k '
Broj 22
Općina i pošta'

Dana 28 svibnja t. g. sastalo se je
općinsko vijeće, da donese odluku o
zahtjevima g. ministra pošta radi
nove pošte u Dubrovniku. Prama iz-
vještaju podnesenom vijeću, g. mini-
star je stavio općini  ultimativnu
alternativu ili da općina prepusti u
vlasnost  Eraru park  »Posat« ili
1.500 m? općinskog zemljišta iza
grada, gdje se nalaze općinske ga-
raže. Općinsko vijeće prihvatilo je
alternativni zahtjev, da se  Eraru
prepusti u vlasnost 1.500 m? zemlji-
šta iza grada.

Erar bi sada prama datim imfor-
macijama imao  prekupiti zgradu
Gjivanović na Pilama kvd Hotel
Imperiala, te tu zgradu adaptirati
za poštu sa automatskom telefon-
skom centralom. Na onih 1500 m“
općinskog zemljišta, što ga općina
ustupa Eraru, ne će se graditi pošta,
već će taj teren Erar možda upotre-
biti kao vrijednost, koju će uz novac
dati vlasnicima zgrade Gjivanović.
Rekli smo »možda«, jer g. ministar
u svojim izjavama nije dao nikakove
obveze u koju svrhu i zašto će upo-
trebiti od općine primljeno zemljište.
Neizvjesna je stoga svrha i sudbina
terena koji se prepušta Eraru.

Ova odluka vijeća u građanstvu
je naišla na brojne kritike i negodo-
vanja, a to s pravom Država i općina
imaju svoje posebne svrhe i interese
da promiču.Tako u djelokrug države,
a me općine spada dužnost, da se
brine za poštansko-telegrafsko-tele-
fonsku službu. Dosljedno tome duž-

nost je države, da gradi ili iznaj-

mljuje poštanske zgrade. Kakove su
poštanske zgrade i kakova je  po-
štansko-telegraf.-telefonska služba
to je stvar, koja se mora ticati dr-
žavne uprave. Ako je radi ugleda
države potrebito zgraditi ili imati
pristojnu poštansku zgradu, to je pi-
tanje prestiža i obraza države, koje
nigdje ne dolazi više u obzir, koliko
u Dubrovniku obzirom na _ njegov
turistički značaj. Pitanje kakova je
poštanska zgrada i kakova je  po-
štansko-telegraf.-telefonska služba,
to je opet stvar države, a ne opći-

me. Prama tome već a priori zahtjev '

Erara, da će dati Dubrovniku repre-
zentativnu poštansku zgradu, ako
ppćina dade bilo kakav doprinos,
načelno nije opravdan.

Specijalno pak, kad se u Dubrov-
niku ima da gradi jedna državna
zgrada nije opravdano, da se traži
od općine neki doprinos, jer u Du-
brovniku od prevrata pa do danas
nikakova se državna zgrada mije sa-
gradila, što u drugim gradovima ni-
je slučaj. Nadalje treba da državna
uprava ima u vidu ekonomsko sta-
nje gradova i njihove mogućnosti, te
u konkretnom slučaju suviše dopri-
nos Dubrovnika u državnim prihodi-
ma državnoj zajednici.

Općina dubrovačka ima skoro je-
ćini slobodni komad zemljišta od
cirka 3.000 m? iza grada. Taj komad
zemljišta namjeravao se je već odav-
na upotrebiti za izgradnju pučkih i
građanskih škola odnosno za riješe-
nje mnogobrojnih komunalnih pro-
blema, kao tržnice sa  ribarnicom
itd. Kada se od ovog zemljišta otki-
ne 1.500 m? tada preostatak zemlji-
šta je također upropašten, jer se vi-
še ne može upotrebiti za riješenje
jednog većeg gradskog problema.
Građani se pitaju, a gdje će općina

*) Opaska Uredništa. Kako smo izvješte-
mi, svi gornji argumenti bili su u gradskom
vijeću izneseni, ali su pali iakv osnovani
pred bojazni, da nas i ta jedina »repa. ne
mimoiđe.

moći da. mabavi zemljišta u blizini
grada, kada joj u skoroj budućnosti
bude trebalo za riješenje gradskih
problema kao podizanja školskih
zgrada, tržnice it. d.? Još nekako
građani bi preboljeli gornju odluku
vijeća, kad bi Ministarstvo pošta
bilo se odlučilo, da gradi novu zgra-
du za poštu. Gradnja znači vidljivi
napredak svakog grada, dok adap-
tacija starih zgrada ne prestavlja
vanjski izgled napretka, jer se broj
postojećih zgrada adaptacijama sta-
rih ne povećava.

