Pai

zake

 

Strana 2

 

Dubrovački rodoljubi za Hrvatskog Radišu

Kulturne, socijalne i humane, te
slične ustanove drugih maroda mogu
da upru prstom na mnoge i mnoge
pojedince, imućne ljude, koji su sav
svoj imetak, ili barem znatan dio nje-
gov, često puta od neobičao velike
vrijednosti zavještali u razne svrhe
spomenutih institucija. Gotovo su re-
dovito to bili privrednici, koji su go-
dinama i godinama stekli imetak, da
ga nakon svoje smrti daruju, cijelog
ili barem znatan dio, pojedinim opće
korisnim wstanovama ili akcijama.

Mi se megjutim Hrvati megju kul-
turnim narodima u tom pravcu ne na-
lazimo u prvim redovima. Kod nas se
o zadužbinama nažalost može samo
malo govoriti, a naravski i o takvim
zadužbinama u korist Hrvat. Radiše,
Iznimku u tome pravcu u zadnjih ne-
koliko godina čini naš gosparski Du-
brovnik.

Ovdje su se u razmaku od neko-
liko godina tri vrijedna rodoljuba sje-
tila ,Hrvatskog Radiše“ i drugih hu-
manih i socijalnih ustanova u svojim
oporukama.

U godinj 1930 sada pokojni gos-
par dubrovački Luko Angeli u svojoj
oporuci odredio je, da se nakon smrti
njegove supruge pod upravom ,Bla-
gog Djela“ u Dubrovniku od svih nje-
govih nekretnina ustanovi dobrotvorna
zaklada pod imenom , Zaklada Luke i
Jele Angeli“. Čisti dobitak zaklade
nakon smrti njegovih triju sestara bit
će upotrebljivan za uzdržavanje na
naukama jednog ili dvojice siromašnih
mladića kod Hrv. Radiše, kojima će
biti podijeljene stipendije. Prednost na
stipendije imat će dijeca siromašnog
zakloništa u Dubrovniku i sinovi siro-
mašnih radnika Dubrovčana rimokato-
ličke vjeroispovijesti. Pod imenom Du-
brovčana razumijevaju se svi oni, koji
pripadaju okolici prošle stare Dubro-
vačke Republike. Dječaci će uživati
stipendiju za razne grane privrede kroz
svoje naukovno vrijeme i ako bude
pojedinac zaslužio, moći će biti poslan
na usavršavanje u svojoj struci u na-
predno inozemstvo.

Osim toga ,Blago Djelo“ imade
svake godine isplatiti ,Hrvatskom Ra-
diši“ po 1000 (tisuću) dinara.

Ove godine preminuli liječnik Dr
Baldo Martecchini u svome kodicilu
ostavio je u svrhu zaklade ,Dr Baldo
Martecchini“ Hrvatskom Radiši u do-
brotvorne svrhe sve zgradice na Pila-
ma, da se ondje podigne na korist
siromaha Hrvatskog Radiše gradsko
kupalište s natpisom ,dr Baldo Mar-
tecchini Hrvatskom Radiši“, Kuće pred-

stavljaju vrijednost od oko pola mili-
juna dinara. Za izgradnju kupališta
pokojnikov sinovac imade izbrojiti Hr-
vatskom Radiši pola milijuna dinara
iz prihoda baštine, odnosno kada bu-
de realizirao stanovite tražbine.

I treći rodoljub, poznati dubro-
vački gospar. i privrednik, nedavno
preminuli Zuka Pekhovac u svojoj opo-
ruci ustanovio je kod ,Blagog Djela“
dobrotvornu zakladu pod imenom ,Lu-
ka i Jelica Pehovac* iz svojih nekret-
nina (kuće i zemljište na Pilama i u
Gružu) te pokretnina. Godišnja renta
te zaklade ima poslužiti za uzdržava-
nje na naukama jednog ili dvojicu
dječaka u internatima Hrv. Radiše kroz
četiri godine. Koji budu zaslužili mo-
gu biti poslani na usavršavanje u svo-
joj struci u inozemne stručne zavode.
Prednost na te stipendije imat će djeca
siromašnih radnika, Dubrovčana rimo-
katoličke vjeroispovjesti. Pod imenom
Dubrovčana razumijevaju se svi oni
koji su rogjeni na teritoriju bivše Re-
publike Dubrovačke, u prvom redu
siromašna djeca Rijeke Dubrovačke.

