TAKSA PLAĆENA U GOTOVU

Narodna Svijest

 

GOD. XIX — BR. 37.

DUBROVNIK, 25. Kolovoza 1937

CIJENA Din. 150

 

Na borbu proti konkordatu već smo
se otprije osvrnuli u našem listu. Spo-
menuli smo, da je glavna karakteristi-
ka ove borbe ideološke prirode, i da
su borbu protiv donešenju konkordata
zametnuli u prvom redu krugovi ma-
sonerije, koja ima još dosta upliva u
Beogradu. Ali nastali dogogjaji sile
nas da rečemo i to, da su hajku pro-
tiv konkordata započeli i neki viši kru-
govi pravoslavne crkve, koji smatraju,
— kako dobro opaža ,Slovenec“ — da
je katolicizam u našoj državi manje
vrijedan i protunarodan i misle, da bi
pravoslavlje u našoj državi moralo
imati prvenstvo, služiti velikosrpstvu i
voditi našu unutarnju i nacionalnu po-
litiku. Ustali su protiv prihvaćanju kon-
kordata, što bi se napokon s konkor-
datom uredili odnosi katoličke Crkve
sa našom državom, a što je uostalom
već za druge crkve u našoj državi bilo
davno utvrgjeno, kada se nije niko od
strane katolika uzrujavao i još manje
bunio protiv toga, jer smo smatrali,
da je to opravdano uregjivanje odno-
sa izmegju tih crkava i države,

Pretstavnici srpske pravoslavne crkve
isprva su prigovarali vladi i s tim bu-
nili svoje vjernike, da konkordat daje
više prava katoličkoj Crkvi i da je time
ustavom zagarantovana vjeiska ravno-
pravnost poremećena. Ali kad je vlada
preko ministra pretsjednika g. Stojadi-
novića pri glasovanju u Skupštini za
konkordat dodala amandman, s kojim
se je kazalo, da sve, što je ovim kon-
kordatom priznato katoličkoj Crkvi,
priznaje se i ostalim vjeroispovjestima,
te je time puna vjerska ravnoptavnost
bila zajamčena, svi ti prigovori pret-

stavnika pravoslavne crkve bili su obo-
reni. I punim pravom tada se je oče-
kivalo, da će se uzrujani, pobunjeni
duhovi umiriti, Ali, jer pri tom nije
vladao razum i pravednost, dogodilo
se je sasvim drugo. Još većom žesti-
nom nastavila se je borba proti kon-
kordatu. Bezbroj brošura, plakata, a-
nonimnih letaka i panileta dijelilo se
je narodu; počeli su se držati sastan-
ci i javne skupštine, u kojima sa razni
buntovnici prikazivali narodu, da je
suverenitet države s konkordatom po-
vrijegjen; da je Srpska pravoslavna
crkva u opasnosti da konkordat ukida
srpske pravoslavne brakove ; da se više
neće moći slaviti slava; da će pored
pravoslavnih svećenika u pravoslavnim
selima biti i katoličkih; da će se ka-
toličkoj Crkvi dati na ime oštete deset
miljardi dinara, i mnoge još druge
klevete i gluposti govorilo se neukom
narodu.

 

čitajte
i širite
slarodnu Svijest“ !

 

 

 

Hrvati i konkordat

U vezi članka ,Slovenca“ u broju
od 18 ov. mj, u kome on traži od
»Hrvatskog Dnevnika“ da donese pot-
puno jasnu izjavu vodstva HSS što
drži o konkordatu i kakvo stanovište
zauzima prema vjerskoj borbi u ovoj
državi ,Hrvatski Dnevnik“ odgovara :
»Mi gledamo na konkordat isto onako
kako gledamo i na ostale zakone, koji
su doneseni bez sudjelovanja hrvat-
skog narodnog predstavništva, To je
naše načelno stanovište, premda inače
ne možemo poreći, da su akciju proti
konkordata poveli naročito velikosrpski
šovinistički krugovi u svojoj mržnji
prema katoličkoj crkvi i vjeri, koja je
ujedno vjera većine hrvatskog naroda
i kojoj od Hrvata ne prijeti nikakva
opasnost“,

»Slovenec“ je zatražio od , Hrvatskog
Dnevnika“ izjavu, jer su novine JNS
pisale o nekakvoj izjavi Dr. Mačeka o
konkordatu, G. Dr. Vlatko Maček je
doduše dao neku izjavu, ali, kako
»Hrvatska Straža“ piše, ta je izjava
zastarila. ,Hivatska Straža“ piše: ,Do-

duše dr. Vlatko Maček je u svojoj iz-
javi engleskom dnevniku , Morning

 

