TAKSA PLACENA U GOTOVU Narodna Svijest GOD. XX — BR. 37 DUBROVNIK, 14. Rujna 1938 CIJENA Dio. 150 Križ u savjesti 0duke Episkopata o Katoličkoj Akciji O blagdanu Uzvišenja Sv. Križa 14. IX. Nama treba slaviti se Križem Go- spoda našeg Isusa Krista, u kojemu je spasenje, život i uskrsnuće naše, po kojemu smo spašeni i oslobo- đeni“, (Gal. VI). God. 614 silni perzijski kralj Hos- roje zavojšti na Bizantijsko carstvo, komu tada spadaše i Sveta Zemlja, te osvoji Jerusolim i odnese sv. drvo Spa- siteljeva križa, Četrnaest godina potom, bizantijski car Heraklije pobijedi Per- zijance i dobi od Hosrojeva nasljed- nika sv, Križ natrag. Dopremiv sveto drvo u Jerusolim, ponese ga car na vlastitim ramenima na njegovo staro mjesto, na Kalvariju. Spomen toga znamenitog povjesnog dogogjaja slavi Crkva svake godine u današnji dam, četrnaestog rujna, pod imenom blag- dana Uzvišenja sv. Križa, kao što dne 3 svibnja proslavlja uspomenu izna- šašća sv. Križa: to su proljetni i je- senji Krstov-dan. Još nešto! Iduće ne- djelje, dne 18 tek., križarska bratstva po svoj hrvatskoj nam domovini pri- regjuju svoju društvenu slavu, svoj Križarski dan, Prvža se dakle dvostruka prilika, da kažemo riječ-dvije o svetom Križu i njegovom znamenovanju. Križ nije nigdje pobijegjen — ni u Moskvi, ni u Meksiku, ni u Madridu! »Gdje su dvojica ili trojica sabrani u moje ime, ondje sam i ja megju nji- ma“ : veli Krist, (Mt, 18, 20). Gdje je Krist, tu je pobjeda: ,Ja sam padvla- dao svijet!“ (Iv, 15, 33). Pa zar baš tamo, gdje protukršćanski teror naj- žešće bjesni, zar tuda nema po neko- liko njih: sabranih u ime Kristovo ? Ima ih i više nego što mislimo! Ali da ih je i samo dvojica ili čak jedan, u čijoj savjesti vlada Križ; dosta jel tu je zalog pobjede ! Kao god se ne- kom površnom, malodušnom, u tajnu Križa slabo upućenom posmatraču pri- činja kao da je ovdje ili ondje Križ totalno savladan, oboren i satrven: »iščupan iz zemlje živih“, mek se sa- mo sjeti, da neodoljiva sila križa leži u savjesti kršćanskoj. Dok je dakle kršćanskih savjesti, dotično dok je sa- vjesnih kršćana — a tih će, koliko- toliko vazda biti — Križu je pobjeda potpuno osigurana. Radost je i milina srcu kršćanskomu gledati kako živo- tvorni znamen Križa blista sa hramova: velikih i malih, bez broja rasijanih ši- rom svijeta; utjeha je naći ga na obi- teljskim ognjištima, po školama, sud- nicama, bolnicama i t. d.; iijepo ga je vidjeti gdjeno sa vrha našeg Srgja širi svoje kraljevske ruke — i da mas naš apostolski Nadpastir za ovih devet go- dina svog biskupovanja ničim drugim nije obdario, do velebnim Križem na Srgju, samim tim zaslužio bi vječnu hvalu i priznanje svoje vjerne pastve! Sve je to lijepo, sve je to pouzda- nim znakom da zakon Križa, zakon Evangjelja vlada srcima, dušama, sa- vjestima; da ih tu ima: u većem ili manjem broju, ali sjegurno, te slavu svoju nalaze u Križu. Slava Križa pak sastoji se u tomu da ih na svijetu uvijek bude koji će da se sažive, da postanu jedno s raspetim Kristom, »Ovo je slava, ako ko zbog savjesti i Boga radi podnosi žalosti i trpi ne- pravedno... Na to ste i pozvani bu- duć i Krist podnio muku za nas, osta- vivši vam primjer da slijedite stope njegove“. (I. Petr, 2, 12, 21). Ali, po- navljamo, i ondje, gdje je Antikrist u ofenzivi, gdje se križevi meću pod pete bezbožničke, gdje se kršćanski hramovi sažižu ognjem ili pretvaraju u protu- vjerske muzeje, a svećenici postavljaju pred grliće mitraljeza, gdje svakog vanj- skog znaka kršćanstva nestaje, tu Križ ipak nije nadvladan : dokle god se bu- de našao i cigli jedan savjestan kršća- nin, Formacija, dakle, izgradnja savjesti na temelju indelebilnih, vječnih načela evangjeoskih: načela Križa ; to nek nam bude prva dužnost: rad, koji ne pozna odmora. ,Treba — veli Papa Benedikt XV. — formirati Krista u savjestima pojedinih vjernika, prije nego ih se pusti u borbu za Krista“, I samo oni, u čijoj se savjesti oči- tuje Križ, samo takvi vrijede u očima Božjim. ,Ostavit ću sebi u Izraelu se- dam tisuća ljudi, kojima se ne saviše koljena pred Balom...