Gradnjom nove poštanske zgrade
izveo bi se jedan javni rad, dalo bi
se zarade siromašnom! i besposle-
nom radniku i obrtniku, tako da bi
utrošeni novac za gradnju dao svoj
efekat i u socijalnom pravcu.

Iz Dubrovnika nije se nikada isti-
calo kao kakav problem pitanje po-
dignuća poštanske zgrade. Iz  Du-
brovnika se je podizao opravdani
glas potrebe uređenja i poboljšanja
poštan.-telegraf.-telefonske = službe
tim, da se postavi u stanje savreme-
ne tehnike i da odgovara savreme-
nim potrebama Dubrovnika, Nije da-
kle bio problem poštanska zgrada,
već  poštansko-telegrafsko-telefon-
ska služba, pak jer se je protivno
tvrdilo, trebalo je i ovo napomenuti.

Prigovorit će se ovome, da nema
mjesta za građenje pošte. Ovaj pri-
govor ne stoji. Postojala je moguć-
nost, da se kupi teren u još bližoj
poziciji prama gradu, gdje se nalaze
sitne i neugledne zgrade, ikoje bi se
morale porušiti i na njihovom mje-
slu sagraditi reprezentativna pošta,
kakovu navodno ministarstvo hoće
da dade Dubrovniku. Tim bi se ne
samo dobilo novu zgradu, već uklo-
nilo  potlehušice, koje  neugledno
djeluju na izgled Dubrovnika.  Na-
ravno da treba to dobro platiti, ali
jedino na taj način riješava se  is-
pravno pitanje podignuća reprezen-
tativne pošte. Postojala je moguć-
nost i kombinacija sa kafanom »Du-
bravkom« a u najgorem slučaju i sa
zemljištem općine iza grada.

Kada se je Ministarstvo odlučilo
za adaptiranje stare zgrade, tada je
moglo da adaptira i dosadanju, oču-
vajući historijski i arhitektonski
značaj zgrade. Općina za adaptaciju
starih zgrada nije imala išta da do-
prinosi, a ministarstvo bi bilo mora-
lo radi ugleda zemlje u najposjeće-
nijem turističkom gradu — Dubrov-
niku — da kad li tad li, ipak postavi
automatsku telefonsku  cemtralu i
poštansku zgradu bolje uredi. Ova-
ko kako je ovo pitanje riješeno ne
zadovoljava ogroman dio građana,

Dr. B. Poković.

_Milodari. Gosp. Ago Bukovac udi-
jelio je Javnoj Dobrotvornosti u
Cavtatu Din. 200.— za siromahe
ovog mjesta. Na ovom plemenitom
činu uprava najljepše zahvaljuje.

Pohvalno. G.da Maruška Haler da
ispuni želju blagopok. Mase ud. Pu-
gliesi rogi. Pusić udijelila je Dječjem
Zakloništu za uzdržavanje zavoda
Dia. 1000 (hiljadu).

Dubrovačko Liječničko  Udruže-
nje »Duliud«, mjesto vijenca na odar
bl. pok. Dr. Neška Radović, biv. na-
čelnika VI. odjel. Banske uprave za
Zetsku banovinu, doznačilo 100. di-
nara u Liječnički bolesnički fond,

Društvo »Anica Bošković« za pk.
g-đu Niku Deanović, svoju članicu,
priređuje zadušnice u utornik, dne
9 juna o. g. u crkvi sv. Vlaha u 8 ura
u jutro. Pozivlju se p. n. g. članovi,
da učestvuju u što većem broju.

Uprava »Anice Bošković«

,NARODNA SVIJEST“ 3 Lipnja 1936

 

Strana 3

 

Neke žalosne pojave

Profesoru Dušanu Peroviću

odgovara prof. X.

