POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU

Naro

ir, 42

DUBROVNIK 18. Listopada 1933.

ws

dna Svijest

Broj Čekovnog računa našeg lista
jest 4153 Podružnice Sarajevo.

God. XV.

 

Gijena je listu 5 Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

Za dostojanstvo čovjeka

Čovjek je razumno biće, sa višim duševnim svoj-
stvima, koja ga razlikuju od životinja. Svojim razumom
čovjek imade moć spoznavanja, a slobodnom voljom
slobodno se može odlučiti da čini ovo ili ono. Obe
duševne moći treba da u njemu rade tako, da se svi
niži nagoni podvrgnu duhu i udese prema svrsi na
koju čovjek treba da se pripravi na zemlji i koju ima
konačno da postigne nakon smrti, u vječnosti.

Prema tome čovjek treba da radi oko toga kako
će da postigne što veću harmoniju izmegju materije,
tijela i duha. To se postizava jedino samoodricanjem,
neprestanim svladavanjem, trajnom disciplinom, koja
kroti strasti i zle sklonosti. Podati se strastima, puštati
da u čovjeku gospoduje niži elemenat znači sniziti se
do životinje. Takav način postupanja proizvodi pravo
barbarstvo u čovjeku i njegovoj okolini.

Megjutim imade onih, koji slijedeći literarnom
pokretu ,dandyzma“ baš protivno uče. Za njih su tra-
dicijonalne životne vrednote duha bez vrijednosti i
bore se protiv svega što čovječanstvu mora biti sveto.
Društvene i moralne spone njima su krvni neprijatelji.
Propovijedaju slobodni moral, koji ima samo jednu
dogmu a ta je, da je sav život lijep. Nema razlike
izmegju dobra i zla. Zlo spada — po njima — u život,
koji bez njega ne bi bio potpun. Dobrota i moralizi-
ranje, krepost unosi u svijet samo pustoš i dosadu.
Tek po zlu, kao antitezi dobra, postaje život raznoličan,
bogat, produktivan i dostojan čovjeka. Moral sputava
slobodu. Glupost im je stoga svako moralisanje i u
književnosti i u javnim poslovima i u privatnom Životu.
Jedini smisao života jest baciti se u život onakav, kakav
je, izživjeti ga potpuno, sa svake njegove strane,
izgorjeti u njegovom plamenu.

Ovo negativno i po čovjeka ponizujuće naziranje

prodire sve više i u život modernih masa. Buran život,
silne strasti, što dušu nose kao vihor, grijeh i avantura,
ljubavna osvajanja, bez obzira.na bilo. koga i bilo što,
to mnogi ljudi smatraju danas idealom života. Pravo
na uživanje, apologija strasti protiv zakona i duž-
nosti, to je najopćenitija tema društvenih duhovitosti, A na
sregjene se ljude gleda kao na ljude sitne duše i male
pameti. Oni su mračnjaci, fanatici, puritanci. To su robovi
iradicije i običaja. Duhovi, koji se ne mogu dignuti
iznad ljudskih predrasuda. Nepodnosljivi tirani, koji
otimaju ljudima njihovo neotugjivo pravo ma sreću.
Najviši je duhom, najprosvjetljeniji je onaj, koji nijedan
grijeh ne uzima tragično, već uvijek kao jednu životnu
nuždu. Sve je to dobro, sve to ima svoj smisao i
opravdanje. Tako se život razvija i pomiče naprijed u
radosti, napretku i evoluciji.
. Ima puno zavodljivosti u tom širokom moralnom
sistemu. On uspostavlja opet najlakše i najkomotnije
životno vjerovanje: epikurejstvo i hedonizam, Omaj
živi, koji uživa i griješi. A kreposni su ljudi živi mr-
tvaci, Oni ni ne znaju, zašto su živjeli. Život im je
ostao i bez svrhe i bez sadržaja. Današnji svijet, koji
pristaje uz ovo novo evangjelje života, sa sažalnim
podsmjehom pogledat će za tobom, ako si se posvetio
Bogu i reći će sa bolnim uzdahom: Šteta ovakova
mladića! A na ženu, koja čuva vjernost svome mužu,
gledaju jednako kao na robinju ili na kakvu prazno-
vjernu barbarku. Sreća se mjeri samo po broju avan-
tura i ,ljubavi“,