“ — kaza Go- spod lliji proroku. (II Kralj. 19 i 18). U čitavom dakle Izraelu, u dane terora i otpada, mašlo ih se jedva sedam ti- suća, u čijoj savjesti bijaše Bog! Ka- da kralj Nabukodonosor postavi u Ba- bilonu onu grdesiju kumira : nakazno zlatno čudovište: ,padoše ničice svi narodi, plemena i jezici i pokloniše se zlatnome kipu...“ (Dan. 3); samo trojica usudiše se prkositi kralju, i ta trojica, ta tri mladića, proslaviše ime Božje; ta trojica imahu Boga u savje- sti svojoj; oni se uzdigoše nad masu: Bog savjesti njihove nagjeih dostojnim sebe. Kršćanin- katolik, komu je Križ ravnalom savjesti; koji po Križu mjeri djela svoja i upravlja korake svoje, taj je pravi poklonik Božji: u duhuii isti- ni, i putevi su njegovi uvijek ispravni jer su putevi Kristovi; takav stiče od Duha Svetog meoborivo _pravo da s apostolom Pavlom kaže: ,Živim ja, ali ne ja, već u meni živi Krist“, (Gal. II.). Kada Križ sasvim ovlada našom sa- vješću, postaćemo umeah sposobni za najteže duhovne pothvate; kadri pod- nijeti udara i protivnosti i dorasli sva- koj žrtvi i pregaranju. To je prvi i temeljni uvjet katoličkog života i rada ! K. st. BEZ IKAKVIH APARATA POMOĆU ČITAVU GODINU možete trajno spremiti od groždja, kao i sve voćne sokove BEZ GUBITKA VREMEN, NIPAKOMBINA AJ[II. Odličan pronalazak današnje nauke! Jednostavno! Jeftino ! Higijenski! Odobreno po Ministarstvu Poljoprivrede. Upute i cijenik šalje besplatno: RADIOSAN, Zagreb, Dukljaninova ulica 1. MOŠT (širu) BEZ STRUČNE SPREME Piše Mons. Miho Pušić, biskup hvarski U Nastavak Druga je važna točka, koju je epi- skopat nakon ozbiljnog i svestranog proučavanja u odboru i plemenu jed- noglasno prihvatio, u vezi sa omla- dinskim organizacijama, slijedeća : »Križari i Križarice, Katol. omladinci i Katol, omladinke po svojoj su biti omladinske organizacije, kojima mogu pojedinci pripadati do tridesete godine, odnosno do ženidbe ili do svršenih stručnih nauka. Članovi pomenut:h or- ganizacija, koji žele makon tridesete godine odnosno nakon ženidbe ili svr- ženih stručnih nauka javno učestvovati u K. A, treba da se pojedinački učlane u društvo Kat, Muževa, odnosno žena u onoj župi, u kojoj prebivaju, jer neće se dopustiti da u Kat, Akciji kao star- ješine ili seniori odnosno kao starje- šine ili seniorke pripadaju posebnim muškim ili ženskim društvima. Ovime im se ne zabranjuje da materijalno i moralno pomažu društva, kojima su do tada pripadali, Dapače mogu iznimno uz odobrenje nadležne vlasti prema potrebi preuzimati mjesta u upravi društva, okružja i saveza“, Ove su odluke već iza oktobarske biskupske konfereucije u god. 1937 bile bolno odjeknule koli kod stare- šinstva Domagojaca toli kod Križara te je odbor trojice biskupa i plenum ponovno uzeo stvar u ozbiljan pretres i nakon svestranog razmišljanja ostao je potpuno kod njih: ,ne dozvoljava se opstanak posebnih organizovanih društava starješina u Katol. Akciji.