Strana 2

 

Gundulić kao kršćanin i kao pjesnik

Prigodom tristagodišnjice njegova rogjenja i tristagodišnjice Smrti

Adi 10. Xbre 1638. Sigua. Gio. Fran-
cesco di Gondola mori di Febre, stette
amalato giorni 14, d'efa d'anni 42
incirca, hebbe tutti i sacramenti, fu se-
polto a Sto. Franc-co con Tratli Grande.
— R. D. Stefane di Luca.“ ,Dne 10.
prosinca 1638. gosp. Ivan Franj Gun-
dulić umro je od vrućice, bio je bo-
lestan 14 dana, u dobi od 42. godine
otprilike, primio je sve sakramente, a
pokopan je u Sv. Franje s velikom po-
časti. — Stijepo Lučin, rektor. — Ova
bilješka nagjena je u arhivu dubrova-
čke gradske župe a točno označava
datum smrti velikog dubrovačkog pjes-
nika. Datum Gundulićeva rogjenja na-
protiv nije točno odregjen te se knji-
ževni historici ne slažu u godini dana
razlike (8. siječnja 1588. ili 1589.),
premda se čini vjerojatnijom godina
1589. kao godina Gundulićeva rogje-
nje. Ali to nije toliko važno, kao što
nije važno ni to, što se Stijepo Lučin
prevario u Gundulićevoj dobi, koju je
procijenio za 8 godina manje, nego
što je Gundulić imao, kad je umro,
znak da je Gundulić dobro izgledao,
pa su ga suvremenici i znanci držali
mlagjim, nego što je uistinu bio.

Danas se dakle točno navršava 300.
godišnjica smrti, što je umro, prvak
hrvatskog epskog pjesništva u cjelo-
kupnoj historiji hrvatskoga književnoga
stvaranja. U Gundulićevu književnom
djelu proživljava vrhunac, svoj zlatni
vijek hrvatsko književno stvaranje, koje
je u ono vrijeme najjače dolazilo do
izražaja na onom malom komadiću hr-
vatske slobodne i samostalne zemlje, što
ga je predstavljala mala dubrovačka
država, koja je sačuvala svoju političku
neovisnost, ali u prvom redu neovis-
nost duha.

Možda ni u kojem pjesničkom djelu
ondašnjega kulturnoga europskoga Za-
pada nije toliko istaknut smisao, kult
slobode i istine, kao što je to u Gun-
dulićevu pjesničkom stvaranju. Sjetimo
se samo Redovnikovih riječi iz ,Du-
bravke“, dok govori vjernicima, U tim
riječima Gundulić apostrofira ljepotu
istine:

»Vjerenici obrani dostojno nad sve
ine kroz ures izbrani ljepote istine“...

Iza tih riječi kroz čitavu ,Dubravku“
odjekuje onaj neprestani refrain, naj-
ljepša himna slobodi, koja je ikad is-
pjevana hrvatskom jezikom :

.O lijepa, o draga, o slatka slobodo,

dar u kom sva blaga višnji nam Bog
[ie do,

uzroče istini od naše sve slave,

urese jedini od ove Dubrave,

sva srebra, sva zlata, svi ljudski životi

ne mogu bit plata tvoj čistoj lipdti.“

Kroz ove Gundulićeve stihove pro-
govara svijest hrvatskoga naroda ne
samo s teritorija samostalne hrvatske
dubrovačke države, nego i svih hrvat-
skih krajeva i pokrajina, jer je narod
dubrovačke države dio hrvatskog na-
roda. St »ga Gundulićevi stihovi slobodi,
koji su manifestacija duhovne neovis-
nosti hrvatskoga narodnoga duha, ne
svjedoče samo o kulturnoj visini Du-
brovnika, nego i čilavoga hrvatskoga
naroda, a došao je do izraza u Du-
brovniku, jer je on bio samostalan i
ijubomorno pazio na svoju samostal-
nost, Gundulića s hrvatskim narodom
veže sve, a naročito unutarnja kulturna
veza duha, katolicizma, zapadna orien-
tacija, mentalitet, svjetovni nazor, Gun-
dulić je. a to treba da istaknemo baš
mi kao katolički organ, najkatoličkiji
pjesnik hrvatskoga naroda. Njegovo je

