| Br. 43. |temperamenti, POŠTARINA PLAĆENA U Kraljeva pratnja. (O Svima Svetima) Blagdanu Krista Kralja slijedi blag- dan Svih Svetih. Svi Sveti sačinjavaju nebeski Jeruzalem i veličanstvenu prat- nju Kralja slave. Dante je u svojoj uzvišenoj viziji shvatio pratnju nebeskoga Kralja, kao neizmjernu bijelu ružu, kao divan cvi- | jet, koji se je hranio krvlju Jaganjca. »ln forma dunque di candida rosa — mi si mosirava la milizia santa — che Cristo nel suo sangue fece sposa“, Kraljeva je pratnja cvijet Otkup- ljenja. Na vrhu cvijeta stoji Marija, O- na, koja je snagom budućeg Olkup- ljenja bila očuvana od istočnoga gri- jeha. Ljepota, na čijim usnama titra vječni smiješak, koja je veselje i radost u očima ostalih Svetaca. Zatim neiz- mjerna mnoštva, Angjela, Apostola, koji su raširili Blagu Vijest, purpurni Mu- čenici i bijele Djevice, Naučitelji, Po- kornici, Ispovjednici: prava apokalip- tična vizija, uprav 12 tisuća označenih liz svakog plemena Izraela zajedno sa velikim mnoštvom iz svakog plemena, jezika, naroda i puka. Kakova li imena i ličnosti! Žar Petra, moć Pavla, preobraženo svijetlo Ivana, mistična muka Ignacija iz An- | tiohije, milost Janje, harmonija Ceci- lije, vatra Zlatoustoga, uzvišenost Au- gustina, velikodušnost Grgura, seraisko srce Franja, kerubinska svjetlost Do- | minika, angieoski genij Tome, mužev- na krepost Katarine, ljudska i madčo- (| vječna mudrost Terezije Avilske, voj- nička odvažnost Ignacija Lojole, čudo- (|vište Arškog Župnika, veličanstvena | milina Terezije iz Lisieux a. Tu se nalaze sve psihologije i svi položaji, stepeni, sve dobi, rase, klime, sva vremena. Ipak je (|božanstvena pedagogija, koja je pro- izvela Svece, poštovala njihovu indi- ||vidualnost. Svi su bitno isti i svi raz- (|ličiti. Koliko li novih horizonata za psihologe! Navlastito, koje li opomene [za naš moralni život! Svi Sveti su Kršćanstvo u djelu. Kršćanstvo je universalnost, jer se je ||pojavilo u Palestini, ali rodi o u Nebu; ||zato ih čini Sve Svece jednake, jedna- košću vjere i ljubavi. Prije Krista i poslije Njega bilo je i još ima mudrih duhova, kreposnih savjesti izvan Kršćanstva: ali ako ih (|bolje proučite uvjerićete se, da su [|samo lokalne naravi, kao što su lo- |kalne krive religije i filozofije. Napro- (lliv Kršćanstvo u sebi universalno, jer druži u sebi sva bitna svojstva ljud- |lskog duha i jer je plod nadnaravne svjetlosti, ostavlja netaknutu ličnu ori- (ginalnost, koja, poljepšana milošću, slvara Svece, koji ako ih prispodobimo ku, sačinjavaju divnu poliforniju. Svijet treba da proučava hagiogra- liju sa ljudskog i pedagoškoga gledišta! GOTOVU DUBROVNIK, 30 Listopada 1935. [MRBE“ Narodna S Cijena je listu 5 Din. mjesečno: za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi Nebeska je aristokracija kćerka zemlje, prebivala je megju nama tr- pjela poput nas, a svojim je plemeni- tim krepostima, oplemenila ljudsku na- rav i sve narode, Blagdan Svih Svetih imao bi biti blagdan svih ljudi, jer nigdje kao u njima i po njima nije bio odlikovan ljudski rod, Kod naravnih mudraca i heroja nalazimo strašnih nedostataka. Pojave Sokrata, Cezara, Napoleona, prispodob- ljene sa zadnjim svecem izblijegjuju, jer i ako su imali neke naravne kre- posti u većoj mjeri, mnoge su