I ako ima veliki broj ozbiljnih
učenjaka koji iznose jakih dokaza
za podkrijepu autentičnosti spomenu
lih navoda Josipa Flavija kao sa
strane katoličke: Pagi, Nat. Al, Va-
sius, Danko Hettinger, Hurter, F.
Bolle u., Stimmen aus Marie Lach
1896,i mnogi drugi a od protestanata
Grotius,Casaubonus, Usserius Brett-
schneider, Jiilicher i dr. vjerojatni-
je je ipak mnijenje, kako dobro opa-
ža Funk u svojoj »Storia Eccles.«
kao i Schauz u »Apologie des Chri-
stenthums« da je temelj teksta na
prvom mjestu autentičan, ali da je
današnja forma nevjerojatna i zato
taj tekst zdrava kritika uzima dje-
lomično kao Flavijevo  svjedočan-
stvo. Ono bi ovako glasilo: »Za to-
ga vremena rodio se je Isus, čovjek,
tvorac, čudnovatih stvari, te mnoge
između Židova i Grka pritegne k se-
bi. Pošto ga prvaci naši optužiše i
Pilat ga dade razapeti ne prestado-
še ga kao i prije ljubiti. Po njemu
postade narod (filon) koji se zo-
ve »kršćani« koji još i sada traje«.
Inače protivno nedokazanim tvrd-
njama Goguela, Guigueberta i Loi-
sy-a da staroslovenski prevod »Jev-
rejskog rata« nije autentičan ni hi-

storijski te da su mjesta, gdje se
spominje Krist, njegova čudesa i
uskrsnuće  imterkalirana, moderna

kritika pridaje veliku važnost tom
staroslavenskom prevodu te ga
smatra autentičnim. Tako je u Rimu
izdan u godišnjaku 1928 - 29 »Amici
dell' Archeologia  christiana«  čla-
nak, kojim se dokazuje autentičnost
i ističe važnost toga prevoda. Tako
isto sude moderni pisci o tom pre-
vodu, kao Karl Adam u svojem
glasovitom djelu »Jesus Christus« 4
izd. Augsburg 1935. Na njemačkom
je jeziku izašlo o tom više djela u
kojima se naglasuje važnost toga
staroslavenskog prevoda kao: Kon-
rad Grass und Aleksander Berendts:
J. Flavius vom _ jiddischem Krieg
Buch IIV. Nach der  slavischen
Ubersetzung deutsch herausgegeben
und mit dem griechischen Tekst
verglichen (Acta et Commentati>-
nes  Universitatis  Dorpatensis  B.
Humaniora 1934).

Ono što Tacit u svojim Analima, a
prokonsul Plinije u poslanici Traja-
nu govore o Kristu po Guignebertu,
Goguelu i Loisy-u odjek je kršćan-
ske tradicije.

Ovo je dosta naivna tvrdnja, koju
je i sam gosp. profesor mogao sa
malom dozom akribije uvidjeti. Da
će Tacit, koji je mrzio kršćane na-
zivajuć ih »execrabilis superstitio«
unijeti u svoju povijest ono o Kri-
stu, jer je to doznao od kršćana, a
ne jer je sam bio uvjeren kao histo-
ričar na temelju pouzdanih i provje-
renih dokaza i vrela, vrlo je drzovi-
ta tvrdnja, da nije naivna. To isto
vrijedi i za svjedočanstvo Plinija pri-
jatelja Tacitova uzevši u obzir ta-
dašnje kulturno-historičko doba i da
je kršćanstvo bilo već rašireno di-
ljem cijele rimske Imperije. Plinije
ne kaže u pismu Trajanu »Kršćani
se klanjaju nekom Kristu kao Bogu«
već piše »Kristu se klanjaju....«
biva poznatoj historičkoj ličnosti.

Ovi isti hiperkritičari tvrde tako-
đer da je i ono mjesto u 1almudu, u
kojem je riječ o Kristu i njegovim
čudesima, odjek kršćanske tradicije.