katoličko i religiozno osjećanje inten-
sificirano do zanosa. I nije slučajno,
da je Gundulić, inače pjesnik veleb-
noga epa ,Osmana“, najdublji najis-
kreniji i najpjesničkiji u melankolično-
refiekšivnim stihovima djela ,Suze sina
razmetnoga“, gdje je religiozno naj-
odregjeniji. I njegov je ,Osman“ na-
pisan u zanosu, koji je protureforma-
cija uspjela pobuditi, učvrstivši religi-
oznu svijest europskog katolicizma, kod
katoličkih naroda protiv turske opas+
nosti. A ne smije se zaboraviti, da je
Sv. Stolica bila glavni forum, koji je
stalno upozoravao kulturnu Europu na
tursku opasnost i poticao je na otpor
protiv te opasnosti isto kao što danas
upozorava na boljševičku i rasističku
opasnost. Gundulić je bio takogjer kao
gjak isusovaca, tih prvoboraca onoga
veličanstv. obnovnog pokreta, koji se
zove protureformacijom, (koju su uza-
lud pokušali protivnici katolicizma o-
kriviti zbog  reakcionarstva), zadojen
tim visokim idealom obračuna s Tur-
cima. Stoga je osnovna ideološka linija
i Gundulićeva ,Osmana“ izrazito krš-
ćanska. Što je Osman posvećen polj-
skom kralju Vladislavu, to je zato, što
je Gundulić u času poljsko.turskog
rata gledao u ugroženoj Poljskoj ugro-
ženo cjelokupno kršćanstvo, a u polj-
skoj pobjedi pobjedu kršćanstva i po-
četak realizacije ideala protureformacije:
obračun s Turcima i njihov izgon iz
Europe. Kod Gundulića moramo cije-
niti pjesničku vrijednost njegova izraza
unatoč diferenciji u razvitku pjesničkog
jezika. Ta diferencija u razvitku pjes-
ničkog jezika. Ta diferencija srećom
nije ni tako golema, iako se evo navr-
šuje 300. godišnjica Gundulićeve smrti,
jer moderno hrvatsko pjesništvo, nije
se moglo trgnuti naprijed sve dotle,
dok nisu ilirci uspostavili ponovno kult
dubrovačke književnosti i direktno na
Gundulića nadovezali (Mažuranić, for-
ma Vrazove lirike) pjesničko stvaranje
novije hrvatske književnosti. Uzevši tu
diferenciju uobzir moći ćemo kod Gun-
dulića naći mnoštvo stihova prave i
čiste poezije u najkrijičnijem i najmo-
dernijem značenju te riječi. Treba se
samo znati uživiti u način Gundulićeva
izražavanja i priznati poeziju, gdje ona
postoji.

Kad znamo, kakve je jezične moguć-
nosti imao Gundulić u svoje doba, a
koliko je on efekata, koliko profinje-
nosti, koliko suptilnih doživljaja znao
izraziti hrvatskim jezikom, onda nam
Gundulić izlazi kao velikan i genij, kao
graditelj hrvatskoga književnoga jezika,
bez kojega se uopće ne može zamisliti
hrvatska književnost u posljedajih ne-
koliko stotina godina, a osobito ne
hrvatska poezija novijega vremena, koja
je u svom historijskom razvitku direk-
tno oslonjena na Gundulića. (,Hrv.

Straža“). Vig.

 

evenka ud.
Filičić

koncesinirana po-

srednica za pro-

daju kuća i osta-

lih nekretnina. —

Smokvina br. 6

DUBROVNIK 1

 

 

Dar plemenit i pohvalan. Primila
sam od g.đe Anite Sloković de Miha-
nović i g.đa Gjine ud. Mihanović din.
2000 na blagu uspomenu pk. Don Mi-
guela Mihanović za siromašne članice
Društva Kršćanskih Majka. Pozivljem
one koje se nalaze u bijedi, neka se
obrate ove dane predsjednici društva

TONKOVIĆ MARI

NARODNA SVIJEST 21 Prosinca 1938

 

Broj 51

 

