POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

 

Br, 38.

Narodna

2

DUBROVNIK 20. Rujna 19

  

3 124 —
1

ĆA.

Broj Čekovnog računa našeg lista
Jest 4153 Podružnice Sarajevo. —

God. XV.

vijest

 

tlijena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Wredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

Izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1.50

 

 

Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun Fl& Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik
Rukopisi se ne povraćaju.

 

Triumf

SV.

Križa u Dubrovniku!

Dubrovnik manifestirao svoje osjećaje. — Veličanstvena proslava Svete Godine. — Ogromno učešće. — Proslava je tonfilmski snimljena.

Mnogi govore o nehaju i o nekakvoj apatiji
Dubrovnika prema mnogim javnim dogagjajima i ma-
nifestacijama. Taj prigovor djelomično može i stati,
ali se o nehaju i apatiji Dubrovčana ne može govoriti
kad se radi o stvarima, idejama i manifestacijama, koje
su prirasle srcu našega puka, te koje nemože nitko
iz srca  išćupati i uništiti, Tad narod progovori
punom dušom, odlučno i otvoreno, tako da odjek tog
glasa dopre do svih krajeva maše domovine. O tom
smo se uvjerili prigodom nedavnog Euharističkog kon-
gresa u Stonu, a nanovo prošle nedjelje u našem
gradu, kad se Dubrovnik odazvao pozivu Sv. Oca i
svog biskupa da proslavi 1900-godišnjicu našega Ot-
kupljenja. Onakovu proslavu i onakve manifestacije
svojoj ideji i svom programu nije dao Dubrovnik već
godinama. Dubrovnik je progovorio, pa bilo što o tom
mnogi govorili i mislili, Facta loquntur !

Kao uvod u proslavu održana je u katedrali tro-
dnevnica. Prve je večeri franjevac mp. O. Nikola Dr.
Spanjol učenim i zornim razglabanjem propovijedao
o temi ,Krist mučenik“ ; druge je večeri dominikanac
O. Domimik Dr. Budrović s teološkim znanjem govorio
o ,Kristu Otkupitelju“ ; a propovijedi je završio preč.
K. Capurso uznositim govorom o ,Kristu pobjedniku“.
U subotu i nedjelju pročelje je katedrale bilo svečano
osvijetljeno, a dominirao je veliki plameni križ. Crkveni
Pjev. Zbor uveličao je svojim sudjelovanjem u crkvi i
procesiji ovu značajnu proslavu. — Glavni dio proslave
održan je u nedjelju prije podne. Već su ujutro počeli
pješke i parobrodima stizati seljaci iz bliže okolice, da
učestvuju u proslavi. Posebni parobrod doveo je veliki
broj hodočasnika iz zapadnih sela, a uopće su bile
brojno zastupane obližnje župe: Mlini, Mamndaljena,
Brgat, Rožat, Mokošica, Gruž i Pile, a i doljnje župe
Osojnik, Zaton, Orašac, Trsteno i Koločep. Toliki se
posjet nije očekivao, tim više, što je u ovoj proslavi
sudjelovao samo dubrovački dekanat t. j. najbliža okolica.

U 9 s. služio je preuzv. biskup svečani pontifikal
u prepunoj Katedrali. Središnja tačka proslave bila je
velebna manifestativna procesija iza pontifikala. U pro-
cesiji je uzelo učešće oko 6000 ljudi sa preko 60
barjaka i križeva. Župa za župom stupala je s križe-
vima, barjacima i društvima, a na čelu sa svojim rev-
nim župnicima, pravim pastirima, koje vjerni narod
uvijek slijedi. U prednjem dijelu procesije (do svećen-
siva) bilo je 3260 ljudi, a od tog 1340 muškaraca. U
procesiji je zastupana i Općina.