Znamo da su Židovi mrzili kršća-
ne te ih odmah u početku stali pro-
ganjati (četiri progonstva odmah iza
smrti Kristove, kad je već na Duho-

ve bila utemeljena prva Općina krš-
ćanska) te su im svugdje pravili ne-
prilike. Da će Židovi unijeti u svoj
Talmud — zbirku židovskih tradici-
ja — ono izvješće o Kristu i njego-
vim čudesima ma osnovi kršćanske
tradicije, a ne jer su sami o tom i bi-
li uvjereni na temelju tradicije svo-
jih otaca, koji su vidjeli i
Krista i iz mržnje na Križ ga prope-
li, nelogično je i odava još jaču na-
ivnost spomenutih  hiperkritičara,
Da nijesu Židovi bili uvjereni da je
Krist činio čudesa, koja inače Tal
mud pripisuje čarobnjaštvu, bilo je
legičnije da o tom ne pišu ništa ili
naprotiv da zaniječu tu činjenicu, te
je ne bi naveli kao istinitu, da samo
svojim tumačenjem
ravni karakter

slušali

oslab& wvrhuna-
Kristovih čudesa
U ostalom ono što Talmud propo-
vijeda o  čudesima Kristovim nije
ništa novo ni izvanredno, jer o tom
piše Josip Flavije, koji je bio židov-
ski vojskovođa, živio u Palestini i
bio savremenik apostola. On je kao
historičar zabilježio što je na izvoru
čuo a sa njime se slaže i filozof po-
ganski Celsus, koji je živio polovi-
com drugog vijeka.

Liturgijski sastanak u Hvaru

O blagdanu sv. braće Ćirila i Me-
toda, od 4—6 srpnja, održat će se
pod pokroviteljstvom preuzv. bisku-
pa Mons. Miha Pušića u Hvaru I.
naš liturgijski sastanak. Na sastanak
će doći svećenici, redovnici,
tovnjaci, bogoslovi i

svje-
akademičari,
koji se zanimaju za liturgiju i po njoj
žive te žele; da je i drugi upoznaju.
Upoznat će se među sobom, izmije-
niti misli i porazgovoriti o daljnjem
radu. Tom će prigodom biti priređe-
na i malena izložba liturgijskih ča-
sopisa na raznim jezicima, što će
dobro doći svima koji žele da napre-
duju u liturgijskom znanju i životu.

Na sastanku će se održati refera-
ti; i. Kristova punina u Njegovu
otajstvenom tijelu, O. Leonardo Ba-
jić, franjevac-župnik, Sinj; 2. Po-
svećeni i laički nosioc Kristova sve-
ćeništva, P. Pate, isusovac, Travnik;
3. Liturgija je prvo i nenadoknadivo
vrelo kršć. života, O. Dr. Hijacint
Bošković, profesor bogoslovije, Senj;
4. Liturgijski život prve crkve, Dr.
Ivan Delalle, kanonik-župnik, Tro-
gir; 5. Moderni čovjek i Liturgija,
Dušan Žanko, profesor, Zagreb; 6-
Liturgijski pokret u svijetu i njihovi
uspjesi, Josip Kirigin, vjeroučitelj,
Hvar; 7. Ostaci liturgijskog života
po našim župama i njihovo oživlje-
nje, Mate Garković, profesor bogo-
slovije, Split; 8. Vjerska obnova na-
šeg naroda po Liturgiji, Dragutin
Kukalj, župnik, Ogulin; 9. Liturgij-
sko pjevanje u našim krajevima,
Stanislav Preprek, upravitelj osn.
škole, Petrovaradin; 10. Estetika u
liturgijskoj praksi, Mato  Faljug,
prefekt sjemeništa, Zagreb; li. Na-
ša narodna umjetnost u Liturgiji, Ivo
Grgurev, vjeroučitelj, Šibenik:

Kako je već bilo javljeno, u Hva-
ru se je sastao poseban odbor, koji
će nastojati da svim učesnicima pru-
ži što ugodniji i jeftiniji boravak u
našem gradu, pak da svima dani I.
našeg liturgijskog sastanka ostanu u
što ljepšoj uspomeni.  Nekoji su se
već prijavili, a umoljavaju se i svi
drugi koji namjeravaju doći na sa-
stanak, da se čim prije prijave. Pri-
jave se šalju na Odbor za Liturgijski
sastanak, Hvar.

Lijetni kvatri.  Srijedu, Petak i
Subotu ove sedmice spada post od
četiri vremena ili kvatri.