Ova tri svijetla imena neka budu
uzorom našim ljudima, da se u svojim
posljednjim odredbama sjete narodnih
naših ustanova, te da se uopće što
jače razvije svijest, da se ne smije
živjeti i sticati od naroda, a da se tom
istom narodu makon smrti ne ostavi
barem jedan dio pomoću njega steče-
nog imetka.

Vrlo ozbiljna vremena.

Na godišnjicu društva sv. Vinka
koja su megju katolicima Engleske
jako raširena, održao je nadbiskup od
Edinburga pred sakupljenim članovima
tamošnjeg društva sv. Vinka govor o
komunističkoj pogibelji. U tom svom
govoru rekao je uz ostalo i ovo: ,Svi
katolici svijeta, pa tako i katolici Ea-
gleske, nalaze se u najžešćoj borbi sa
silama tmine. Istina je da katolička
Crkva neće nikada nestati, jer je bo-
žanskog porijekla, no to ne znači da
da u pojedinom narodu mne bi mogla
Crkva prolazno biti uništena. O nama
engleskim katolicima ovisi hoće li ka-
tolička Crkva u Eagleskoj prolazno
nestati ili neće. Nikada još u povijesti
čovječanstva nisu sile pakla bile tako
borbene i tako aktivne kao danas. Iz
crvene Moskve šalju ruski vlastodršci
paklene sile megju sve marode. Ne-
mojte vjerovati da će engleski katolici
izbjeći sudara s njima, Katolici sviju
naroda sudarit će se s tim paklenim
silama. Pripravimo se braćo, na ovaj
sudar!“, — I mi hrvatski katolici treba
da to jednako na se primijenimo.

Tri naša sitna otoka: Mrkan, Supetar i Majsan.

(Nekoji historični podatci).

Naši dalmatinski i istarski otoci
još prvih vijekova kršćanske dobe, pa
i kasnije u ranijemu srednjem vijeku,
bili su zakloništem pobožnim pusti-
njacima i redovnicima, koji su ih oda-
birali kaono osamljena mjesta, gdje su
mogli provoditi u tihu miru svoje da-
ne u molitvi i dnevnu radu, otrgnuti
od pokvarenog svijeta. To se zbivalo
osobito iza pada zapadnog rimskog
carstva, kad varvari odasvud navališe
na njegove ostanke, paleći i rušeći. U
to doba niknuše tamo ovamo po E1-
ropi manastiri na osamljenim tačkama:
na zapadu benediktinski, na istoku
bazalijanski. Ali i koji vijek prije na-
lazilo se ljudi, koji su se uklanjali on-
dašnjoj još dobrim dijelom poganskoj
sredini.

Naš veliki dalmatinac, crkveni na-
učitelj sveti Jeronim (umro g. 420.),
pišući oko god. 396. Heliodoru, da bi
ga utješio zbog smrti njegova mladog
sinovca svećenika Nepocijana, spomi-
nje otoke dalmatinske kao sklonište
pustinjaka; a na drugome mjestu, u
pismu nekome imućnom čovjeku Juli-
janu, veli mu: — ,Ti gradiš samos-
tane po otocima Dalmacije u kojima
uzdržavaš mnoge svete ljude“. Vjero-
vatno je, da su ti otoci, o kojima go-
vori sv. Jeronim, bili u staroj dobi is-
tarski iliti kvarnerski otoci, maročito
Krk (Veglia) Rab i Pag; ali su u ra-
nijemu srednjemu vijeku i dalje, i na
južnim otocima i otočićima dalmatin-
skim gragjeni samostani sv. Bazilija i
Benedikta, pa Franjevački i Domini-

,NARODNA SVIJEST“ 2 Rujna 1986

 

Broj 35

 

Korčula nod vlasti  englečkom.