M. Kusljanović

Prvi Božić izvan zavičaja

Učiteljska me služba zapane u do-
maćemu kraju, izvan svoga zavičaja.
Zavladala neobićna hladnoća kasne je-
seni i ako narod veli: Nema zime, dok
Božić ne mine. Na domaku je najmi-
liji blagdan Božić, na koji me zove
moj dubrovački kraj i moja majka, ali
su parobrodske veze slabe, a daljina
je velika. To će biti — vidim — prvi
moj Božić, koji ću morati da sprove-
dem dalje svog rogjenoga kraja. Maj-
ka me žudi, a ja izgaram od želje da
se nagjem u njenom krilu. Ona je do-
sada mene gojila, hranila, darivala, sad
bi morao ja nju. Što ću? —- misao
me je pritisla brigom. Da joj pošajem
kakav dar u obući, — ona nosi pa-
puče. Da joj pošaljem u odjeći, —
ona nosi korotu za mojim ocem, a
svojim mužem ima već 11 godina. Da
joj kupim klobučić — ona nosi ubru-
čić na glavi, U momu mjestu službe
nema ništa, što bi nju razveselilo, već
kupim u Šibeniku Album, da u nj sta-
vi sliku svoga Boška, mojega poko-
njega oca. Eto, to je njoj sigurno naj-
milija moja spomena o Božiću.

Teška srca ostanem da s prijateljem
u varoši sprovedem Božić. Prijatelj je
velik strukom, ali malen rječju; mu-
*čavljiv kao da je mrzovoljan, a nije,
Moje ga društvo veseli, i ako smo
razni temperamenti, i zato me zaus-
tavlja kod sebe. Trebalo je da to sa-
opći gazdarici. koja me nije baš prije-
kim okom gledala, jer joj je poštova-
nje budilo — ne moja osoba, ni toli-
ko moje skladno ponašanje, nego mo-
ja dubrovačka zavičajnost, alija nju
nijesam pobliže poznavao, i to čovje-
ka odvraća u ovi dan.

Došavši moj prijatelj Jocko meni u-
susret, reče nekoliko riječi o svojoj
gazdarici, na koju ga je nužda i slu-
čaj nanio. ,Mouja je gosa kao osa“, go-
voraše Jocko. ,Bila je imućaoa, ali
radi muža sve joj propade osim kuće,
u kojoj sada žive. Nije se — kao o-
bično — namrgodila, kad je čula da
sam te zaustavio ovih blagdana kod
nas, a, ti brate, kako se nagješ, da se
nagješ. Dobre ti volje ne će falit, a
taku ćeš bit i sobom donio!“

Ovakova priprava nije mi mnogo
prijala. Promišljam o lijepomu blag-
danu Božića, kako sem ga do sada
prolazio u krugu svoje obitelji i nala-
zio snage, okrepe i mira, a danas na-
stupan u tugj dom, zamišljen! I da
mi Jocko nije poznat kao munita, ja
bi toga časa skrenuo u ognjište ne-
koga od mojih seljana. Vidim da se
ljudi razlikuju u postupanju, u shva-
tanju i u mačinu. I da nije slabičak
onaj, koji se nekad ukloni a nekad i
pokloni, samo da u valovima ovoga
života progje pušten sebi i miran, pa
rečem prijatelju, da ću nastojati da se
nagjem s njima ,kao u svomu domu“.

Bio sam neobično tijepo pričekan
od gazdarice, koja sa osmjehom iz-
gladi ljute brazde svoga lica i reče da
će nam u ove blagdane zamijeniti na-
še majke!! Na ovu riječ, ja sam miš-
lju poletio na svoju majku, na njene
suze, kad je primila album; prvi dar
svoga sina učitelja; na živo kucanje
srca, kad je sliku svoga Boška stav-
ljala u taj album. A malo kasnije kao
da sam je čuo, da pjeva onu božićnu
pjesmu; ,Poslan bi Andio Gabrijel*,

Od Boga u grad MNazaret.......
koju je naučila na Sušaku, dok je
s mužem i svima nama bila na Rijeci
senjskoj, vigjena i čašćena kao naj-
bolja domaćica. Ta me je pjesma sje-
ćala naše obiteljske sreće i mojih pr-
vih godina osnovne škole na Sušaku

i ako sam morao svaki dan hoditi
s braćom starijom preko mosta, jer
smo stanovali na Rijeci — Molo Ada-
mić, ali smo pohagjali hrvatske škole,