 

 

Post“ kazao, da Hrvate malo interesira
borba oko konkordata. Megjutim ta
izjava je dana pred duže vremena i
u času kad javnost još nije niti slu-
tila, kakove će sve oblike zauzeti ta
borba protiv konkordata. Danas je
položaj mnogo jasniji i pisanje ,Hr-
vatskog Dnevnika“ dokazuje, da će se
dr. Vlatko Maček dobro čuvati, da dade
bilo kakovog povoda, da se u ineo-
zemstvu odgovornost za dalji razvitak
dogogjaja prebaci ma hrvatski narod“,

Zagrebački ,Hrvatski Dnevnik“ od
20 ov. mj. nastavlja:

»Da borbu protiv konkordata postave
na što širu bazu, listovi, koji podupiru
JNS, nastojali su u ovu borbu uvući
i Hrvate, Bilo im je naročito stalo do
toga, da se Hrvati angažiraju u ovoj
kampanji, ali im to nije uspjelo. Mi
smo zauzeli jedino moguće stanovište,

Nismo sudjelovali kod pregovora o
konkordatu, koje je vodio Bogoljub
Jevtić. Nisu ni on ni njegovi predšas-
nici pitali, što mislimo o konkordatu,
kada su na njemu radili, pak nije bilo
ni razloga, da se u stvar uplićemo
onako, kako bi to danas oni željeli.

Ne zaboravite na NIVEA l
Ona jača Vašu kožu!!!

 

 

Predstavnici JNS ne smiju zaboraviti,
da je dr. Maček ležao u tamnici, dok
su oni vodili pregovore o konkordatu,
Njihov je cilj bio pomoću konkordata
odijeliti katolički kler od hrvatskog na-
roda na taj način, da ga dezinteresiraju
za naše političke probleme. Sada, kađa
su u opoziciji, njima konkordat ne
konvenira, jer su i oni, kao i neki
drugi uvjereni, da nije toliko važan
sadržaj ugovora, koliko je važno, tko
ga provodi, Za svoj politički rad svatko
nosi odgovornost, a Hrvati nemaju ni-
kakvog razloga da bilo koga pokrivaju“.

»Ipak ovaj slučaj pokazuje, da se ne
može voditi uspješna politika bez ob-
zira na Hrvate, Ali to ne vrijedi samo
za konkordat, nego uopće za sve. Lako
je govoriti, da smo jedan narod, pak
da je svejedno, pristaju li na nešto
Hrvati ili se tome protive. Život po-
kazuje, da stvari ipak drukčije stoje i
da se me može olako prelaziti preko
jednog naroda“,

 

Hrvatska katolička obitelj kupuje i
troši poštanske dopisnice Duvanjske
bazilike. U svakoj pošti samo 1 dinar.

 

 

 

»Slovenec“ g ulozi mitropolita
Dositija, namjestnika patriarhe

»Slovenec“ od 16 o. mj. donosi čla-
nak o borbi oko konkordata u kojem
članku kaže:

»Hajku protiv konkordata započeli
su neki viši krugovi pravoslavne crkve,
koji smatraju, da je katolicizam u našoj
državi manje vrijedan i protunarodan i
misle, da bi pravoslavlje u našoj dr-
žavi moralo imati prvenstvo, služiti ve-
likosrpstvu i voditi našu unutarnju i
nacionalnu politiku. Na čelu tih kru-
gova je mitropolit Dositije, koji je po
rogjenju Slovak i bio je katolik i zvao
se Karl Pišta. Olpao je od katoličke
crkve i u Čehoslovačkoj je započeo uaj-
oštriju propagandu protiv katolicizma
protiv kojega je uspostavio pravoslavnu
čehoslovačku crkvu. Kad je za te svoje
»Zasluge“ pozvan u Jugoslaviju kao
pravoslavni posvećeni biskup, započeo
je propagandu za prevogjenje katolika
na pravoslavlje i na nesreću je postao
zamjenik pokojnoga patrijarhe Varnave,
Odgovornost za svu hajku protiv kon-
kordata i za borbu protiv sadašnje vla-
de pod lažnim geslima i klevetama, da
je pravoslavlje u opasnosti, nosi taj
crkveni dostojanstvenik. Neka svatko
pomisli, kakove bi bile posljedice, kad
bi mitropolit Dositije, bivši katolik i
bivši Slovak Karl Pišta, pobijedio i kad
bi se u našoj državi započelo sa poli-
tikom, koja katolicima i onim Hrvatima
i Slovencima, koji pripadaju našoj dr-
žavi, ne priznaje ravnopravnost i hoće
čak i druge vjere i njezine pripadnike
podrediti velikosrpskoj ideji i pravo-
slavlje upotrijebiti samo kao orugje te
ideje, koja bi uništila temelje, ma ko-
jima je g. 1918. bila zamišljena i ostva-
rena Jugoslavija“.