(14. II. 1831. — 15. VII. 1815.)

Prigodom posjete engleškog kra-
lja Edwarda VIII gradu Korčuli 16.
VIlI 19386 preko njegovog ličnog taj-
nika g. Thomson uručen je Ni. Vel.
sa strane korčulanske općine spomen-
spis o britanskoj okupaciji otoka Kor-
čule g. 1813—1815. Ovaj spomen-spis
sastavio je na temelju originalnih do-
kumenata, nećak blagopk. Don Frane
Bulića, Dr Ivo Bulić, odvjetnik u Splitu
koji je preko ljeta boravio u Korčuli.
Ovom spomen:spisu priložene su i fo-
tografije svih uspomena i dokumenata
iz vremena engleške okupacije, koja je
ostala u miloj uspomeni cijelog otoka
Korčule.

Prije konačnog pada Napoleona
Velikog kod Waterloa 1815 zapovjed-
nik engl. mornarice na Jadranu kontra-
admiral Th. Fr, Fremantle zauzeo je
Vis i taj je otok postao bazom en-
gleških operacija na Jadranu. Dne 14
februara 1813 spomenuti kontraadmi-
ral dogje pod Korčulu sa iregatom
»Apollo* te zauzme bez ikakvog ot-
pora cijeli otok. Imenuje odbor od 6
uglednih gragjana i ovome predade
svu vlast pod pretsjedništvom koman-
danta grada Petra Lowena.

Eogleska se vlast zauzme ozbiljno
za dobrobit grada i otoka. Potvrgjeni
su svi municipialni zakoni i odredbe
prema statutu grada Korčule od 1214
najstarijem u Dalmaciji. Imenovan je
mirovni sudac, lučki poglavar, glavari
u svim selima, udarene su lučke tarife,
odregjena vrijednost novcu, uspostav-
ljena bolnica sa liječnikom i kirurgom
uz besplatno liječenje, odregjene cijene
ribi, naregjeno strogo čuvanje šuma
radi brodogradnje, koja je tada cvije-
tala ma Korčuli. Potvrgjena je ,Banka
sv. Josipa“ za osiguranje brodogradi-
telja u slučaju bolesti, starosti i smiti,
koja opstoji od god, 1630 još i danas.
Uregjeno je pitanje biskupa i župnika
te samostana, koje je pregjašnja fran-
cuska vlada bila ukinula. Nad gradom
je sagragjena okrugla kula sv. Viaha
koja još i danas opstoji i zove se en-
gleška kula. Cijeli otok morao je da-
kako platiti i ratnu kontribuciju, koja
je bila odregjena prema ekonomskom
stanju pojedinaca.

Zapovjednik grada Petar Lowen
zauzeo se je za napredak grada: dao
je sagraditi kolni put do Lumbarde
(6 km) te obalu na zapadnoj strani
grada, a na istočnoj strani sagradi
lijepu poluokruglu plokatu sa kamenim
sjedalima za igre i odmaralište gra-
gjana. Ova je plokata još i danas

kanski; od kojih i danas nekoji po-
stoje, a od nekih su preostale samo
ruševine; bilo da su propali zbog troš-
nosti, bilo da su poharani od Sarace-
na ili gusara tijekom vijekova.