Od gradskih grupa spominjemo , Bratovštinu Presv.
Sakramenta“, Muški i ženski Pomladak Apostolata sv.
Ćirila i Metoda, Treći red sv. Frana, ,Anicu Bošković“
itd, Osobitu su pažnju izazvale djevojčice iz Trstenoga,
koje su nosile brojne simbole Muke Isusove, veliki
dojam ostavljaše veliki urešen križ župe Pila te pje-
vački zbor iz Mandaljene. Procesija je bila tako duga,
da su gradske ulice bile premalene, da se na njima
lijepo razvije, stoga je izašla van grada na Ploče, te
pošla iza grada, da kroz vrata od Pila ugje u grad.
Prizor je bio veličanstven u svojoj harmoniji, veličini
i zanosu. Sve u procesiji ili moli ili pjeva nabožne
pjesme. Sve se mnoštvo zatim sleglo ispred sv. Vlaha,
gdje je pred improviziranim oltarom održao prigodnu
propovijed preuzv. biskup, koju donosimo u izvatku :

Ne ću da se dičim ičim drugim osim Križem
Gospoda Našega Isukrsta. Gal. VI. 14.

Premili vjernici ! Nalazimo se na zaista klasičnom tlu;
klasično je ovo tlo zbog vanredne ljepote prirode, koja ga
okružuje, tako da je Manzoni ushićen morao uskliknati : 0
zemljo dubrovačka, ti na svakoj strani rastvaraš oku čarobne
slike“. Duboko je utisnuto u našim dušama i svegjer se sje-
čamo sa kakovom je harmonijom misli i zamamljivim bojama
progovorio o čarobnoj ovoj zemlji naš Medo Pucić. Klasično
je ovo tlo, zbog veličanstvene arhitektonske i slikarske
umjetnosti, koja pred našim očima iskrsava; klasično je ono
Zbog visoke znanosti, koja je sinula iz dubokih umova ve-

likih sinova Dubrovnika, ali je najklasičnije ovo tlo, zbog
izvrštine one divne kršćanske katoličke vjere, koja a ovome
pobožnom narodu živi od vjekova i koja je bila najsnažnijom
pobudom za divna djela znanosti i umjetnosti velikih sinova
Dubrovnika : Lampridija Cerve, Gundulića, Nikole Dubrov-
čanina, Boškovića i drugih. Naši povjesničari Ranjina, Cerva,
Resti, nijesu bili bučni pripovjedači, nego radije oprezni i
lakonički analiste, jer Dubrovnik ne htijaše pripovjedati svemu
svijetu tajne svojih borba, niti opisivati potanko klance ja-
dikovce bogatog plodnog ali i burnog života. Ipak ih je
Dubrovnik nekom pričao, to bijaše predragi vjernici u sjeni
svetišta ; na podnožju Križa pripovjedao je Dubrovnik svoje
tjeskobe, Onome, koji se je dao raspeti radi našeg vječnog
spasenja. Dubrovačka inteligencija i narod od vjekova kliče
Propetom Spasitelju: Slava Ti [Isukrste i  blagoslivljamo
Tebe, jer si po svetome križu Tvome svijet otkupio!. Zato
vidimo slavnog pjesnika Gundulića, gdje uz mnogu drugu
vlastelu i inteligenciju dubrovačku obavlja u korizmeno doba
duhovne vježbe na Daksi našoj, pred čudotvornim Propećem
i tu dobiva pobudu da spjeva biser pjesmu ,Suze sina raz-
metnoga“. To čudotvorno Propeće iz XII vijeka još je u
našoj sredini, a sada se nalazi u Pridvorju, u franjevačkom
samostanu divnih Konavala. Još ranije u XI vijeku posebnu
pobožnost goje dubrovačka vlastela, inteligencija i puk prema
presv. Drvu Križa, jer se već tada u Katedrali našoj, u toj
majci sviju dubrovačkih crkava, nalazi neprocjenjivo blago,
neobično velika čestica sv. Moći Drva Križa Spasiteljeva.
Zar nije dakle dostojno i pravedno, da mi — vjerni sinovi
sv. katoličke Kristove Crkve, poklonici Križa Spasiteljeva,
potomci starih Dubrovčana, na glasu katolika, u ovoj jubi
larnoj godini Otkupljenja našega, na poziv sv. Oca Pape,
pred crkvom Parca našega sv. Vlaha, koji mučeničkom
smrću, radi Križa svetog pogibe, — veličanstveno prosla-
vimo Drvo Sv. Križa ?