Pri nastupu u kuću g.gje Mande ne
vidim one naše domaće jednostavnosti,
nego sjaj i obilnost, zidove pune sli-
ka, sličica i crteža; vidim punoću, sa-
stojeću od svega onoga, što su gaz-
darica i njeni antenati proživljavali u
svome životu. Malo je nabožnih slika,
mnogo profanih, a sve ostalo kao da
visi na srebru i svili, U ognjište —
zaisto — ne ću provirit, a bez ognjiš-
ta nema Božića, niti badnjega dama
bez badnjaka i mirisa mire i tamjana.
Zapeo mi pogled na nakit, hranu i
slatkarije, što zadovoljava stomak, ali
onu drugu stranu, koja zadovoljava
dušu, ne mogu ni da naslutim. I ovo
mi je valjda Božići? Namjestim se u
sobi i napravim se prijatnim, ali Jocko
ne će na ponoćku ni g.gja Manda.
Ona je doduše stara, 70 joj je godina,
dobro je održana, ali je Jocko čudak.
Nijesam mu mogao ražeći u duši na-
božni žar, već se čudi i smije momu
govoru, a kroza me ovakav Božić kao
da je šiknuo mišlju ukletih duhova.
Prvi put ne ću čuti pjesme ,U sej
vrijeme“, ne ću se nauživati bogodu-
ha mirisa, ni obeseliti dušu i srce krš-
ćanskom radošću, a život naš na jugu
ne zna za pomankanje onih duhovnih
naslada, koje još od pelena s majkom,
i braćom, sestrama i svojtom uživamo
na rogjenoj grudi. Margica, moja mila
majka, ledene bi suze lila, da me vidi
ovakoga na Božić, Prekorila bi me pri-
čom o sv. Josipu, koji je odaslao na
svoje imanje, da mu čuvaju stoku, dva
čobanina. Jedan je došao do svrhe, a
drugi se izgubio putem u gostionici,
punoj naslada, uživanja i opačina. O-
vaj drugi si ti, sinko! — rekla bi mi
ona.

Znao sam od prije da u ovoj va-
roši ne teče potok u miru, da susjedi
nijesu braća, da prijateljice nijesu ses-
tre. Mjesto, sastavljeno od svakovrsnih
gragjana, popločano je omrazom, pa i
Božić mora da im bude rgjav, zato im
se sav blagdan sastoji u onome, što
imaju u loncu i na trpezi. Tako poče
i moj Božić u g.gje Mande sa boga-
tom soprom, ali mi zalogaji idu kao
da trpam stijene, jer nije u stilu: ,U
ponoč se Bog rodi“. Osjećam se za-
moren i jedva dočekam povući se u
svoju odaju ne da spavam, već da
bdijem. Kada je sve utihnulo i pozas-
palo, povučem se iz kuće, zatvorim je
i odem na polnoćku (4 sata), Odma
se razvedrim, jer sam u kući Božjoj,
zasjaloj od svijetla, uresa i nakita, ali
su u crkvi samo žene, a od muških
ja i nekoliko staraca. Sve se u me
zagledava, to jest čudi se, da je gost,
g.gje Mande, koji se je danas sa gosp.
Jockom šetao ,korsom“, došao u crk-
vu. Već su sve znale za senzaciju.
Jedna megju njima, koja je učila u
Duarovniku preparandij, kad je funk-
cija dovršila, uglavila je svoje susjede
o festama i narodu u Dubrovniku. Što
će one govoriti, nije me se ticalo, već
se požurim kući, jer sam svoju duž-
nost obavio. Dom g.gje Mande spava
ko zaklan ne znajući da sam ja iz
kuće otišao, doduše zatvorivši je, ali
u jutro oni nijesu vjerovali, G.gji Man-
di nije bilo to prijatno čuti, a čudak
Jocko se nasmije, kao da sumnja. Tek
sutra dan saznala je gazdarica od svo-
je susjede koja joj je rekla: ,Da su
mladi gospodin furešt. ki je u nje,
bili nočas u crikvi“,.....