na godišnjicu osnutka čilipski križari su razvili svoj barjak, pa je tom prigodom održan veliki križarski dan, Već nekoliko dana prije same pro- slave vršile su se pripreme, Na dan same svečanosti mjesto je promijenilo “svoj izgled, jer su i najudaljene kuće bile okićene zastavama i sagovima. Ogromno mnoštvo naroda iz svih ko- navoskih sela sakupilo se je u Čilipi- mea, da učestvuje. Križarske uniforme, kape i krasne konavoske seljačke na- rodne nošnje davale su jedan velrčan- stveni prizor, Proslavi prisustvovao je u odsutnosti dubrovačkcg biskupa Boko kotorski biskup preuzv. Pavao Buto- rac, kojemu je u jutro priredjen sve- čani doček. — Za vrijeme svečane sv. mise preuzv, biskup održao je vrlo ak- tuelnu propovijed o važnosti Kat, Ak- cije u hrvatskom narodu. Poslije podne su stizali autobusi i automobili, Preko 20 autobusa i au- tomobila već u 3.30 bilo je pred Čili- pima. Iz Dubrovnika i Župe došlo je 6 velikih autobusa prepunih križara i križarskih simpatizera sa križarskom glazbom iz Mandaljene. Na glavnoj cesti pred ulaz u selo bila je postro- jena četa čilipskih križara. Nakou dobro-došlice, koju je gostima uputio g. Marko Bošković formirala se je ve- lika povorka na čelu sa glazbom i bar- jacima, koja je uz slavljenje zvona i pucanje mužara ulazi a u mjesto i na- pravila ophod, te do župske crkve. Tu je povorku sačekao mjesni župnik sa velikim brojem župljana. Pred ogrom- nom masom od preko 3000 duša oba- vio je blagoslov zastave šilipskih kri- žara preuzv. biskup, koji je nakon to- ga održao vrlo značajni govor o zna- čaju križa ma križarskom barjaku, na- glašivši važnost križarske organizacije za naš narodni i vjerski život. Poslije toga otvoreno je javno zborovanje, pa je prvi govorio predsjednik Križarskog okružja iz Dubrovnika preč. g. don Frano Vučetić, a nakon njega Ante Breš- ković, Ivo Arnerić, Dr. Miho Skvrce i i Marko Bošković, Glavni govornik bio je delegat VKB iz Zagreba Frano Žen- ko Donadini, koji je svojom poznatom govorničkom vještinom oduševio zbor. Zborovanje zaključio mjesni župnik velč. don Luka Antunović. Nakon zborovanja održana je sve- čana akademija u prostorijama HKD »Napredak* koje je takogjer vrlo lije- po uspjela. Poslije akademije razvila se je pučka zabava. U 7 sati glazba je ponovno obišla mjesto i najavila odlazak gostiju, Au- tobusi prepuni izletnicima, uz pucnjavu mužara i uz gromki križarski, ,Bog Živi“ napuštali su Čilipe. Ovu uspjelu križarsku svečanost teško će zaboraviti svaki njezin učesnik. Od svakoga si čuo: sve je bilo dobro, predobro i u redu samo nam je manjkao naš vogja Dr Protulipac, Nu križari nisu mogli propustiti, a da ga sa ove pro- slave ne sjete, pa mu je sa zbora u- pućen brzojavni pozdrav. Ovo uspjelo križarsko slavlje znači da je križarstvo u dubrovačkoj okolici uhvatilo čvrst korjen i nade je da neće proći dugo kada će sva sela biti oki- ćena Kristovim i hrvatskim borcima mladim križarima. Napose će Konavle koje su poznate kao čisto hrvatski ka- tolički kraj od sada biti i križarske, Dao Bog da sve to čim prije bude! Bog Žvi! A. Kazali i njegov ,,Ćoso“ Konac. — Kad bi ko počeo da se kod Kazalija propitkuje o ,Čosu“:; »Što boćete da odgovorim na to? — rekao bi on. — ,Sve, što mi se činilo spomena vrijedno ovijeh kobnijeh go- dišta što proživjeh, tu je sve. Ali kako sam radio, dostoji li hvale rad ili pri- jekora, ne znam a i ne hajem. Znam samo da mi je bio ,Coso“ drug u nevoljam i suprotivama, koje sam u životu nemalo pretrpio. ,Coso“ mi bi ČITAVU GODINU možete trajno spremiti POMOĆU RADIOSAN, od groždja, kao i sve voćne sokove. BEZ IKAKVIH APARATA BEZ GUBITKA VREMENA IPAKOMBINA Al[lI. Odličan pronalazak današnje nauke! Jednostavno! Jeftino ! Higijenski! Odobreno po Ministarstvu Poljoprivrede, Upute i cijenik šalje MOŠT (širu) BEZ STRUČNE SPREME esplatno : Zagreb, Dukljaninova ulica 1. vazda i utjeha i razgovor po kojima u progonstvu, u siromaštvu, u potvo- ram ne klonuh duhom. Od ovih pos- ljednjih ne dostajah se ni opravdati, znajući da ljudi vazda vjeruju kleveti kad im ugagja. (Ova mu zlata vrjje- di! Op.), a s druge strane mišljah svegi sam sobom: ,A nuti ,Ćosa“ | Jeda me nadživi!“ — Ovako referira Kazalijevu izjavu o ,Cosu“ njegov pri- jatelj i poštovalac profesor Luko Zore u ,Slovincu“ g. 1880. ,Coso“ je dakle — po namjeni pjesnikovoj — imao da bude nekom vrsti njegove duševne is- torije : i njegovim intimnim mA O St Članak našeg urednika : Češko - njemački spor* izašao kao uvodnik u br. 32 N.S. o. g. naišao je na odličan prijem kod braće Čeha. Urednik je dobio više pismenih pri- znanja od vrlo uglednih čeških ličnosti. .Česke Slovo“ prenijelo je kratak odlomak rečenog uvodnika.