Da, predragi, dostojno i pravedno jest, jer Drvo presv.
Križa jest za nas stijeg slave i spasenja. Križ, koji kod
Rimljana bijaše znakom sramote, izakako ga poškropi pre-
dragocjena krv Spasiteljeva postade znakom i stijegom slave,
jer je po njemu Krist izvršio najveći i najsvetiji preokret
svijeta, koji se je ikad i to na mirni način dogodio na kugli
zemaljskoj; golemo rimsku carstvo od poganskoga pretvara
se po Križu svetom u kršćansko. Padoše idoli, zatvoriše se
poganski hramovi, zamukoše proročišta u Delfima, Efezu i
Tebama; uzalud se muči Neron, Dioklecijan i drugi, jer krv
mučenika jest sjeme krščana. Križ ili bolje Krist sa Križa
pobjegjuje : regnavit a ligno Deus. Križ postaje stijegom
slave; blista se na obeliskima trgova, na svodovima hramova;
na vrhovima jarbola, leprša na zastavama vojnika, sjaji se
na djademima kraljeva, otsjeva na prsima biskupa, postade
uresom vitezova, moćnim oružjem misijonara.

Križ je stijegom slave i zato jer je nosioc i činioc
civilizacije. Na Križu je rogjena sv. Kršćanska-katolička
Crkva, koja je ukrotila, oplemenila i u države uredila bar-
bare; koja je Europi donijela civilizaciju. Kristof Kolombo
otkriva Ameriku i tu zasagjuje Križ da novi svijet civili-
zuje. To i danas sv. crkva pod stijegom Križa provagja
kod necivilizovanih naroda. Tako Križ postade znakom ne-
opisive, nenatkrivljive slave; dok sve prolazi i propada On
stoji nepomičan i svojim sjajnim zrakama nastavlja prosvjet-
ljivati ljudska pokoljenja; ostaje za uvijek narodima, vla-
dama i državama jedini neugasivi svijetionik, sigurni vogj u
burama života.

Križ sveti jest takogjer stijeg spasenja. ,Per Lei
tremo la terra e il ciel s' aperse“ kliče pjesnik Divne Glume.
U istinu bijaše Križ banak, na kojem Krist položi cijenu
našega spasenja; to je onaj instrumenat, na koji je Krist
vršeći misiju posrednika vlastitom krvlju ispisao uvjete na-
šega spasenja; to je onaj žrtvenik na kojem Krist, vječni
Prvosvećenik, prinese neizmjernu žrtvu Ocu nebeskome, koja
je potresla zemljom, otvorila nebo i pomirila vječnog Boga
sa umrlim čovjekom. Križ je vele sv. Uci stablo života, ko-
rablja Noemova, ljestve Jakovljeve, ognjeni oblak, što je
Izraelce vodio kroz pustinju, štap, kojim je Mojsije razdijelio
vode Mora Crvenoga, mač, kojim Judita odsječe glavu Ho-

loferna. Križ je dakle uistinu
bolnik naći melema rani svojoj ?