“ A zašto se pri tomu uporuo ostaje? Prvo jer to odgovara temeljnoj strukturi K. A., kako ju je odredio sv. Otac Pape. Sv. Otac poznaje samo društvo mla- dića i djevojaka, te muževa i žena, a ne poznaje društva starješina bilo koje vrsti. Čujmo ovdje auktoritativni glas kard, Pizzarda, glavnog suradnika sv. Oca pri uregjenju Kat. Akcije (vidi njegovu brošuru ,Kat. Akcija“ str. 13) puza sve to što katolici tvore jednu jedinu obitelj, jednu jedinu miroljubivu vojsku za širenje kraljestva Isusa Krista veli on, katolici se korisno podjeljuju u različite organizacije. Najprirodniji kriterij, koji proizlazi i iz dokumenata samih papa, odnosi se na razlike po dobi i spolu. Tako imamo, u temelju, četiri velike organizačije: muževa, žena, mladića i djevojaka“. Drugo: Katolička Akcija nije pokret pojedinog ideologa ili vogje, nego po- kret Crkve, pa s toga isključuje svaku totalitarnost, što se društvima starešina nekako podržava. Treće: Nije poželjno da se i kod odraslih perpetuira podvojenost megju organiziranim katolicima, koju se ogra- ničilo samo na omladinske organiza- cije. Dosadašnjim starešinama jednog i drugog tipa, koji imadu dobre volje, ostaje široko i plodno polje rada u društvima katoličkih muževa, kojima sv. Otac podaje toliku važnost, te je On hotio, da se odmah u početku Njegova pontifikata u Italiji organizi- raju. I faktično, već godine 1923. os- novana su u Rimu i u drugim mjestima društva muževa. Sv. Otac u svome govoru od 30 X 1926 zove katoličke muževe ,prevažnim i poglavitim di- jelom Kat. Akcije“, a kard, Pizzardo veli ,udruženje muževa sačinjava srž Kat. Akcije“. (Vidi spomenutu brošuru str. 22). Stoga se i kod nas nesmiju podcijenjivati društva kat. muževa, kao da bi to imala biti društva starace, jer i kod nas organizovani katolički mu- ževi imaju da izvrše važne zadaće, Najprije u svojoj obitelji, da nam od- goje dobre kršć. obitelji; po kojima će se obnoviti ljudsko društvo u kršć, duhu. A gdje će crpiti snage za tu veliku zadaću nego li u društvu mu- ževa, koje će priregjivati vjerske teča- jeve, obiteljske tečajeve, sccijalne te- čajeve za svoje članove, da ih pripravi za uspješni apostolat u kući i van kuće? Tko će uspješnije poduzeti bor- bu za kršćanski odgoj u školama, bor- bu za održanje konfesionalnih škola, borbu protiv sve više prodirućeg ne- morala što je sve i kod nas aktuelno, borbu protivu psosti i kletvi, protiv nemoralne mode, protiv rastave braka i slobodne ljubavi i t. d, nego li or- ganizovani katolički muževi, dakako sve to uz pomoć i sudjelovanje i dru- gih katol. organizacija ? To isto mo- žemo reći glede njihove karitativne akcije preko konferencija sv. Vinka Paulskoga, glede socijalne akcije za socijalnu pravdu i t, d. Zanosni pojedinci koji izlaze iz omladinskih organizacija nalaze u druš- tvima katoličkih muževa plodno polje za nastavak svoga apostolata, samo se hoće dobre volje i pravog crkvenog duha. Episkopat pozivlje sve s jedne i s druge strane da stupe i djeluju u društvima Katoličkih Muževa. Time će svikolici dokazati svoju iskrenu oda- nost Crkvi. Citiram opet iz istog uvod- nika Kat. Tjednika: ,Najbolje riješe- nje svih problema katoličkog života i katoličke Akcije leži u iskrenoj crkve- nosti, Tko okrene tim putem, on je našao Arhimedovu točku. Na tom te- renu treba tražiti izlaz iz labirinta naše nesloge, naših sporova, naše kon- fuzije (podcrtano od uvodničara). Tko se potpuno uživi u crkveni duh i u crkveno osjećanje, on će iz sebe dati savršenog katoličkog čovjeka i vogju. Bude li u nama crkvenosti, naći ćemo brzo svoj put. Postat ćemo sposobni za djela Božja“. Neka dakle svi kato- lici iskreno prime odredbe biskupa, quos Spiritus Sanctus posuit regere Ecclessiam Dei (Di. Ap. 20, 28), gor- livo rade prema njihovim smjernica- ma, i zastalno Božji im blagoslov ne- će uzmanjkati, Slijedi. Stigli nowi jesenski modeli Članovima ,Zadruge državnih službenika“ na otplatu uz iste cijene kao i za gotovo.