POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU Br. 18. DUBROVNIK, 1 Travnja 1936. DO" i. Čekovnog računa našeg lista (ui 4153 Podružnice Sarajevo. God. XVIII Narodna Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno: za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1.50 Vlasnik — izdavač — Urednik; Antun F1& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier) Dubrovnik 2. _Rukopisi se ne povraćaju. Eugenika ili moralni život ? Prošle sedmice imali smo prigode slušati jedno predavanje u dvorani .Dubrave“, koje se je bavilo pitanjem eugenike u vezi s brakom i nasljednim bolestima, Predavanje je zagovaralo načela i metode eugenike. Da vidimo, što imamo zapravo znati o tom pitanju i koje stanovište zauzimlje katolički moral prema ovom problemu, koji je osobito u posljednje vrijeme aktuelan u vezi s zakonodav- stvima u nekim državama. Eugenika je vecma mlada nauka, koja ide za tim da poboljša ljudsko društvo osiguravanjem zdrava i snažna potomstva. Da do toga dogje zahtjeva kao potrebno sredstvo sterilizaciju ili zabranu ženidbe osobama, za koje se predvigja da bi mogle imati kržljavo i nezdravo potomstvo. Sterilizacija je ki- rurški zahvat (operacija), kojim se muško ili žensko lice omesposcbi za ragjanje potomaka, a da mu isto os- tane sposobnost spolnog života. Kako je ta operacija vezana sa izvjesnim poteškoćama kod žene, to se steriliza- cija vrši u glavnom kod muških osoba. Treba priznati, da ima eugenika Dez sumnje dobru i plemenitu svrhu: osiguranje - zdrava potomstva. Ali po- grešna su i kriva sredstva kojima se hoće taj cilj da postigne. U prvom redu protivi se naravnom zakonu, ako se ljudi, makar i uživali auktoritet zakonite državne vlasti, usu- gjuju ograničavati pravo ženidbe od- nosno ragjanja djece nekima od ljudi, jer treba znati, da je po prirodnom zakonu spolni nagon dan svakom čov- jeku baš u cilju, da se može putem ragjanja djece u zakonitom braku, održati ljudski rod. Pa kao što nijedan od ljudi niti ikakova vlast nije dala toga prava čovjeku, tako isto ne smije nitko ni da to pravo sprječava ili ogra- ničuje. Eugenika hoće, da ljudi pris- voje sebi prava, što ih ima isključivo sam auktor prirode, Bog. Ateizam, u prvom redu materijalizam jest omaj svjetovni nazor, koji niječe opstanak početnika prirode Boga i smatra čov- jeka onim vrhovnim bićem koji može, da po svojoj volji odregjuje što ima preduzeti da se osigura zdravo po- tomstvo. Sterilizacija, odnosno spreča- vanje sklapanja braka protive se vrlo jasnom Božjem zakonu, prirodnom i pozitivnom. Stoga Pijo XI kao aukto- tifativni od Isukrsta odregjeni čuvar prirodnog zakona, najenergičnije ustaje u Enciklici ,O kršćanskom braku“ na obranu Božjih prava te osugjuje steri- lizaciju kao i zabranu ženidbe s eu- geničkih razloga. Sterilizacijom se vrši sakaćenje čovjeka, a to me smije da čini ni vlast ni pojedini čovjek, jer je to u očitoj opreci sa V. Božjom zapovjedi. Nikad se ne smije činiti zlo da da izagje dobro. Zato nikakav razlog, pa ni najteži, ne može učiniti da bude dopušteno ono što je već u svojoj biti protivno prirodnom moralnom zakonu. Pristaše cugenike ističu, da se sterilizacijom ne diže sposobnost uži- vanja spolnog magona, jer da to ne može čovjeku nitko oduzeti, budući mu to po prirodnom zakonu pripada. Tako dakle, urgira se prirodni zakon kad treba osigurati sjetilno uživanje pojedinaca, a isti se taj