Materijalistično ovo epikurejstvo puna je i apso-
lutna megacija kršćanstva. Pored toga takove ideje
zadavaju smrt svakome ljudskom dostojanstvu : one ne
znače ništa drugo nego potpuni lom sa humanitetom
i kulturom. Jedino na razlici izmegju dobra i zla iz-
gragjene su sve životne vrijednosti. Ako je u životu
sve sveto i dobro, što zadovoljava strasti i što se mili,
čovjek onda prestaje biti razumskim bićem. Ljudski
život mora biti gospodarenje, a ne ropsko služenje. To
gospodstvo efirmira se i postizava duhom, a ne tijelom.
U duhu je ljudska veličina i slava; u duši je viša ži-
votna sreća. Duh treba da vlada i podvrgava niže sklo-
nosti, koje kad idu protiv duha i njegovih interesa
postaju pravim zlom, što ga bezuslovno treba izbjegavati
da se može postignuti pravu slobodu sinova božjih.

Stoga u interesu ugleda i dostojanstva čovjeka,
potrebno je svim silama odbijati od sebe i pobijati
pogrešno naziranje epikurejskog materijalizma a uzdi-
zati visoko uzvišena načela kršćanskog morala, koji
jedini diže čovjeka na dostojanstvo razumskog bića i
drži ga u visokoj cijeni prave slike božje.

 

Da Vaše dijete bude zdravo i veselo!!! dajte
mu »ENERGIN« za jačanje krvi, živaca i apetita.
»ENERGIN« pospješuje razvitak djeteta. Djeci 3 puta
na dan po 1 malu kašiku ukusnog »ENERGINA«,
,ENERGIN“ dobiva se u apotekama pola litre Din. 35.

izlazi svake Srijede
Pojedini broj Din. 1.50

Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun PFI& — Dubrovnik
Tisak Dubrov. Hrvatske Tiskare (zast. Ivo Birimiša) — Dubrovnik
Rukopisi se rie povraćaju

Elida ide usporedo
sa znakom vremena...

 

£

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kvaliteta se opet traži. Ali u znaku
vremena — jeftino. Novi Elida sapun
4 cvjetova udovoljava i najvećim zah-
tjevima: Bogata, meka pjena — vanred-
nog kosmetičkog djelovanja. Njegov
miris sastavljen iz 4 raznih cvjetova
bit će laskav za svaku gospodju...

 

 

 

 

Radnici i namještenici !
Radnice i namještenice! Služavke!
DRUGOVI I DRUGARICE !

Za koga će te dati svoj glas na izborima za
Radničku Komoru u Splitu dne 29. oktobra 1933?

Dat ćete ga onim kandidatima koji predstavljaju
složne kršćansko-socijalne i narodne radnike i namješ-
tenike.

To je plava (modra) lista s prvim kandidatima
Antunom Buljubašićem, kamenoklesarskim radnikom iz
Selaca, i Ivom Čulićem pk. Marina, privatnim namje-
štenikom iz Splita (bivši predsjednik Hrv. Radničkog
Strukovnog Saveza za Dalmaciju), te Franom Ženkom
Donadinijem, zadružnim namještenikom iz Splita, za
kojima slijedi 77 ostalih kandidata iz svih radnih struka
važnijih mjesta Dalmacije.

Glasački listići, koji pripadaju toj listi, biti će
takogjer plave (modre) boje i nositi će redni broj III.
Takav listić stavit ćeš na biralištu u kuvertu, zatvoriti
i predati izbornoj komisiji.