Apostoli moderne zalutale znanosti i Vi idolopoklonici
modernog nezdravog progresa, koji zabacujete nadnaravni
red, osobnog Boga, Crkvu, sakramente i sv. Križ, pitam
Vas, kakav balsam dajete Vi ljudskoj boli ? Koje srestvo
umirenja pružate Vi bijedniku ? Znadem! Vi pružate bijednom
čovječanstvu srestvo nehumano, nepravedno, barbarsko, ono
kukavno samoubojstvo ! Moderni naturalizam 1 panteizam
neznade drugog lijeka pružiti boli osim očajničke teorije
starog poganstva o samoubojstvu : Lukrecij izmorivši se fi-
lozifiranjem zatvori bezbožnu knjigu i prereže sebi vrat!
Klaudije u očaju kriči: prva sreća čovjeku jest roditi se
a druga umrijeti, pak oduze sebi život. Ovako rade pogani
i njihovi moderni sljedbenici! Ali ne postupa tako uvjereni
kršćanin. On u bolima podiže umornu glavu svoju prema
Spasitelju na Križa propetom, koji mu progovara riječi pune
utjehe: ,ne mogu se usporediti muke ovoga svijeta sa bu-
dućom slavom, koja će nam se otkriti na nebesima“; kršćanin
u bolima slijedi Spasitelja na Golgotu da s njime uskrsne u
vječnoj slavi. Stoga opažamo čudovito djelo Križa Kristova,
koji u ovoj dolini suza pretvara truje u ruže, plač u smijeh,
bol i žalost u veselje, što mogu oćutjeti jedino posinci Božji,
Križ je dakle u istinu stijeg slave i spasenja | O uzvišeni
trofeju sv. Križa, koji si nadahnuo divnu pjesan Danteovu,
koji si prosvjetlio našega Gundulića, probudio genij Miche-
langela, Rafaela, koji si stvorio nebeske melodije Pergoleza,
Rossinia i drugih umjetnika, po kojem je procvjetala svetost
Vlaha svetoga, te asiškog serafina, pak Dominika, Ignacija,
bl. Ozane, koji si dao gorući žar djelotvornoj ljubavi Vinka
Paulskoga, don Boska, — prosvijetli mas!  Prosvijetli i
uzdrži ovaj pobožni puk, prosvijetli i uzdrži inteligenciju
dubrovačku, da se svi Tobom dičiti budemo poput sv. Pavla,
koji nam očinski govori: ,Imitatores mei estote ! Budite moji
sljedbenici u praktičnoj ljubavi prema sv. križu.  Pržimo
dakle ovaj stijeg slave i spasenja na počasnom mjestu u našim
domovima. Slijedimo nauku, koju uči propeti Bog - čovjek
sa nepogrješive katedre križa o nerazrješivosti braka, čed-
nosti u odjevanju, čistoći u ćudoregju ! Ti zdrava seljačka
kršćansko-katolička koreniko, traži od svakoga, koji prosi
tvoje povjerenje, da ti javno i pismeno posvjedoči ispovijest
vjere. Pitaj ga jesi li ti poklonik Propetoga na križu ili
slijediš teorije, koje niječu nadnaravnu moć, pobjedu i spas
što nam je donio presveti Križ ? Dok ti vjeroispovijest ne
položi, ne daj mu preko praga svoje kuće, ne povjeravaj mu
svoje omladine. Da4, okupimo se svi oko dike, slave i spasa
našega Križa svetoga, i molimo, da nas blagoslovi. Blagoslovi
dakle o sv. Križu vrhovnu glavu sv. katoličke Crkve, našega
sv. Oca Papu, blagoslovi vrhovnu glavu države, našega Kra-
lja, blagoslovi sve vlasti, blagoslovi ovi naš divni grad, bla-
goslovi sve slojeve, blagoslovi posebno obitelji naše i našu
omladinu, na kojoj svijet ostaje. Sv. Križu, svijetli i blago-
slovi. Amen.

Nakon ispjevane himne ,Barjaci kreću kraljevi“
od Perosi-a sa strane Crkvenog Pjevač. Zbora biskup
podijeli blagoslov s relikvijom križa čitavom mnoštvu.
Uz pjevanje zanosnog ,Tebe Boga hvalimo“, te bla-
goslovom u Gospi, završena je ova velika marodna i
vjerska manifestacija, koja je najbolje potvrdila karak-
ter Dubrovnika i označila njegovu misiju. Brojni se
narod grada i okolice razišao svojim kućama, noseći
najbolje uspomene i utiske, ohrabljen u svojoj vjeri i
odlučan da će sav svoj budući rad uskladiti s intere-
sima Crkve i naroda, čiji su interesi napokon identični.

Proslavu je tonfilmski snimao poznati journal
»Fox Movietone News“. Preuzvišeni se biskup odazvao
molbi režisera, te je pred objektivom i mikrofonom
u kratko pozdravio prigodom ove Svete Godine sav
kršćanski svijet. Preuzvišeni je kazao: ,Iz drevnoga
klasičnog i katoličkog grada Dubrovnika, tog bisera
našeg Jadrana i naše Države, šaljemo pozdrav kršća-
nima cijeloga svijeta“.

Dubrovnik je vanredno ponosan svojim tradici-
jama! On čeka, obično šuti, lakoničan je, ali je danas
snažno progovorio i opet će u dano vrijeme još jače
progovoriti; on je strpljiv, moli i nada se u pobjedu
stijega slave i spasenja, Križa Isukrstova, te jedine
nepogrješive katedre, koja nas uči o pravom porijeklu
i cilju čovjeka, koja propisuje nepogrješive norme za
moralni, socijalni i državni život. Svi moderni protiv-
nici nauke Propetoga: o nadnaravnom redu, milosti
posvećujućoj, sakramentima i Crkvi Kristovoj, rasplinut
će se poput sapunjače i izginut će u maštanjima svoje
bolesne fantazije. .

stijeg spasenja. A gdje-će