prirodni zakon gazi, kad se hoće spriječiti ono, što je bitni razlog spolnog nagona u čovjeku ! Bitna svrha spolnog nagona u čovjeku jest u zakonitom braku ragja- nje i odgajanje djece. A onima koji su za sterilizaciju brak nema druge svrhe osim sjetilnog spolnog uživanja. To je skroz krivo gledište. Za poboljšanje čovječanstva um- jesto protuprirodnih eugeničkih sred- stava sterilizacije i zabranjivanja braka treba upotrebiti druga ispravna i jedino uspješna sredstva, Ta sredstva pruža dosljedan život po načelima i propisi- ma kršćansko - katoličkog morala. Ću- doredni moralni život osiguraće i zdra- vo potomstvo i sretan bračni život i zdrave socijalne prilike, koje za pris- taše eugenike pretstavljaju takogjer je- dan od razloga za upotrebu eugeničkih sredstava za ograničavanja poroda. Bo- gatim iskustvom zajamčena je istina da Onaj ,bez čije volje ne pada ni vrabac s krova“, u svojoj providnosti vodi računa o pomoći onima, koji je najviše trebaju. Pa jesu li eugenička sredstva spo- sobna da ozdrave čovječanstvo ? Ni- pošto. Ako se malo dublje zamislimo u to pitanje vidjećemo, da se eugenič- kim postupanjem radi protiv ljudske za- jednice tim što se omogućuje ograni- čavanje poroda. Zar sterilizacija ili za- brana braka riješava glavni problem čovječanstva ? Tko je onaj krivac naj- većeg broja kržljavih i nezdravih po- tomaka ? Zecijelo raspojasani, nemo- ralni životi, Neka se stoga medicina uopće i eugenika napose, kao i svi drugi odgojni i socijalni faktori slože skupa sa Crkvom u provagjanju načela morala, koji sadrži u sebi najefikasnija eugenička sredstva koja su u punoj harmoniji s maravnim i pozitivnim Božjim zakonima. Ta nijesu li ženid- bene zapreke dobi, krvnog srodstva, tazbine, zločina i javne ćudorednosti najbolja sredstva, da se izbjegne slabo i kržljavo potomstvo ? E pa čemu onda tražiti druga sredstva, pogotovu kad su ona takove naravi, da umjesto riješenja donose nove knmplikacije pa mjesto da se približe ona uistinu udaljuju od cilja za kojim se zapravo ide. One države, koje su donijele za- kon o sterilizaciji ogriješile su se o temeljni prirodni i pozitivni moralni zakon Božji, koji je obvezatan za sva- kog pojedinca kao i za vlasti. U ovom svijetlu treba gledati i ccijeniti rad onih, koji zastupaju načela eugenike, koja je posljedica materijalističkog na- zora o svijetu. Stoga valja poštovati i priznavati prava početniku prirode Bogu i ne dozvoljavati da se ograničuje lju- dima sloboda u onome što im po pri- rodnom zakonu pripada. Pravi interes ljudskog društva tra- ži, da se umjesto protuprirodnih sred- stava eugenike upotrebe ona sredstva, što ih religija stavlja na raspoloženje pojedincima i zajednici. Samo doslje- dan i ustrajan život po načelima i pro- pisima kršćansko - katoličkog morala može. osigurati zdrave i čelične poje- dince te izliječiti sve socijalne rane čovječanstva, Db. Onima koji trebaju naočale pružaju se sve pogodnosti: naj- bolja kvaliteta stakala, special- no-moderni okviri i solidne ci- jene kod Josipa Krilića, vis-a-vis Male Braće, Moderni zlatni na- kiti. Satovi najboljih marki. Staro zlato kupuje i zamjenjuje. &Doskora će nas posjetiti e I ki I i g k I STIGLE PROLJETNE NOVOSTI!!! Ogroman izbor za kostime za dame u originalnim engleskim štofovima. Najmodernije tkanine iz štofa kao ,Vuneni cloque“ itd, u velikom izboru i u svim bojama, Specijalno preporučamo moderne