Poštariza plaćena m gotovu w pol ze | REI Naro Broj čekovnog računa našeg lista jest 4153 Podružnice Sarajevo. DUBROVNIK, '5. januara 1928. dna S$vij e URE God.X.“ lijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno. PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo I Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Našim na Novu Godinu. | U brzom toku povijesti proletjela je opet jedna jpdina i odnijela sobom pregnuća i nastojanja, žrtve | patnje, boli i razečaranja, uspjehe i poraze, poštenje pokvarenost — i sve ono — što je sačinjavalo život idnoga naroda i cijeloga čovječanstva u tom astro- omskom razdoblju, da ga čuva u knjigama i novi- 1, arhivima itd. dok ga rijetki ljudi, moguće do ecenija, ne ožive i stave pred oči budućih ljenja, da udovolji njihovoj radoznalosti i dade oduku. Mala su to razdoblja u životu naroda, koji pred- tašljaju jednu neprekidnu kariku, koja se neprestano 1ijenja od cca na sina, kad čili unatrog gledaju, ali lo velika u životu pojcdirca-čovjeka. Veliko je raz- oblje za onoga, koji u znoju stiče kruh svoj, koji rugoga služi, kome kruh tugja milost dava. Veliko azdoblje za fizičke i duševne boli pojedinca. Veliko azdoblje za jedan osjećajni skup, koji isto ljubi, koji d istoga pati, kome isto fali, koga isti vara, nad ko- im isti vlada, koga isti guli i bije. A taj je osjećajni :kup — narod“ Narod je skip. Ko hcće da marod čuva, da ga apregjuje, da mu prcdužvje i učvršćuje život, taj ba da računa na pojedinca. Ko nije kadar da se ine za pcjedince, tome je patriotizam fraza. Kakvi u pojedinci takav je narod. Što fali današnjemu čovjeku ? Ima mnogo odgo- ora vrlo učenih glava, a svi ti odgovori dali bi se reći jednom riječi: morela. Tu istinu potvrgjuje nam nevni život: suze uvrjegjenih, opljačkanih i okleve- nih, jadikovke poriženih i odbačenih ; ispijenost glad- h i prozeblih ; raskoš, bogastvo, besramnost, bešćut- ost i cholost siledžija i sviju onih, koje poštivanje ogme relativncg morala, apsclutnost dogme današ- jeg društvenog pcretka i mcć bombe, revolucije i ajonete diže na površinu. Naš je hrvatski narcd sačuvao u dubini svoje uše temelje vjere svejih oteca, bez koje morala ne- a. Čuvajući u njemu tu vjeru, čuvamo njegovu eg- stenciju, ne kao sredstvo, koje bi ga od drugoga gielilo: već kao izvor morala i napretka. Podvala, vetljivost, surova moralna korupcija, politička ne- oralnost, prevriljivcst i demagogija besavjesnih zlo- načkib vogja treba da isele iz naših strana. Treba ih či sistematski: štampom, zborom, govorima, organi- cijama. — Treba paziti na pojedinca. U svakim uz- igjivati osjećaje vjere i uvjeriti ga, da ispunjavanje povijedi Krista znači sreću ličnu i narodnu. Treba ti pomagač Crkve. Ali pri tome se samom ne smije ostati. Mnogo- ran je život i njegove potrebe. Narod je skip, koji Hrebuje mncgo uvjeta za život. Kultura, civilizacija i pložaj naroda danomice ih umnožavaju. Kao katolici namo dužnost da ispunjujemo te uvjete i da se bri- emo i za miterijalno, sccijalno i političko dobro Kaua-4g i 'ra je, Qrgali Visa 22 0. SE | svoga narelunsi š pseća), koji cvate u lijepim y ijepe duše i u njima ra- jećaja; upoznavanjem po- dovi. naše književnosti i .daštva i svim onim, što s, Širimo našu , Mladost“, ovara pretenzijama jednog i jieđa. vatima i rgovcu vidimojamo trgovca, a ne pazimo će u radniku samo T ika, a ne gledamo od kud industrijalcu sam ndustrijalca, a ne pitamo #ato je kod nas. Mi S zlikujemo od drugih, koji /_uažu svoga, time dajomažemo tugjega. I zato 4 'shpodarski stradavamo i tugje ruke prelazimo. Ko nas interesira za ,Hrykog Radišu“ ? Koji obrtnik govsc nastoji da odg i podigne svoga nasljedni- q ljubav, ali kršćanskljubav traži da ljubiš ono, (34 i je Bog dao i u či teod drugih naroda dijeli “ha_ee čovječji braniš Imirnih, slatkih, (za pokva- felsocijalnog hrvatskog osje-. Ne propovijedarmo šćanski bojkot, već kršćan- . Izlazi svakog Četvrtka. Pojedini broj 1:50 Din. rene