Broj 31 Naijmiliji gosti Dubrovnika Dr. Srebrić biskup krčki Dr. Viktor Burić biskup senjsko-modruški Dr. Nikola Dobrečić primas srpski Miho Pušić biskup hvarski Dr. Hijer. Mileta biskup šibenski +NARODNA SVIJEST« 18 srpnja 1937 In Euharisticum Congressum DUBROVNIK HABITUM DIEBUS Sacra lux fulget, fenebrosa quaeque Mentis et cordis fugitant remote; 'Dalmatae terrae sinuata ripa , Gestit amoena. Adriae nostri pretiosa gemma, Civitas praestans, celebris Dubrovnik, Cum tuo divo Blasio patrono Corde ligata, Proximas gentes simul ac remotas, Non prius dicto modulante cantu, Congrega Christo latitanti in alma 'Eucharistia. Grande portentuml cereris sub orbe Tota ite corona, Viva mafestas Hominis Deique, . Christus lesus! 15—18 VI 1937 Contfitebor tibi, Domine, in toto corde meo, in consilio justorum et congregatione. (Ps. 110). Ipse Servator, Cibus et Redemptor Gentium, aeterni Soboles Parentis, Virginis Matris paziter pudico Sangvine Natus. Hle rex regum, superumque princeps, Judicum judex et origo juris, Fous boni, recti, saliens sophiae Lympha perennis. Eja, divinum resonate nomen, Virgines purae, puerique casti; Vosque queis raro veneranda canent Tempora crine. Inelytum sacris celebretur hymnis Numinis corpus, sine fine sanctum, Atque caelestes epulas canora Musica laudet! D. Livbić Strana 3 N. Subotić (Split) Euharistija i liberalizam Liberalizam nije. jedinstven sistem. To je >tohu-va-bohu« svih mogućih struja, koje imaju svoj zajednički izvor: pogan- ski humanizam, koji je postavio kult čo- vjeka neodvisna od moralnih obveza kršćanske objave i — protestantizam, koji je na ruševinama crkvenog katolič- KOg auktoriteta oborio duhovno jedin- sivo Evrope i uveo kult neobuzdanog antisocijalnog subjektivizma. liberalizam nema jedinstvenih pozitiv- nih moralnih načela. Ljudi koji vjeruju samo u ličnu materijalnu korist prihva- ćali su od iskona liberalizam i njegove fraze, jer on daje sankciju svim njihovim živinskim nagonima i činima. Liberalizam ili slobodarstvo je riječ, koja je vazda u ustima čovjeka, komu je pravi moral pre- tijesan za njegov život. Liberalcem može ! da se nazivlje i onaj seoski skitac i bez- poslica, koji rasiplje svoje vrijeme, zdrav- lje, blago i čast u krčmi, neurednoj za- bavi i u zulumu i prkosu svake vrsti na štetu svoga bližnjega. | onaj seoski »tr- govčić« i onaj iseljeni »amerikanac« koji uopće prezire svoje vjerske dužnosti, kr- stio se nekoć imenom liberalca i umio je kazati: »šta je druge stalo za menel Ja sam slobodan čovjek, imam para, mogu da radim što me volja i niko nema pra- va da mi veže ruke kojekakvim popov- skim moraloml« Liberalac se zvao ne- koć i onaj student, koji neće da se drži šeste zapovijedi Božje, nego zanema- ruje knjigu, nema straha Božjega i na račun knjige i zdravlja raskalašenim vla- danjem uništava svoju mladost. Tu svoju liberalnu »slobodu« opravdava tvrdnjom, da je moral za znanost mrtva stvar, da je etika plod evolucije i da je opravdana samo sloboda misli i djela. Sadržaj liberalizma se mijenja prema pojedincima koji ga prihvaćaju kao na- čelo svoga života prema modi — a to ie prava beznačelnost i bezkarakternost, Jer nema karaktera bez stalnih kršćan- skih etičkih principa. Liberalac može da se zaustavi pred zločinom samo pomoću krute policajne sile i kriminalnih zakona koje on na stotinu načina izigrava. Liberalizam je, kako to historija tuma- či, sasvim opasna struja, pogotovo onda kad se hvasta sa cimerom demokracije, koju on shvaća u smislu neograničene lične slobode bez obzira na dužnosti pojedinca prama zajednici, odnosno prama javnom dobru i napretku. To je demokratizam koji je tako daleko od kršćanskog demokratizma kao Nietzsche od kršćanskog milosrđa. Njegova je »sloboda« tako daleko od prave ra- zumne slobode kao kartaš u Montecarlu, koji samo kroz jednu noć opljačka dru- gove za koji milion od rada našeg po- štenog seljaka, koji sa svojim žuljevima teško ali pošteno hrani sebe i svoju djecu. Jedini ustuk proti liberalizmu koji da- nas prilazi u komunističke redove, jest presv. Euharistija. Jer ta sveta i zajed- nička gozba postavlja u središte ljudskog života Boga-Čovjeka, onoga, koji jedini može da nam dade pravu vrhunaravnu hranu i pravi smisao života. Na euharističnoj gozbi ljudi se osje- ćaju braća. Nije moguće nekoga upro- pastiti s kojim sjediš za istim stolom i jedeš isti i to božanski kruh. Samo Euha- ristja daje moralnu snagu proti poro- ka našeg vremena, nadasve komu- nizmu i liberalizmu. Jer u sv. Euharistiji istom ne vidimo nego osjećamo istinu, da se moralne krize ne mogu riješiti si- lom, nego moralnim preporodom. Zato je zaludu mišljenje, da će liberalna de- mokracija bez kršćanstva i bez sudjelo- vanja milosti svetih kršćanskih Tajna _iz- vući društvo iz današnjeg meteža. Oni se mogu poslužiti — kao neprijatelji krš- ćanske obnove — samo silom, dok mi crpimo snagu i dužni smo je crpiti na izvoru Presv. Euharistije. >Ja sam kruh životal« reče Krist. Bez kruha propada svaki organizam. Taj kruh nam daje samo naš božanski Spa- siteli, o komu onako sugestivno reče sv. Pavao: »Meni je življenje Krist«. Zaludu je tražiti drugog života izvan Njega. Povijest naroda i gradova nam je to i previše dokazala: kriza nastaje netom ljudi prekidaju svoje odnošaje prama euharističnom lsusu. Mimo nas prolaze mogućnici svijeta: Napoleoni, Bismarcki, Gam Vilimi Il, Mikole II, Morgani, Rocke ri, Hitleri, Staljini i drugi silnici. Prolaze mu- draci tipa Feurbach i Hackel sa znanostima. Prolaze oholice i p sa svojim častima, prc i Grete Garbo sa svojim ljer udobnostima. Gledamo ogromn i nove gradske Babilone. Mimo r lazi raskoš flore, nadasve cv sjaj i beskonačnost zvijeda i nj da. Prolaze i nemožemo ih z kazati: fo je moja sreća. A m I a samo jedna čestica presv. Euharistije predstavlja neizmjerno viš ristije prihvaćamo ko S svel izvan Njega sa Naš seljački na i zdrav u koliko živi sa Euha bilo vazda. Zato su temelji k jaki u seoskoj porodici nada cije, jer ne žive m rodom, jer se pogledima na kom odvaja od narodn može biti prave demok g nar : Eugen K Vojnović, Vitezić, Miho Pavlin Strosmajer, Prodan i drva gore. Nepoštenje i op tici, korupcija javne up škola bez vjeronauka, nuc i umjetnosti, ateistička d to gorki plodovi nekoć sonskog liberalizma, k cuskoj, jolskoj i k nizmom »Novosti«) stvaraju fa fronte«. To su povlastice laissez passer«) koje z javnom životu traži li kapitalizam. Na ljutu borba proti polutansi ličnog poštenja. U E onaj blagi melem, ko najdublje rane našeg ispaćenog čeničkog hrvatskog naroda. Ko je kriv, da je u našem narod nekle skliman eli ta i d f iše pri javnim sablazni i javne ćudorednosti sezone? liberalna inteligen dao i daje sankciju stranom kapitalizmu da poput proždrljiva sve to više stišće našu javnu up je dao slobodu, da je sve mo slobodno proti svećenstvu, štvu kat. crkve? Liberaliza da škola slabo uzgaja mla lizam. A taj liberalizam neka bude onaj cili, proti kojemu se moraju moralnim sred- stvima dizati ljudi napojeni na izvoru Presvete Euharistije. sv ., Kap. $, Gviličević Pomorski agent i mešetar Split, Radićev trg 7 Špedicije, ocarinjenja, ukrcaj-iskrcaj, prevozi, osiguranja, intervencije i t. d. - Telefon interur. poslovni i privatni 3-60. — Telegrami: CVILIČEVIC Zastupstvo i skladište auto- mobila, motocikla, bicikla, ra- dioaparata. šivoćih mašina Mbert Perasić Split, Zagrebačka ulica 4 telefon 2-58 Tražite obavijesti. Konkurentne cijene. MEETSONSS TOKEN STANA Gi