engleske štofove za gospodu kao; ,HOMESPUN“, ,FLANEL“, ,FRESKO“! itd. Samo prvo- razredne kvalitete i najnovije desene. Veliki izbor muških košulja, a izragjujemo i po mjeri i po majmoder- nijim krojevima. Imademo gotovih proljetnih muških kaputa. Trenchcoata nove fazone ,D E R B Y“ itd. Gotovih damskih proljetnih kaputa. SVE OVO DAJEMO NA 6 mjesečnu otplatu, a što je najglavnije uz sasvim iste cijene kao i za gotovo. PREGLED ROBE SLOBODAN BEZ OBAVEZE NA KUPNJU!!! Tražite posjet naših zastupnika. SVE SAMO KOD TRGOVAČKE KUĆE , REKORD“ Zagreh Podružnice Dubrovnik okolski učbenici. Dr. Vasilj Popović napisao je kao učbenik za srednje škole knjigu: »Opšta istorija novoga veka za sred- nje i stručne škole“. Knjiga se kao učbenik upotrebljava u VII i VIII. r, gimnazija, real. gimn. i realka. Pre- nosimo iz ,Kat, Lista“ br. 9. o. g. Knjiga je po svom duhu, po piš- čevim neprikrivenim nzorima protivna svakoj objavljenoj vjeri. Za pisca znači ideal novoga doba protu kršćanski hu- manizam, koji dovodi do vjerske re- formacija protestantizma. Zato protes- tantizam uživa u djelu pisca izrazite simpatije, Sve što mu ide u prilog jasno se ističe, dok se, u isti čas, ka- tolička reformacija nazivlje reakcijonar- nom kontrareformacijom. Cijela pojava njezina u povijesti je negativno osvjet- ljena, naročito tridentinski sabor. Za- služni red Isusovaca nije u knjizi na- išao na objektivnog, a još manje ho- netnog protivnika. Karakteristično je neprestano tendeciozno vezanje Habs- burgovaca sa kontrareformacijom, te protestantizma s borbom za nacionalnu ideju. To ide tako daleko, da se u knjizi izvodi propast katoličke Poljske kao posjedica njezine katoličke orien- tacije, dotično gospodstva lsusovaca. Novu epohu u povijesti čini piscu po- java vjerskog racionalizma, koji po knjizi znači zdravi i mužni korak u razvoju čovječanstva. Zato se sa sim- patijom piše o slobodnom zidarstvu, o pojavama kulturnog boja u Njemač- koj i Francuskoj. Ovako apriorno gledište pisca za- vodi ma česte i krupne nekritičnosti, koje knjizi oduzimlju objektivnost i tačnost opisivanja dogogjaja prošlosti. A to su prvi preduvjeti za valjan škol- ski udžbenik. Pojedine i krnpne netačnosti na- vodimo niže: Značenje humanizma i renesanse. Str. 18. $ 6. t, 2. U zadnjim stoljećima Srednjeg Veka osećalo se jako i široko nezado- voljstvo sa kulturnim i verskim prili- kama, očekivao se preporod. Iz tog opšieg raspoloženja niknuo je kulturni pokret renesanse i verski pokret refor- macije, I jedan i drugi pridoneli su jačanju nacionalnog osećaja, u protiv- nosti prema srednjovekovnomu ose- ćaju crkvenog kosmopolitizma. Renesansa i reformacija ostvarile su sve najvažnije nade i ideale i za- dovoljile najjače potrebe kulturnog sveta iz kraja Srednjeg Veka“. Tu je, prije svega, neistinita tvrd- nja, da su humanizam i renesansa po- sljedica mezadovoljstva s vjerskim i kulturnim prilikama. Nepristrana povi- jest poznaje kršćansku renesansu i kiš- ćanski humanizam, a ne samo pogan- ski humanizam, protivan crkvi o kom govori pisac. Djela kršćanskih i crkve- nih umjetnika Michelangela, Rafaela, Leonarda, Bramantea, pa pisca Dante, Petrarke, Tassa, te plejade kršćanskih humanista pobijaju samovoljni sud pisca, koji je zato prema katolicima nepravedan, kad veli, da su humani- zam i reformacija ostvarile sve made i ideale kulturnog sveta iz kraja Sred- njeg Veka. (Slijedi)