pojedince rentabilnih) nasrtaja gospodarskih. Po ugledu drugih kršćanskih zemalja dužnost nam je da gospodarski čuvamo naš narod razvijanjem zadružnog gospodarstva, pomaganjem domaće, socijalno od da- našnje različne, industrije, a nadasve uzgojem radničkog, obrtničkog i trgovačkog podmlatka. Socijalni rad treba da bude najintezivniji. jer je najkršćanskiji i najapostclskiji. Uz sitan rad karitativni, treba zaći na etvoreno polje u boj sa kapitalističkim poreikom u općini, oblasti i državi. Bez fraza materi- jalističkih frazera, kojima njihovi utopistički programi stvaraju duga zvanja vogje, mora se izrabiti svaka prilika, da se stvori bilo koji, pa makar i samo jedan paragref, za očuvanje čovječnosti, dostojanstva, sigur- nosti i materijalnih uvjeta života radnih klasa. Naš politički -rad treba da bude samo sredstvo za očuvanje i unagregjenje hrvatstva. Svjestan što mu fali i što hoće da postigne mora da se bori svim moralnim sredstvima za postignuće našeg cilja: Auto- nomistički uregjene Jugoslavije. I 1928 g. će proći, kao i ova i druge pred njo- me, U more vječnosti utonut će opet bezbroj patnja, boli, porušenih ideala pojedinaca i naroda pa i našega. — Ali izvršimo li mi u ovom razdoblju našu dužnost, možemo biti sigurni da smo izvršili čin dostojan Božje hvale i stvorili stalne osnove zdravog, krepkog kulturnog razvoja niašege hrvatskoga naroda. U to ime: Sretna Nova E oj Razne potrebe Gruža. Tržni trijemovi i ribarnica. Na prostoru pred velikim mulom, i to na zapadnoj strani, nalazi se ne- koliko baraka i klupa, gdje se stalno prodaje voće, a ima i psr šatora sa raznom robom. Na istočnoj strani svakog jetra namjeste klupe, na kojima se pro- daje povrće, maslo, sir, jaja, mlijeko i riba. I, jer je sve to pod vedrim nebom, to su sve te životne na- mirnice izložene prašini, koja se kod svakog vjetra do neba diže. Ljeti napadaju muhe i ostavljaju po tim namirnicama bakcile i sve ono, što vjetar nanese s prašinom. Gledajući sve to moramo, da se zapitamo — da li imade u našemu gradu meka vlast, koja bi imala dužnost, da se stara za zdravlje .nas Gru- žana? :A ne samo o zdravlju već i o ugledu Gruža neko bi se morao starati i ne bi se smjelo dozvoliti, da ono nekoliko baraka, šatora i klupa dava našem Gružu izgled neliog zapuštenog sela. Mi hcćemo da budemo neki bolji ,Kurorl“, a dozvoljavamo onakovu rugobu baš na mjestu, gdje je prom«t stranaca majživlji, jer se ovdje u Gružu ma velikom mulu skoro svi putnici iskrcavaju i ukrcavaju. To se ne bi smjelo dalje trpjeti, već bi se općina imala pobrinuti, da podigne te tržne trijemove, u ko- jima bi se i životne namirnice, koje nam svaki dan dolaze iz okol'ce, i riba (a i meso) moglo prodavati. Jer Gruž nemože nikako dozvcliti, da i dalje bude bez ribarnice. Mi u Gružu plaćamo ribu po 10 i 12 posto skuplje nego li u gradu — a to jedino s razlo- ga, što ribari radije nose ribu na prodaju u grad, jer ondje imadu gdje da se zaklone i od sumca i kiše, dok ovdje u Gružu moraju ostati izloženi skupa s ri- bom i žegi sunca i kiši i vjetru. Uvjereni smo, da će Općina voditi računa i o ovoj našoj potrebi,, jer bi i ti tržni trijemovi i ribar- nica mogli biti jedan novi izvor općinskih prihoda, a, da se sve to uradi, ne bi trebalo velikih izdataka. Naravno, da se u blizini tih tržnih trijemova, ne bi smjeli postavljati javni zahodi, ili barem ne onakovi, kakav je onaj u blizini vojničkih magazina, koji svojim zadahom okužuje čitavu okolinu. Nema li Općina sredstava za sve ovo, možda bi se našao i koji privatnik ili koje društvo ili zavod, koji bi za svoj račun podigli i trijemove i ribarnicu, kad bi mu se dali povoljni uslovi za to, Gružanin, Poznati ljekoviti specijalitet, FIGO L oživljuje dje- lovanje bubrega, jetra i djeluje odlično na pravilno varenje kod bolesti žući, Cijena boći 385 Din. Proizva- gja ljekarna u Gružu. I i za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I. Birimiša) — Dubrovnik Vlasnik - izdavač - urednik: Antun FI& — Dubrovnik, Megju Hrvatima u Rumunjskoj. (Od našeg beogradskog izvjestitelja). Dva dana prije Božića vratio se O. Vlašićiz Ru- munjske, gdje je megju onamošnjim Hrvatima probo- ravio više od mjesec dana. U njegovom društvu bio je i O. Stjepan Rade, franjevac iz Splita, O. Vlašić kani opširnije opisati svoje doživljaje megju rumunjskim Hrvatima u zagrebačkoj ,Narodnoj Politici“. Vaš je do- pisnik megjutim od njega dobio ove informacije o tim našim sunarodnjacima : Hrvata u rumunjskoj imade oko deset tisuća. Žive u većim i manjim skupinama u slijedećim mjesti- ma: u Rekašu 772; u Keči 300; u Kraševu 3028; u Nermetu 670; u Jabalči 400; u Klokotiču 1200; u Kupaku 821; u Ravniku 750; u Vodniku 600. Osim Rekaše i Keče, gdje ima veći broj Rumunja, Nijemaca i Magjara, sva ostala mjesta isključivo su hrvatska, tako da u njima ne čuješ drugog jezika do našega, te ti se čini da si u kojem dalmatinskom, bo- sanskom ili slavonskom mjestu. I u crkvama se pjeva samo hrvatski, pa i župnici i ako Magjari, Nijemci ili Slovaci govore s narodom samo hrvatski a i propovi- jedaju u koliko im je moguće (dakako s gramatikalnim pogrješkama u obilju) na našem jeziku. Dobar je ovo i čestit narod i prava Bili su vanredso veseli, kad su čuli, da k nj laze hrvatski svećenici iz Jugoslavije, da im drže mi sije i svugdje su ih željno dočekali i oduševljenim slavljem primali. A njihove govore uprav su gutal Na rastanku je bilo suza i dovikivanja: ,Dogjite n opet!“ Uzete su i razne fotografske snimke, koje će se otisnuti u ,Danici“. Fo porijetlu dijele se u tri skupine: O; Keči potječu iz Turopolja u Hrvatskoj, te su mičkoga roda. Došli su ovamo u 18 vijeku. bila do nedavno imanja zagrebačkih nadbis ja je možda to potaklo stare Turopoljce, većinom poro dica Mikšić, da se ovamo dosele. Još i danas su držali kajkavsko mariječje. Fini su to i otmeni ljudi. A i veoma bogati, Što je nekada bio Dubrovnik megju hrvatskim gradovima, to je danas Hrvatska Keča (,Checia Croata“ za raz od ,Checia Rumena“, koja je u neposredrioi blizini Hrv. Keče) megju hrvatskim mjestima w Rumunjskoj, Najprosvijetljeniji, najotmeniji i najbogatiji. Pravi ple- mići. U mnogim njihovim kućama, — a io su fini gospodski dvori — vidiš plemićke grbove i povelje, I kako su nekada dubrovački plemići podizali cikve i davali zadužbine, tako i Kečani žrtvuju velike svote za crkvu i školu. Škola je čisto katolička, konfesionalna hrvatska škola sa hrvatskom učiteljicom. Za tu školu oni doprinese godišnje 75.000 (sedamdeset i pet hi- ljada) leja. Leni su sagradili krasnu crkvu u čast sv. Katarine Dj. i Muč., koja ih je zapala preko 2 miiljuna leja. I od nikoga nijesu dobili ni prebijene pare za pripomoć, nego su to sve sami izmegju sebe skupili, akoprem ih nema u mjestu više od 300! Podijelili su se ovako: Jedan je na ovaj trošak sagradio jedan zid crkve, drugi drugi zid, treći treći, jedan je snosio tro- šak za krov, drugi za pod itd. Predsjednik crkvene općine, plemeniti g. Gjuro Vojkica na svoj trošak po- digao je veliki oltar, koji ga je zapao 150.000 leja. Drugi plemeniti g. Franjo Mikšić nabavio je orgulje za svotu od 200.000 leja i sve sam isplatio. Uistinu udivljenja vrijedni katolici! U Keči ima čitaonica ,Gos- podarsko društvo“ i tamburaški zbor, koji je u čast O. Vlašića i Rade priredio jedne večeri koncerat sve s hrvatskim komadima. Druga skupina naših sunarodnjaka u Rumunjskoj jesu Dalmatinci u Rekašu na sjeveroistoku Temišvara. Oni se nazivlju ,Šokacime“ a tako ih i drugi nazivlju i jezik, kojim govore zovu ,šokački“, ali je te čista naša hrvatska 'ičavština kao što su i oni čistokrvni Hrvati doseljeni u davno doba iz Dalmacije. Možda još iz doba Bele IV. kad je ovaj bio u Trogiru bje- žeći pred Tatarima ili za turskog vremena. I običaji ovih Šokaca u Rakošu imaju dosta sličnosti s nekim dalmatinskim običaijma. Oni se dakako i smatraju Hrvatima. Dosta su bistri i prosvijetljeni, cijenjeni i < |