im fa- lile, a ni one nijesu bile bez mana, Poklonimo se dakle pratnji božan- skoga Kralja! Time ćemo dati čast Nebu, ali i najveću čast — zemlji! Povodom jednog procesa, Ovih je dana pozvan pred sud O. Marijan Blažić uslijed tužbe gradske policije i nekolicine srednjoškolskih profesora, I jedan i drugi proces imao bi da osvijetli pitanje, da li je O. Ma- rijan Blažić nanio u svojim korizme- nim propovijedima uvrede s jedne strane policiji, a s druge opet profe- sorskom staležu. Sudski postupak, koji je već u toku, izvršiće svoju zadaću pak prema tome nas nimalo. za. sada ne interesuje stvar s gledišta judicijal- noga tim manje, što ne hoćemo da se miješamo u ono, što je već u rukama pravde. Mi vjerujemo da će pravda postaviti sve ma svoje mjesto i dati svakomu svoje. Nego nas ipak interesuje kod svega ovoga nešto drugo, sasvim nezavisno od parnica koje se vođe. To je pitanje odgoja omladine, koja je u rukama nastavnika, osnovnih kao srednjih ško- la. Nije naime izmišljotina kad se kaže, da ima nastavnika, koji svojim radom i nastupom u školi, svijesno ili nesvi- jesno, hotimice ili nehotice, negativno utiču na odgoj gjaka. Opetovano se je dogodilo, da je ovaj ili onaj nastav- nik rekao ili ustvrdio pred gjacima štogod, što je na same gjake ostavilo loš dojam, a što je u očitoj protivno- sti sa pravim pozivom škole. Mi nećemo ovdje razvijati temu o svrsi i zadaći škole, jer svatko zna da se gjacima mora dati takova intelek- tualna i moralna izobrazba da roditelji, država i narod mogu danas sutra s pravom očekivati od svoje djece sc- lidne intelektualce jakog i neslomivog moralnog karaktera. Stoga je i te kako potrebno, da roditelji i država vode najskropulozniju kontrolu nad radom pojedinih nastavnika. I Crkva, kojoj je zadaća dana od Božanskog Osnivača, da vodi i upravlja ljude prema po- stignuću svrhunaravnog cilja, dužna je da vodi majčinsku brigu oko toga, da se mladež odgaja tako, kako ne će doći u pitanje najveći i najuzvišeniji, duhovni interesi čovjeka. svake Srijede Pojedini broj Din. 1.50 Zima dolazi: S Opskrbite se na vrijeme: STOFOVIMA ZA ODIJELA |I KAPUTE. Skrećemo Vam pažnju na naš izbor orig. en- gleskih štofova! Najmoderniji deseni i boje za Ženske zimske kapute! Veliki izbor damskih štofova za haljine po posljednoj pariškoj modi. FLANETI — BARHETI — SAMTOVI Broj Čekovnog računa naseg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. God. XVII Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun FI& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier) Dubrovnik 2, Rukopisi se ne povraćaju. u velikom izboru i uzvrlo jeftine cijene. Nove fazone trenchcoata iz orig. water- procištofova sa KAMELHARPOSTAVOM! TRGOVAČKE KUĆE Ulica KRALJICE MARIJE Za gotovo! Uslovi najpovoljniji - dugoročna otplata Samo kod » REKORD" mina Dubrovnik Tražite posjet naših zastupnika. Ulica KRALJICE MARIJE Na otplatu! EHEESHRNRNRNRHHII.ENENEN INKE MENJA JJNEmI Crkva je svoj uzvišeni poziv vršila uvijek dosljedno i neustrašivo preko svojih službenika. Od sv. Pavla do danas neizmjerno je puta u svojoj mi- siji opetovala onu apostola maroda : prosudite, da li se treba prije poko- ravati Bogu ili ljudima. Propovjednici su one irublje koje pozivaju na oprez pred neprijateljima neumrlih