Radnici i radnice, namještenici i namještenice te
služavke, koji će podupirati plavu listu, traže da na
rad i upravu Radničke Komore kao staleške predstav-
nice svih radnika i namještenika imaju ravnopravan
utjecaj i da složno saragjuju prema svojoj snazi sve
radničke grupe, u prvom redu one koje hoće uregjenje
društva na kršćanskim načelima uz očuvanje i oja-
čanje narodne svijesti i narodnih tradicija. Nećemo da
Radničkim Komorama gospodare samo oni koji ta
kršćanska načela i tu narodnu svijest neće da poštuju
ili im se pače otvoreno izruguju ! Ljudi za koje ćete
glasati i koji će Vašom pomoći biti izabrani te će
Vas predstavljati u Radničkoj Komori, znali su, znadu
i znati će još odlučnije da brane Vaše socijalne i e-
konomske interese nego predstavnici različitih mar-
ksističko-socijalističkih grupa, koji su dosad mislili da
su jedini pozvani na to!

Radnici i radnice!

Glasujte po svojoj savjesti slobodno i bez straha!

Ništa se ne treba bojati, glasanje je potpuno tajno!
Radnici i radnice!

Izvršite svoje zakonsko pravo! Pristupite na izbore!

Pozovite Vaše drugove i drugarice da učine to isto!
Radnički Strukovni Savez — Okružja Split,

Što svatko treba da zna

Prigodom izbora za Radničku Komoru u Splitu
svaki naš prijatelj, pa i ako nema da glasuje, može i
mora da druge uputi na glasanje. Zato treba da.svak
znade ovo:

1, — Pravo glasa ima svaki radnik i radnica,
svaki namještenik i namještenica, svaka služavka, u opće
svako lice koje je navršilo 18 godina i koje je dana
21. augusta 1933. bilo uposleno bilo gdje i osigurano
kod koje ustanove za bolesničko osiguranje (Okružni
ured za osiguranje radnika, ,Merkur“) te je uneseno
u birački spis.

2. — U Dubrovniku gradu ima dva glasačka
mjesta, a jedno je u Gružu. — Na području Splitske
Komore postoje još ova glasačka mjesta: Pag, Rab,
Split, Drniš, Solin, Sućurac, Trogir, Šibenik, Benkovac,
Dugirat, Omiš, Makarska, Zadvarje, Imotski, Biograd
n/m, Hvar, Bol, Jelsa, Knin, Komiža, Obrovac, Preko,
Selca, Skradin, Sinj, Starigrad, Supetar, Vrgorac, Cav-
tat, Ston, Metković, Korčula, Blato, Kotor, Tivat, Er-
cegnovi, Bijela, Risan i Kaštel Novi.

3. — Svaki glasač, prigodom dolaska na biralište,
treba da sobom ponese bilo koju ispravu, kao n. pr.
domovnicu, krštenicu, prijavnu listu u stanu, poresku
knjižicu, radničku knjižicu ili kakovu drugu legitimaciju
ili ispravu, kojom će se moći da legitimira za slučaj
da ga nitko od izborne komisije ne pozna,

4, — Svak treba da dobro upamti da se izbori
provode dana 29 oktobra 1933, a to je nedjeljni dan,
kad je svak slobodan.

5. — Kandidatska lista Radničkog Strukovnog
Saveza i njegovih prijatelja je plave (modre) boje, te
je označena sa //l.

6. Glasanje je posve fajno, jednostavno i lako.
Kad birač pristupi pred komisiju, ova se uvjeri da je
unesen u birački spisak i da ima pravo glasa, pak mu
onda predsjednik ili koji član komisije predade jednu
praznu, neprozimu kuvertu, te ga uputi u drugo odje-
ljenje, u kojem nema nikoga. Tu se nalaze glasački
listići za sve tri kandidatske liste. Naš je glasački listić,
kako se spomenulo, plave (modre) boje i označen je
sa /II. Glasač treba da uzme jedan takvi listić, da ga
stavi u kuvertu i po tom da je zalijepi. Tako zatvorenu
kuvertu treba odnijeti u prvu prostoriju 1 predati je
izbornoj komisiji. Time je izvršen čin glasanja.