Na ova otkrića ,Slovenca“ ustalo je
»Jutro* glasilo JNS. na obranu mitro-
polita Dositeja i donijelo njegovu bio-
grafiju tvrdeći, da je ,Slovenec“ neču-
veno napao i mnekršćanski oklevetao
Dositeja. Megjutim ,Slovenec“ ustraje
u svojoj tvrdnji, da Dositej nije srpske
krvi. On potiče iz slovačke katoličke
obitelji Pišta, koja živi u Banatu. Da
kao bivši katolik mrzi na sve, što je
katoličko, dokazuje ,Slovenec“ djelo-
vanjem mitropolitinim u Potkarpatskoj
Rusiji. Tamo je Dositije pomoću ta-
dašnje iramasonske vlade sa svojim
divljim propovijedima organizirao ot-
pad od katoličanstva i unije.

 

 

Zagrebački Zbor

XXVIII.
MEĐUNARODNI OPĆI
VELIKI SAJAM UZORAKA

za sve vrsti robe
28. VIII. — 6. IX. 1937.

Uz unapred nabavljenu legitima-

ciju 23. VIIH.—11. IX. na željez-

nicama besplatni povratak, na

jadr. parobrodima viši razred za
cijenu nižega.

Ugovor glavnih islamskih zemalja

Pretstavnici četiriju glavnih islams-
kih zemalja Turske, Perzije, Afganis-
tana i Iraka sastali su se u perzijskom
dvorcu Saadabadu kod Teherana i pot-
pisali ugovor o megjusobnoj pomoći
i nenapadanju. Dosad rastavljene mus-
limanske zemlje, koje čine most iz-
megju Evrope i Azije, te Azije i Afri
ke, koje imaju u rukama neprocjenjivo
blago sirovina, spojile su se zajedno.

Ovim su ugovorom najviše pogo-
gjene Sovjetska Rusija i Eugleska, či-
jem protektoratu su se dosad utjecale
spomenute četiri zemlje. Osobito je tu
doživjela slom engleska politika, koja
se drži načela: djeli, pa vladaj! Tako
je engleska diplomacija riješila i pita-
nje arapske zemlje Palestine na taj
način, da je jednostavno podijeli na
par komada, a sebi dakako ostavi naj-
bolji dio i kontrolu nad ovim drugim
dijelovima. Megjutim ovaj put se grd-
no prevarila. Engleska će otsada mo-
rati opreznije da se vlada u arapskom
pitanju, jer je pokretu Arapa i musli-
mana svih zemalja došao spomenuti
četvorni pakt u dvorcu Saadabadu kao
novo i jako zalegje. U Aziji se stvara
nova velika politička sila, s kojom će
Evropa morati otsada računati.

Maršal Čang Naj Šek o kršćanstvu

Nedavno je kineski maršal Čang Kaj
Šek upravio kineskoj omladini ove riječi:

Život bez vjere nema nikakova smi-
sla. Tko nema vjerskih misli, neće ni-
kada pojmiti pravi smisao života. Takav
se čovjek povlači po svijetu, ali nikada
ne može naći pravoga zadovoljstva.
Vjera je ono, što čovjeka osposobljava
da se može boriti, da ima tvrdu volju
i da vidi svoju konačnu svrhu.

Da li znadete što je kršćanstvo ?
Kršćanstvo je vjera, koja ima svoju
konačnu svrbu. Njegov je ustanovitelj
Krist bio revolucijonarac, propovijeda-
jući novi život, Oa je sam svojim pri-
mjerom pokazao kakav život treba da
provodimo. Pripravan je bio da se žr-
tvuje i žrtvovao se je za čovječanstvo.
Zapamtite: Samo onda ćete nešto
uistinu velika načiniti za svoj narod i
čovječanstvo, ako u duhu budete slu-
žili kršćanstvu, ako budete uvijek pri-
pravni, da se žrtvujete“.

Njegova pak žena izjavila je ovo:

»Kada kažem kineskim misionarima
da se čudim njihovim žrtvama, što su
došli amo u stranu zemlju i tu se žr-
tvuju, oni mi odgovore: To je naša
dužnost. Kako bi tek morali govoriti
kineski kršćani! Sada vlada ne samo
da misionare trpi u zemlji, nego ih i
ljubi i poziva u zemlju. A zašto ? Spo-
znali smo, da nam može pomoći samo
kršćanstvo !*