duša. Zato je njihov rad svet i požrtvovan. Boj izmegju svijetla i tame, istine i laži vrlo je oštar pak zato i veoma težak, pogotovu, kad se uzme u obzir, da tama i laž ima uza se sve, i novac i časti i strasti. Ako dakle propovijednik ustane sa propovijedaonice da žigoše ono što je na štetu duša uopće, posebno mladeži, čini ono, što mu je sveta dužnost kao službenika Crkve, koja je stup Istine, čuvar morala i branič socijalnog po- retka. Naivno bi mislio tko bi držao, da se u našim školama vrši sve onako, kako bi trebalo da bude. Još naivnije bi bilo misliti, da su svi nastavnici svijesni u punom smislu riječi svog poziva. Kad bi to bilo tako, onda se ne bi dogodilo da nastavnik pred gjacima postavi u sumnju pitanje opstanka Kristove ličnosti, Ovakav istup treba osuditi ne samo sa gledišta religije i Crkve, koju je Krist u historiji osno- vao, nego i sa gledišta znanosti kao takove. Jer usuditi se poricati histo- ričnost Kristove osobe gore je nego kad bi meko htio da negira historič- nost Cezara ili Napoleona. A što da se reče o nastavniku, koji pred gjacima izlaže, kako je ustanova porodice nesavremena i kako će zna- nost moći da je nadomjesti i na drugi način proizvede širenje ljudskog roda na način napredniji i racionalniji. Zar ne znači to, širiti megju gjacima otrov, koji je kadar da ubije u mladeži smi- sao za porodicu, koja je stanica ljud- ske zajednice. Takav postupak treba označiti najnesocijalnijim i po poredak najpogibeljnijim. Dogagja se takogjer, da koji nastavnik iznosi pred gjake teoriju evolucije pre- ma Darwinu, koji misli, da se je čovjek, dušom i tijelom razvio od majmuna. Na prigovore odgovaraju, kako je to u nastavnom planu i u školskim učbenici- ma. Žalosno je, da n. pr. učbenik dr. Jo- vana Erdeljanovića ,Osnovi etnologije“ u poglavlju ,Poreklo i starina čoveka“ na str. 13. tumači postanak čovjeka po Darwinu. Nezgodno je, da se u učbe- nik za gjake srednjih škola unose ne- osnovane hipoteze kao rezultat zna- nosti. Uza sve to dužnost je nastavnika- odgojitelja, da promisli na posljedice takovog naučavanja u odgoju mladog čovjeka, pa i ako već iznosi teoriju, da je iznese tako, kako će gjaci vi- gjeti, da stvar nema znanstvene vri- jednosti i da prema tome odvrati one zle posljedice, koje bi mogle da na njih štetno uplivaju. Ali još je gore kad nastavnik, u čiji predmet ne spada darvinizam, diktira gjaciraa darvinističku teoriju i traži od njih, da diktirano nauče napamet. Ovakovi i slični pojavi ne smiju se dešavati u školama koje treba da su rasadište prave kulture i solidnog mo- ralnog odgoja. Škola treba da odgaja u mladeži čovjeka, a ne životinju. Ži- gosanje svega što propagira nazadak umjesto napretka treba da svak veselo pozdravi i svestrano potpomogne. Du- brovnik treba da postane što je nekada bio; njegove škole treba da odgajaju kako su nekada odgajale. To treba da zapamti svak, osobito oni, kojima je dužnost, da u ime roditelja, vode po- sao izobražavanja i odgoja povjerene im mladeži. Nastavnicima svih škola u gradu poručuje Krist, Učitelj i Odgo- jitelj: A tko sablazni jednoga od ovih najmanjih koji u mene vjeruju, bolje bi mu bilo da mu se objesi o vrat mlinski kamen i da se utopi u morsku dubinu (Mt, 18, 6). SKALODONT PROTIV.ZUBNOG KAMENCA nmi