Izmegju otoka u južnoj Dalmaciji,
poimence na korčulanskom i dubro-
vačkom teritoriju, postojalo je više sa-
mostana Benediktinaca i po koji Ba-
zilijanaca, i to na otoku Šipanu, Mlje-
tu, Sv. Andriji, Lokrumu, Mrkanu (Mar-
cana), Supetru kod Cavtata, u Dub-
rovniku (Sv. ,Jakob“ u Višnjici,) na
Otoku“ (Badia) i Majsanu u blizini
grada Korčule, napram južnoj strani
poluotoka Pelješca. Neki su od ovih,
ako i slabo, još sačuvani; dok su od
njih sada u ruševinama. Ovi su samo-
stani podignuti vjerojatno od XII i XII
vijeka unaprijed, i bili su mnastavani
većinom od Benediktinaca, koji su se
uz propovjedanje i duhovnu službu
bavili i naukom, te poučavali mladež
u svojim manastirskim školama.

dobro sačuvana. Koliko su Korčulani
cijenili i volili tog engl. zapovjednika
svjedoči natpis, koji je općina korču-
lanska uklesala u pilastve spomenute
plokate, a koliko je Petar Lowen za-
volio bio Korčulu svjedoči njegovo
oprosno pismo na Korčulane od 15,
jula 1815. kad je po odredbama Beč.
kog kongresa morao predati grad i
otok austrijskoj vlasti. ss.

Pisma iz naroda.

BRGAT. Imenovanje D. Karla Ca-
pursa počasnim kanonikom Kaptola
Stolne Dubrovačke Crkve u velike ob-
veseli cijelu župu Brgat. Preč. Capur-
so je vrlo dobro poznat Brgaćanima,
koji veoma cijene njegov požrtvovni
rad na polju katoličke Akcije. D. Karlo
je preporodio Djevojačko Društvo Srca
Isusova a osnovao Skom, utemeljio
pjevački crkveni zbor koji svojim sklad-
nim pjevanjem zadivljuje slušaoca. |
školska su ga djeca zavolila kao malo
kojeg kateketu, jer su upoznala njegovu
očinsku brigu i nastojanje za njihov na-
predak i boljitak u ćudorednom, moral
nom i vjerskom pogledu. Brgaćani svi-
jesni svega ovoga htjedoše, da mu iska-
žu prvom prigodom svoju harnost i
poštovanje. Zato na vijest, da Don Karlo
dolazi k njima na Brgat prirediše mu
dneva 23 pr. mj. svečani doček. Pred.
vogjeni barjacima a uz zvonjavu zvo-
na i uz pucnjavu maškula otigješe u
susret svom obljubljenom Don Karlu.
U ime djsvojačkog Društva pozdravi
ga biranim riječima članica Marija Ba-
šić Nikolina, a u ime omladinskog
Društva kao i cijele župe g. Pero Ba-
larin Gjuro. Uz klicanje i pjevanje
.Ljubimo te naša diko“ ugje svečar
kroz okićena vrata u crkvu, gdje se
mnoštvu svijeta srdačao zahvali, Evala
Brgaćanima, koji kao svijesni i dobri
katolici i Hrvati ne propustiše i ovu
prigodu, da iskažu čast i hvalu svo-
mu dobročinitelju.

Pokućstvo

i sve u struku spadajuće

kao Linoleum, Tepihe za
hodnike, sobe, okvire i slike

izbor, uz vrlo

|
\
veliki
|

umjerene cijene kod |

i pei

DUBROVNIK|

Benediktinskih manastira bilo je
u znatnu broju i u Boki Kotorskoj od |
X, vijeka unaprijed, i to vrlo zname-
nitih, kako proističe iz bokeških  po-
vjesničkih uspomena, koje je sakupio
prof. Gjelčić (Memorie storiche sulle |
Bocche di Cattaro). Ja ću se ograniči!
na neke manastire na korčulansko-du. |
brovačkom teritoriju, iznoseći podatke
o njima do kojih sam mogao doći.
Ovdje ću da donesem neke historičke |
podatke o slijedećim trima nama blis
kim otocima i manastirima na njima: |
o Mrkanu, Supetru i Majsanu, o ko-
jima se, što znam, malo ili ništa do-
sada pisalo, a koji podatci, iako 4
sebi sitni, mogu imati u sebi bar ne- |
koga lokalnog interesa. |
OTOK MRKAN

Mrkan, Mrkana (insula Mercana)
je mali otok jugo-istočno Dubrovniku,
udaljen od njega nekih 10 kilometara,
a u blizini varošice Cavtata. Duljina